Nachtvlinder schreef :
Qua stabiliteit telt slechts het zwaartepunt van beide kielen. Het maakt niet uit of je dat met 1, 2 of 3 kielen bereikt. Qua effectiviteit: als jij 20 gr helling maakt, zou een kiel in het midden met 20gr helling door het water bewegen. In jouw geval is dat dus 1 kiel vertikaal (erg effectief) en 1 kiel met 40 gr helling (weinig effectief). Wat het netto effect is ivm 1 kiel weet ik niet, weet wel dat de "klassieke kimkielers" minder hoog lopen dan de finkielvarianten. Bij de tegenwoordige RM yachts is dat een ander verhaal...
Niet het zwaartepunt van de kielen maar het zwaartepunt van de hele boot, het gewichtszwaartepunt G.
Daarnaast is er het drukkingspunt F wat het zwaartepunt van het verplaatste water is.
Lig je rechtop , dan ligt G bij een kielboot onder het drukkingspunt F.
Ga je schuin , ban verschuift F naar lij en G naar loef waardoor er een koppel ontstaat tussen G en F waardoor je een oprichtend moment krijgt.
Het is dus niet het gewicht van alleen de kiel(en) wat het oprichtende moment bepaalt.
Dat de ene kiel minder effectief wordt klopt niet omdat immers alleen de plaats van het zwaartepunt van de hele boot een rol speelt. In feite ligt ook het zwaartepunt van kimkielen hetzelfde als dat van één kiel van hetzelfde gewicht en dus ook het totale gewichtszwaartepunt.
Enige wat wel een zeker voordeel bij kimkielen kan hebben is profielering van de beide kielen.
Maak je ze een beetje bol aan de binnenkant en plat aan de buitenkant( net als bij veel catamaranrompen) , dan zal onder helling de lijkiel een (kleine) kracht naar loef ondervinden wat de drift zou kunnen beperken en de loefkiel een gering oprichtend moment omdat het in feite een omgekeerde vleugel is.
Iets dergelijks wordt soms nog versterkt door de kielen een klein beetje naar elkaar te te laten lopen (dus niet precies parallel).
Wat overigens mij altijd op is gevallen , ik heb al 18 jaar een kimkieler , inmiddels mijn tweede, is dat de boot vrij snel onder een zekere helling ligt ( ongeveer 15 graden) maar dan ineens veel stijver wordt en dus niet gauw nog schuiner gaat.
Het lijkt erop (nooit nagemeten hoor) of die hoek ongeveer gelijk is aan de hoek van de kielen met de vertikaal.
Ad