Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 14:58 #345523

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Bedankt Ad,
Die heb ik (had ik) dus nog niet, en mag graag alles hebben.
Als het erg hard vriest heb ik ook een klein kacheltje er in staan, helaas zijn ze nu met elektra kast bezig dus voorlopig niets en dat kan nog wel ff duren.
Wat mijn ligplaats betreft ben ik heel gelukkig. ongeveer 3 min lopen van huis.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 15:04 #345527

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
oh, de echte experts zullen zich wel melden als dit niet klopt!

Ik zou es moeten kijken of het water bijvoorbeeld ook bij de impeller wegstroomt.

Ik schroef de deksel even los van de impeller pomp, anders zou het huis kunnen scheuren.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 15:04 #345528

Ik hoop alleen niet dat je per KWh moet betalen want dan kon het wel eens duur worden.
Ik heb dat ding nu twee winters ( afgelopen winter en in 2009/2010) .
Op mijn KWh metertje toch ruim 200 KWh verbruikt. Waren welo beide echte ijswinters compleetr met officiele schaatsmarathon wedstrijden.
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2012 15:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 15:08 #345530

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Jan Westerink schreef :
In de winter doorzeilen is leuk, vastgevroren landvasten, een glad dek door de sneeuw... allemaal overkomelijk.

Maar elke keer weer de motorruimte vrijmaken onder het trapje naar de kajuit, trapje weg, schot aan de kant, over de motor heen hangen om de wierpot open te draaien (Ja, ja, ouderwetse directe koeling!), koelvloeistof er in, afsluiter dicht, etc. Dat is nou net niet meer leuk.

Ik vraag me af of er mensen zijn die dit probleem herkennen en er handige trucs voor hebben bedacht om dit stukje watersport makkelijkere te maken.

Graag hoor ik van jullie.

Met groet,
Jan

beunkoeler, nooit problemen :)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 15:14 #345532

WADnWIND schreef :
Jan Westerink schreef :
In de winter doorzeilen is leuk, vastgevroren landvasten, een glad dek door de sneeuw... allemaal overkomelijk.

Maar elke keer weer de motorruimte vrijmaken onder het trapje naar de kajuit, trapje weg, schot aan de kant, over de motor heen hangen om de wierpot open te draaien (Ja, ja, ouderwetse directe koeling!), koelvloeistof er in, afsluiter dicht, etc. Dat is nou net niet meer leuk.

Ik vraag me af of er mensen zijn die dit probleem herkennen en er handige trucs voor hebben bedacht om dit stukje watersport makkelijkere te maken.

Graag hoor ik van jullie.

Met groet,
Jan

beunkoeler, nooit problemen :)

Op zich uiteraard ideaal maar op een polyester boot toch knap lastig.
En je hebt in principe geen watergekoelde uitlaat en dat is toch wel een beetje link op een polyester boot, nog afgezien van de benodigde dempers.
Maar bij die Domp zou het wel moeten kunnen. Waarschijnlijk kun je zelfs het bovenste deel van de kiel en een stukje bilge ervoor gebruiken.
Je hebt dan wel een flink grotere waterpomp nodig om henoeg snelheid ( = warmte overdracht!) te krijgen.
Anders zit je vast aan pijpen onder de boot en dat is bij een zeilboot niet echt fijn.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 15:17 #345533

domper schreef :
Bedankt Ad,
Die heb ik (had ik) dus nog niet, en mag graag alles hebben.
Als het erg hard vriest heb ik ook een klein kacheltje er in staan, helaas zijn ze nu met elektra kast bezig dus voorlopig niets en dat kan nog wel ff duren.
Wat mijn ligplaats betreft ben ik heel gelukkig. ongeveer 3 min lopen van huis.

Mocht je dat ding op marktplaats willen kopen geef maar een gil als er geen gebruiksaanwijzing bij zit.
Ik heb die als PDF.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 17:46 #345558

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
roozeboos schreef :
Nu hoor ik toch graag eens van een echte expert, als second opinion, dat het zo vullen zoals CeesS het zo mooi doet dus niet de juiste wijze is.
Ik neem aan dat CeesS tenminste niet de thermostaat verwijderd.

Nogmaals, van Wansem buitenkaag beweert dus dat dat zo niet moet.

tja wil me geen expert op scheepsdiesels noemen maar je heb en punt met de thermostaat, maar je gaat na het varen de koelvloeistof toedienen en dan staat deze open als je niet te lang wacht maar het is riskant.

CeesS zijn aanpassing is een hele mooie voor als je op zout ligt.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 18:23 #345577

Yellow Boat schreef :
De thermostaat hoef je alleen te verwijderen als je een motor hebt met directe koeling en er koelvloeistof door wilt sturen met een koude motor. Daar gaat het in dit draadje weliswaar over.
(...)
Nadeel is wel dat er ook vrij veel koelvloeistof rechtstreeks de plomp in gaat via de omloop naar de uitlaat.( :evil: )

Doorzeilen in de winter, wegvaren op de motor, zeilen hijsen, strijken en weer terugkomen op de motor. Reken maar dat de thermostaat dan open staat.

Dat nadeel, daar heb je helemaal gelijk in. Zeker als je zeker wilt weten dat er koelvloeistof uit de uitlaat komt. Is lastig te zien in het donker. Ik zou eens een halve emmer moeten maken die ik er onder kan hangen.
CeesS schreef :
...vullen met antivries via de aanzuigaansluiting met gardena-koppeling is zo een fluitje van een cent, heb er al jaren plezier van.

Goed idee! Blijft dat je over de motor heen bij de kraan moet komen, maar dat zal echt wel niet anders kunnen. De handel van de kraan verlengen o.i.d. zodat je bij draaiende motor erbij kunt zonder risico tussen draaiende delen te komen... iemand die daar ervaring mee heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 21:28 #345605

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Tegenwoordig hebben toch steeds meer boten een motor waarbij er door het blok zelf gewoon koelvloestof gaat en door de warmtewisselaar gaat en enkelt de warmtewisselaar uiteindelijk gekoeld wordt door buitenwater weer door een aparte pomp, 2 van elkaar gescheiden circuits dus.? of heb ik het mis..? :silly:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 08 dec 2012 21:30 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 08 dec 2012 22:09 #345613

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Klopt en er zijn nauwelijks nog direct gekoelde motoren te koop nieuwe, maar het grote gros van de motoren op zeilboten hebben nog een oude direct gekoelde motor

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 08:04 #345637

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3198
Zou er niet iets met een een paar kranen gemaakt kunnen worden, zodat je je thermostaat kan overbruggen.
Je kan dan eenvoudig koelvloeistof in je koelsysteem stoppen met koude motor.

Of een paar gaatjes boren in de rand van de thermostaat.
Daar pers je de antivries er wel doorheen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 09 dec 2012 08:06 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 08:32 #345642

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Ik vind de oplossing van CeesS echt super !
Even bijhouden hoeveel liter je moet opzuigen voordat het er buiten uitkomt, hoef je de volgende keer niet meer over je reling te hangen om te kijken!

Ik neem altijd 5 liter mee, 3 liter voor de motor, 2 voor de wc en spoelbakjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 08:39 #345647

Maareh, geen garanties dat je blok echt beschermd is!
Dat wil ik toch even gezegd hebben. :pinch:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 09:11 #345655

Sprokkie schreef :
Zou er niet iets met een een paar kranen gemaakt kunnen worden, zodat je je thermostaat kan overbruggen.
Je kan dan eenvoudig koelvloeistof in je koelsysteem stoppen met koude motor.

Of een paar gaatjes boren in de rand van de thermostaat.
Daar pers je de antivries er wel doorheen.

Aangezien de thermostaat normaal is ingebouwd in het blok is dat maken van een bypass niet zo simpel.
En dat gaatje zit meestal al in een thermostaat om eventuele luchtbellen kwijt te raken als de thermostaat nog dicht staat ( info staat meestal in de handleiding) . Daarom werkt dat wel als je eerst het water uit het blok aftapt. Maar veel vloeistof kan daar niet door hoor. dan duurt het vervangen van water door koelvloeistof wel erg lang.
de opvoerhoogte van een koelwaterpomp is namelijk niet zo veel .
En maak je teveel of te grote gaatjes blijft je motor te koud , vooral bij lage toeren, wat ook niet echt goed is.
Dus , of aftappen of thermostaat eruit halen.
Overigens , als je de motor alleen een paar minuten gebruikt om af en toe even de haven uit te varen en dan meteen gaat zeilen kun je best een tijdje zonder thermostaat.De motor wordt dan immer toch niet warm .Dan is dat steeds vervangen door antivries veel simpeler.Alleen moet je dat niet toe doen als je afstanden wilt varen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 09:33 #345659

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Als je dot doet moet wel de bypass dicht worden gemaakt , anders gat jet koelwater de makkelijkste weg nemen en kan er te weinig naar de motor


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 10:59 #345684

Thermostaat uit nemen. Je kunt de motor wel lekker warm laten draaien, maar hoe warm is je antivries?? Juist ! Deze zal de thermostaat dicht kunnen gooien, waardoor het nog niet volledig goed gaat bij direct gekoelde motoren. Tevens een mooi moment om even de thermostaat te controleren.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 11:04 #345686

Sea Force One schreef :
Thermostaat uit nemen. Je kunt de motor wel lekker warm laten draaien, maar hoe warm is je antivries?? Juist ! Deze zal de thermostaat dicht kunnen gooien, waardoor het nog niet volledig goed gaat bij direct gekoelde motoren. Tevens een mooi moment om even de thermostaat te controleren.
ja dat wilde ik ook al beweren,maar was bang iets doms te zeggen.

Want het is toch het idee dat de motor koelt? als tie meteen dicht gaat door het koude water, dan blijft de motor heet. Zou handiger zijn om de thermostaat op de uitgang van het koeltraject te zetten, dan gaat het in ieder geval eerst de motor in
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 11:10 #345689

Er vanuit gaande dat fabrikanten er alles aan doen om hun motoren zo optimaal mogelijk te maken en daarbij vooral op safe spelen, ben ik zelf niet zo'n voorstander van het modificeren van motoren of in dit geval thermostaten.

Zelf heb ik er ook niet zo'n last van dat ik eerst de motor warm moet draaien. Ik zeil doorgaans alleen en vind het dan wel prettig om wat ruimte om mij heen te hebben als ik moet hijsen of strijken. Zeker als het een beetje waait! Dus even dieselen voor- en na het zeilen zit er wel in. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 11:16 #345692

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Jan Westerink schreef :
Er vanuit gaande dat fabrikanten er alles aan doen om hun motoren zo optimaal mogelijk te maken en daarbij vooral op safe spelen, ben ik zelf niet zo'n voorstander van het modificeren van motoren of in dit geval thermostaten.

In een thermostaat zit altijd een klein gaat, dus die antivries komt daar wel.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 11:17 #345693

Sea Force One schreef :
(...) Je kunt de motor wel lekker warm laten draaien, maar hoe warm is je antivries?? Juist ! Deze zal de thermostaat dicht kunnen gooien, (...)

Dat snap ik niet. Mijn koelvloeistof is ongeveer net zo koud als de buitentemperatuur. Iets kouder dus dan het water dat de motor oppompt. Wat zou er dan in de thermostaat fout moeten gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 11:21 #345696

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het is misschien een grote ingreep voor in de toekomst, maar wat als je een soort beunkoeling gaat maken?, dan zit er in alles koelvloeistof. De koelvloeistof loopt dan door leidingen die onder water langs de romp lopen en die werken als warmtewisselaar. Dan kan je zelfs met - 30 nog varen zonder aftappen :laugh:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 dec 2012 11:21 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 11:29 #345705

Jan Westerink schreef :
Sea Force One schreef :
(...) Je kunt de motor wel lekker warm laten draaien, maar hoe warm is je antivries?? Juist ! Deze zal de thermostaat dicht kunnen gooien, (...)

Dat snap ik niet. Mijn koelvloeistof is ongeveer net zo koud als de buitentemperatuur. Iets kouder dus dan het water dat de motor oppompt. Wat zou er dan in de thermostaat fout moeten gaan?

nou dat is ook hetzelfde. Motor te heet, thermostaat gaat regelen, het is niet zo dat ie een hele tijd helemaal open staat. Meet ie een lagere temperatuur dan gaat ie weer dicht. Je motor moet ook weer niet meteen te koud worden natuurlijk, het gaat erom dat ieop temperatuur blijft.
dus, meet de thermostaat niet een te hoge temperatuur dan gaat ie open. Dat is ook de functie. Maar hier wordt steeds maar aangenomen dat de antivries sowieso wel je motor in gaat, en er helemaal mooi doorheen spoelt.
Dat is dus niet per definitie zo, m.i. Maar je wil wel per definitie je motor goed beveiligen!

Ik snap niet helemaal waarom hier toch overwegend wordt aangenomen
dat dit de juiste manier is.

Er zit inderdaad een klein gaatje in je thermostaat, maar dat is nooit genoeg om de antivries "daar wel te krijgen". Zeker niet, want dan wordt je motor ook nooit warm in de winter tijdens draaien van de motor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 09 dec 2012 11:31 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 11:58 #345713

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Het is heel simpel en dan loop je enkel bevriezing gevaar.
Direct gekoelde motoren altijd de thermostaat verwijderen.
Dan is 1 groot gat waar de koelvloeistof lekker door heen spoelt.
Zo weet je zeker dat dat de motor beschermd is.

Het aftappen is handig, maar als je een gietijzer blok heb of cilinderblok dan roest het lekker door.
Een aantal jaren geleden heb ik de cilinderkop gedemonteerd en bleek dat de koel kanalen bijna dicht zaten van de roest en in zeer mindere maten met kalk.
Koelvloeistof geconcentreerd koelmiddel op basis van mono-ethyleen-glycol dewelke de motor beschermt tegen corroderen, bevriezen en koken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 14:21 #345745

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
roozeboos schreef :
Sea Force One schreef :
Thermostaat uit nemen. Je kunt de motor wel lekker warm laten draaien, maar hoe warm is je antivries?? Juist ! Deze zal de thermostaat dicht kunnen gooien, waardoor het nog niet volledig goed gaat bij direct gekoelde motoren. Tevens een mooi moment om even de thermostaat te controleren.
ja dat wilde ik ook al beweren,maar was bang iets doms te zeggen.

Want het is toch het idee dat de motor koelt? als tie meteen dicht gaat door het koude water, dan blijft de motor heet. Zou handiger zijn om de thermostaat op de uitgang van het koeltraject te zetten, dan gaat het in ieder geval eerst de motor in

weest niet bang om iets doms te schrijven , je doet je best om mensen te helpen daar gat het om ;)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Na elk wintertochtje zo'n gedoe met koelvloeistof 09 dec 2012 15:07 #345764

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Mijn motorguru heeft mij aangeraden eerst het water af te tappen en vervolgens de motor vol te laten lopen met koel;vloeistof (roze kleur !!!). Water af tappen alleen tegen bevriezing is goed, maar de koelvloeistof behoedt de motor tegen roest.
Contest 31HT
Laatst bewerkt: 09 dec 2012 15:08 door Allegra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl