Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nog meer stroom, check lader en dynamo

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 15:08 #306795

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Zolang er bij 14,8 V niet ook nog 30 - 90 amp loopt zal het allemaal wel los lopen. Als ik dat bij mij aan boord probeer met een 150 amp alternator loop de stroom op tot over de 130 amp, en ik kan je verzekeren dat dat niet goed gaat.
Een ander aspect ie dat de trigger voltage op zo'n hoog nivo plaatsen wel hoge eisen aan je installatie stelt. Je lader zal pas gaan druppel laden als de 14,8 een bepaalde tijd gehaald is. Dit is afhankelijk van de lader. Maar als er ondertussen gebruikers stroom trekken heb je goed kans dat de lader dus nooit gaat zien dat de accu vol is. In theorie moet het vast wel kunnen die trigger van 14,8 V. Maar dan moet er verder niets ondertussen, zoals een ijskast, de zaak in het honderd sturen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 15:25 #306800

3 Noreen heeft volkomen gelijk, 14,8 volt is niet erg slim.
14,2 doet NOOIT kwaad, 14,4 zelden.
Met 14,2 gaan je accus het langste mee.
Sommige types worden dan maar tot 97% geladen, nou en wat is het belang daarvan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 17:49 #306868

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
3Noreen schreef :
Zolang er bij 14,8 V niet ook nog 30 - 90 amp loopt zal het allemaal wel los lopen. Als ik dat bij mij aan boord probeer met een 150 amp alternator loop de stroom op tot over de 130 amp, en ik kan je verzekeren dat dat niet goed gaat.
Een ander aspect ie dat de trigger voltage op zo'n hoog nivo plaatsen wel hoge eisen aan je installatie stelt. Je lader zal pas gaan druppel laden als de 14,8 een bepaalde tijd gehaald is. Dit is afhankelijk van de lader. Maar als er ondertussen gebruikers stroom trekken heb je goed kans dat de lader dus nooit gaat zien dat de accu vol is. In theorie moet het vast wel kunnen die trigger van 14,8 V. Maar dan moet er verder niets ondertussen, zoals een ijskast, de zaak in het honderd sturen.
Maar als die magere 6 Amp van de koelkast de laadspanning/accuspanning zover naar beneden trekt dat het omschakelnivo naar druppelladen niet bereikt wordt loopt er volgens mij ook geen laadstroom meer door de accu.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 18:17 #306883

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Wellicht komt het omdat de lader direct op het schakelpaneel staat maar we hebben weer meer gegevens.

Met de ijskast de gehele nacht op Turbo heeft de lader bij mijn afscheid gisteren als bij aankomst vandaag steeds in de druppelfase gestaan. Het lijkt erop dat doordat de lader direct op de schakelkast is aangesloten en niet eerst op de accu, dat het verbruik van de ijskast ten koste gaat van het Amperage dat naar de accu kan.

In ieder geval geeft deze lader in deze stand:
- In de Bulk fase 14,8
- In de 2e fase die max 3 uur duurt 14,4 - 14,8 volt
- In de floatfase 13,8 volt

13,8 in de druppelfase klinkt mij heerlijk in de oren. En dat terwijl de ijskast vol vermogen staat te trekken.

Met de ijskast geheel uit (en alle overige verbruikers zijn al uit) staat er op de polen van de accu nu 13,72 volt. Dit dus met de lader in Float (druppelfase).

Met de koeling aan 13,56 volt op de polen en de koeling op Turbo nog steeds 13,30 volt. Eerst schrok ik omdat ik 13,8 meette op de lader en maar 13,30 op de accu. Waar komt dat verlies nu weer vandaan?

Mijn vrouw was er ook en ik kan je zeggen, die wist in de eerste les op de zeevaartschool (daar kennen we elkaar van) nog niet het verschil tussen 2 takt en 4 takt. Het eerste wat ze zei toen ik wat mompelde over lekspanning was "De ijskast staat vol aan, kan dat uitmaken?".

En dat met zo'n toontje ....... dat weet toch iedereen .... :evil:

Al met al dus weer een vruchtbare dag, ik ben tevreden, de lader werkt en waar ik heel verrast over ben is dat de lader dus constant in de 13,80 modus blijft (float fase) ook al staan er zware gebruikers aan.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 18:23 #306886

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schreef :
Het lijkt erop dat doordat de lader direct op de schakelkast is aangesloten en niet eerst op de accu, dat het verbruik van de ijskast ten koste gaat van het Amperage dat naar de accu kan.

dat is hetzelfde bij directe aansluiting van de lader op de accu; de verbruikers verbruiken wat ze kunnen pakken, en de ladende accu is ook gewoon een verbruiker. ; de voltjes en amperetjes maken geen onderscheid.....

Ik blijf het wel een vreemde manier van aansluiten vinden; je wil ook dat je lader zijn werk doet als alle verbruikers (met de hoofdschakelaar) zijn uitgeschakeld, bijvoorbeeld als je niet aan boord bent.
Normale gang van zaken is de lader DIRECT aan de accu, en vanaf de accu naar de schakelaar en het paneel.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 18:29 #306889

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Wellicht geef jij het antwoord al, een accu is ook een verbruiker. Wie weet is dat de reden waarom ze het zo gedaan hebben. De lader naar de schakelkast en elke verbruiker pakt wat ie nodige heeft (of over blijft).

Nu we het erover hebben, dat had ik nog moeten meten, laad de accu als de lader aan staat maar de hoofdschakelaar uit. Ga ik morgen wel even doen. Heb vandaag ff de lader van Dekadent mogen lenen. Pak ik nog wel even.

Ik kan dus wel degelijk laden als ik van boord ga en alle gebruikers uit staan. De kern vraag is of de hoofdschakelaar daarvoor uit kan zijn, weten we morgen. Mijn gevoel zegt van wel!

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 18:34 #306898

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Het lijkt me dat een goed en direct geladen gebruikeraccu belangrijker is dan eerst de verbruiker voeden en dan met het overgebleven stroompje de accu vullen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 05 aug 2012 18:41 #306902

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Proost schreef :
Het lijkt me dat een goed en direct geladen gebruikeraccu belangrijker is dan eerst de verbruiker voeden en dan met het overgebleven stroompje de accu vullen.

maar dat kun je niet regelen met de plaats waar de lader is aangesloten.
Als alle ampjes de accu in moeten dan moeten de verbruikers uitgeschakeld!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 03:14 #306927

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
@ Capo

Ik snap wat je zegt. De plek van de accu maakt geen verschil. Of je hem nu direct op de accu aansluit met de gebruikers aan, of naar het schakelpaneel van de gebruikers en dan naar de accu, in beide gevallen blijft niet 100% van de capaciteit van de lader IN de accu.

Weet je, als het dan toch niet uit maakt een dubbel who cares wat mij betreft. Ten eerste maakt het dus niet uit en ten tweede, de boot is origineel zo gebouwd, er varen er nog een paar van rond en ik heb nog nooit klachten gehad anders dan een kapotte lader nu in 2012.

Wat er bij mij echter niet in gaat is dat mijn accu NIET goed en diep geladen is. Dat is hij meer dan ooit. In deze opstelling wordt dus mijn accu wat mij betreft wel maximaal geladen. Ondanks dat er verbruikers aan kunnen staan. Mogelijk duurt het dan langer maar dat is een andere zaak. Dat was ook het geval geweest met een directe koppeling naar de accu.

Als ik nu de verbruikers plus de lader allemaal uit zet meet ik nagenoeg 13,8 volt op de polen. Voller kan toch niet?

Dusss:
- Lader doet het
- In 3 fasen, 14,8 - 14,4 - 13,8
- Lader blijft in de Float stand terwijl de verbruikers aan staan
- Accu wordt diepgeladen tot bijna 13,8 volt

Wat kan er dan nog beter? Wat zou er veranderen als ik de lader direct op de polen gehad zou hebben?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 04:07 #306928

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Aanvulling

Via de Dehlerclub heb ik de volgende wijsheid.

De bedrading van de lader gaat naar het schakelpaneel maar die moet je dan vanuit perspectief van de lader zien als verdeler. Er gaan dus redelijk dunne kabels van de lader naar die verdeelpunten in het schakelpaneel.

Vanuit die + (plus) en de - (min) verdeelpunten worden de verbruikers gevoed en gaan er redelijk dikke kabels naar de accu. Die verdeler had ergens ook los kunnen staan maar zit nu "in" het schakelcentrum.

Dit zou volgens Dehler insiders in het algemeen toch een niet zo onlogische opstelling moeten zijn. Zoals gezegd, dit ter info.
Veranderen doe ik het in ieder geval niet. Vanavond de verlichting aansluiten en ff poetsen. Donderdag op vakantie ... ff SMR-en!


Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 04:07 #306929

  • delaat72
  • delaat72's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2982
Beauty schreef :
@ Capo


Weet je, als het dan toch niet uit maakt een dubbel who cares wat mij betreft. Ten eerste maakt het dus niet uit en ten tweede, de boot is origineel zo gebouwd, er varen er nog een paar van rond en ik heb nog nooit klachten gehad anders dan een kapotte lader nu in 2012.

Gr Michel

Volgens het schema (voor zover ik kan zien) heeft de lader inderdaad altijd aangesloten gezeten op de "verdeler" MAAR volgens jou wordt hij ook geschakeld door de hoofdschakelaar (secundair) dit kan ik echter niet uit het schema halen. Waarom dit bij jou zo zit is me niet duidelijk.
Overigens is het volgens mij wel logischer om de lader parallel aan de accu te hangen.(zoals Capo meld) Als je de hoofdschakelaar dan uit zet is alles spanningsloos en wordt alleen de accu opgeladen.
De beste psychiater?
Een dagje op het water!

Aloa 27sc "Mara"
Laatst bewerkt: 06 aug 2012 04:08 door delaat72.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 04:09 #306930

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Ik ga vanmiddag meten of de accu nog wordt geladen als de hoofdschakelaar uit staat. Ik vermoed van wel maar zoals andere wijsheren hier al zeiden .... meten = weten!

Gr M
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 04:09 #306931

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Beauty schreef :

Met de koeling aan 13,56 volt op de polen en de koeling op Turbo nog steeds 13,30 volt. Eerst schrok ik omdat ik 13,8 meette op de lader en maar 13,30 op de accu. Waar komt dat verlies nu weer vandaan?

Weerstand. We nemen aan de koeling verbruikt 6 amp de accu in float 2 amp. Dus totaal 8 amp. Het potentiaalverlies is op dit stuk 0,5 volt. Volgens de wet van ohm krijg je dan R = V/I. Dat geeft dan 8 x 0,5 = 4 ohm weerstand. Helemaal correct is dit niet. Omdat er 2 stukken zijn. 1 van lader naar rail waar 8 amp door gaat. 1 van rail naar accu waar 2 amp door gaat. Zonder te meten welke spanning op je rail staat kun je niet achterhalen waar de weerstand zich bevind.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 04:32 #306933

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Ik denk dat ik nu de plus en de min van de lader wel terug weet te vinden op de verdeler maar ik heb eigenlijk het lef niet om achter mijn knopjes de "voltmeter" ergens op te zetten. Dit in de angst dat ik ergens sluiting maak.

Voor het geval dat ik toch dapper mocht zijn vanmiddag. Het is dus een kwestie van de 2 meetstiften goed plaatsen op de plus en de min waar de bedrading van de lader in de verdeler komt. Beetje dom wellicht van mij maar waarom zou het daar minder zijn dan die meter terug waar de lader staat?

Ja, ik snap als de bedrading te krap bemeten is dat dan de weerstand toeneemt. Maar de bedrading uit de lader is standaard (dus ik neem aan ok) en de draad die naar de verdeler gaat (en daaraan gekoppeld zit) is dikker van diameter.

Mijn gedacht is dus dat die weerstand niet komt uit het stuk van de lader naar de verdeler.

Kan die weerstand snel ontstaan uit contactpunten die 20 jaar geen aandacht gehad hebben en zo? Ik heb bijvoorbeeld van de accu bedrading de klemmen schoongemaakt en met schuurpapier blinkend gekregen aan de binnenzijde. Op het schakelpanneel zit het echter met van die kleine schuifklemmetjes die ik onder de mastvoet in mijn plafond ook heb om mijn verlichting aan te sluiten.

Ik weet overigens niet of ik hier og tijd voor vrij ga maken hoor, ben al blij dat ik op vakantie ga donderdag en de boel weer allemaal dicht zit.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 04:44 #306937

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Wat ik er snel over kan vinden is het onderwerp waarwe het nu over hebben het zogenaamde "spanningsverlies"?

Komt inderdaad door gebruikt materiaal zoals klemmen en bedrading an sich alsmede de toestand waarin ze verkeren.

Buiten wat ik ermee ga doen:
- Bedoelen we inderdaad dit verlies?
- Die kan redelijkerwijs toch niet naar nul?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 04:56 #306938

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schreef :
- Bedoelen we inderdaad dit verlies?
- Die kan redelijkerwijs toch niet naar nul?

ja. alle verlies aan volts door slechte verbindingen en de weerstand van de kabel zelf.
het kan wel naar nul als de weerstand maar groot genoeg is. Ooit een kabeltje gehad van het navigatielicht voorop de boeg waarvan het rubber vol zout was gaan zitten. Zonder lamp erin keurig 12V op de 2 draadjes. Lampje erin, niet branden, spanning ingezakt tot 1,5 volt, omdat als er stroom ging lopen (kring gesloten door de lamp) de enorme weerstand van de draad (zout rubber tussen 0 en 12V) alle stroom opsoupeerde en de spanning in elkaar zakte.
Komt vooral voor bij kabels buiten, maar kan ook wel met natte kabels in de bilge en motorhok.

groet
t
Laatst bewerkt: 06 aug 2012 05:10 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 05:06 #306941

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Sukkel die ik ben, ik bedoel het andersom :laugh:

Stel je meet 13,80 op de lader, kan je dan een systeem hebben wat vol in gebruik is en toch nog steeds 13,80 meten op de polen? Dus geen enkel verlies op je hele systeem?

Je vorige antwoord geeft al aan dat dit in theorie kan als de bedrading maar dik genoeg is en de rest zwaar en schoon wordt uitgevoerd. Bedrading zo kort mogelijk etc etc. Dan zal het "verwaarlossbaar" zijn maar nooit "nul". Er is dus altijd enig verlies door de weerstand, hoe klein ook.

Is die val van een paar tienden redelijk of is dat al veel?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 05:09 #306943

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schreef :
Is die val van een paar tienden redelijk of is dat al veel?

een paar tienden te weinig voltjes vanuit de lader naar de accu leidt ertoe dat de accu niet 100% maar 80 of 90% (afh van hoeveel tienden) geladen zal worden.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 06:22 #306971

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Ik heb net wat natuurkunde opgehaald van de middelbare school en het begint allemaal weer te dagen. Als ik snel uitreken valt het allemaal wel mee. In ieder geval staat vast dat je ALTIJD enig verlies hebt door de weerstand van de draad en alles wat erbij kan komen.

Draadlengte heen en terug bij mij maximaal = 5,71 m max.
R (Weerstand) = (5,71 x 0,0175) / A (draad doorsnede)
R = 1/A (in dit voorbeeld)

Dv (spanningsval) = 10 (laadstroom) x R
Dv = (10 x 1)/A
Dv = 10/A

Mijn spanningsval die ik gemeten heb met de koeling vol aan was 0,3 volt.
Dat zou in moeten houden dat mijn bedrading plus alle koppelingen een totale weerstand heeft gehad gelijk aan die van een draad met een doorsnede 3,3 MM2.

0,3 = 10/3,3

Het schijnt dat Germanische Loyds een spanningsval accepteerd van 5% bij bijvoorbeeld nav verlichting en 7% bij overige verbruikers. Acculaders schijnen met 2% nog acceptabel te zijn. Indien we 2% aanhouden is 0,3 volt net te hoog maar voor mij niet schrikbarend. Het spanningsverlies is binnen mijn verwachting normaal namelijk stukken minder want de koeling staat bijna nooit op maximaal zoals in dit voorbeeld. Het verlies liep al terug naar minder dan 0,2 volt bij een lage stand van de koeling.

Ik ben even gaan rekenen wat er geberut als je bijvoorbeeld met 30 Amp gaat laden op een batterijbank van 250 Amp. Dat is dus niet zomaar even een accu erbij plaatsen maar ook alle draadjes vervangen denk ik zo.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 07:11 #306992

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Voor zover ik weet zit bij onze Dehler 28s de lader direct op de accu, dus voor de hoofdschakelaar. De plusdraad van de lader zit bij mijn weten inderdaad op het schakelpaneel, de min-draad loopt direct naar de accu, daar in deze boot de hoofdschakelaar in de min-leiding zit opgenomen. Dit geeft ook meteen een probleem voor bijv. het geheugen van de (auto)radio. Blijven bij jouw radio de zenderinstellingen etc. behouden bij uitgeschakelde hoofdschakelaar? Dan is er mogelijk een aparte min-draad getrokken naar de accu, die ook voor de hoofdschakelaar zit aangesloten. Dit betekent dus dat de radio altijd op de accu zit aangesloten en deze dus dientengevolge ook leeg kan trekken, zeker over langere perioden als er geen voldoende lading tegenover staat, bijv. tijdens de winterperiode.
Laatst bewerkt: 06 aug 2012 07:14 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 07:25 #307001

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Hmmm, weer wat om over na te denken. Ga ik direct bekijken vanmiddag.

De radio gebruiken wij zelden en het bereik (ontvangst) is altijd al zo slecht geweest dat we direct op knopjes drukken om een andere zender te zoeken.

Jouw theorie is dat als de radio NIET op de accu aangesloten is dat dus bij het uitzetten van de hoofdschakelaar alle zenders zouden moeten vervallen en ik dus bij elke voorgeprogrameerde zender nu bijvoorbeeld ruis zou horen.

Ik geloof dat dit niet het geval is, hoe slecht ook, er is altijd wel 1 of meer zenders die beter of minder ontvangst hebben. En dat kan dus volgens jou alleen als er direct een verbinding is met de accu. Nooit bij stil gestaan maar dan hebben de voorgaande accu's meer dan ik al dacht in het verleden goed werk geleverd.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 07:34 #307011

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schreef :
Jouw theorie is dat als de radio NIET op de accu aangesloten is dat dus bij het uitzetten van de hoofdschakelaar alle zenders zouden moeten vervallen en ik dus bij elke voorgeprogrameerde zender nu bijvoorbeeld ruis zou horen.

zo is dat. als je zenders behouden blijven hangt hij ZEKER aan de accu, buiten de schakelaar om. Radio's hebben daarvoor een apart + draadje. Losmaken dus, want (afhankelijk van de radio) kan daar 0,1A voor nodig zijn, voldoende stroom om je accu in een aantal weken leeg te maken.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 07:43 #307019

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Kan veel simpeler: het min-draadje wat nu direct naar de accu gaat verplaatsen naar de afgaande kant van de hoofdschakelaar, of ook direct op het schakelpaneel. De radio's hebben twee plus-aansluitingen, één (constante) voor het geheugendeel, de tweede (normaliter door het contact geschakelde) voor de rest van de electronica. Het loshalen van de constante plus naar de radio kan er voor zorgen dat de hele radio niet meer werkt....
Ik moet inderdaad iedere keer als we weggaan opnieuw een zender zoeken, de geheugens zijn gewist, alhoewel er een paar zijn waar wel (slecht) iets op te ontvangen is.
Laatst bewerkt: 06 aug 2012 07:48 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 07:52 #307025

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Zou ik toch nog eens nadenken over een zonnepaneeltje.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nog meer stroom, check lader en dynamo 06 aug 2012 08:04 #307034

Verschilt per radio, de meeste zijn idd vergeetachtig als de spanning wegvalt, sommige zijn echter hardnekkig, en onthouden ook dan hun zenders.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl