Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schade hefkiel Etap 22i

Schade hefkiel Etap 22i 18 juni 2019 14:18 #1056001

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Goed,

Na het grote avontuur op de Med link staat de boot weer op de trailer in de tuin.

Na een grondige inspectie lijkt het me dat het profiel waar de hefkiel in op- en neer gaat flink op zijn donder heeft gekregen. Van de 40 cm scheur aan de binnenkant is aan de buitenkant gelukkig niks te zien. Wat de reparatie wel weer moeilijker maakt want zoals het er nu uit ziet moet de kiel er onderuit om ruimte te hebben om glasmat aan te kunnen brengen.

Ik denk dat ik de reparatie aan het einde van de zomer pas doe. Het canyoning seizoen komt er nu snel aan (en tijd om te zeilen heb ik dan toch niet meer). En ik heb mijn portie gezeik ook wel even gehad op het water vind ik. De laatste twee weken van Cannes naar Toulon gezeild, beetje bij de eilanden van Porquerolles rondgezworven. Mistral, rukwinden tot 8 uit het westen, twee dagen later rukwinden tot 8 uit het oosten... Pffff de Med, laat maar even!

Enfin, om op de boot terug te komen. Ik weet niet zo goed wat ik van deze schade moet denken. Etap is (was) een goede boten bouwer. Ik ken iedere vierkante cm van mijn scheepje dus die scheuren zaten er echt niet voordat ik op pad ging. Ik kom in een heftige (voor een 22 voeter dan) storm en de boel scheurt kapot....

Is dit dan:

A: pech hebben?

B: boot is 30 jaar oud, dan wordt polyester brosser?

C: boot was hier niet tegen bestand? Dat vind ik raar. Het is een categorie B, moet tegen véél meer wind en golven kunnen.
(In de weken rondom Toulon ook wel vaker wind van 40km/h en meer mee gemaakt maar zonder die golven van tijdens de storm valt dat eigenlijk wel mee. Ik snap ook eigenlijk niet goed waarom ik de ene keer 40km/h wind heb en de golven hooguit anderhalve meter zijn en die van tijdens de oversteek vier à vijf meter hoog waren bij dezelfde constante wind).

D: Komt door een hefkiel constructie, dat is altijd slapper dan een vaste kiel?

E: Ik ben een waardeloze schipper? :laugh: :laugh: :laugh: ;)

Ik wil graag weten waarom dit me overkomt. Ook omdat ik eigenlijk weer terug de zee op wil. Maar goed, wel met opnieuw vertrouwen in de boot. Ik heb geen zin om bij een nieuwe oversteek iedere keer af te vragen "houd die het, of houd die het niet...."

Ik kan er nu om lachen maar dat was eerder wel anders.....

Goed, schade aan de binnenkant, die scheur zit ook links van de kielkast. Voor bij de kast zit gelukkig een veel kleinere scheur.



De schade van onder. Het komt over als een soort van delamineren:Ik bedoel niet de verf die er rondom van afgesprongen is.



"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Laatst bewerkt: 18 juni 2019 14:30 door MvdLans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade hefkiel Etap 22i 18 juni 2019 14:44 #1056007

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1834
Vervelende schade, en een lastig hoekje om in te repareren.

Voor wat betreft het waarom: In je verslag schrijf je dat je tijdens het zwaarste stuk helemaal zonder zeil hebt gevaren. Zonder te pretenderen dat dat alles is, denk ik dat hij met een klein puntje zeil toch minder op zijn donder had gekregen dan volledig op de motor, omdat je dan stabieler in het water ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade hefkiel Etap 22i 18 juni 2019 16:38 #1056027

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2880
Moeilijk te interpreteren wat er nu precies kapot is gegaan. Heb je misschien ook een foto van de toestand toen ie nog heel was? Ik denk dat dit in ieder geval iets is om heel (overdreven) degelijk te repareren - waar mogelijk uitslijpen en extra dik terug lamineren. Ik zie echter (denk ik?) een stalen koker, maar kan niet goed beoordelen hoe die vast zou moeten zitten.

Wat betreft hoe het kon gebeuren: ik denk dat je iets te veel waarde hecht aan de CE normering. Die klasse B is leuk, maar een etap van deze maat is niet ontworpen om op golven van 4-5 meter te varen volgens mij. Dat moet in theorie misschien wel kunnen, maar ik ben niet verbaasd dat je schade hebt na zo'n verhaal, zeker niet met een boot op leeftijd. Een golfhoogte van "max 4 meter" zegt natuurlijk weinig - zijn dat gladde golven, of nare steile golven zoals jij getroffen hebt?

Al met al denk ik zeker niet dat je een "waardeloze schipper" bent - verre van, je hebt het veilig gered in een moeilijke situatie. Het is misschien wel een les dat dit dus voorbij de grens van jouw boot gaat, en dat je daar in de toekomst (ruim) onder moet blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade hefkiel Etap 22i 19 juni 2019 08:48 #1056257

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Knoet schreef :
Zonder te pretenderen dat dat alles is, denk ik dat hij met een klein puntje zeil toch minder op zijn donder had gekregen dan volledig op de motor, omdat je dan stabieler in het water ligt.

I know, dat was niet goed. Later gedurende de vakantie bij veel wind en minder hoge golven was dit geen probleem. Bij brekers van 4, 5 meter kan ik nu uit ervaring vertellen dat dat niet mogelijk was met mijn boot op dat moment. De golven waren zo steil, en zo kort op elkaar. Ik heb daar niet het gewicht en niet de lengte voor. Enfin, het is misschien moeilijk voor te stellen als je er niet bij bent geweest. Maar met die wind en golven schuin door de golven snijden met zeil dan wordt ik gewoon weggeblazen en geduwd. Het was zo'n geweld die eerste twee uren.
redshift schreef :
Moeilijk te interpreteren wat er nu precies kapot is gegaan. Heb je misschien ook een foto van de toestand toen ie nog heel was?

Ja dat klopt. Ik begrijp het zelf ook niet waarom ik schade binnen heb die zich niet naar buiten toe vertaald. Een ouwe zeerot in de haven van Cannes zei dat het heel normaal is bij dit soort kleine bootjes in heftig weer dat ze torderen. Wie weet is dat de oorsprong.

Geen foto van ervoor in de kielkast maar dat was niet gedelamineerd want ik heb de kiel geschilderd net voordat die op zee ging en heb toen daar rondom gewerkt.
redshift schreef :
Het is misschien wel een les dat dit dus voorbij de grens van jouw boot gaat, en dat je daar in de toekomst (ruim) onder moet blijven.

Ja dat is het zeker. Ik benader de Med nu veel voorzichtiger en zal alleen nog een oversteek wagen met een spiegelgladde zee. Dan maar op de motor.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl