Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler

Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 14 feb 2009 19:11 #59005

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Tot dusver heb ik mij op mijn waarship met
Plofvesten (3 x), Veiligheidslijn (50 m), Zwemtrap
en Marifoon/Kompas/ altijd weerberichten uitluistern
op de Friese Meren en soms op IJsselmeer gereed.

Ik vaar meestal solo. Moest ik bij sterke golven iets op het voordek klaren, zo zorgde de veiligheidslijn ervoor dat ik in geval van MOB niet al te ver van het schip verzeilt zal raken en op eigen houdje weer terug aan boord zal kunen klimmen. Bovendien is het op de Friese Meren mestal zo druk, dat je wel bijnaar op kan rekenen dat je iemand te hulp schiet.

Voor mijn Etap 22, met vaargebiet IJsselmeer en geplannt Wadden (later Kust gewenst) is dat niet meer voldoende. Mijn grotste zorg hierbij is, dat ik over boord zal slaan en niet meer op het schip kom. Darom wil ik een combi bestaande ‘Safetylijn over het voordek’ en ‘Veiligheidlijn (Vest – Safetylijn)’ installeren.
1. Vraag is, is hierbij een zwemvest voldoende, wat is het verschill met een harnas, moet ik bij een zwemvest ook een kruisriem hebben?
2. Wat is bij een veiligheidsriem aan te raden? Elastisch of geen rek? Wat voor lengtes?


Voor het geval toch over boord te raken, dacht ik aan een handheld waterdicht marifoon, wat ik aan de zwemvest zal vast maken (ter alamering van kanal 16). Uiteraad is dan nog het probleem positie bepaling. Maar daar is misschien nog wat op te verzinnen (tenminste Ijsselmeer/Wadden).
Een alternatief zal zijn, Erip. Dit werkt ook als de solo zeiler buiten bewustzijn is. Nadeel (misschien), is dat die Erip ook afgaat, als er niet echt een noodsituatie is. Veder nadeel is, dat ik nog niet in bezit van een marifoon diploma ben.

Wat zallen jullie mee aanraden, combinatie hendheld marifoon/hendheld GPS of Erip?

Dus, mijn plannen zijn
Veiligheids lijn op voordek
Veiligheids lijn (Vest-VeiligheidslijnVoordek)
Handheld Marifoon waterdicht
Sortiment Noodsignalen in Tonnetje (i.p.v. grapbag)


Voor de voledigheid, reeds aan boord bevindlijk zijn:

Preventief:
Marifoon (weer), kompas, 2 x GPS handheld, mobielje (KNMI weersbericht), stuurautomaat (nog in te bouwen), dieptemeter (nog in te bouwen), zeer betrouwbare 8 pk yama, elektrisch en slingertouw, koken op spiritus (Etap onzinkbaar).


Actief:
Waterdicht tonnetje (grapbag), zwemtap, 3 plofvesten (150 N), veiligheidslijn 50 m, marifoon (16) , blusdeken, poederblusser, reserve kompas, reserve helmstok.

Elke tip welkom, schiet maar raak

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 14 feb 2009 19:32 #59008

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 761
Een van onze uitgangspunten, zeker bij solozeilen: 'naast de boot is dood'.
Hiermee werkend zul je al snel zien dat een handheld marifoon wel aardig is, maar dan ben je eigenlijk al te ver. Als solozeiler (en ook met bemanning) kun je het je gewoon niet permitteren van de boot af te vallen, en daar zul je dan ook veel energie in moeten steken.

- Breng relingnetten aan van voor naar achter, of in ieder geval tenminste voor de mast. Wanneer je laag bovendeks naar voor gaat en er gebeurt iets, dan is de kans groot dat deze netten je binnenboord houden (spreek uit ervaring). Ook erg praktisch bij het wisselen van een voorzeil, dan waait dan ook niet zomaar van boord.

- Leg lifelines in de gangboorden, van die platte nylon banden. Deze banden hebben wat rek en vangen de eventuele klap mee op. Banden binnenhalen wanneer je niet aan boord bent, de zon tast ze aan. Tijdig vervangen (zeg na vijf seizoenen). Zorg dat de lifelines vanuit de kuip bereikbaar zijn en dat je zonder je verder los te hoeven klikken naar voren kunt lopen.

- Bevestig op plekken waar je werkt ook speciale U-vormige puttings waaraan je je zelf kunt vasthaken. Een bij de kajuitingang, zodat je voordat je naar buiten stapt al vast kunt haken, een achter in de kuip en een midden op het voordek bijvoorbeeld (tijdens werk bij de mast of het voorzeil).

- Zorg voor een dubbele lijn aan je harnas. Wanneer je jezelf dan even moet loshaken met de ene lijn zit je altijd nog met de andere lijn aan boord vast. De lijnen met elastiek in de kern zijn bijzonder praktisch, je struikelt er niet over. Let op dat je goede lijnen koopt met geschikte aanklikhaken die niet vanzelf kunnen opengaan.

- Draag een goed harnas dat is geintegreerd in het opblaasbare vest, bij voorkeur met kruisbanden. Mocht je van de boot vallen dan blijf je in ieder geval boven water terwijl je mee wordt gesleept.

- Mocht je het ongeluk hebben in het water te vallen, dan kan de tweede lijn aan je harnas een uitkomst zijn: bij een lage boot als een Etap 22 lukt het met wat geluk om die lijn ook vast te haken, waardoor de twee lijnen in V-vorm hangen en je meer grip krijgt om eruit te komen.

- Bekijk of het mogelijk is een oplossing te bedenken waardoor je de stuurautomaat hangend naast de boot kunt loskoppelen. De boot zal dan in de wind draaien en de snelheid gaat eruit.

Handheld marifoons en epirbs zijn allemaal leuk en aardig, maar er wel op gericht dat ze je kómen redden, in plaats van dat je jezélf redt. Uiteraard het overwegen waard als laatste oplossing, maar zorg vooral dat je er niet af valt, dan ben je al een heel eind op weg.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 14 feb 2009 19:45 #59009

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik kan het er alleen maar mee eens zijn. het is mij eenmaal overkomen zonder lifelines etc maar ik wist nog net een railingdraad te grijpen. Ik kon toen nog ternauwernood aan boord komen. Nu zou het me van geen kant meer lukken. Om hier serieus naar te kijken is geen overbodige luxe.
Denk maar aan Mike Mc Mullen van de Three Cheers. Ze vonden alleen een rolletje toiletpapier op zijn drijvende boot.
Laatste slachtoffer was ook weer een solist.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 14 feb 2009 22:57 #59044

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Hartstikke bedankt voor de suggesties, alvast. Hier kan ik wat mee.

Uiteraad is de Etap voorzien van reling en relingnet (oud). Oorspronkelijk wou ik het net verwijderen, ik denk nu ik zal het beter maar vervangen.

Ook de stuurautomaat ontkoppeling is een goede tip.
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 15 feb 2009 08:23 #59057

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Hoever is het zendbereik van een handmarifoon als je zelf tussen de golven ligd?
Door te vertrouwen op techniek en anderen ga je mischien onbewust meer risico nemen.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 15 feb 2009 09:37 #59064

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hoever is het zendbereik van een handmarifoon als je zelf tussen de golven ligd?
Door te vertrouwen op techniek en anderen ga je mischien onbewust meer risico nemen.

Zeker waar, en het bereik zal niet al te ver zijn, het is wel zo dat KNRM boten jou marifoon signaal kunnen peilen, en op die manier een positie kunnen bepalen.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 15 feb 2009 11:28 #59100

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618

- Draag een goed harnas dat is geintegreerd in het opblaasbare vest, bij voorkeur met kruisbanden. Mocht je van de boot vallen dan blijf je in ieder geval boven water terwijl je mee wordt gesleept.

Wat is het verschil tussen Harnas met geintegreed vest en een vest (met krusiband)? Houd een vest deze belastingen niet?

Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 15 feb 2009 18:54 #59168

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 761
Vest houdt je boven water, aan een harnas kun je je vastmaken aan de boot. De klap die je krijgt als je eraf valt kan oplopen tot een schokbelasting van 1000 kg, dus vandaar een stevig harnas.
De kruisband van het vest zorgt dat je niet uit het vast hangt als je bewusteloos in het water drijft. Kruisbanden bij het harnas zijn bij mijn weten niet echt nodig.
Vroeger had je nog vaak plofvesten die niet als harnas bruikbaar waren, die had je gewoon om je nek met kruisbanden en een band om je middel, puur bedoeld om het vest aan je lijf te houden wanneer je in het water valt.
Tegenwoordig zijn volgens mij de meeste plofvesten voorzien van een stevig harnas. Te herkennen aan het feit dat aan deze vesten een metalen oog is gemaakt op de borst waaraan je een lifeline kunt bevestigen.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 15 feb 2009 20:28 #59178

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Ben nog ouderwets bezig met een harnas en een apart plofvest.
Durf zonder het dek niet op, want dan wordt de stuurvrouw boos. 8O
Ben het trouwens honderd procent eens met, "Naast de boot is dood".
Heb zelf al eens met een overlevings pak aan over de "fucking side" gelegen. Dat was op een ankerbehandelingsvaartuig met weinig wind en haast geen zeegang. Toch kregen mijn twee maats, jonge berensterke kerels, mij met mijn zijknatte zware pak niet die anderhalve meter omhoog getrokken. Uiteindelijk werd de haak van de 60 tons lier over de achterrol uitgevierd en kon ik door met alle macht de haak vast te houden, terwijl mijn maats me meteen in mijn kladden grepen, als een zeiknatte walvis het dek opgelierd worden. Geen een van ons had ooit gedacht dat het zo moeilijk zou zijn om "even" weer iemand op te pikken.
Nogmaals, wat Olaf zegt is maar al te waar, "Naast de boot is dood !"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 15 feb 2009 20:46 #59184

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik kan alleen maar inhaken en ja zeggen. Ik meen dat ik dit eerder heb gememoreerd maar ik heb ooit eens een windsurfster opgepikt die meer dood dan levend op haar plank lag in haar wetsuit op het IJsselmeer. Via de Zodiac rubberboot hebben we haar aan boord gekregen. Sindsdien heb ik een speciaal hijsvest dat ook door een heli kan worden gebruikt om je op te takelen. Met een lier die ik (toen) op de giek had zitten kon ik iemand uit het water takelen.
Nu ik ouder ben en niet meer "superuitgebalanceerd" (op renpaarden hebben ze geen veiligheidslijnen maar je moet er wel op blijven zitten) zal ik zeker aangelijnd aan dek gaan. Als een boot eenmaal snelheid heeft, kom je vrijwel niet meer in je up aan boord.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 15 feb 2009 21:36 #59196

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Helemaal eens met de vorige posters.

Toevoeging, dat een veiligheidslijn achter de boot aan slepen, met de insteek je bij MOB daar aan vast te grijpen en weer naar de boot te trekken, ook een vals idee van veiligheid geeft.

Je trekt je nooit tegen de krachten van het water door de voortstuwende boot in, zeker niet met een opgeblazen vest aan, denk maar aan vroeger dat je als kind achter de boot hing aan een lijn.

Wat wel een optie is, (Olav opperde ook iets dergelijks) is een lijn achter de boot die aan de stuurautomaat zit, waarmee je hem ontkoppelt, boot draait door de loefgierigheid in de wind en je hebt een (geringe) kans om er weer op te komen. Denk ook aan een lijn aan de zwemtrap om deze ook vanuit het water naar benden te kunnen laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 15 feb 2009 21:51 #59199

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Voor alle volledigheid : Olav memoreert een windvaan stuurinrichting. De meesten hebben die niet, die hebben een electr. autopilot.
En dan nog, ook al schakel je de autopilot uit, de boot blijft toch doorlopen. Stuurvaan - idem. Verder geen capriolen uithalen zoals in de mast klimmen en overboord je behoeften doen. Dat soort flauwekul. In onbekend gebied: voordat je de nacht ingaat een rif in je grootzeil en een kleiner nummertje genua. Wordt je gepakt door slecht weer, dan is de eerste zet gedaan.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 15 feb 2009 23:43 #59204

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Toevoeging, dat een veiligheidslijn achter de boot aan slepen, met de insteek je bij MOB daar aan vast te grijpen en weer naar de boot te trekken, ook een vals idee van veiligheid geeft.

Je trekt je nooit tegen de krachten van het water door de voortstuwende boot in, zeker niet met een opgeblazen vest aan, denk maar aan vroeger dat je als kind achter de boot hing aan een lijn.

Wat wel een optie is, (Olav opperde ook iets dergelijks) is een lijn achter de boot die aan de stuurautomaat zit, waarmee je hem ontkoppelt, boot draait door de loefgierigheid in de wind en je hebt een (geringe) kans om er weer op te komen. Denk ook aan een lijn aan de zwemtrap om deze ook vanuit het water naar benden te kunnen laten.

Wat ik bedoelde, tot dusver heb ik een 50 meter lijn aan boord. twee haken eraan. Moe(s)t ik wat op het voordek doen, of was het anders spannend, haak vast aan de hekstoel (het liefst nog via de helmstok), tweede haak aan de vest.
Mocht ik toch in het nat belanden, gaat het roer om en ik hang achter de boot. Basis is natuurlijk wel, dat het boot niet veder zijlt (geen stuurautomat, oploeven).

Dat de zwemtrap vanuit het water naar benede moet kunnen is duidelijk.


Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 16 feb 2009 07:39 #59211

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 761
Voor alle volledigheid : Olav memoreert een windvaan stuurinrichting. De meesten hebben die niet, die hebben een electr. autopilot.
En dan nog, ook al schakel je de autopilot uit, de boot blijft toch doorlopen. Stuurvaan - idem. Verder geen capriolen uithalen zoals in de mast klimmen en overboord je behoeften doen. Dat soort flauwekul. In onbekend gebied: voordat je de nacht ingaat een rif in je grootzeil en een kleiner nummertje genua. Wordt je gepakt door slecht weer, dan is de eerste zet gedaan.

Wanneer je de windvaanstuurinrichting of de elektrische stuurautomaat van de helmstok lostrekt (bij de windvaan het kettinkje, bij de elek. automaat het hele ding) dan kan de helmstok vrij bewegen, voor de meeste jachten een goede kans om op te loeven en in de wind te gaan liggen, overstag te gaan, weer af te vallen, snelheid te maken, weer op te loeven etc. Dit geeft een stuk minder snelheid waarmee je wordt meegesleept. Loeft je boot niet op wanneer je de helmstok loslaat, dan is het tijd om daar zeker als solozeiler wat aan te doen. Door de trim van de zeilen wat aan te passen bijvooorbeeld, of door een slap elastiek aan de helmstok te maken. De elektrische piloot of windvaanstuurinrichting heeft hier weinig last van, maar koppel je alles los dan zal het elastiek de helmstok licht opzij trekken waardoor de boot een ronde gaat draaien, met alle overstag en gijpmaneuovres die daarbij horen. allemaal mkansen om weer bij de boot te komen.

Zelfs eens gerommeld met een sleeplijn achter de booot waarmee de helmstok kon worden vrijgemaakt van de autostuurinrichting, maar daarbij het volgende gezien: de lijn moet verrekte lang zijn wil je tijd hebben om in het zog te zwemmen (je bent dus overboord gevallen zonder te zijn aangelijnd), de lijn moet zeer goed zichtbaar zijn, drijvend en vooral dun, want met een 6 mm lijn is de wrijving zo groot dat het hele spul zeichzelf ontkoppelde.

Kortom, val er niet af.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 16 feb 2009 08:45 #59220

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2470
Kortom, val er niet af.

Groet, Olav

Voorkomen is beter dan genezen :D

het beste is oefen eens , niet alleen maar met iemand anders aan boord.
Spreek af kijk wat er gebeurd en net voor dat ik verzuip red me :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 21 feb 2009 17:30 #60107

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik heb vandaag in de kuip 2 rvs ringen aangebracht, waaraan ik me kan vasthaken in de kuip, ik had al wel platte loopbanden over het gangboord als ik naar voren moet, maar niks om me goed in de kuip vast te haken.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 21 feb 2009 18:04 #60116

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Ik ken mensen die nooit een vest aanhebben, zelfs niet op zee. Mocht je dan overboord gaan dan is het einde oefening, zelfs al ben je niet solo..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 21 feb 2009 22:28 #60139

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1648
ik kende vroeger ook iemand,
was nog een beetje zeilkamerad, hij voer met een groepje van 6pers.langs de kust, viel over bord, ze hebben hem mooit weeergezien. zijn kameraden hadden hem er al vaker op aangesproken.
doe een vest om......
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 26 feb 2009 12:28 #60672

  • Mac 26s
  • Mac 26s's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Hallo,

Het beste "lijkt mij" dat je achter 1 punt maakt waar je je aan vast kunt maken en net genoeg ruimte hebt om je te bewegen om alles daar te kunnen doen. De lengte van je safeline niet te lang zodat je NIET overboord kan vallen :roll: .
En 2 banden links/rechts van de mast in het midden van de boot naar voor spannen (vlak op het dek) en ook hier je safeline kort houden zodat je wel alle werkzaamheden kan uitvoeren, maar ook dat je gewoon niet overboord kan vallen. Op een kleine boot hoef je geen lange lijn te hebben, want eigenlijk zit alles in handbereik.
Kan het weten want vaar zelf een Macgregor, bijna een zelfde type boot!

Zorg ervoor als je overboord mocht vallen, dat je altijd je zwemtrap naar beneden kan doen, (vanuit het water). Moet je zomers maar eens proberen als je in het water ligt je zwemtrap naar beneden doen. Kijk of dit makkelijk gaat 8O .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

solo op een ETAP 22 09 mrt 2009 13:35 #62044

  • finikas
  • finikas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Nou als dan toch elke tip welkom is krijg je deze ook.
Er bestaat een groep ETAP-gebruikers bekend onder de naam ETAPclub Nederland. Zie www.etapclub.nl deze site is nu niet veel bezonders maar wordt momenteel gemoderniseerd. Via contact kom je bij 3 mailadressen waar je de nodige informatie kan opvragen.

Als de site binnenkort gemoderniseerd is komt er ook een database met tips en trus en technische vraagen en antwoorden per boottype beschikbaar.
Alleen.... dat is uitsluitend weggelegd voor leden.
Maar aan de andere kant is ¤ 27,50 niet echt een onoverkoombaar lidmaatschapsgeld.
Bovendien krijg je daar, naast alle evenementen en korting bij een grote watersportshop, ook nog eens 3 keer per jaar een mooi magazine voor in de bus.

Deze club enthousiastelingen organiseert meerdere keren per jaar diverse tochten en andere happenings.
De eerstkomende tocht is van woensdag 20 t/m zondag 24 mei, die tocht voert door Friesland.

Vlak daarna is er een week zeilen op de Waddenzee.
Zaterdag 30 en zondag 31 mei organiseren zij in Hoorn de jaarlijkse reunie. Aansluitend vertrekt er een groep boten op maandagochtend 1 juni naar de wadden.
Deze tochten zijn voor vrijwel elk niveau, er wordt simpelweg rekening gehouden met de zwakste zeiler in de groep.

Ze bouwen de moeilijkheidsgraad van deze tochten op gedurende 4 jaar om het vijfde jaar vanuit IJmuiden over te steken naar Engeland. Daarbij gaan regelmatig ook de kleinere boten als de ETAP 22 en 23 mee naar Lowestoft.

Binnen de ETAPclub zijn nog steeds diverse enthousiaste zeilers met een 22 die nieuwe leden van advies kunnen dienen.

Ikzelf heb op mijn 22 over beide boorden een platte lijn vanaf de voorbolder over het dek, buiten de stagen om, naar de achterbolder lopen.
Daaraan haak ik mijn korte elastische lifeline vast die aan mijn zelfopblaasbare reddingsvest met harnas (en kruisbanden) zit vastgehaakt.
Mocht ik ondanks de korte lijn toch overboord vallen dan kan ik via de zwemtrap op de spiegel weer aan boord komen.
Vanaf de stuurautomaat heb ik een dunne lijn via over de hekpreekstoel aan de zwemtrapvast gemaakt.
Vanuit het water kan ik met een ander lijntje de zwemtrap neerhalen waardoor gelijktijdig de stuurautomaat wordt ontkoppeld.
Als ik solo vaar heb ik zodra de stuurautomaat erop staat ook bij mooi weer mijn harnas met lifeline om.
Bij ruwer weer draag ik altijd een harnas en ben ik aangehaakt.

Als je specifieke zaken van een ETAP 22 wilt weten hoor ik het nog wel. Ik heb mijn boot een paar jaar geleden tot op de laatste schroef en popnagel volledig gedemonteerd, gerestaureerd en weer opnieuw opgebouwd. Het kostte ruim anderhalf jaar ieder weekend klussen maar ik ken nu wel alle problemen die er bij een 22 spelen.

Succes, MArcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 09 mrt 2009 14:09 #62046

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
misschien is het slimst nog wel hou je kop er bij en laag blijven zegt men vader altijd haha. :!: geen onodige fouten maken! het voordeel van de waddenzee is dat de golfslag nog redelijk te doen is,(van wege de vele ondieptes) maar vastlijnen met een life lijn lijkt me verstandig.
wij doen dat ook altijd op zee, we hebben een lifelijn met 2 lengtes 1tje voor als je op je knieen werkt en 1tje voor als je staand werkt 2 sterke lijnen over de boot spannen en je daar aan vast haken! en zo laag mogelijk blijven je zwaarte punt laag maken lijkt mij het beste.
en natuurlijk een zwemvest. maar dat spreekt voorzich

gr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheids uitrusting Etap 22 solozeiler 09 mrt 2009 16:23 #62054

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
hou je kop er bij en laag blijven

Haha, deze is voor alle situatie's toepassbar. Ik zal hem daarom ook in mijn geheugen griefen.

Bedankt voor alle tips en adviezen. Ik heb van de brede benadering van jullie allemaal heel wat opgestoken en denk dat ik nu wat duidelijker voor ogen heb waar het allemaal om gaat.

Bedankt ook voor de tips omtrend de Etap club. Zeker een goede mogelijkheid om met andere Etap eigenaars uit te wisselen.

Groet Martin aka Noche
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl