Erikdejong schreef :
Zonder gekheid, iets wat je bijna nooit hoort, maar wel vrij veel gebeurt, is dat je speling, vibraties of zelfs afvallende bladen hebt bij vaanstand of klapschroeven. Hoe je het ook wend of keert, ze zijn kewtsbaarder dan echte schroeven.
Nou , van die kwetsbaarheid en trillingen e.d. heb ik in de 16 jaar dat ik ze , vaak intensief en langdurig gebruik nooit wat gemerkt.
Zelfs een keer een erg onzachte confrontarie met een onderwater rots in Noorwegen ( verkeerde doorvaart toen er nog geen kaartplotters bestonden) had alleen een flinke braam tot gevolg die zolang ik hem er nog niet had afgevijld(onderwater!!) een vervelend zanggeluid produceerde.
An de schroef kon die rots ontmoeten opmdat... ik een kimkieler had (en heb).
Tja , dat is een nadeel van kimkielers.
Maar ik haalde hem er wel elk jaar onderuit ( nu elke twee jaar) om te smeren en monteer hem altijd netjes met locktite op de schroefdraden.
Dat je dan nog een blad kunt verliezen lijkt me wel erg onwaarschijnlijk.
Met brandstofgebruiok heb je inderdaad gelijk. Dat zal ongeveer 7-8% kunnen zijn ( du bijv. van 1,5 ltr/uur naar 1,6 ltr.uur want de schroefefficientie van die dingen is ongeveer 5% lager ( op de normale van ca.65%).
Overigesn , de wielwerking achteruit is bij mij nog steeds prima hoor.
Ik maak er altijd gebruik van op mijn eigen ligplaats ( leg stuurboord aan met een linkdsdraaiende schroef) en vooral in sluizen.
Heelaas is hij ook vooruit nog best voelbaar ( dus zet ik de rem op mijn stuurwiel een beetje strakker
![;) ;)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
) dus eeen echt voordeel is dat niet.
Ad