Proost schreef :
Joop66, vraagje.
Waar komt het antiventilatie woord vandaan?. In instructieboekjes over bbm's wordt van cavitatie plaat gesproken. Weten de bbm bouwers niet hoe die plaat heet?. Ook in het verleden werd nooit gesproken over antiventilatie platen. Is dit iets van de laatste tijd soms om het zo te noemen?.
Ook volgens mij was die benaming "anticavitatieplaat" ook verkeerd . Sterker nog, als er lucht bij een schroef komt
kan er niet eens cavitatie optreden.
Cavitatie gebeurt alleen als de onderdruk , meestal aan de achterkant van de bladen onder het punt komt waar het water gaat koken.Dat is bij bijv. water van 15 graden iets van 11 Millibar. Direct daarna klappen de dampbellen weer in elkaar wat met zoveel kracht gepaard gaat dat het schade aan de schroefbladen kan veroorzaken.
Die onderdruk ontstaat als de snelheid van het rond de bladen stromende water tever boven ongeveer 15 Meter per seconde komt.
Met een zogenaamde "anticavitatieplaat"
kun je dat niet eens voorkomen
als het al op zou treden .Wel kan een juiste vorm van de bladen de snelheidsgrens waarbij het cavitatie effect optreedt verhogen.
Het enige wat die vlakke plaat boven de schroef van een buitenboordmotor inderdaad doet is voorkomen dat de schroef als het ware een draaikolk kan veroorzaken die lucht aantrekt waardoor de schroef heel slecht gaat werken.
Hetzelfde zie je ook wel gebeuren bij schroeven die de uitlaat door de schroefnaaf hebben bij het achteruit varen maar zelfs bij de meeste buitenboordmotoren met de uitlaat onder de "anticavitatie, sorrie ventilatie
![:lol: :lol:](/media/kunena/emoticons/grin.png)
plaat".
Ad
De benaming "antiventilatie plaat"is dus veel beter.
Ad