Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Instructie bij windkracht 8 en hoger.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 26 juni 2012 07:44 #296842

  • JasperL
  • JasperL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 64
Het is gemeten bij paal 33. Dit stukje van het eiland zorgt wel vaker voor aparte metingen. Op dit water tussen Texel en de vliehors waait het altijd harder dan de metingen van de KNMI (op dichtstbijzijnde plekken). Tevens heb ik de Brandaris gebeld om deze meting te verifiëren en zij vertelden mij dat het heel goed mogelijk was gezien hun eigen metingen op de vliehors.


Toevoeging: de windmeter staat op een 6 meter hoge paal bovenop een duin. Dat zal zeker 10 meter boven de grond zijn, volledig vrij van vuile wind.
Laatst bewerkt: 26 juni 2012 07:47 door JasperL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 26 juni 2012 07:48 #296846

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Waarom zou je bij windkracht 9 UIT je box willen ??? De kans op schade is behoorlijk en te voorzien. Ben benieuwd hoe een verzekering daar over denkt. Misschien dat ze de schade nog betalen maar daarna heb je grote kans dat ze je niet meer willen hebben. En dan zijn we ook nog verbolgen dat de premie omhoog gaat.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 26 juni 2012 07:51 #296848

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
JasperL schreef :
de windmeter staat op een 6 meter hoge paal bovenop een duin. Dat zal zeker 10 meter boven de grond zijn,

ok, hij staat dus waarschijnlijk ruim hoger dan 10 meter en op een plek waar de wind omhoog gedwongen wordt door het duin. Dan zal je vast meer wind meten dan er echt is ;-)
En dat is altijd zo, dus niet zo gek dat het daar altijd 'harder waait' dan in de rest van het land :woohoo:

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 26 juni 2012 08:47 #296867

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Als je met 8 bft je boot niet onder controle hebt, heb je het dan met 6 bft nog wel?

Zeilen is een echte ervarings sport. Hoe vaker je het doet, des te beter je wordt. Dat geldt ook voor boothandling.

Als je 100 keer met 4 bft uit hebt gevaren is het met 5-6 bft toch wat makkelijker dan wanneer je voor het eerst met 5-6 bft uitvaart.

Ik zou dus zeggen, begin met stevige wind voordat je met stromachtig begint!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 26 juni 2012 16:18 #296962

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2889
Meetgegevens van het KNMI zijn ook heel mooi op te vragen bij de weergrafieken van Buienradar. Heeft veel meetstations en je kan zelf de periode kiezen. Helaas wel alleen in km/h.

Het woei die dag op Vlieland een stuk harder dan in Hoek van Holland, continu 8 Bft vanaf 14:30 t/m 21:00, met vlagen met snelheden van > 90km/h (begin 10 Bft). Hoek van Holland is bij ZW natuurlijk wel helemaal open in de wind, maar er kunnen nog veel verschillen tussen het noorden en zuiden van het land zijn.

Ik gok alleen dat de topicstarter geen boot huurde op Vlieland, maar ergens iets beschutter, over het algemeen wordt de windsnelheid vaak overschat. Maar ook windkracht 6-7 is veel wind, wat niet ideaal is om je wellicht wat roestige kennis van 15 jaar geleden op te halen. Ik zou dus vooral zorgen dat je met windkracht 4-5, goed uit de voeten kan voordat je met 6-7 uit gaat varen. En als er dan echt windkracht 8 staat gewoon lekker blijven liggen in die box.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 26 juni 2012 19:10 #297006

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Antwoord op de vraag van de OP: je kunt het natuurlijk niet plannen met de wind e.d., maar doe in de winter een cursus, bijv yachtmaster in het westen van UK ofzo, grotere kans op meer wind. Ik heb op die manier meer dan voldoende wind om de oren gekregen, inclusief inparkeren met 9 bft toen we ijlings de haven ingevlucht waren voor vies weer.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 26 juni 2012 20:01 #297018

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Het meeste is al gezegd, nog even vanuit het standpunt van een instructeur/zeilschool:
- meer dan 6 Bft is niet verzekerd
- meer dan 6 Bft is meer survival dan instructie op zee, maar ook op binnenwater
- we willen 'altijd' varen, dus dan zoek je beschutte plekjes of je gaat motor-manoeuvreren
- bij meer dan 6 Bft in de haven ga je echt geen boxen met dwarswind oefenen
Wat wel, een paar situaties:
- laatste dag, instructeurs-training, doel Scheveningen, windkracht ZW 8, verwachting iets afnemend, vertrek Stellendam: we gaan binnendoor via Haringvliet, Spui, Oude Maas, Nieuwe Waterweg, wind afgenomen naar 6-7 Bft, dus met een bakstagwind de laatste 12 mijlen over zee.
NB met minder ervaren cursisten of een N-wind had ik de boot echt laten liggen, dan maar met de bus.
- oversteek naar Engeland, verwachting 5-6 Bft heen en 7 Bft op de terugweg, cursisten met weinig ervaring, we gaan voor een rondje Noord-Holland, ook leuk.
- dagzeilles, 6 Bft op zee, beginners, in de haven valt het mee, cursisten willen graag de zee op, binnen een half uur: "graag terug de haven in"
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 26 juni 2012 20:15 #297022

ik wil hier iets aan toevoegen, ik heb mijn boot na de aankoop veranderd om te vertrekken voor een langere periode, dus ook mijn ervaring met dat specifieke schip op gebouwd, uit geprobeert wat kon en of ik het ook leuk vond.
toen ik bijna zover was dat die "grote reis" voor de deur stond ben ik wel eens met een 8 de sluis van enkhuizen uit gevaren, waar bij ik alleen was in de kom en de sluiswachter me vroeg zou je dat wel doen en waar ga je heen. eigenlijk nergens heen, kijken of alles heel blijft. wind was zw. dus een keer een slag over wat nu het ij meer heet en op de nagenoeg de zelfde plaats weer terug gekomen. midden op het meer waar volgens de kaart 3.5 meter water stond de grond geraakt, raar, waren die golven dan zo hoog/diep. na een aantal uren alles heel gehouden en overnacht in de bloq, maar toen wist ik wel dat het schip heel veel kon hebben. nu mogen jullie zeggen of ik het noodlot uitdaagde of gewoon stom was.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 26 juni 2012 20:24 #297025

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
sietse-ten schreef :
... nu mogen jullie zeggen of ik het noodlot uitdaagde of gewoon stom was.
Ik zou zeggen: geen van beide, op het Markermeer spoel je altijd wel ergens aan lager wal en dan kun je gewoon afstappen, op zee lukt dat meestal niet ;)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 27 juni 2012 03:53 #297033

Als je echt lang en ver weg wilt dan kun je maar beter testen of je materiaal zware omstandigheden aankan toch? Helemaal niet stom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 27 juni 2012 05:40 #297046

sietse-ten schreef :
na een aantal uren alles heel gehouden en overnacht in de bloq, maar toen wist ik wel dat het schip heel veel kon hebben. nu mogen jullie zeggen of ik het noodlot uitdaagde of gewoon stom was.
En hoe ging het op de lange reis, nog vergelijbare omstandigheden gehad, of nog ergere?
Aan de andere kant als de schuit op het markermeer al uitmekaar valt kan je beter niet de zee opgaan, dat is zo. :)
Maar dat het nu je schip test hoe veel het kan hebben vraag ik me af.
Het lijkt me meer een shakedown test, om te kijken of bijvoorbeeld je accus niet door de boot vliegen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 27 juni 2012 05:40 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 27 juni 2012 06:14 #297053

sietse-ten schreef :
ik wil hier iets aan toevoegen, ik heb mijn boot na de aankoop veranderd om te vertrekken voor een langere periode, dus ook mijn ervaring met dat specifieke schip op gebouwd, uit geprobeert wat kon en of ik het ook leuk vond.
toen ik bijna zover was dat die "grote reis" voor de deur stond ben ik wel eens met een 8 de sluis van enkhuizen uit gevaren, waar bij ik alleen was in de kom en de sluiswachter me vroeg zou je dat wel doen en waar ga je heen. eigenlijk nergens heen, kijken of alles heel blijft. wind was zw. dus een keer een slag over wat nu het ij meer heet en op de nagenoeg de zelfde plaats weer terug gekomen. midden op het meer waar volgens de kaart 3.5 meter water stond de grond geraakt, raar, waren die golven dan zo hoog/diep. na een aantal uren alles heel gehouden en overnacht in de bloq, maar toen wist ik wel dat het schip heel veel kon hebben. nu mogen jullie zeggen of ik het noodlot uitdaagde of gewoon stom was.
Het noodlot uitdagen lijkt mij altijd stom, maar dat terzijde. Maar een grondberoering lijkt me sowieso niet goed. Als test voor het schip lijkt het me overbodig. Een beetje hetzelfde als met een auto zo hard ergens tegenaan te rijden om je airbag te testen, en vervolgens zeggen dat de auto veilig is.
Waarschijnlijk was het meer een test voor jezelf om je gerust te stellen of jij het aankon. Vergelijk, iemand durft weer auto te rijden omdat hij bij een ongeluk een airbag had.
Om te kijken of een schip sterk, zeewaardig genoeg is, zijn vele andere manieren mogelijk, maar eenieder moet zijn eigen methode kiezen lijkt mij.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 27 juni 2012 06:51 #297063

roozeboos schreef :
sietse-ten schreef :
na een aantal uren alles heel gehouden en overnacht in de bloq, maar toen wist ik wel dat het schip heel veel kon hebben. nu mogen jullie zeggen of ik het noodlot uitdaagde of gewoon stom was.
En hoe ging het op de lange reis, nog vergelijbare omstandigheden gehad, of nog ergere?
Aan de andere kant als de schuit op het markermeer al uitmekaar valt kan je beter niet de zee opgaan, dat is zo. :)
Maar dat het nu je schip test hoe veel het kan hebben vraag ik me af.
Het lijkt me meer een shakedown test, om te kijken of bijvoorbeeld je accus niet door de boot vliegen.

ik denk, achteraf dat het ook een test van me zelf was. ja ik heb, nee de boot heeft 80 knopen overleefd, wel met schade. ik ben naar binnen gegaan en heb de deurtjes gesloten. :sick:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 27 juni 2012 07:16 #297072

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Het is hier al eerder gezegd, maar op het Wad heeft het dat weekend echt wel behoorlijk gewaaid. Aan het begin van de middag spinnakerden we nog in ruim 30 kts wind van Harlingen naar Terschelling (Schuttevaerrace), toen we drie kwartier later daar naar buiten gingen om terug te kruisen richting Kornwerd moesten tweede rif en genua 4 aan het werk. Op een gegeven moment woei het zo hard dat zelfs die zeilvoering te veel was. De boontjes kruisen was toen niet meer te doen.

Volgende dag met motorondersteuning (weet je tenminste zeker dat je overstag komt) op alleen dubbelgereefd grootzeil naar Stavoren toe gehakt, toen woei de stront ook nog van de dijk. Beide dagen vlagen van ruim boven de 50 kts op de meter gezien, nu overdrijft die meter wel wat en zit ie hoger dan 10 meter, maar ik weet wel zeker dat we - op open water - vlagen 9 over dek gehad hebben toen. Ter illustratie: in de Meep en de Vliestroom hebben we de nodige beginnende brekers gezien, terwijl het daar een kleine 12 uur eerder nog volkomen vlak was.

Dan het instructierverhaal, meeste is al gezegd: lekker uren maken, handig worden met de boot en dan langzaam opbouwen. Waait het echt 8 a 9 dan ga je - zeker met een huurboot met alleen een slecht gesneden rolreefgenua - niet meer naar buiten voor je lol. Alleen als je er buiten door overvallen wordt vaar je verder. In de haven aangekomen zoek je dan een makkelijk plekje aan hoger wal - bijvoorbeeld de wachtsteiger - en ga je niet eens meer proberen 'm een box in te prikken, tenzij de haven heel beschut is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 27 juni 2012 07:27 #297077

FMJ schreef :
He
Volgende dag met motorondersteuning (weet je tenminste zeker dat je overstag komt) op alleen dubbelgereefd grootzeil naar Stavoren toe gehakt, toen woei de stront ook nog van de dijk. Beide dagen vlagen van ruim boven de 50 kts op de meter gezien, nu overdrijft die meter wel wat en zit ie hoger dan 10 meter, maar ik weet wel zeker dat we - op open water - vlagen 9 over dek gehad hebben toen. Ter illustratie: in de Meep en de Vliestroom hebben we de nodige beginnende brekers gezien, terwijl het daar een kleine 12 uur eerder nog volkomen vlak was.
zondag was het vanaf enkhuizen naar Oudenschild een stuk rustiger hoor, op mijn boot wel tenminste!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 27 juni 2012 08:11 #297089

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Ik was in de war, eerste deel is vrijdag, tweede zaterdags. Zondags was het inderdaad vlak water, 14 kts afnemend naar 6 kts en zon. Vrijdags trouwens gek genoeg ook zon, en blauwe lucht terwijl er wel gewoon windje 8 stond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instructie bij windkracht 8 en hoger. 27 juni 2012 08:18 #297092

arjaan je hebt gelijk, zolang er een dijk omheenligt kom je altijd wel weer ergens aan land, maar van de andere kant is er ook nog nooit iemand van de aardbol af gevaren, maar soms ligt dan wel het dichts bijzijnde land 4000 meter ONDER je. :lol:
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl