Beauty schreef :
Zijn we weer:
@ Opladen in de winter:
Ik heb nog nooit maar dan ook nog nooit in de winter mijn accu thuis opgeladen. Elk jaar was het weer starten en lopen. Dat waren tot op heden altijd traditionele (accuzuur) accu's. Ik wilde me de vorige keer verlekkeren en heb voor het eerst een onderhoudsvrije gekocht. En nu dit.
Wedden dat hier meer dan 90% zijn accu's aan boord laat staan. Dat wil ik dus ook kunnen ongeacht wat volgens het boekje beter is.
De meeste accu's doen toch niet wat ze beloven. Wel de geregelde ontlading bij 20 uur maar doe je iets afwijkends dan knalt het vaak naar beneden. Het is net een beetje als met de snelheid van je rompvorm, in hoofdlijnen loopt de lengte. Koop dus zo lang als je kunt betalen. Ik pas dat hier nu ook maar toe.
Gr Michel
De meeste accu's doen IMHO wel wat ze beloven, hoor. Alleen weten veel mensen niet precies waar ze dan wel of niet op kunnen rekenen... Een accu is nu eenmaal geen perfecte, onfeilbare opslagbak voor electrische lading en een oneindige stroombron. Het ding heeft zo zijn beperkingen, bijvoorbeeld zelfontlading waardoor hij langzaam maar zeker leegloopt in de wintermaanden als je 'm aan boord laat. De ene keer gaat dat goed, de andere keer is je accu overleden. Het is in ieder geval niet bevordelijk voor de levensduur.
Als je een beetje begrijpt hoe een accu functioneert, kun je er jaren mee vooruit. Kwestie van een beetje vertroetelen, wat vooral neerkomt op: zo veel mogelijk geladen houden. Een accu houdt er nu eenmaal niet van om ontladen te worden. Dat klinkt velen misschien vreemd in de oren, want waar heb je die dingen anders voor?
Iedereen moet natuurlijk hier zijn eigen keuze maken. Als electrotechneut van oorsprong vind ik het geen straf om me wat in de techniek te verdiepen en zo handig mogelijk uit te komen. Een ander gaat vooral voor probleemloos varen en laat zich een dure accu aanbevelen door de watersportwinkel. Ieder zijn ding...
Bart