Capolavoro schreef :
van een hogere laadspanning voor met calcium gedoteerde accu's heb ik nog nooit gehoord of gelezen.
Dan heb je slecht opgelet, Capo. Calcium-accu's kunnen sowieso een hogere laadspanning aan dan een lood-antimoon accu (het klassiek type natte accu). Om de capaciteit volledig te benutten worden laadregelaars die calciumaccu's bedienen inderdaad soms wat hoge afgesteld dan de nominale 14.4 V die voor een antimoon-accu optimaal is.
Gassen: ook gel-accu's kunnen gassen, er zit een ventieltje op.
Ze kunnen gassen, maar het is dè manier om gel-accu's te mollen. Voor de gel-accu geldt precies het tegendeel van wat voor de calcium-accu opgaat. Vooral niet laden tot de gasspanning van 14,4 V. 14,2 V is de maximale laadspanning voor Gelaccu's.
Ongetwijfeld omdat de accu bij gassen niet alleen H2 en O2 de lucht in stuurt maar zeker ook H2SO4, zwavelzuur.
Zwavelzuur is een vloeistof, geen gas. Hoe het de lucht in kan gaan snap ik dan ook niet helemaal. Maar misschien kun je dat uitleggen?
Dat verhaal over die gezondheidsrisico's heeft een hoog broodje-aap gehalte. Het grootste risico van overladen van accu's (overladen dus; niet gewoon tot de gasspanning laden) is de vorming van knalgas. In gesloten ruimten kan dat een aanzienlijk risico zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan duikboten met enorme accubatterijen voor de onderwatervaart; die dingen zijn over het algemeen toch wat minder geventileerd dan een jacht.
Eens het BBWSR, geen open accu's in een boot. In een auto kan het gas zo weg, in een boot blijft het binnen.
Kletskoek, Capo. Knalgas (H2 gemengd met O2) is lichter dan lucht. Het stijgt dus op en ontwijkt binnen de kortste keren, tenzij de boot luchtdicht is gemaakt (jij doet dat wel eens 's winters heb ik begrepen). In de zomersituatie moet het al heel raar lopen wil zich een zodanige hoeveelheid verzamelen dat een gevaarlijke situatie ontstaat.
En waarom zou je om een paar tientjes te besparen gaan knoeien met bijvullen en andere narigheid. Gel dus. AGM is te duur voor de gewone mishandeling op de gemiddelde boot.
Acht ja, wat kan het schelen? Een gelaccu is maar twee keer zo duur als een normale antimoonaccu en kan toch nog gassen, zoals jezelf zegt. Wie bang is voor gassen kan dan nog veel beter een calcium-accu kopen. Die gassen namelijk nauwelijks. Daar is het hele onderhoudsvrije idee van die dingen op gebaseerd, namelijk.
Na alles wat er hier is afgeschreven over accu's wordt er nog altijd veel rare praat gedaan over accu's, vind ik.
Verder zie ik in dit draadje regelmatig referenties aan auto-accu's. gespecialiseerde auto-accu's c.q. startaccu's zijn per definitie geen huishoud-accu's. Ze moeten NIET dieper ontladen worden dan tot 80 % van hun capaciteit. Een echte deepcycle-accu kan zonder schade worden ontladen tot 50 % of minder dan zijn volledige capaciteit.
Dat auto-accu's het zo lang volhouden aanboord van boten komt waarschijnlijk doordat de capaciteit maar heel beperkt benut wordt. Met andere worden: als je elke avond weer aan het Duitse landvast hangt, kan het heel lang goed gaan met auto (start)-accu's. Alleen kun jezelf dan afvragen of je niet beter echte deep-cycle accu's had kunnen installeren met minder capaciteit (en dus minder gewicht), die je gewoon verder ontlaadt, voor je weer aan de walstroom gaat.
--
stegman