Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ?

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 08:32 #251664

  • Gast123
  • Gast123's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Waarom gebruiken de meeste ZF'ers voor hun service vaak 2 of meer accu's? Waarom niet gewoon 1 grotere met meer capaciteit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 08:39 #251670

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
van een hogere laadspanning voor met calcium gedoteerde accu's heb ik nog nooit gehoord of gelezen.
En ik doe dat ook niet, ik laad zelfs (met de Mastervolt) met iets lagere spanning, ik heb de jumper voor gel-accu's verwijderd waardoor de spanning tijdens een deel van het laadproces (ik denk Float) een tikkie lager is.
En dus al 11 jaar probleemloos in gebruik!
Dus zal die lagere spanning wel kloppen....

Gel en starten: doe ik ook al 11 jaar, heb 3 zelfde accu's, elk 105 Ah, en 1 daarvan is de start. No problem.

Gassen: ook gel-accu's kunnen gassen, er zit een ventieltje op.
Mijn start-accu staat in een klein bakje onder het bed achterin, vastgezet met een spanband met alu klem. Die klem is in 10 seizoenen langzaam maar zeker geheel verdwenen, opgelost, verdampt, gewoon weg.
Er resten slechts wat kruimels alu-oxide.
Ongetwijfeld omdat de accu bij gassen niet alleen H2 en O2 de lucht in stuurt maar zeker ook H2SO4, zwavelzuur.
Dat is een erg ongezond gas; als het in voldoende hoeveelheid in je longen komt maakt het met het daar aanwezige vocht het aggressiefste zuur dat je kunt verzinnen, en je longen zijn binnen minuten verdwenen. Eens het BBWSR, geen open accu's in een boot. In een auto kan het gas zo weg, in een boot blijft het binnen.
En waarom zou je om een paar tientjes te besparen gaan knoeien met bijvullen en andere narigheid. Gel dus. AGM is te duur voor de gewone mishandeling op de gemiddelde boot.

groet
t
Laatst bewerkt: 30 dec 2011 08:47 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 08:46 #251672

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Gast123, ik denk dat dit is omdat je de accu's dan makkelijker kan plaatsen, verdelen en nog wel hanteerbaar zijn, een accu van 200a of meer is wel heel erg zwaar.
Daarbij is de kostenpost van een kapotte 200A accu veel groter dan die van 100A
Als je 2 accu's hebt van 100a en er gaat er 1 stuk is dat goedkoper dan dat er 1 van 200a stuk gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 08:48 #251673

meerdere accu's heeft als rede in mijn geval de vorm en plaatsing van de accubak (dwars geplaaste bak onder de stuurstand) en niet te vergeten het gewicht van die rotdingen. Ik moet in een moeilijke positie accu's in een bak plaatsen, en dat gaat mij niet lukken met die mega zware dingen. Ik krijg op mijn buik liggend geen accu van 90 kilo omhoog getild :-)
(vraag me af of ik een kilo of 30 al wel zo kan handelen......)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 08:56 #251674

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
@Gast123, omdat 1 200Ah accu niet te tillen is? En moeilijker te plaatsen dan twee kleinere.

@Koen, ik heb ook wel eens betoogd hoe Gel/AGM hun meerprijs waard zijn door:
1) meer nuttige capaciteit per geadverteerde Ah (en dus ook per kilo, doordat je ze dieper mag ontladen zonder ze daarmee te mollen)
2) langere levensduur

Als bonus krijg je een accu die nooit gast, nooit 'zweet' of lekt en bij wijze van spreken zorgeloos op z'n kop onder water gemonteerd kan worden.
BBWSR schreef :
Zonder flauw te doen of mensen tegen het zere been te trappen: alles wat niet AGM of Gel accu is, zou je eigenlijk je boot uitmoeten trekken per morgenochtend vroeg. Waarom? De dampen/gassen die er af kunnen komen, zijn extreem schadelijk vor de gezondheid. In de juiste hoeveelheid is kan dat zelfs dodelijk zijn, en die hoeveelheid is niet eens zo heel groot.
Inderdaad kan accugas in de juiste hoeveelheid vrij schadelijk voor de gezondheid zijn, maar dat is omdat het knalgas is ;) Op zichzelf is knalgas absoluut niet giftig, maar een accu ontploffing wil je niet meemaken. Niet alleen de ontploffing zelf, maar daarna zit OVERAL accuzuur... ook op de mensen die in de buurt waren. Echt, dat wil je niet meemaken. Een auto accu hoort inderdaad eigenlijk niet thuis in een slecht geventileerde ruimte zoals een bootinterieur. In een geventileerde machinekamer of bakskist kan prima een 'natte' startaccu staan, maar verder... als een van de vele laders aan boord van het gemiddelde schip ook maar enigszins de griep krijgt en overlaadt krijg je al knalgas. (230V lader, dynamo, zonnelader, windgenerator, sleepgenerator en wat men nog meer aan hulpbronnen aan boord heeft tegenwoordig... eentje ervan naar de 15 volt en je hoort je accu al langzaam borrelen!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 09:06 #251680

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Capolavoro schreef :
van een hogere laadspanning voor met calcium gedoteerde accu's heb ik nog nooit gehoord of gelezen.
Is wel zo, maar het scheelt maar heel weinig. Alleen van belang om de laatste 1% capaciteit erin te wurmen.
Capolavoro schreef :
Gassen: ook gel-accu's kunnen gassen, er zit een ventieltje op.
True, maar alleen bij zware (electrische) mishandeling. Laden met 24 volt ofzo...Capolavoro schreef :
Gel dus. AGM is te duur voor de gewone mishandeling op de gemiddelde boot.
Gel en AGM ontlopen elkaar niet veel meer in prijs. Dacht zelfs dat AGM tegenwoordig goedkoper was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 09:17 #251685

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schreef :
Gel en AGM ontlopen elkaar niet veel meer in prijs. Dacht zelfs dat AGM tegenwoordig goedkoper was.

van Victron:
Victron AGM accu
VRLA AGM accu: levensduur 7-10 jaar
VRLA GEL accu: levensduur tot 12 jaar

van Kniest:
100Ah Gel 159 eur
100 Ah AGM 219 eur

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 09:32 #251695

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Bij Dekker, DMA deep cycle 105 Ah voor €109,90.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 09:43 #251703

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
ze worden steeds goedkoper :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 10:58 #251749

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Capolavoro schreef :
100Ah Gel 159 eur
Koopje! :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 11:24 #251765

web schreef :
Capolavoro schreef :
100Ah Gel 159 eur
Koopje! :blink:

IDD koopje, maar ik vindt 'm niet voor dit geld bij GK.....
Laatst bewerkt: 30 dec 2011 11:24 door koentje63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 11:51 #251774

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Ik ook niet, bedoel je niet toevallig die wilco royal van 102 ah, die kost wel 159 euro, maar dat is een calcium
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 11:55 #251775

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Toxicated schreef :
Ik ook niet, bedoel je niet toevallig die wilco royal van 102 ah, die kost wel 159 euro, maar dat is een calcium

Tox, deze heb ik vorig jaar gekocht voor € 119,-

www.georgekniest.nl/catalogus/...+105+AH/product.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 11:56 #251776

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Da's geen gekke prijs Faran, jammer dat ze nu weer in prijs zijn gestegen.
Ik hou ze nog ffies in gedachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 12:38 #251788

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeer informatieve site: www.hefra.nl/docs/webshop.asp

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 13:50 #251810

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel heeft 4 stuks 85 amp AGM accu's dit omdat deze 4 accu's precies passen in mijn nieuwe accubak van maximale grote tov de beschikbare ruimte.
Deze accu's kun je tot 80% leegtrekken daardoor heb ik nu meer netto amp beschikbaar als met loodaccu's.
Ook is de weerstand van AGM accu's lager waardoor je ze sneller kunt laden.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 18:32 #251875

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Capolavoro schreef :
van een hogere laadspanning voor met calcium gedoteerde accu's heb ik nog nooit gehoord of gelezen.
Dan heb je slecht opgelet, Capo. Calcium-accu's kunnen sowieso een hogere laadspanning aan dan een lood-antimoon accu (het klassiek type natte accu). Om de capaciteit volledig te benutten worden laadregelaars die calciumaccu's bedienen inderdaad soms wat hoge afgesteld dan de nominale 14.4 V die voor een antimoon-accu optimaal is.
Gassen: ook gel-accu's kunnen gassen, er zit een ventieltje op.
Ze kunnen gassen, maar het is dè manier om gel-accu's te mollen. Voor de gel-accu geldt precies het tegendeel van wat voor de calcium-accu opgaat. Vooral niet laden tot de gasspanning van 14,4 V. 14,2 V is de maximale laadspanning voor Gelaccu's.
Ongetwijfeld omdat de accu bij gassen niet alleen H2 en O2 de lucht in stuurt maar zeker ook H2SO4, zwavelzuur.
Zwavelzuur is een vloeistof, geen gas. Hoe het de lucht in kan gaan snap ik dan ook niet helemaal. Maar misschien kun je dat uitleggen?
Dat verhaal over die gezondheidsrisico's heeft een hoog broodje-aap gehalte. Het grootste risico van overladen van accu's (overladen dus; niet gewoon tot de gasspanning laden) is de vorming van knalgas. In gesloten ruimten kan dat een aanzienlijk risico zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan duikboten met enorme accubatterijen voor de onderwatervaart; die dingen zijn over het algemeen toch wat minder geventileerd dan een jacht.
Eens het BBWSR, geen open accu's in een boot. In een auto kan het gas zo weg, in een boot blijft het binnen.
Kletskoek, Capo. Knalgas (H2 gemengd met O2) is lichter dan lucht. Het stijgt dus op en ontwijkt binnen de kortste keren, tenzij de boot luchtdicht is gemaakt (jij doet dat wel eens 's winters heb ik begrepen). In de zomersituatie moet het al heel raar lopen wil zich een zodanige hoeveelheid verzamelen dat een gevaarlijke situatie ontstaat.
En waarom zou je om een paar tientjes te besparen gaan knoeien met bijvullen en andere narigheid. Gel dus. AGM is te duur voor de gewone mishandeling op de gemiddelde boot.
Acht ja, wat kan het schelen? Een gelaccu is maar twee keer zo duur als een normale antimoonaccu en kan toch nog gassen, zoals jezelf zegt. Wie bang is voor gassen kan dan nog veel beter een calcium-accu kopen. Die gassen namelijk nauwelijks. Daar is het hele onderhoudsvrije idee van die dingen op gebaseerd, namelijk.

Na alles wat er hier is afgeschreven over accu's wordt er nog altijd veel rare praat gedaan over accu's, vind ik.

Verder zie ik in dit draadje regelmatig referenties aan auto-accu's. gespecialiseerde auto-accu's c.q. startaccu's zijn per definitie geen huishoud-accu's. Ze moeten NIET dieper ontladen worden dan tot 80 % van hun capaciteit. Een echte deepcycle-accu kan zonder schade worden ontladen tot 50 % of minder dan zijn volledige capaciteit.
Dat auto-accu's het zo lang volhouden aanboord van boten komt waarschijnlijk doordat de capaciteit maar heel beperkt benut wordt. Met andere worden: als je elke avond weer aan het Duitse landvast hangt, kan het heel lang goed gaan met auto (start)-accu's. Alleen kun jezelf dan afvragen of je niet beter echte deep-cycle accu's had kunnen installeren met minder capaciteit (en dus minder gewicht), die je gewoon verder ontlaadt, voor je weer aan de walstroom gaat.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 19:23 #251885

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tjsonge lodewijk, wat een lang verhaal ;-)

- calcium kán een hogere laadspanning aan, ja, maar nódig is het niet
- en welke spanning moet een gelaccu (lager) met calcium (hoger) dan hebben?
- H2SO4 is idd een vloeistof, my mistake. Vloeistoffen kunnen (en zullen) verdampen. Kom eens kijken naar mijn opgeloste alu sluiting....
- knalgas gaat idd (al of niet ontploft...) de hoogte in!
- gel twee maal zo duur????

groet
t
(en doe voorzichtig met je vuurwerk)
Laatst bewerkt: 30 dec 2011 19:24 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 19:53 #251894

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Capolavoro schreef :
tjsonge lodewijk, wat een lang verhaal ;-)
Mja. Verhalen kunnen ook te kort zijn, zoals we hebben gezien. Kort door de bocht, vooral..
- calcium kán een hogere laadspanning aan, ja, maar nódig is het niet
Of het niet nodig is, weet ik niet. Web meent te weten dat het instellen van een hogere maximale laadspanning slechts nodig is voor de laatste 1 % procent capaciteit. Als dat waar is vraag ik me af waarom het verhaal dan dat er hoger moet worden afgesteld dan zo wijd verbreid is.
- en welke spanning moet een gelaccu (lager) met calcium (hoger) dan hebben?
Probeer eerst eens een gel-calcium-accu te vinden, zou ik zeggen..
- H2SO4 is idd een vloeistof, my mistake. Vloeistoffen kunnen (en zullen) verdampen. Kom eens kijken naar mijn opgeloste alu sluiting....
Hoever zit die sluiting van de accu? En is er verder in de hut nog wat opgelost? loopt wel los, zeker?
- gel twee maal zo duur????
Eén vraagteken volstaat, Capo. Nou goed; anderhalf keer zo duur dan, sinds een paar jaar. Maar wat is nu het echte voordeel? Dat je niet vergast wordt? Dat het electrolyt (het accuzuur) er niet uit kan lopen?
Ik heb mijn V22 regelmatig bijkans op z'n kop gezet (hij kon gemeen uit het roer lopen, met extreme hellingshoeken) en nooit, herhaal nooit, is er ook maar 1 druppel zuur uit de accu gelopen. En dat was een ouderwetse bijvul-accu. Ook heb ik nooit last gehad van vergiftiging door knalgas. De noodzaak om gel-accu's te gebruiken is mij nooit duidelijk geweest. Ze zijn mij te kwetsbaar.
Het is mijn indruk dat de gel-accu als ideale accu inmiddels is ingelopen door de AGM's. Wil je een goedkope gesloten accu, koop dan een calcium-accu. De Varta die ik heb, kun je gewoon op z'n korte kant zetten. Loopt geen druppel zuur uit. Het is in de praktijk de enige manier om 'm uit de boot te krijgen, dus ik spreek uit ervaring.
(en doe voorzichtig met je vuurwerk)
Ik ben vanmiddag nog even bij de boot geweest, maar heb de vuurpijlen aan boord gelaten..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 20:02 #251895

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Toxicated schreef :
Ik heb ze nog niet gezien voor minder dan 129 euro.
Dit zijn calcium accu's, correct ?
webshop2.unisoftware.nl/electr...105AH-DEEPCYCLE.html

Ja, kunnen op een gewone lader.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 30 dec 2011 20:17 #251900

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Toxicated schreef :

Is er iemand met een goede tip prijsverhouding €/ah, bruikbaarheid tov ontlading

Blijft een interessante materie en het blijft ook steeds weer lekker discutabel wat er in dat vage magische stroom doosje zit en vooral wat eruit komt en voor hoelang.

TS vroeg om info vwb beste €/ah verhouding, dan is dit testje wat hier overigens een paar maal te vinden is een goede leidraad.
Dat zijn feiten, hoe, hoe lang en met welke prijs / kwaliteit verhouding en met welke knal risico's is individueel en voor elk individu zal de keuze voor zijn toepassing de juiste zijn, mits weloverwogen gekozen :-).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 31 dec 2011 00:10 #251929

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Helaas, de waterkampioen test mist de boot: ze houden geen rekening met hoe diep je de accu mag ontladen. Leuk om merken onderling te vergelijken dus, maar een direct vergelijk tussen bv. Gel deepcycle en natte "deepcycle" is zo dus appels met peren vergelijken.

"Gemeten klemspanning bij levering" is helemaal lachwekkend, dat cijfer zegt totaal niets over de accu zelf, alleen iets over laadtoestand bij levering (afhankelijk van de initiele lading en van de opslag daarna).

Tot het uitrekenen van euro's per *nuttige* Ah heb ik ooit een aanzetje gegeven in 1 van de vele vorige accudraden; ben alleen te lui om de zoekfunctie daar nu op los te laten. Tis ook niet zo moeilijk. Gewoon elke accu terugrekenen naar z'n bruikbare capaciteit, en dan de prijs per effectieve Ah berekenen.
lodewijk stegman schreef :
Web meent te weten dat het instellen van een hogere maximale laadspanning slechts nodig is voor de laatste 1 % procent capaciteit. Als dat waar is vraag ik me af waarom het verhaal dan dat er hoger moet worden afgesteld dan zo wijd verbreid is.
Simpel, omdat de maximale spanning in de fabrieksdocumentatie staat, en mensen vinden dat het "dus" altijd moet. Want we hebben voor die laatste Ah betaald, dan zullen we 'm hebben ook. Niemand vertelt erbij wat er gebeurt als je het niet doet, want niemand heeft zo ver gelezen.
lodewijk stegman schreef :
- en welke spanning moet een gelaccu (lager) met calcium (hoger) dan hebben?
Probeer eerst eens een gel-calcium-accu te vinden, zou ik zeggen..
Zouden ze dat niet allemaal zijn, tegenwoordig? Of gebruiken gel/agm weer wat anders dan calcium. Uiteindelijk zijn het allemaal loodaccu's.
lodewijk stegman schreef :
Maar wat is nu het echte voordeel? Dat je niet vergast wordt? Dat het electrolyt (het accuzuur) er niet uit kan lopen?
Nog maares herhalen dan? Dat er geen zuurbende uit kan lekken (ja ik weet dat JIJ dat nog nooit gehad hebt, een verhaal van het type "mijn opa rookte een pakje per dag en is 90 geworden, DUS roken is goed voor je gezondheid"), dat ze langer meegaan (echt waar), en meer nuttige Ah's per kilo bieden. Oh, en dat er alleen in zeer extreme gevallen knalgas kan ontstaan (wat bij een gewone natte batterij altijd wel een klein beetje gebeurt bij goed volladen). Giftig is dat spul niet.

Dat jij de voordelen niet wenst te zien omdat je de goedkoopste accu's wil blijven gebruiken - prima! Jouw keuze, en wij de onze.

Dat je een moderne "onderhoudsvrije" natte accu ook gewoon op z'n kant kan zetten klopt ; kortstondig tenminste, en totdat de rubber sealtjes uitgedroogd zijn. Ik zou 'm zo niet monteren, in elk geval. Mag ook niet, en niet voor niets.
Laatst bewerkt: 31 dec 2011 00:14 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 31 dec 2011 01:10 #251933

Wij hebben AGM accu's gekocht, toen wij accu's nodig hadden (2x 110Ah en 4x240Ah) waren de merkloze AGM die ze bij ACH (Accu Centrale Hippolytushoef) verkopen verreweg het goedkoopste per Ah. Ik heb als ik me niet vergis €880 ex btw betaald voor alle accu's gezamelijk en dat is dus voor 1180Ah, ofwel €0.75 per Ah en als je de BTW wel moet betalen was het, eind 2008, €0.89 per Ah. Nu ruim drie jaar aan boord en ondanks dat we ze aardig mishandelen door aan boord te wonen en veel te reizen kan ik nog geen veroudering vaststellen.
De man van ACH vertelde mij dat 100% ontladen geen probleem was, maar dat ik dat alleen niet te vaak moest doen. Zijn advies was om normaal gesproken niet verder te gaan dan 80% ontlading. In de praktijk zijn we zelf nog nooit verder gegaan dan 50% en met alle automoatischeladers die we aan boord hebben zal het ook niet snel gebeuren denk ik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 31 dec 2011 01:14 #251934

Gast123 schreef :
Waarom gebruiken de meeste ZF'ers voor hun service vaak 2 of meer accu's? Waarom niet gewoon 1 grotere met meer capaciteit?
Wij gebruiken er zowieso twee omdat we 24 volt aan boord hebben, maar die serie geschakelde accu's staan daarna ook nog weer eens parallel met een identieke set om voldoende Ah te krijgen. De accu's zijn nu 60kg per stuk en zwaarder wil ik ze niet hebben. Vandaar dus 4 losse accu's in plaats van een grote, dan zijn ze tenminste zonder hijskraan nog te behandelen.

Ook voor kleinere boten geld denk ik dezelfde reden, twee kleinere kun je meestal makkelijker kwijt dan twee grote accu's.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe accu(s) - AGM of anders, en waar ? 31 dec 2011 01:15 #251935

Capolavoro schreef :
Gel dus. AGM is te duur voor de gewone mishandeling op de gemiddelde boot.
toen wij in 2008 nieuwe accu's nodig hadden was gel ongeveer 20-25% duurder dan AGM.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl