Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waarom een dinghy met BB?

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 09:25 #471541

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
hoff27 schreef :
Heeft iemand ervaring met een zeilend bijbootje. Een bootschappenoptimist? een hobie14 om bier te halen? Een VouwfietsPiraatje? Neemt natuurlijk wel weer veel meer ruimte in, maar veel leuker dan een slagroomklopper. En beter voor het milieu van dat unieke koraalbaaitje..?
Nou, precies.
Zo'n bijbootje moet eigenlijk een beetje meerwaarde hebben. Mijn vriendin wil bijvoorbeeld graag een 'piraatje' omdat ze wel eens helemaal alleen in een zeilbootje wil experimenteren (haar zeilles geven is een problematische gegeven). Maar zelf lijkt het me ook leuk om half liggend in zo'n klein geval te zeilen.
Een echt Piraatje zal het echter niet worden (ik heb er al eens één gebouwd, maar die is al jaren geleden in een vuilcontainer verdwenen). De constructiemethode is nogal verouderd en het ontwerp leent zich eigenlijk tamelijk slecht voor stitch-and-glue.
Ik heb op dit moment een klein vast bijbootje van 1.80 m.(jawel..), dat ik ook zelf ontworpen heb en dat minder dan 20 kg weegt, maar dat is echt te klein om lekker te roeien. Om een béétje waterverplaatsing te krijgen, heb ik de bodem te bol moeten maken, waardoor de koersstabiliteit hopeloos is. Twee- driehonderd meter gaat nog, maar bij grotere afstanden wordt het wel vermoeiend.
Ik denk nu aan een dinghy van pakweg 2.30 - 2.40 m. die dus nog kan worden gemaakt uit multiplex zonder de noodzaak om platen te gaan 'lassen'. Die wil ik vervolgens deelbaar maken, zodat je een pakketje van pakweg 1.30 m. lang en 1.20 m. breed overhoudt. Dat past ruim op mijn voordek, zonder dat dit onbegaanbaar wordt.
Vrijwel elke dinghy, ook een deelbare, is zeilbaar te maken, sommige ontwerpen zijn daar ook al op voorbereid.
Ik heb tekeningetjes liggen voor de D4 van Jacques Mertens, die gratis te downloaden zijn op zijn website. Dat ontwerpje is wel om te werken tot een deelbaar ding, die met het toevoegen van een zwaardkastje of een aan te haken zijzwaardje en een klein loggertuigje (een tweedehands Optimist- of Piraat-tuigje is wel ergens te bekomen) zeilend kan worden gemaakt.
Daarnaast is zo'n ding prima roeibaar en met meer dan 2 mensen zullen we er zelden in zitten.
Verder is mijlen roeien natuurlijk onzin. Dat is iets waar je voor kiest, of niet. Een veilige ankerplaats bevindt zich vrijwel altijd binnen een paar honderd meter van de wal. Je wilt graag aan lijkant van een walletje liggen, tenslotte. En als je boodschappen wilt doen moet je niet mijlen van de wal met de winkels ankeren.

--
stegman
Laatst bewerkt: 30 dec 2013 09:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 09:30 #471542

Ik zal ook een ervarings duit in dit zakje doen.

Wil je een beetje gaan varen kun je al niet meer zonder bijboot.
De kosten van liggelden in marinas over een jaar gerekend zijn vele malen hoger dan de aanschafprijs van een BB met motortje.

In ons geval een Zodiac 285 met opblaasbare bodem en kieltje + Honda 5pk met losse tank. 2600euro(2005). Beide kunnen we in onze voorpiek opbergen, of opgeblazen op het voordek tussen kotter en babystag zetten, al dan niet kompleet met motortje.

De Zodiac hebben we nog steeds. De Honda heeft op de Balearen 2010 de geest gegeven. Vervangen door een 2.5pk Mariner, voor de Med goed en zwaar genoeg. In de Carieb heb je al snel meer pk's nodig, het waait er meestal veel meer.
De afstanden die je met je BB aflegt zijn best aanzienlijk. Vaak echt wel 2 tot 5nm. Roeiend doe je dat niet zo makkelijk, zeilend kan wel maar dat is vooral voor de hobby.
Een harde bijboot kan ook wel, maar deze beschadigt de romp al snel veel meer als deze naast of achter de boot hangt. Ook het aan komen varen bij de boot gebeurd vaak met best wel een grote swell waarvoor een harde romp echt niet zo handig is.
Er zijn BB met polyester/allu romp en opblaasbare tube erom die wel handig zijn, maar het opbergen blijft dan altijd een probleen.
Met echt harde wind vonden wij het wel prettig de dinghy van dek te hebben.

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 09:31 #471543

Rubberbootjes zeilen over het algemeen beter als er niemand in zit... is mijn ervaring.


Maar om inderdaad me te scharen bij "de rest" kan ik beamen dat een gemotoriseerde bijboot echt een must is, geeft je een boel meer vrijheid. Want als het dan toch echt een keer loos gaat met een onweersbui, of happy hour is voorbij en de vrouw roept vanaf het schip dat je terug moet komen. Dan is een 2,5 pk'tje toch wel erg fijn! Meer vermogen is gewoon onzin, zwaar, duur en hoger brandstof verbruik.

Ik kan me nog vaak herinneren dat ik hobbelend in een zeetje met een tankje benzine stond bij te vullen en dan onvrijwillig toch een klei milieu delictje pleegde.

Wat we later als oplossing hadden, was een 1,5 liter fles cola, gevuld met mengsmering en een groot doodshoofd er op getekend. Die kan je redelijk makkelijk gebruiken om te vullen. zonder een milieu delict te plegen. En 1,5 liter was altijd meer dan voldoende om thuis te komen.

Onze trainees ook met een gerust hart weg sturen met de dinghy, want schade varen met 2,5 pk is niet heel erg makkelijk.

Ons record:

18 in de dinghy



En ja, da's met 2,5 pk!
Sail now, work later........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 09:50 #471545

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 661
Heb de benzinepruttel vervangen door een elektrieke. Op de UK East Coast Rivers heerlijk om de stroom stuk te varen. Ding voldoet prima en is zo licht/klein dat 'ie simpel binnen te leggen is tegen diefstal. Alleen nu wat zeulen met een accu, maar zeilen ís zeulen... toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 09:56 #471547

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
joostp schreef :
Heb de benzinepruttel vervangen door een elektrieke. Op de UK East Coast Rivers heerlijk om de stroom stuk te varen. Ding voldoet prima en is zo licht/klein dat 'ie simpel binnen te leggen is tegen diefstal. Alleen nu wat zeulen met een accu, maar zeilen ís zeulen... toch?
Nou ja; anders is het zeulen met de benzinemotor. 20 kilo accu of 20 kilo bbm, maakt niet zo veel uit.
Juist op zo'n klein ding voldoet een electrische bbm al gauw goed, lijkt me. Er is maar weinig nodig om een bootje van 2-3 m in de buurt van de rompsnelheid te brengen.
Hoe groot is de accu die je daarbij gebruikt in Ah's? En om welke motor gaat het?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 09:59 #471548

  • sst
  • sst's Profielfoto
Ik loop al meer dan 10 jaar rond om de ideale dinghy te ontwerpen en te bouwen, maar dat gaat er waarschijnlijk nooit van komen. Maar missschien is dat een mooi forum item. Een beetje als het project van Eric, met zijn adventure , maar dan in het klein.
Heb er weleens met mijn ontwerper over gesproken, toen kwamen we uit op een omkeerbaar bootje. Op de ene zijde zeilend een catje met goede zeileigenschappen, op de andere zijde een waterverplaatser/monohull.
Maar ook een goede roeier, evt is met een catje een elektrische buitenboordmotor wel voldoende. Eentje die niet zomaar lek gaat, Zonlicht bestendig. Ook nog deelbaar voor goed opberging? Stabiel? enz. enz.
Met andere woorden wat is eigenlijk de ideale bijboot en kan er iets beter verzonnen worden dan wat er nu is?
Wie weet kan het zeilersforum iets nieuws voortbrengen? Fantaseren daarover is ook al leuk....
Laatst bewerkt: 30 dec 2013 10:11 door sst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 10:20 #471552

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
sst schreef :
Met andere woorden wat is eigenlijk de ideale bijboot en kan er iets beter verzonnen worden dan wat er nu is?
Wie weet kan het zeilersforum iets nieuws voortbrengen? Fantaseren daarover is ook al leuk....
Het zal voor iedereen iets anders zijn, waarschijnlijk. Het is sterk afhankelijk van maat en mogelijkheden van het moederschip. De meerderheid is tevreden met een opblaasboot en een buitenboordmotortje, zo blijkt.
Verder zijn bijboten nogal eens het domein van de kinderen. Vooral in dat licht is het heel jammer dat de meeste booteigenaren niet verder komen dan de obligate rubberboot met bbm. Er is natuurlijk veel meer te ontdekken aan een zeilend bijbootje, al dan niet met hulp van pa. Of ma..

Ik heb mijn idee over het ideale ding (ook afgestemd op de maat van mijn eigen boot, vanzelfsprekend) al gegeven, maar ik sta natuurlijk open voor andere ideeën..

--
stegman
Laatst bewerkt: 30 dec 2013 11:56 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 11:04 #471558

Misschien hier eens rondkijken?
www.clcboats.com/shop/boat-plans/
Maar hier kun je nog veel meer vinden:
www.google.nl/search?q=stitch+...oAQ&biw=1280&bih=684
Of anders hier:
www.google.nl/search?q=stitch+...ource%3F%7D&tbm=isch
Ad
Laatst bewerkt: 30 dec 2013 11:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 11:27 #471561

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Diegene die met enige regelmaat op stroom heeft gelegen hoef je een dergelijke vraag eigenlijk niet te stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 11:48 #471568

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
nico1 schreef :
Diegene die met enige regelmaat op stroom heeft gelegen hoef je een dergelijke vraag eigenlijk niet te stellen.
Dan nog kun je je momenten kiezen, natuurlijk.
Als we een tocht plannen proberen we ook nog wel eens in te spelen op het tij, toch? Dat kan ook met een (geroeide) dinghy.
Elke zes uur is er tenminste een uur waarin de stroom nauwelijks een rol speelt en als je jezelf evenwijdig aan de wal een eind moet verplaatsen, dan kun je je tochtje zo plannen dat je heen en terug stroom mee hebt. Ja, je moet wel zodanig met je pieremachochel overweg kunnen dat je het moederschip niet mist bij aankomst, maar dat is dan deel van het spelletje.

Het is allemaal maar net zo lang als het breed is.

--
stegman
Laatst bewerkt: 30 dec 2013 11:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 12:05 #471574

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Roeien is leuk in een skiff of wherry op het vlakke water van de Vecht of Amstel.
Maar zodra je in je bijbootje te maken krijgt met harde tegenwind en stroom en daarbij dan ook nog de nodige golven tegenkomt die je constant uit je koers gooien en zelfs achteruit zetten, kan het gebeuren dat, terwijl je je uit de naad roeit zonder te kunnen rusten omdat je dan meteen weer terug waait , je visioenen krijgt van een leuk klein buitenboordmotorretje dat alle sores van je overneemt.

Ik kreeg dat visioen destijds toen we, wegens een overvolle haven, ankerden onder Vlieland en we met het vorige bijbootje van de westkant van het dorp naar de haven roeide. Stroom wind en golven bezorgden me een fitnesstraining die me opslag van roeiende natuurfreak omturnde in een motormalloot.

Om dat er toch nog enig “Groen Fatsoen” in me school, schafte ik een elektromotortje aan.
Dat elektrieke ding deed het wel aardig maar op de felle getijstromen van de Engelse oostkust , moest ik - met een top speed van ca. 2.5 kts. - toch vaak uit de felle stroom in het midden blijven om nog enige vooruitgang te boeken.




Het nadeel van het elektrische motortje vond ik toch het gezeul met de accu en het feit dat je met hetzelfde gewicht aan benzine minstens twintig keer zoveel mijlen maakt als met een acculading. Bovendien moest ik om de accu op te laden, steeds weer de hoofdmotor laten draaien. Vandaar dat, toen we voor een “zacht zeeprijsje” een twee pk. Honda konden overnemen, we het “groene varen” - met enige schaamte - helemaal loslieten.

Intussen varen we al een kleine tien jaar met “Loodje”in het rond en zijn al met het tweede - 2e hands - motorretje bezig, nu een 2.5 pk. waarmee we snelheden ontwikkelen waar je bang van wordt.

De ideale bijboot? Voor mij zou dat een RIB zijn maar zolang mijn spiegel niet breedgenoeg is voor een 12 voets bootje opgehangen in een paar davids, doe ik het wel met ons "Loodje".

@Stegman, dat heen en weer verhaal is leuk in theorie en kan, zo af en toe, zelfs in de praktijk wel opgaan maar het tij kentert soms op tijden die niet ons zo goed uitkomen. Dus om niet te hoeven wachten tot het mannetje in de maan het zaakje de andere kant op laat stromen heb ik toch liever een motorretje bij de hand. :)
Laatst bewerkt: 30 dec 2013 12:17 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 12:26 #471577

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Albert 45 schreef :
Ik kreeg dat visioen destijds toen we, wegens een overvolle haven, ankerden onder Vlieland en we met het vorige bijbootje van de westkant van het dorp naar de haven roeide. Stroom wind en golven bezorgden me een fitnesstraining die me opslag van roeiende natuurfreak omturnde in een motormalloot.
Nou weten we natuurlijk al langer dan vandaag dat jij liever lui dan moe bent. Na zeilen is "luisteren naar het lek" je grootste hobby. Je vrouw had veel minder gezeurd over dat roeien.
Waarom je helemaal naar de jachthaven roeit, als je aan de westkant van het dorp Vlieland ankert snap ik ook niet. Ik anker altijd om juist bij jachthavens wèg te kunnen blijven.
Een aantal jaren geleden was er aan de westkant van de dam waar de veerboot aankomt een keurig strandje waar je met niet te laag water zonder modderpoten..voeten aan land kon komen.
Om dat er toch nog enig “Groen Fatsoen” in me school, schafte ik een elektromotortje aan.
Dat elektrieke ding deed het wel aardig maar op de felle getijstromen van de Engelse oostkust , moest ik - met een top speed van ca. 2.5 kts. - toch vaak uit de felle stroom in het midden blijven om nog enige vooruitgang te boeken.
Zoals ik al aangaf: het is maar wat je met een bijbootje wilt. Ik weet uit je reisverhalen dat jij er graag mee gaat toeren. Als je dan inderdaad een paar mijl wilt kunnen afleggen wordt het òf plannen op het tij, òf een motor gebruiken.

Maar goed, al pratende komen we er wel achter met welke criteria TS zijn keuze moet maken. Want dat was natuurlijk de vraag waarmee dit draadje begon: is zo'n buitenboordmotor nou absoluut nodig?

--
stegman
Laatst bewerkt: 30 dec 2013 23:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 12:44 #471580

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Stegman, dat end roeien was een galant gebaar mijnerzijds naar Marjanne, zelf ben ik niet zo bang voor vieze voetjes.
Wat dat lui zijn betreft, ja zeg wat verwacht je anders, van een gepensioneerd ambtenaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 12:58 #471582

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Een van de uitgangspunten van onze boot was: davits.
en daaraan hangt nu onze hypalon opbaasboot 2,90 meter met continue de 6 pk 2ehands merc op het spiegeltje. Bijboot ophalen en klaar, geen verder gesjouw. ideaal.
Onmisbaar op de Med. Veel gebruikt voor ankerplaats-taxi en snorkel expedities.
Een keer met niet eens zo harde wind maar met vervelende golfslag door een engte tussen 2 eilanden naar de enige vissershaven in de buurt voor de nodige boodschappen (na een paar dagen voor anker loopt toch de voorraad vers voedsel terug, en bij temperaturen van 25+ kan je niet alles lang bewaren). En een drukte van jewelste met ferries en speedboten. Dan ben je dankbaar voor goed spul, je moet er niet aan denken dat halverwege de motor stopt. Uur heen, uur terug. Op de heenweg droge kleren in een zak meegenomen: in de haven op de visserssteiger verkleed, door- en doornat. Enkele golven spoelden gewoon naar binnen. Een rubberboot is dan duidelijk niet de optimale vorm. Wel functioneel en veilig, maar niet comfortabel.
Je kan natuurlijk ook met de "echte" boot naar de haven, anker op, aanleggen in de haven en weer voor anker. Maaaar: weg ankerplekje (je bent niet de enige daar) en je bent niet zeker van een plekje in de haven (je bent niet de enige daar). Voor alles is een argument en je weegt ter plekke op dat moment de opties.
Het ophangen van de bijboot bleek een vak apart. Niet zozeer voor op de Kaag, maar voor op ruige zee. We hebben voor dit jaar een systeem met 4 losse hijsbanden verzonnen om de boot stabiel in de davits te houden ook bij zware zeegang. Nadat er al een D-oog finaal los was gescheurd uit de zijkant werd het wel tijd voor iets inventiefs. Zo is ook aan ideaal nog wel wat werk te verzetten!
Voor wie denkt: er is toch altijd plek! Zuid-oost kust Mallorca, we voeren met een aantal schepen noordoostwaarts langs de kust. Daar zijn een aantal ankerplaatsen in inhammen en baaien. Telkens als we bij zo'n baai aankwamen zagen we onze voorgangers er al weer uit komen. Na zelf gekeken te hebben bleek ons vermoeden juist: overvol. Na een aantal uur varen en evenzovele baaien begonnen we tegen donker aan ons al op te maken voor de tweede nacht op zee. Maar bij Cala d'Or was nog een plek of wat vrij aan de passantensteiger, we herkenden onze medevaarders! Nou ja, dan maar 110 euro liggeld en zelf koken als compensatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 13:26 #471589

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het roeien van een rubber bijboot is alleen geschikt als noodmaatregel als de BB motor er mee stopt. Het is niet te doen om met twee of drie personen aan boord in een klein bootje roeiend een afstand groter dan twee bootlengtes af te leggen. Zodra je verder komt dan Nederland (de Engelse oostkust bijvoorbeeld) is een bijbootje met motor een must om niet regelmatig gevangen te zitten op je eigen boot. Maar ook in Nederland gebruiken wij de bijboot nog wel eens om boodschappen te halen.

Wij hebben een 2pk 2-takt Suzuki en die heeft een verbazend grote kracht. Ik wil Stegman graag uitnodigen om hier een keertje tegen te roeien.

Onze Lodestar van 2,1 meter is wel aan de kleine kant, al kan ik die wel in de bakskist kwijt met enige moeite. Als je er vaker gebruik van gaat maken is een maatje groter wel raadzaam. Wie verder weg gaat (Carieb, Med etc) heeft hierover al bij de ervaringsdeskundigen kunnen lezen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 13:33 #471592

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
lodewijk stegman schreef :
hoff27 schreef :
Heeft iemand ervaring met een zeilend bijbootje. ?


Verder is mijlen roeien natuurlijk onzin. Dat is iets waar je voor kiest, of niet. Een veilige ankerplaats bevindt zich vrijwel altijd binnen een paar honderd meter van de wal. Je wilt graag aan lijkant van een walletje liggen, tenslotte. En als je boodschappen wilt doen moet je niet mijlen van de wal met de winkels ankeren.
stegman

Aha jij hebt er verstand van hier in de buurt dan. :(
eenmaal verder weg is dat echt niet zo. Voorbeeldje dan maar,
ankeren st Ann op Martinique wereld plek douane en grote super in Le Marin toch ff 4 mijl roeien tegen golven en wind doe je best! B)
en weet ook weer uit ervaring dat een 3.3 pk net tekort komt.
Laatst bewerkt: 30 dec 2013 13:34 door Poohboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 14:45 #471618

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
hoff27 schreef :
...
Heeft iemand ervaring met een zeilend bijbootje...?

Ja, maar de wind staat niet altijd gunstig om naar de wal te komen want erg hoog aan de wind kunnen we niet.
Zie filmpje:

We zijn inmiddels overgestapt op een Walkerbay 8ft.

Harde bodem vinden we plezierig van een bijboot, en met de Walkerbay zijn we helemaal van geplak af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 15:34 #471642

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
Onze dingy word dagelijks gebruikt. Het is een aangepaste verbeterde Barrow sailor.
De eerste heb ik gebouwd als kit. Heb het bootje smaller gemaakt dan het origineel, zo paste het beter onder de davits en roeit en zeilt beter. Is wel minder stabiel.
Toen na vijftien jaar de epoxy waarmee het hout is verlijmd begon de geest te geven heb ik het houten bootje als mal gebruikt om een polyester exemplaar te maken.
Ik werkte samen met een Turkse polyester “Entrepeneur “. De aanpassingen voor het als mal gebruiken hebben we samen gedaan, het lamineren deed Asim. Mijn kosten : 17 € voor hout en verf
Hij had een gratis mal. Bij het aanpassen voor polyester heb ik de zwaardkast weggelaten, daarvoor een lange kiel aangebracht. Hoger dan halve wind zeilt ons bootje daardoor niet meer.
Voor die zwaardere dingy heb ik dan een nieuw groter zeiltuig gemaakt.
Verleden zomer ben ik in slecht weer het zeiltuig voor de dingy verloren ( Uit het boegsprietnet gespoeld ondanks dat het echt goed vastgesjord was )
Ben nu tijdens de wintermaanden bezig een nieuw zeiltuig te bouwen. Kosten uiteraard nul. Zelfs de blokken maak ik zelf.
Vandaag heb ik onder meer het rondhout dat het zeil boven uithoud verjongd.
Ik heb een Seagull buitenboordmotortje ( Het kleinste model ) Gebruik het uiterst zelden, enkel als er wat golven staan en we met z´n tweeën ergens ver heen moeten word het motortje gebruikt.
Ding heeft 10 € gekost, was stuk ( en oeroud ) Heb het machientje gerestaureerd, zelfs al hangt het drie maand ongebruikt buiten in weer en wind, dat prutteltje start en loopt altijd. Niet één onderdeel dat ik niet zelf herstellen kan.
Ankers uitbrengen doe ik altijd roeiend. Sleepvissen doe ik zeilend.
Heb ook jarenlang visnetten gelegd en gehaald met die dingy, dat zou een opblaas fopspeen niet lang overleven.
Foto : de dingy met groter zeiltuigje.

s1155.photobucket.com/user/Old...zps9d709821.jpg.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 16:24 #471661

op mijn andere boot had ik een middelandse zeejol, dubdammertje, compleet met deelbare mast en alles om ook te zeilen. kocht ik uit een huis aan huis blaadje, inc motor, strandtrailer en bijna nieuwe zeilen voor ik meen 500 gulden, kan zelfs minder zijn, mischien wel niet meer dan 300, maar dan begin ik me achterna een oplichter te voelen :blush: .
de tien jaar dat ik heb rond gezworven heeft het bootje zijn geld wel opgebracht ;) , immers je ankert meer dan 9 van de 10 keer, veel geroeid, nooit meer dan 2,5 pk er achter gehad, met twee man ver boven de "beroemde" rompsnelheid :evil:

weinig gezeild, dat dan weer wel, als je een "grote" boot hebt stap je niet zo gauw in zo n notedopje. B)
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 16:54 #471668

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Albert 45 schreef :
Wat dat lui zijn betreft, ja zeg wat verwacht je anders, van een gepensioneerd ambtenaar?
Ja, laten we dat vooroordeel maar bevestigen. Ik ben ook lui, namelijk. Alleen nog niet gepensioneerd.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 17:29 #471682

Toch klopt dat vooroordeel niet.
ik wilde gaan roeien....en ben ook ambtenaar. :P

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 17:38 #471685

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Vooroordeel Steg? Kom nou.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 18:02 #471692

jeroenimo schreef :
Dan is een 2,5 pk'tje toch wel erg fijn! Meer vermogen is gewoon onzin, zwaar, duur en hoger brandstof verbruik.
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens.
Wij gebruiken de boot voornamelijk als manier van voortbewegen, en dat is een heel erg langzame manier van voortbewegen wat je bijna lopend bij kunt houden.

We liggen vaak in een fjord of baai voor anker waar mooie, meestal natuurlijke, bezienswaardigheden zijn. Dan ben ik toch wel blij met een 20pk motor. Dan kun je met z'n vieren of zelfs zessen in zeer korte tijd grote afstanden afleggen. Soms moet je een mijl of 18 of 20 het fjord in of over om die berg te kunnen beklimmen, om die ijsberen te kunnen fotograferen of wat dan ook, als we die 18 mijl heen en terug moeten varen met de grote boot, anker op, anker uit, weer anker op etc. dan ben je de hele dag kwijt, terwijl je het met de bijboot er in een uurtje bij bent, en die je zo het strand op trekt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 18:07 #471696

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Albert 45 schreef :
Roeien is leuk in een skiff of wherry op het vlakke water van de Vecht of Amstel.

Nou zeg.. ik roei op de Noordzee. Sterker nog, die ben ik ooit overgestoken, met enkel riemen en mankracht. Niks geen motor :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waarom een dinghy met BB? 30 dec 2013 18:51 #471721

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
Alle respect voor jouw prestatie. Heb zelf de nodige mijlen geroeid in sloepen dus kan ik me er wel íets bij voorstellen maar toch, ik blijf het leuker vinden op vlak water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl