Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: invloed bb motor op werking stuurautomaat

invloed bb motor op werking stuurautomaat 19 aug 2012 13:50 #310778

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 593
Ik overweeg de aanschaf van een stuurautomaat TP 10 of ST 1000 maar ben bang over de goede werking ervan omdat de automaat op 10 cm boven de bb motor komt te hangen (invloed op fluxegate compas). Buitenboord in bun in de kuip en niet aan de spiegel dus. Is er iemand met ervaring van een dergelijke opstelling op een Etap 22i, Kievit 680 of iets gelijkaardig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 19 aug 2012 14:43 #310787

Nee , dat gaat vrijwel zeker niet goed werken.de fabrikant raad niet voor niets 1 meter afstand aan ( ik denk trouwens dat 50cm nog wel zou gaan hoor).Die kompasjes zijn erg gevoelig voor magnetische /staal invloeden. Zelfs een voorbijvarend vrachtschip , een stalen damwand of een stalen brug waar je onderdoor vaart geeft al bij zo'n 5-10 meter direct een reactie!
Dat is trouwens een bekend probleem bij bunmotoren als die vrij hoog in de kuip zitten.
Als je echt zo'n goedkope helmstok stuurautomaat wilt zul je de motor naar de spiegel meten verplaatsen. Anders kan alleen bijv. een dure SPX5 van raymarine ( bijv. www.georgekniest.nl/catalogus/...+Tiller/product.aspx ).Die hebben een separaat kompas wat je uit de buurt van storende zaken kunt monteren.
Ben je wel €1000 verder maar verder geen dure ombouwkosten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 19 aug 2012 14:56 #310792

als je de stuurautomaat zover mogelijk aan stuurboord zet. eventueel met een verlenger op de duwstaaf, het kompasje zit namelijk ( meen ik bij de st 1000) aan de kant van de bevestiging van de automaat aan de boot.
als je dan ook de bevestiging aan de bovenkant van helmstok maakt haal je het misschien net. het hangt ook een beetje af wat voor type bb je gebruikt, ik denk dat een met een lichtspoel veel problemen kan geven, ook die oude tweetact dingen hadden een behoorlijke magneet in het vliegwiel.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 19 aug 2012 16:53 #310807

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
YELLOW BOAT schreef :
Nee , dat gaat vrijwel zeker niet goed werken.de fabrikant raad niet voor niets 1 meter afstand aan ( ik denk trouwens dat 50cm nog wel zou gaan hoor).Die kompasjes zijn erg gevoelig voor magnetische /staal invloeden. Zelfs een voorbijvarend vrachtschip , een stalen damwand of een stalen brug waar je onderdoor vaart geeft al bij zo'n 5-10 meter direct een reactie!
Dat is trouwens een bekend probleem bij bunmotoren als die vrij hoog in de kuip zitten.
Als je echt zo'n goedkope helmstok stuurautomaat wilt zul je de motor naar de spiegel meten verplaatsen. Anders kan alleen bijv. een dure SPX5 van raymarine ( bijv. www.georgekniest.nl/catalogus/...+Tiller/product.aspx ).Die hebben een separaat kompas wat je uit de buurt van storende zaken kunt monteren.
Ben je wel €1000 verder maar verder geen dure ombouwkosten.
Ad

Ik gebruik gewoon een autohelm-1000 uit het jaar kruik op een stalen schip.
Een autopiloot interesseert het niet hoe waar het noorden is, hij reageert op een verandering van magnetisch veld. Alleen verschilmeting dus.
Nu kan de magnetische verandering op een stalen schip wel heel anders en plotseling verlopen, of juist heel traag. Dat beïnvloed wel de nauwkeurigheid van de piloot. Op een niet stalen schip zal hij het nóg beter doen.
Het verhaal over bruggen, viaducten klopt, in de Jeltesloot maakt het ding een aardige zwieper boven het viaduct.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 19 aug 2012 17:09 #310810

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb precies de configuratie die TS voorstelt, maar dan geen etap maar een neptun 22.

Tijdens het zeilen is het eigenlijk geen probleem. De koers die wordt weergegeven op de display van de ST1000 zal flink kunnen afwijken van de koers volgens kompas of gps, maar op de 'auto" stand kan hij die koers gewoon goed vasthouden. Een flinke deviatie zal ik het maar noemen.

Het is mij niet goed gelukt om de gps de automaat te laten sturen (track). Of die flinke deviatie daar (mede)oorzaak van is weet ik niet. Dat zou ik gewoon nog eens goed moeten onderzoeken.

Zeilend, met de motor uit, werkt het dus gewoon in de "auto" stand. Met de motor aan ga je alle kanten op. Bij mij hangt de automaat aan de onderkant van de helmstok. Ik heb de helmstok eens een tijdje wat omhoog laten wijzen, dat verminderde de klachten wel. Al schrijvend bedenk ik me dat ik de automaat eens boven op de helmstok zou moeten plaatsen.
Die 50cm van AD, daar geloof ik wel in.

Het idee van Sietse is ook nog niet zo gek, je zou eens kunnen kijken of je de automaat verkeerd om kan monteren. In de instellingen kan je aangeven dat je 'm bakboord hebt gemonteerd, dan draai je de werking om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 19 aug 2012 18:07 #310837

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Ik heb een ST1000+ op mijn ETAP 22, dus vergelijkbaar...

Zeilend of op de motor geen enkel probleem..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 20 aug 2012 03:51 #310882

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
roberteb schreef :
Ik heb een ST1000+ op mijn ETAP 22, dus vergelijkbaar...

Zeilend of op de motor geen enkel probleem..

Hmm, das interessant. Welke motor heb jij? Hoe dicht zit het allemaal op elkaar?

Ik heb een Yamaha 8 high thrust met een laadspoel en electrische start. Het zit heel dicht op elkaar. (10 cm, max, kap kap tot behuizing)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 20 aug 2012 05:08 #310896

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
koko schreef :
roberteb schreef :
Ik heb een ST1000+ op mijn ETAP 22, dus vergelijkbaar...

Zeilend of op de motor geen enkel probleem..

Hmm, das interessant. Welke motor heb jij? Hoe dicht zit het allemaal op elkaar?

Ik heb een Yamaha 8 high thrust met een laadspoel en electrische start. Het zit heel dicht op elkaar. (10 cm, max, kap kap tot behuizing)

Hoe vaak maak je een foto van de stuurautomaat :-) Toch wat gevonden..



De automaat 'hangt' hier in de rust positie, de helmstok staat nog omhoog. In werkende stand staat de automaat horizontaal en bovenop de helmstok.

De motor is een handgestarte Honda 8pk met laadspoel en afstand tot de motor is ongeveer 10/15 cm.

De stuurautomaat is gekalibreerd met draaiende motor en voer geen deviatie correctie in.

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 20 aug 2012 05:24 #310902

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Hmmmm, kalibreren met draaiende motor.......Die had ik nog niet verzonnen. Bedankt voor de tip.

Het is voor de TS er niet duidelijker op geworden. Wat we mogen concluderen is dat zeilend het zeker zal werken, op de motor maak je kans dat het werkt.

Kalibreren is zo wie zo een goed idee, al is het met die 4 knopjes wel een beetje opletten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 20 aug 2012 17:17 #311147

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 593
Kijk dat is wat ik moest hebben. Ik begin terug hoop te krijgen na jullie reacties.
Theoretisch, volgens het boekje dus, kan het niet want van minimum afstanden van 0,50 tot 1 m tussen automaat en motor is hier geen sprake. Maar toch zag ik reeds dergelijke boten met automaat, ook in de verkoop, alleen weet ik natuurlijk niet of die goed werkten. Daarom dat ik dit topic startte in de hoop op wat reacties van forumleden die ervaring hebben met een gelijkaardige configuratie. De vragen die ik gisteren nog had zijn inmiddels grotendeels beantwoord in de reacties van Koko en Roberteb.
@Roberteb en Koko, de opmerking van Sietse-ten in acht genomen, jullie hebben een laadspoel op de motor maar het zijn wel 4-takt motoren vermoed ik? De mijne is een 2 takt met licht- laadspoel wat wel nog wat nadeliger zou zijn dan. Je zal dit misschien een overbodige vraag vinden maar de opstelling is wel kantje boordje
@Roberteb, Je hebt de automaat gekalibreerd zonder de deviatiecorrectie in te voeren. Is het dan nodig te kalibreren?
Je hebt de automaat boven op de helmstok gemonteerd. Wat doe je dan met de joystick? Deze onderaan monteren lijkt mij niet erg praktisch.

Het stoort mij niet dat de automaat een andere koers aanwijst dan het schotkompas. Het enige dat ik wens is dat hij de boot op koers kan houden zodat ik me met de zeilen e.d. kan bezig houden alhoewel het wel leuk zou zijn als hij ook op motor varend een koers kan houden. Trouwens als ik voor de PT 10 zou gaan, we weten dat die zelfs geen display heeft en dat je dus geen kompaskoers ziet en hij heeft ook geen NMEA. Dus GPS of windset aansluiten is ook niet aan de orde dan. Bedankt voor de reacties. De keuze TP 10 / ST 1000 is nog niet gemaakt.
Laatst bewerkt: 20 aug 2012 17:19 door Tist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: invloed bb motor op werking stuurautomaat 22 aug 2012 07:37 #311644

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Mijn motor is inderdaad een 4 takt met laadspoel. Als ik het goed gezien heb zit dat ook allemaal aan de bovenkant verwerkt.

Als ik Sietse goed heb begrepen tipt hij om de automaat ze ver mogelijk van de motor te plaatsen met behulp van bijv een langere duw/trek stang.
Daar moet je boot dan wel breed genoeg voor zijn, bij mij zou dat bijvoorbeeld bijna niet gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl