Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72

NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 13:08 #119595

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik wil graag mijn Raymarine ST 1000+ stuurautomaat kunnen laten "praten" met mijn Garmin 72 GPS.

In de handleiding van de ST 1000+ heeft men het over NMEA- en NMEA+.

In de handleiding van de Garmin 72 heeft men het over DATA OUT en over DATA IN.

Maar ja, wat moet nu aan wat aangesloten????

Alvast bedankt, groeten, Koko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 13:18 #119596

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
NMEA praat via 4 draadjes:

- Data in +
- Data in -
- Data out +
- Data out -

De stuurautomaat heeft echter maar 2 NMEA draadjes, aangezien deze alleen maar commando's kan ontvangen, niet versturen. Jij moet dus de NMEA+ en NMEA- van de ST1000 verbinden met de DATA OUT+ en DATA OUT- van de GPS.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 15:11 #119609

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Volgens mijn heeft de st1000 drie draden.
En staat er echt in de beschrijving iets over NMEA , volgens mijn heeft hij alleen sea-talk.
Laatst bewerkt: 19 mrt 2010 17:56 door TonDini.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 15:18 #119611

als ie er 3 heeft gnd tx rx

Waarom wil je hem overigens laten communiceren? Wat zie je als meerwaarde en wat is je doelstelling? Het automatisch sturen heeft vaak weinig meerwaarde omdat je eigenlijk tegelijk de zeilen wilt stellen en als ie onverwacht correcties doet kan je hier slecht met de zeilen op reageren.

Echt meerwaarde heeft bv een windvaan op je stuurautomaat aansluiten.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 19 mrt 2010 15:23 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 15:32 #119612

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
tondini schrijft:
Volgens mijn heeft de st100 drie draden.
En staat er echt in de beschrijving iets over NMEA , volgens mijn heeft hij alleen sea-talk.

In de handleiding (blz 48) staat dat ie zelfs Seatalk & NMEA tegelijkertijd aan kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 15:58 #119615

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Hen3 schrijft:
NMEA praat via 4 draadjes:

- Data in +
- Data in -
- Data out +
- Data out -

De stuurautomaat heeft echter maar 2 NMEA draadjes, aangezien deze alleen maar commando's kan ontvangen, niet versturen. Jij moet dus de NMEA+ en NMEA- van de ST1000 verbinden met de DATA OUT+ en DATA OUT- van de GPS.

Oke, dan snap ik het bijna. De gps heeft 4 draadjes:
Rood, power, naar accu+ pool.
Zwart, naar accu- pool & doorverbonden (in het schema) met de NMEA apparaten
Bruin, Data OUT zonder + of - teken, verbonden (in het schema) met een autopilot en beacon receiver
Wit, Data IN zonder + of - teken, verbonden (in het schema) beacon receiver.

Mag ik concluderen dat de zwarte draad de min is voor zowel de power, de OUT en IN data?

Nu ontpopt er zich wel een volgende vraag: kan je straffeloos meerdere apparaten aan elkaar koppelen met behulp van kroonsteentjes? GPS aan stuurautomaat, marifoon, dieptemeter.

Hen3, je hebt gelijk ook al mijn andere vraag, die ik stelde op het Lowrance forum beantwoord. (Terwijl het Lowrance forum geen antwoord mocht geven want de gps is een ander merk. Zo flauw, wat fijn dat we hier gewoon onafhankelijk zijn)!
Laatst bewerkt: 19 mrt 2010 16:00 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 16:03 #119616

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Is er misschien een verschil tussen de ST1000 en de ST1000+?. Bij de ST1000 instructie staat dat je voor SeaTalk naar NMEA 0183 een interface Z137 nodig hebt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 16:08 #119618

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Julius254 schrijft:
als ie er 3 heeft gnd tx rx

Waarom wil je hem overigens laten communiceren? Wat zie je als meerwaarde en wat is je doelstelling? Het automatisch sturen heeft vaak weinig meerwaarde omdat je eigenlijk tegelijk de zeilen wilt stellen en als ie onverwacht correcties doet kan je hier slecht met de zeilen op reageren.

Echt meerwaarde heeft bv een windvaan op je stuurautomaat aansluiten.

GND = ground?
Tx = talk data?
Rx = receive data?

Eeeuuhh, ja, das natuurlijk wel weer een zinnige vraag. Vooralsnog kan ik het niet zeggen, behalve dan omdat de apparaten het kunnen. Dan heb ik er lol in dat ook te realiseren (of voor te bereiden). Of ik het dan vervolgens ook ga gebruiken of na een paar keer besluit onhandig te vinden draagt dan weer bij aan de ervaring. Heb ik nu eenmaal lol van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 16:17 #119619

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Proost schrijft:
Is er misschien een verschil tussen de ST1000 en de ST1000+?. Bij de ST1000 instructie staat dat je voor SeaTalk naar NMEA 0183 een interface Z137 nodig hebt.

Als jij dit terug leest in de ST1000 instruktie moet je wel gelijk hebben. In de 1000+ instruktie staat bij introductie:
The ST1000plus and ST2000plus tiller pilots can also be used with any navigator transmitting NMEA 0183 or NMEA 0180 data. Ik ben ook nergens iets tegen gekomen over een interface.
Zou natuurlijk best eens de + kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 16:21 #119620

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Daarom concentreren op reacties over de ST1000+.

In de Autohelm catalogus staat het volgende: De ST 1000 plus kan gemakkelijk worden geïntegreerd met elk SeaTalk instrumentensysteem: ook accepteerd hij directe navigatieinputs van elke NMEA 0183 of Seatalk GPS, zonder dat hiervoor een speciale interface nodig is.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 19 mrt 2010 16:31 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 16:26 #119622

Snap ik helemaal ik ben er nu ook mee aan het klooien en wil ook alles aan elkaar knopen. Alleen bij mij zitten er iets meer variabelen tussen waardoor het nog wat effectiever wordt. Alleen een gps eraan heeft vaak een zeer beperkte meerwaarde.

Klopt rx=data in en tx=data out en de ground, dus de 2 +'en uit de andere post. Ik heb ergens anders ook nog de vraag uit staan waarom de ene keer 3 draads en de andere keer 4 draads (dus de + op de gps tel ik niet mee). Naar mijn mening moet je dus de gnd splitten (aangezien het een spanning is tov de gnd) maar heb dit dus nog nooit gedaan en misschien dat iemand dit kan verifiëren.
Dus als de stuurautomaat 3 draden heeft en de gps zonder + ook (het lijkt erop dat het bij jou zo is) is er geen onduidelijkheid lijkt me.

Ik hoorde je ook ergens kroonsteentjes zeggen: bah kroonsteentjes op een boot.

Je kan alles aan elkaar koppelen alleen is het wel afhankelijk van het formaat en kun je niet alles zomaar samenvoegen. De data moet weer samengevoegd worden door bv een multiplexer zodat alle output als het ware na elkaar op de bus wordt gezet ipv door elkaar. Dus zoals eerder aangehaald als het format seatalk is en het andere NMEA kan het niet direct met elkaar communiceren maar moet het geconverteerd worden. Maar je kan dus wel het signaal van de gps naar meerdere instrumenten communiceren (stuurautomaat, marifoon (naar dieptemeter zelf kan niet en heeft geen zin naar evt een combi display wel), pas als je meerdere inputs krijgt zoals log, diepte, gps etc kan je ze niet zomaar op 1 "bus" zetten.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 19 mrt 2010 16:46 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 17:19 #119627

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
wat aan wat moet aangesloten is nu wel duidelijk denk ik?
Rx en Tx zijn altijd gezien vanuit het apparaat zelf.
Dus de Tx van de ene zendt data naar de Rx van de andere.

Gnd en data- zijn vaak gecombineerd, soms aparte draadjes.

Koppelen: volgens de NMEA specificatie kan 1 zender (de GPS in dit geval) max 4 ontvangers gekoppeld hebben. Meer gaat ook wel (ik heb tot 7 gedaan) maar is een risico.

Officieel moet je de apparaten galvanisch scheiden (opto-coupler) en niet zomaar elektrisch koppelen. Maar ik ken (bijna) niemand die dat ook gedaan heeft......

Meerdere zenders (bijv GPS en AIS, of de NMEA Out van instrumenten): heb je altijd een mulxiplexer nodig. Nooit meerdere NMEA Tx+ draadjes zomaar aan elkaar knopen! Gaat niets stuk maar het werkt ook niet.

Kroonsteentjes: beetje vragen om oxidatie (koper, ijzer). Ik gebruik ze wel voor dit soort dingen, maar wel met (aluminium) adereindhulsjes om elk draadje. In geen 20 jaar een probleem met kroonsteen gehad.....

(en ik heb er zeker 25 in de installatie aan boord zitten ;-))

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 18:17 #119634

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Capolavoro schrijft:
Officieel moet je de apparaten galvanisch scheiden (opto-coupler) en niet zomaar elektrisch koppelen. Maar ik ken (bijna) niemand die dat ook gedaan heeft......

Bijna iedere ingang van een nmea apparaat heeft een galvanische scheiding, de optocoupler zit in het ingangscircuit.

Alleen is de PC of Laptop niet voorzien van een galvanische scheiding, voor een laptop is dit niet nodig, deze is dmv van z'n voeding al gescheiden en als er geen verdere koppelingen naar buiten zijn is dit voldoende.
Een PC zouden we eigenlijk moeten scheiden, in de praktijk als er geen verdere koppelingen zijn gaat het ook zonder optocoupler goed, zolang de data ongestoord binnen komt ( hyperterminal is voor erg handig ) is er geen noodzaak voor een optocoupler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 20:45 #119647

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
FANTASTISCH!!!!

echt waar, geweldig. In een half daggie de in's en out's van ;) NMEA bekabeling op een presenteerblaadje.

Iedereen heel hartelijk bedankt! Als de boot eindelijk opgetuigd kan worden ga ik dit ook live proberen en horen jullie hoe het werkt!

Nogmaals bedankt!
Koko

(Edit: ik ben ook niet zo'n fan van kroonsteentjes en zoek nog naar een alternatief. Ik denk nu aan female tulip voor out en male tulip voor in, al vrees ik dat dit weer zo'n bulk aan stekers wordt. Kroonsteentjes houden het wel overzichtelijk, dus blijft een goede concurrent).
Laatst bewerkt: 19 mrt 2010 20:53 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 21:07 #119649

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
koko schrijft:
(Edit: ik ben ook niet zo'n fan van kroonsteentjes en zoek nog naar een alternatief. Ik denk nu aan female tulip voor out en male tulip voor in, al vrees ik dat dit weer zo'n bulk aan stekers wordt. Kroonsteentjes houden het wel overzichtelijk, dus blijft een goede concurrent).

Wat is er mis met in elkaar draaien, solderen en een krimpkousje erom?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 19 mrt 2010 21:14 #119650

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Niet zo heel veel, sterker nog zeer weinig, behalve dat het lastiger te verbouwen is als er weer eens een apparaatje bij of af moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 20 mrt 2010 09:10 #119697

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Postman schrijft:

Wat is er mis met in elkaar draaien, solderen en een krimpkousje erom?

dat heb ik alleen gedaan bij de 3 draden van mijn Lopolight led lamp op de masttop. Als je wist hoeveel draadjes er bij mij in de 'meterkast' lopen en hoe vaak ik iets verander, verwijder of toevoeg dan is kroonsteentjes de enige oplossing. Ik weet het, het is vloeken in de nautische kerk, maar ik doe het lekker toch B)

En: de enige verbinding waar ik elk jaar weer problemen mee heb is de GESOLDEERDE stekker van de marifoon-kabel....oxdatie, vocht, vanalles...

groet
t
Laatst bewerkt: 20 mrt 2010 09:15 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 21 mrt 2010 21:01 #119858

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Voor deze toepassing ga ik ook voor adereind hulsjes & kroonsteentjes, die ik vast plak in een speciaal montage doosje. Het zijn van die pietepeuterige draadjes.

Bij de electriche installatie op een boot van een vriend heb ik gebruik gemaakt van metalen stripjes met boutjes, waar ik de draadjes aan bevestigde met behulp van die aanknijpstekertje met een vorkje. Voor de min gebruikte ik oogjes die ik op een boutje schoof. Vleugelmoertje er op voor het gemak.
Supersnel wisselen van groep, loskoppelen of aankoppelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 21 mrt 2010 21:13 #119862

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Adereindhulsjes in kroonsteentjes zijn inderdaad een eind beter dan 'kwastjes' in kroonsteentjes, maar het blijft geprul natuurlijk ;)

Maar in profi draadbomen wordt ook verdraaid weinig gesoldeerd, wel veel gekrompen en gefelst. Passende connectoren en verdeelblokjes zijn dan het antwoord. Het is net hoe ver je wil gaan. Moet het alleen werken, of ook echt netjes op orde zijn...
Laatst bewerkt: 21 mrt 2010 21:13 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 22 mrt 2010 06:46 #119902

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als je het echt watervrij en corrosievrij wil hebben:
- de kroonsteen in een plastic doosje
- gesmolten kaarsvet eroverheen, helemaal onderdompelen.
- laten stollen.
- eventueel verwijderen: met de fóhn.

Werkt ook voor printplaten in instrumenten.

groet
t
Laatst bewerkt: 22 mrt 2010 07:35 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 10 apr 2010 00:28 #123089

  • Selene
  • Selene's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Wat leerzaam allemaal. Ook ik wil de nmea 0183 uitgang van de gps naar de stuurautomaat leiden en keek of ik iets over nmea kon vinden.
Is er dan ook nog iets te zeggen over kabeldikte en max. kabellengte? Hoe 'erg' is het gebruik van een dikkere kabel dan voorgeschreven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 10 apr 2010 13:27 #123128

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 668
Een dikkere kabel dan voorgeschreven is nooit erg, hooguit duurder. Een dikkere kabel heeft een kleinere weerstand en kan daarom een grotere stroomsterkte verwerken dan nodig is en leidt tot een lager spanningsverlies over de kabel (gegeven een bepaalde stroomsterkte en kabellengte). Omdat dikkere kabels meestal duurder zijn, is het kopen van een dikkere kabel dan is gespecificeerd niet nodig.

Voor de voedingskabel is de dikte van belang omdat er relatief veel stroom naar de stuurautomaat kan lopen: die moet je afzekeren met 12 A. Hoe langer de voedingskabel, des te dikker moet de kabel zijn (ST 1000+/2000+ handleiding uit 2006 p. 43). Dit om te voorkomen dat het spanningsverlies (als gevolg van de weerstand van de voedingskabel) te groot wordt.

De stroomsterkten bij dit soort datacommunicatie stellen niets voor. De afnemer meet alleen het spanningsverloop dat de zender op de datalijn zet. Ik kan me niet voorstellen dat de lengte van een kabel op een jacht tot problemen kan leiden. Als dat wel het geval is, zou het wel in de handleiding staan.

Overigens heeft Raymarine volgens dezelfde handleiding Seatalk kabels tot wel 20 meter in zijn assortiment (dure dingen!). De dikte ervan zal bepaald worden door de voedingsstroom van de aangesloten apparaten, niet door de datacommunicatie. De voeding van SeaTalk instrumenten verloopt in principe ook via de kabel (handleiding p. 44, maar dat kun je anders knutselen als je de voeding langs een andere weg wilt laten lopen).

Bij NMEA gaat het alleen om datacommunicatie en volstaat een dunne kabel. Afhankelijk van waar die naar toe moet en aan welke elementen die kabel bloot kan staan, is de mechanische sterkte en weersbestendigheid de bepalende factor.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 12 apr 2010 19:46 #123567

  • Selene
  • Selene's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Dank, Ambro

Tussen de gps en de computer van de piloot is minder dan 3 meter kabellengte. Ik vond geen voorschrift voor de kabeldikte. In de veronderstelling dat dit inderdaad niet uitmaakt gebruikte ik eerst dunne luidsprekerkabel van 2x 0,5mm2. Dood. Kabel doormeten, polen toch maar omwisselen want je weet t nooit. Niks.
Toen het restant van de meegeleverde seatalk kabel 2x 1mm2 geprobeerd. Meteen raak.
Ik heb trouwens ook begrepen dat het afsplitsen van NMEA niet eindeloos is. De gps data gaan naar marifoon, ais radar, repeater en nu dus naar de piloot.
Voldoende.

Groet,
Joost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: NMEA voor ST 1000+ en Garmin 72 12 apr 2010 19:49 #123570

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
inderdaad niet eindeloos, hoeveel apparaten aan een NMEA zender kunnen hangen. Officieel volgens de NMEA specs 4.
Ietsje meer gaat meestal nog wel goed.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl