Joop66 schreef :
Ik ken de boot van TS niet. Maar de stelregel is wel dat verwarmen van water (te) veel energie kost om elektrisch te doen. Zeker op 12V, als t uit de accu moet komen.
Als het plan is om dit regelmatig achter anker te doen: vergeet het. Je accu is zo leeg, kun je alsnog terug de haven in.
Voor wie t niet gelooft:
Kopje koffie 0.2l=0.2kg.
Soortelijke warmte van water: 4.2kJ/KgC
temperatuur van 20-100= dT= 80C
Kost dus: 0.2 x 4.2 x 80 = 76.8 kJ
1Ah bij 12V = 1 x 3600 x 12 = 43.2 kJ
1 kopje koffie kost dus: 1.8Ah.
Gaat best hard!
Tja, je accubank is maar van een bepaalde capaciteit. Dat is altijd waar. Maar het is niet zo dat het voltage het opeens zuiniger maakt.
Ah zegt niets, met 24v zou bovenstaande berekening uitkomen op 0,9Ah uit komen en met 48v op 0,45Ah. Het kost dus steeds minder als het voltage wordt verhoogd? Tuurlijk niet Ah is geen hoeveelheid energie.
Maar we kunnen het wel omrekenen naar Wh wat wel een daadwerkelijke hoeveelheid energie representeert (je meter thuis meet hier ook mee):
Dus:
1,8Ah * 12v = 21,6 Wh
0,9Ah * 24v = 21,6 Wh
0,45Ah * 48v = 21,6 Wh
En op inverter (90% efficientie die PvO aangeeft):
21,6 * 100 / 90 = 24Wh inputzijde (12v=2Ah; 24v=1Ah; 48v=0,5Ah)
Maw, ongeacht het voltage blijft dezelfde hoeveelheid energie nodig. Hoewel je wel zoals door PvO opgemerkte spanningsverlies rekening moet houden en de juiste dikte kabel voor het gewenste voltage/vermogen kiest.
Dus je dient met elke oplossing rekening te houden dat je accubank groot genoeg is (=genoeg bruikbare capaciteit in kWh) voor je levensstijl aan boord heeft.