lodewijk stegman schreef :
kopmeiners schreef :
...Misschien is het een optie om het gat waar nu de splitpen in zit, op te boren tot 6 of 8 mm. Als je er daarna een bout erin steekt en een moer erop draait kun je aanzienlijk grotere krachten hebben...
Alleen als je vingerlingen dat aankunnen!! Bij Southerly 28 is dit overbemeten in mijn herinnering. Theoretisch kun je je splitpen ook juist vervangen voor iets dunners: dan wordt het een breekpen om de vingerlingen te beschermen. Overigens denk ik niet dat je je boot achterover wilt zien vallen, mocht het roer als onderdeel van de droogvallende "driehoek" gedimensioneerd zijn.
Laten we het allemaal niet overdrijven.
Zelfs als het roer even diep steekt als de kielen, dan rust de boot voor meer dan 90 % op die kielen. Er is altijd een samenhang tussen gewichtszwaartepunt en zeilpunt, wat ervoor zorgt dat elke boot in principe volledig op z'n kiel(en) rust als ie recht overeind wordt gehouden. Alleen in bijzondere gevallen wordt het roer zwaarder belast.
Onder invloed van stroom kunnen kielen en roer wat in het zand zakken, maar dat gebeurt zo gelijkmatig dat de gewichtsverdeling tussen kielen en roer weinig zal veranderen. Op plekken met weinig stroom (zie het fotootje dat opzij van de haven van Schier is gemaakt) is de bodem zachter, wat er ook voor zorgt dat het roer niet meer kracht hoeft op te nemen dan in andere gevallen.
De huidige splitpen vind ik voor een droogvallende boot nogal flimsy. Het risico zou kunnen zijn dat als het roer omhoog wordt gedrukt, de splitpen dusdanig vervormt dat ie gedeeltelijk klem komt te zitten tussen roerbeslag en vingerlingen. Zeker als de vingerling al wat speling heeft (bij een boot van deze leeftijd 9 van de 10 keer het geval)
Als het bij die splitpen blijft, zou ik het roer er voor het 'gaan staan' liever afhalen, eerlijk gezegd. Wat me eigenlijk teveel getoeter lijkt. Versterken van de bevesting van de vingerlingen is ook nog een optie.
Maar gezien de foto van de boot bij schier is er ervaring met een droogvallende Eurokruiser op dit forum, dus waarom de eigenaar van die boot niet even naar zijn ervaringen vragen?
De oplossing van Symphony lijkt me trouwens ook praktisch. Splitpen eruit halen voor droogvallen. De vingerlingen zijn niet voor niks zo lang gemaakt, waarschijnlijk. De zaak kan meerdere cm's omhoog schuiven voor het roer eraf komt. Met het eerdergenoemde borglijntje erbij zijn we er een heel eind uit. Blijft de vraag wat er gebeurt als je zonder roer met drie mensen achterop gaat staan. Dat zal ook nog wel loslopen lijkt me. Ik vond ergens dat de kimkiel-Eurokruiser 2000 kg weegt. redelijk zwaar voor boot van die maat. Die komt niet zomaar achterover.
--
stegman