Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 15:27 #345769

Allegra schreef :
de motor vol te laten lopen met koel;vloeistof (roze kleur !!!).


bedoel je vol laten lopen met stilstaande motor?
en waarom moet het per sé roze zijn?
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 15:28 #345770

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
hoeft niet rose te zijn, maar volgens mij is dat de milieuvriendelijke variant
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 15:43 #345773

Allegra schreef :
Mijn motorguru heeft mij aangeraden eerst het water af te tappen en vervolgens de motor vol te laten lopen met koel;vloeistof (roze kleur !!!). Water af tappen alleen tegen bevriezing is goed, maar de koelvloeistof behoedt de motor tegen roest.

datzelfde heb ik dus ook gedaan. motor warm laten lopen. daarna leeg laten lopen via het aftapkraantje . Daarna de wierpot vol met antivries, en inlaat klep dicht uiteraard. Toen motor gestart, als test, en ik zag antivries uit de aftap lopen! dan zit het volgens mij dus ook in het blok.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 16:34 #345783

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 632
Ik wil morgen ook de aftapmethode op onze Volvo Penta 2002md gaan toepassen om tot eind januarie in ieder geval voor 'safe'te gaan, maar als ik geen antivries door de (warmgedraaide)motor pomp via de wierpot zoals in voorgaande jaren, is er dan niet de kans dat de Muffler kapotvriest omdat er daar enkel water inzit?
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 16:46 #345786

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
sy helios schreef :
hoeft niet rose te zijn, maar volgens mij is dat de milieuvriendelijke variant
En rosé hoeft ook niet... :P :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 18:13 #345801

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Brassman schreef :
Ik wil morgen ook de aftapmethode op onze Volvo Penta 2002md gaan toepassen om tot eind januarie in ieder geval voor 'safe'te gaan, maar als ik geen antivries door de (warmgedraaide)motor pomp via de wierpot zoals in voorgaande jaren, is er dan niet de kans dat de Muffler kapotvriest omdat er daar enkel water inzit?


Ja die is er en dus die moet je ook afstappen en je moet ook je afsluiters winterklaarmaken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 19:15 #345818

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 632
De afsluiters winterklaarmaken spreekt voor zich, that's the easy part!

De Muffler zit bij de Jeanneau Attalia echter vrijwel onbereikbaar achter een moeilijk te verwijderen tussenschot, ik zal morgen met een frosty-snakelike-movement eens diepgaander checken hoe of wat, maar als ik de thermostaat los haal, kan ik dan rechtstreeks via de doorlopende pijp die het koelwater normaliter in het uitlaatspruitstuk spuit ook een dosis koelvloeistof in de uitlaat/muffler gieten?
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 20:17 #345833

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
roozeboos schreef :
Maareh, geen garanties dat je blok echt beschermd is!
Dat wil ik toch even gezegd hebben. :pinch:
Volledigheidshalve : ik heb een direct gekoelde motor (Yanmar 1GM10), vaar niet in de winter, dus haal de thermostaat eruit voor het afvullen met antivries. Overigens duurt het openen en sluiten van de thermostaat een flinke tijd. Dus zelfs als je de thermostaat laat zitten, heb je bij een warme motor redelijk veel tijd om het systeem met antivries te vullen.

Ik lig op zout water (Grevelingen), en in voor- en najaar, als er (veel) minder gevaren wordt, spoel ik voor een langere stilstandtijd het koelsysteem flink door met drinkwater. Dit om corrosie en afzettingen van mineralen uit het zoute water in het gietijzeren motorblok te verminderen.

Al met al is zo'n extra aansluiting zoals beschreven, erg handig.
Laatst bewerkt: 09 dec 2012 20:18 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 20:33 #345839

Hele domme vraag, maar ik weet niet eens of mijn motor direct gekoeld is. Vetus M3.28, recent, zal indirect zijn? Dan hoeft de thermostaat er niet uit? Stond niks over in de handleiding bij winterklaar maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 20:51 #345849

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als het goed is niet maar ge even snel de Manuel er bij pakken


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 20:59 #345852

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Indirect gekoeld zoals ik al vermoede maar moets het even na kijken vor de zekerheid , het os overigens zo dat de meeste Vetus motoren indirect gekoeld zijn dit neemt niet weg dat je evengoed het buitenboord koelsysteem wel moet behandelen tegen stukvroesen.

Dot doe je door met een draaiende motor koelvloeistof in de wierpot te gooien , de motor hoeft dis niet warm te zijn voor deze klis


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 10 dec 2012 06:16 #345890

Aaah ok ik raakte wat in de war, blijkbaar zijn er nog veel direct gekoelde motoren in omloop. Heb al anti-vries door de motor gespoeld op de door jouw omschreven wijze. Koelvloeistof is toch voor in het gesloten systeem of heb ik het nou weer verkeerd begrepen :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 10 dec 2012 06:19 #345891

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Indirect gekoeld, dan heb je een reservoir met vuldop voor de koelvloeistof.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 10 dec 2012 08:48 #345915

Fer schreef :
met een draaiende motor koelvloeistof in de wierpot te gooien

zo is dat, soms lijken mensen te schrijven dat bij stilstaande (afgetapte) motor doen... dat is gevaarlijk.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 10 dec 2012 16:31 #346001

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Evaluationcopy schreef :
Aaah ok ik raakte wat in de war, blijkbaar zijn er nog veel direct gekoelde motoren in omloop. Heb al anti-vries door de motor gespoeld op de door jouw omschreven wijze. Koelvloeistof is toch voor in het gesloten systeem of heb ik het nou weer verkeerd begrepen :S



Goed begrepen hoor maar men gebruikt vaak koelvloeistof om de buitboordwater systeem ook winterklaar te maken , dit is gemakkelijker omdat je niet hoeft na te denken over de meng verhouding.

Koelvloeistof wat in de warmtewisselaar zit moet eens in de 2a3 jaar worden vervangen want de anticorrosief middelen in de koelvloeistof zijn dan wel zo langzamerhand uitgewerkt.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 10 dec 2012 16:36 #346004

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 632
Vandaag begonnen met het losdraaien van de aftapplug, met nix resultaat..
Vervolgens de thermostaat eruit gehaald, die (b)leek ongeveer zo oud als de Motor zelf..

Na enig navragen het advies opgevolgd om met eem schroevendraaier eens doortastend te werk te gaan in het afwatergat, en na zo'n tien minuten peuteren begon het eerst te sijpelen en kwam er vervolgens een fijne straal koelwater naar buiten.

Na installatie van de nieuwe thermostaat en wegpompen van het koelwater dat zich natuurlijk verzameld had op de meest onbereikbare plaats...via het wierfilter koelvloeistof in de motor(koelcompartimenten) laten draaien.

Dit voelt toch beter als er vanuitgaan dat de koelvloeistof er op een koude dag ook wel zal komen als de motor is warmgedraaid, en er zit ook koelvloestof in de (onbereikbare) Muffler.
Catch that Wind!
Laatst bewerkt: 10 dec 2012 17:31 door Brassman. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 10 dec 2012 16:37 #346005

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Even voor de duidelijkheid een foto met de rodepijl op de warmtewisselaar







Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 10 dec 2012 17:03 #346015

Brassman schreef :
Na enig navragen het advies opgevolgd om met eem schroevendraaier eens doortastend te werk te gaan in het afwatergat, en na zo'n tien minuten peuteren begon het eerst te sijpelen en kwam er vervolgens een fijne straal koelwater naar buiten.

Dat vertelde van Wansem ook, als er niks uit komt even flink blazen, omdat ie dan verstopt is.
Bij mij begon het meteen te stromen.
Staat ook in mijn YGM20 manual trouwens.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 10 dec 2012 17:03 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 10 dec 2012 17:33 #346029

Ik heb het prima gedaan, de handleiding schiet dus niks te kort wat dit betreft. Toch bedankt Fer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl