fsd schreef :
lodewijk stegman schreef :
Als ik het goed begrijp zendt elke AIS-transponder in principe (afwisselend?) op 2 kanalen uit.
Zou je het risico op missers zoals in jouw voorbeeld kunnen verkleinen door een scanner te gebruiken die continue afwisselend de twee bewuste kanalen laat scannen (het volledige aantal programmeerbare kanalen vullen met afwisselend kanaal 87 en 88)?
De oude nasa 1kanaals ontvanger deed dat met de nasa software. Grotere kans dat je net contra scant met een schip.
Daar kan ik me ook nog wat bij voorstellen. Zo bezien is instellen op één vast kanaal meer wet-van-murphy-bestendig, dan scannen op twee kanalen, misschien.
Het is natuurlijk een "beetje dom" om te denken dat iemand alles het graf in prijst. Volgens mij geef ik meestal een bron van informatie die niet voor iedereen beschikbaar is, maar dat wist je al toen je het schreef.
![:) :)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
Je hebt helemaal gelijk met de opmerking dat je met zo'n marifoon of scanner met discriminator-uitgang normaal gesproken altijd maar één kanaal ziet, natuurlijk. Maar de stelling dat dit een risico is, omdat je dan AIS-transponders waarvan maar één kanaal werkt mogelijk niet ziet is van dezelfde orde als de constatering dat een marifoon met dsc niet safe is, want stel dat die dsc-functie op het moment suprème niet werkt. Dat is wat ik bedoelde.
Verder ben ik overigens wel van mening dat de aanschaf van een echte tweekanaals AIS-ontvanger inmiddels zo relatief goedkoop is dat ik op zee ook niet zou gaan prutsen met met een discriminatoruitgang via AISmon naar een kaartplotter.
Maar om eens even wat te proberen en eens te kijken of het wat voor je is; leuk toch?
Hoelang duurt het nog voordat letterlijk ELKE professionele boot op zee (buiten jachten, dus) een AIS-transponder moet hebben? Zo lang het voor vissers bijvoorbeeld niet verplicht is lijkt het me nog steeds een tamelijke schijnveiligheid.
--
stegman