Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: nieuwe schroef

nieuwe schroef 31 okt 2013 10:15 #453022

  • Agur
  • Agur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
mijn oude tweeblads vaste schroef is aan vervanging toe; ik zeil met een Etap 28i met volvo-penta motor. heeft iemand ervaring met een klapschroef of vaanstandschroef voor dit type? wat zijn de voor- of nadelen van de verschillende soorten schroeven? wat raden jullie aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 10:30 #453032

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Is de schroef niet meer te stellen?. Wat mankeert er eigenlijk aan dat ie aan vervanging toe is.

Voordeel van klappende schroeven, minder weerstand als je zeilt. Nadeel is een veel hogere prijs dan vaste schroeven.
Rendementsvolgorde van schroeven van hoog naar laag, 2blads vast, 3blads vast, klapschroef.

Klapschroeven moeten vaak eerst goed gezet worden voordat de juiste stand bereikt is. Dat doe je door even iets meer gas te geven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 10:32 #453034

een simpele aluminium vaste schroef is veruit de goedkoopste .
Als je wat meer wilt dan kun je v.w.b. klapschroeven e.d. hier eens lezen:
www.multibank.de/henning/sf/ma...ltpropeller-test.pdf
www.flexofold.com/upload_dir/d...htingMonthly_low.pdf
Als je wilt weten welke schroef je ongeveer ( maar eigenlijk bet nauwkeurig genoeg) nodig hebt kun je dat heir zelf uitrekenen:
www.vicprop.com/displacement_size.php
Let wel op de eenheden en de puntjes i.p.v. komma's.
Ad
Laatst bewerkt: 31 okt 2013 10:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 10:35 #453037

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Voordeel vaanstandschroef, beter rendement in de achteruit door symmetrische bladen.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 11:00 #453053

  • Agur
  • Agur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
1 van de bladen is bijna afgescheurd; ik heb dit nu pas gemerkt bij het winterstallen. dacht eerst gewoon hetzelfde model te kopen maar kreeg links en rechts te horen dat onder zeil een klapschroef tot 1 knoop sneller kon zeilen, wat natuurlijk leuk is meegenomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 11:09 #453061

Agur schreef :
1 van de bladen is bijna afgescheurd; ik heb dit nu pas gemerkt bij het winterstallen. dacht eerst gewoon hetzelfde model te kopen maar kreeg links en rechts te horen dat onder zeil een klapschroef tot 1 knoop sneller kon zeilen, wat natuurlijk leuk is meegenomen.

Nou ja , één knoop is wel erg veel maar een paar tioenden tot 0,5 knoop is best reëel.
En dan is een vaanstandschrof inderdaad het beste maar heelaas ook het duurste.
Een klapschroef heb je voor jouw situatie al voor ca. €500 bij www.mullerhengelsport.nl/compl...evende%20dobber2.jpg of via de detailhandel bij Allpa www.allpa.nl/nl/scheepsschroeven.html?p=6.
Dat is de officiele vertegenwoordiging van Radice voor West Europa maar wat duurder dan Segelladen.
Die Radice schroven komen er ook in de testen vrij goed af . Trouwens , ook de (dure) Volvo Penta klapschroeven schijnen daar tegenwoordig vandaaan te komen , alleen dan hooggepolijst.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 11:10 #453062

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Agur schreef :
kreeg links en rechts te horen dat onder zeil een klapschroef tot 1 knoop sneller kon zeilen, wat natuurlijk leuk is meegenomen.

Neem je er direct nieuwe laminaatzeilen bij, dat scheelt ook een knoop aan snelheid, heb ik wel eens gehoord. Dat is dan 2 knopen meer snelheid.. :pinch: :pinch:

Nu serieus: ik heb klapschroeven gehad en nooit heb ik 1 knoop verschil kunnen aantonen. Wellicht dat ik iets verkeerd doe, dat kan. Het voordeel in snelheid heb ik eigenlijk nauwelijks kunnen waarnemen tov een meedraaiende schroef (2/10 van een knoop, max..). Gevoelsmatig, met stroom en wind tegen, had het wel heel veel effect :laugh:

Boot was toen een 27ft.. dus wellicht heeft dat ook effect op het effect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 11:47 #453077

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als je keerkoppeling het toelaat dat je de schroef mee laat draaien tijdens zeilen ben je het beste af. De weerstand van een 2blads schroef is dan dan flink afgenomen. En dat uit zich weer snelheid, alhoewel het maar zeer weinig meer is en waar je als toerzeiler eigenlijk niet op moet letten. Wedstrijdzeilers denken er anders over.

Bij de Proost draait de vaste schroef vanaf 3 knopen mee en wanneer de snelheid minder wordt stopt het meedraaien bij ongeveer 2,6 knopen. Als dit meedraaien of de weerstand belangrijk is moet je een klapschroef nemen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 11:49 #453078

Let wel op dat er ook keerkoppelingen bestaan welke absoluut niet mogen meedraaien tijdens het zeilen.
En bij saildrives ook niet aan te bevelen omdat dan de sealringen van de schroefas veel eerder zullen gaan lekken wat een lastige (en dure al je het niet zelf kunt) reparatie tot gevolg heeft.
Immers , normaliter gebruik je een motor veel minder uren dan dat je zeilt.
Ad
Laatst bewerkt: 31 okt 2013 11:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 11:59 #453089

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Let ook op dat je bij simpele saildrives schroeven dient toe te passen waar een flexibel element in zit (meestal in de naaf).
Dit om te grote klappen en piekbelasting bij het schakelen te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 12:08 #453099

CeesS schreef :
Let ook op dat je bij simpele saildrives schroeven dient toe te passen waar een flexibel element in zit (meestal in de naaf).
Dit om te grote klappen en piekbelasting bij het schakelen te voorkomen.

Nou je mag aannemen dat dat zo is als je een saildriveschroef koopt.
Die passen immers nooit op de spline as een gewone schroefas.

En wat bedoel je eigenlijk met "simpele saildrives" ??
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 12:41 #453110

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Let ook op dat je bij simpele saildrives schroeven dient toe te passen waar een flexibel element in zit (meestal in de naaf).
Dit om te grote klappen en piekbelasting bij het schakelen te voorkomen.

Nou je mag aannemen dat dat zo is als je een saildriveschroef koopt.
Die passen immers nooit op de spline as een gewone schroefas.

En wat bedoel je eigenlijk met "simpele saildrives" ??
Ad
Saildrives met een klauwkoppeling noem ik simpele saildrives. Je hebt ook saildrives (meestal de zwaardere uitvoeringen) waar een lamellenkoppeling ingebouwd zit, die schakelen iets geleidelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 15:38 #453159

CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Let ook op dat je bij simpele saildrives schroeven dient toe te passen waar een flexibel element in zit (meestal in de naaf).
Dit om te grote klappen en piekbelasting bij het schakelen te voorkomen.

Nou je mag aannemen dat dat zo is als je een saildriveschroef koopt.
Die passen immers nooit op de spline as een gewone schroefas.

En wat bedoel je eigenlijk met "simpele saildrives" ??
Ad
Saildrives met een klauwkoppeling noem ik simpele saildrives. Je hebt ook saildrives (meestal de zwaardere uitvoeringen) waar een lamellenkoppeling ingebouwd zit, die schakelen iets geleidelijker.

Ik neem aan dat je het verschil bedoelt tussen bijv. de oude 110S en 120S en de nieuwere 130S en 150S
Maar van een klauwkoppeling zie ik niets op de tekeningen op marinepartseurope. Of bedoel je soms de kopeplinhg tussen motor en saildrive?
Heb je anders eens een plaatje
De platenkoppeling die in de 130en150S zit heeft trouwen nogal eens voor problemen gezorgd zoals je bijv. in het reisverslag naar Boedapest van de Tijgerhaai ban de Waterkampioen kunt lezen.www.anwbwatersport.nl/waterkampioen/tijgerhaai.html
Ik meen dat dat iets met de oliesoort te maken heb die inmoiddels weer terug gewijzigd is naar gewone motorolie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 18:35 #453203

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
Maar van een klauwkoppeling zie ik niets op de tekeningen op marinepartseurope. Of bedoel je soms de kopeplinhg tussen motor en saildrive?
Heb je anders eens een plaatje
Ad
Deze koppeling zit geïntegreerd in de bovenste haakse overbrenging :
(pos nr 44)



edit : zie onderstaande doorsnede

Laatst bewerkt: 31 okt 2013 19:34 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 31 okt 2013 18:51 #453206

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Yellow Boat schreef :
De platenkoppeling die in de 130en150S zit heeft trouwen nogal eens voor problemen gezorgd zoals je bijv. in het reisverslag naar Boedapest van de Tijgerhaai ban de Waterkampioen kunt lezen. www.anwbwatersport.nl/waterkampioen/tijgerhaai.html
Ik meen dat dat iets met de oliesoort te maken heb die inmoiddels weer terug gewijzigd is naar gewone motorolie.
Ad
De Tijgerhaai was uitgerust met een VW saildrive die door ZF geproduceerd wordt, inderdaad voorzien van een lamellenkoppeling.
Zie www.volkswagenmarine.nl/uploads/Saildrive_nl.pdf
www.adtbv.nl/nl/nieuws/bericht.asp?BID=16
www.anwbwatersport.nl/assets/f...en_boedapestreis.pdf

In het algemeen wordt voor dit soort koppelingen olie voorgeschreven die ook in automatische transmissies in de autoindustrie gebruikt wordt (ATF). Dit zijn heel bijzondere mengsels die weinig meer met traditionele olie te maken hebben.
In meen inderdaad gelezen te hebben dat Volvo voor z'n grote saildrives nu weer 'gewone' transmissieolie voorschrift, maar het fijne weet daar niet van.
Hier de recente VP oliespec:
www.volvopenta.com/SiteCollect..._oil_rec_7745608.pdf
Laatst bewerkt: 31 okt 2013 19:04 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 07:37 #453299

  • Agur
  • Agur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
allen vriendelijk bedankt,
ik bekijk of mijn schroef mag meedraaien; zo ja dan wordt het vervanging door een nieuwe vaste tweebladschroef
en zo niet dan ga ik voor een tweebladklapschroef (vaan is me te duur)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 11:39 #453361

CeesS schreef :
[
De Tijgerhaai was uitgerust met een VW saildrive die door ZF geproduceerd wordt, inderdaad voorzien van een lamellenkoppeling.
Zie www.volkswagenmarine.nl/uploads/Saildrive_nl.pdf
www.adtbv.nl/nl/nieuws/bericht.asp?BID=16
www.anwbwatersport.nl/assets/f...en_boedapestreis.pdf

In het algemeen wordt voor dit soort koppelingen olie voorgeschreven die ook in automatische transmissies in de autoindustrie gebruikt wordt (ATF). Dit zijn heel bijzondere mengsels die weinig meer met traditionele olie te maken hebben.
In meen inderdaad gelezen te hebben dat Volvo voor z'n grote saildrives nu weer 'gewone' transmissieolie voorschrift, maar het fijne weet daar niet van.
Hier de recente VP oliespec:
www.volvopenta.com/SiteCollect..._oil_rec_7745608.pdf

De huidige Volvo Penta saildrives zijn voor zover ik weet ook van ZF hoor.En van bijv. die van Vetus weet ik het wel zeker.
Wel grappig omdat VP dacht ik de uitvinder van die dingen was.
Maar dat patent is al een tijdje geleden verlopen (was van ergens begin 70er jaren ) . Daarom hebben tegenwoordig vrijwel alle scheepsmotor fabrikanten ook saildrives.
Ad
Laatst bewerkt: 01 nov 2013 11:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 13:47 #453398

Agur, Die schroef mag gewoon meedraaien hoor.
Wel in de vrijstand zetten.
Wanneer je hem in vooruit laat staan tijdens zeilen, dan sleept de conus voortdurend in het tandwiel, er zit dan wel olie tussen, maar in vrijloop draait alles vrij.
Laatst bewerkt: 01 nov 2013 13:49 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 14:53 #453422

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Er staan heel wat klapschroeven op marktplaats. Nu nog de juiste maat uitvogelen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 15:27 #453431

  • Agur
  • Agur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
top, bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 15:29 #453432

  • Agur
  • Agur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
@ saeftinghe, bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 16:20 #453454

Als je een niet planerende boot hebt scheelt het 2% in gemiddelde snelheid van je boot. Dus in plaats van een 4 uur durende zeiltocht heb je een 4 uur en 5 minuten durende zeiltocht, dus 5 minuten meer genieten van het zeilen ;)

Zonder gekheid, iets wat je bijna nooit hoort, maar wel vrij veel gebeurt, is dat je speling, vibraties of zelfs afvallende bladen hebt bij vaanstand of klapschroeven. Hoe je het ook wend of keert, ze zijn kewtsbaarder dan echte schroeven. Ook heb je met een klapschroef of vaanstandschroef een hoger brandstof verbruik als je op de motor vaart. Als je de motor alleen maar gebruikt om de haven in en uit te komen heb je daar natuurlijk weinig aan, maar als je regelmatig een stuk op de motor moet varen kan het behoorlijk aantellen.
Het enige voordeel van een klapschroef of een vaanstandschroef (boven het zeer minuscule snelheidsvoordeel) is dat ze minder last van wielwerking hebben bij het achteruit slaan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 17:08 #453474

Erikdejong schreef :

Zonder gekheid, iets wat je bijna nooit hoort, maar wel vrij veel gebeurt, is dat je speling, vibraties of zelfs afvallende bladen hebt bij vaanstand of klapschroeven. Hoe je het ook wend of keert, ze zijn kewtsbaarder dan echte schroeven.

Nou , van die kwetsbaarheid en trillingen e.d. heb ik in de 16 jaar dat ik ze , vaak intensief en langdurig gebruik nooit wat gemerkt.
Zelfs een keer een erg onzachte confrontarie met een onderwater rots in Noorwegen ( verkeerde doorvaart toen er nog geen kaartplotters bestonden) had alleen een flinke braam tot gevolg die zolang ik hem er nog niet had afgevijld(onderwater!!) een vervelend zanggeluid produceerde.
An de schroef kon die rots ontmoeten opmdat... ik een kimkieler had (en heb).
Tja , dat is een nadeel van kimkielers.

Maar ik haalde hem er wel elk jaar onderuit ( nu elke twee jaar) om te smeren en monteer hem altijd netjes met locktite op de schroefdraden.
Dat je dan nog een blad kunt verliezen lijkt me wel erg onwaarschijnlijk.

Met brandstofgebruiok heb je inderdaad gelijk. Dat zal ongeveer 7-8% kunnen zijn ( du bijv. van 1,5 ltr/uur naar 1,6 ltr.uur want de schroefefficientie van die dingen is ongeveer 5% lager ( op de normale van ca.65%).

Overigesn , de wielwerking achteruit is bij mij nog steeds prima hoor.
Ik maak er altijd gebruik van op mijn eigen ligplaats ( leg stuurboord aan met een linkdsdraaiende schroef) en vooral in sluizen.

Heelaas is hij ook vooruit nog best voelbaar ( dus zet ik de rem op mijn stuurwiel een beetje strakker ;) ) dus eeen echt voordeel is dat niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 20:54 #453528

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
In de post van YellowBoat van 31 oct. wordt bij "www.multibank.de enz" een artikel getoond uit Segeln nr 10 van 2008. Bij die tests zijn fouten gemaakt, door de overbrengingsverhouding tussen motor en schroef over het hoofd te zien. Ik heb dit toen aan Segeln gemeld en in Segeln nr. 6 van 2009 hebben ze de meetdata gecorrigeerd. Nu kwam Flex-O-Fold goed uit de test. De Allpa (Radice) bleek nu minder goed, vooral achteruit.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nieuwe schroef 01 nov 2013 21:16 #453533

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 635
Vaak lees je dat het vervangen van de vaste schroef voor een klapschroef/vaanstandschroef een snelheidswinst oplevert van 0,5 tot 1 knoop.
Ik heb indertijd metingen uitgevoerd op mijn 29 ft boot, waarbij ik varend op de motor, op een windstille dag, een (stilstaande) tweeblads 15*12 schroef, door het water meesleurde. Zonder iets te veranderen aan de motortoeren, haalde ik de schroef uit het water en kon toen het snelheidsverschil waarnemen. Bij ca. 4,5 knoop snelheid was het verschil ongeveer 0,2 knoop. Dit is dus het verschil tussen wel of geen schroef. In de praktijk zal de klapschoef/vaanstandschroef nog wel iets weerstand geven, waardoor de snelheidswinst iets kleiner wordt.
Een driebladsschroef met groot bladoppervlak, die stilstaand door het water wordt gesleept heeft uiteraard een grotere weerstand, waardoor ook het snelheidsverschil groter zal worden.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl