Beauty schreef :
Ik schat dat dit ding een kilo of 8 weegt met maten +/- 30 x 20 x 15 cm. Toen ik vernam wat de maten en het gewicht van de nieuwe lader gaan worden dan zie je wat er in de laatste 3 decenia veranderd is.
Yep dat het is het verschil tussen een lader die door middel van electronische schakelingen de spanning regelt (nu) of een die met een zware spoelen (transformator) de spanning terug brengt (vroeger). Nu zijn die oude zware krengen helemaal niet slechter op het gebied van betrouebaarheid! Wel zwaarder en duurder en iets effecienter. Dat zijn de redenenen dat die nieuwe laders tegenwoordig met schakelingen werken, niet omdat deze beter zouden zijn. Ik heb expres nog even zo'n oude zware op de kop getikt
Beauty schreef :
Yep, sterker nog (maar dat wordt een ander topic na mijn vakantie), ik heb besloten om na mijn vakantie een separate accu in te bouwen voor de koeling met ook weer een eigen lader. Ik heb dus straks 2 los van elkaar werkende 85 Ah service accu's met ieder een eigen lichtere lader dan ik had (18 Ah).
Dat zou ik echt niet doen. Neem dan een grotere basis accu en beveilig je accu tegen diepontladen vanuit de koeling. Jouw oplossing is ingewikkelder, minder flexibel dan 1 accu voor alles en je moet beide ook nog eens zien te laden met de motor. Dat kan wel maar vereist ook weer wat extra componenten. En als je koeling die ene accu plat legt gaat ie net zo goed stuk als i je huidige situatie.
Beauty schreef :
Wat ik nog niet gemeten heb is of er geladen wordt als de walstroom aan staat maar de hoofdschakelaar op non actief (uit). Dat si wat je bedoeld?
Ik denk dat dit inderdaad bedoeld wordt. Het lijkt zo dat min tussen lader en accu onderbroken wordt door de hoofdschakelaar maar met name het deel rond de verbindingsrail is een beetje onduidelijk in het schema. Ik kan het niet goed zien wat daar nu met wat verbonden is. Voor de rest kan de de teksten ook niet allemaal lezen (en dat ligt niet alleen aan het duits
). Waar zit de start accu?