Maar om de vraag van TS meer in algemene zin te beantwoorden, er zijn meerdere methodes om de doorvaarthoogte van je boot te bepalen. Wat in ieder geval onbetrouwbaar is om de opgave van de makelaar te vertrouwen. Die halen hun gegevens uit een database of een ander lijstje met algemene gegevens en meten niets na. Ook is lang niet altijd duidelijk of ze de lengte van de mast boven dek, de masttop boven de waterlijn of de tip van de antenne (doorvaarthoogte) opgeven.
Een simpele methode die je kan doen zonder dat je met een meetlint in de mast klimt is om een losse lijn met een mastworp in het midden van een stok (bijvoorbeeld je pikhaak) vast te zetten. Vlak boven de mastworp knoopt je de lijn aan een val die het hoogst in je mast gaat (meestal de grootzeilval). De losse lijn knoop je met een tweede mastworp ook aan het uiteinde van de stok vast, zie het plaatje. Je hijst de stok in de mast, zodat deze boven de masttop uit steekt. Met een verrekijker kan je vanaf een afstandje wel zien wanneer de tip van de stok ongeveer even hoog uitsteekt als je antenne. De onderkant van de lijn trek je naast de boot strak naar de waterlijn en leg daar een knoop in. Je kunt als je de lijn + stok weer laat zakken, aan dek of op de steiger de lengte meten tussen knoop en tip van de stok.
De meetfout omdat je lijn niet loodrecht stond maar een beetje scheef (groene lijn in het plaatje) is te verwaarlozen.