Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Tips

Tips 04 juni 2012 17:33 #291118

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Hoi,

We zijn ons aan het oriënteren op een ander schip met achterhut en afsluitbaar toilet.
Nu hebben we een schip gezien en wat vragen.

- de hefkiel gaat erg zwaar, is dit normaal? En wat zijn mogelijke oorzaken?
En is het vaak eenvoudig te repareren?
- het dek heeft last van wat haarscheurtjes in de lak. Zijn deze vaak slechts cosmetisch? Of moet ik in detail kijken naar de plek. Bij de stagen en mast lijkt me erger dan bij het dek, heeft iemand tips waar ik verder op moet letten?

Is 25% onder de vraagprijs bieden dan onredelijk?

Alvast bedankt en zeilersgroet,

Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 04 juni 2012 17:35 #291120

Wat voor type?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 04 juni 2012 17:48 #291123

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Gib Sea 76
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 04 juni 2012 18:12 #291127

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Dat is geen hefkiel maar kielmidzwaard, die hoort dus niet zwaar te gaan. Maar 't is geen plaatje blik, dus het zal nog wel wat wegen en dan kan het aan de hand van de vertraging nog wel redelijk zwaar gaan.

Ik heb 2 jaar geleden naar precies zo'n zelfde GibSea gekeken, met een donker geschilderde romp, en die had een osmosebehandeling achter de rug en een nieuwe mast na een schadegevalletje, maar ik heb geen haarscheurtjes gezien.

Heb je al in die achterhut gelegen? Ik vond 'm best wel krap..

EDIT: foutje, ik was in de war met een Jouet 760... :blush: :blush:
Maar mijn Gibert/GibSea uit 1975 heeft geen enkel haarscheurtje..
Laatst bewerkt: 04 juni 2012 18:13 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 04 juni 2012 18:29 #291132

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Foto's verduidelijken een hoop
25% onder de prijs, welke prijs, bij € 20.000,00 vijfentwintig procent lager bieden is nog te weinig, bij 1500,00 misschien weer te veel.
eea hangt ook af van de de hardware (zeilen, motor, apparatuur, schoten, vallen, staat vd boot etc)

iig de boot even uit het water willen zien voor je tot koop over gaat.
Is er een onderhoud historie (op papier) vd motor, is er een papieren bewijs van wanneer de stagen zijn vervangen (verzekeringen willen dit meestal eens per 10 jaar, geen papier is dus geen bewijs en moet je ze vervangen wil je voldoen aan de verzekerings eisen...

etc etc

Wil je een beter antwoord, probeer (veel) meer info te plaatsen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 04 juni 2012 18:30 #291133

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Nog niet in het echt gezien, maar echt krap?
Wat vond je verder van de indeling en bouwkwaliteit? En zeileigenschappen?

Gr. Mike
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 04 juni 2012 18:41 #291140

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mike, ik had 't dus over een Jouet 760, wat ik trouwens een vrij licht en wiebelig bootje vond, zeker vergeleken met m'n huidige boot. Er is ergens een vergelijkende Franse test, ik zal eens zoeken.

Hier alvast iets om je Frans te oefenen:
www.hisse-et-oh.com/forums/for...a-gibsea-76-kelt-760

Nog iets: www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-29468.html


Maar eigenlijk is een achterkajuit voor een boot van die lengte iets te veel van het goede, dat heeft gevolgen voor de hoogte van het vrijboord en de ruimte/diepte van de kuip.

EDIT:
Points to look for:
- its probably a lifting fin in stub? if so - check the pivot point and lift mechanism. Not difficult to fix but subject to wear.

- rudder is usually hung off the transom - check for cracking/weakness around the mounts. Rudder tends to be a bit of a thin blade that loses grip early as the wind increases - you will need to reef early.
(www.ybw.com/forums/showpost.php?p=156092&postcount=3)
Laatst bewerkt: 04 juni 2012 19:20 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 05 juni 2012 03:45 #291179

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
haarscheurtjes in de gelcoat bij zwaarbelaste plaatsen (mast, wanten, roer) zijn nu niet meteen een teken van degelijke bouw; kennelijk beweegt het allemaal zoveel dat de gelcoat het niet meer kan volgen....

Het laminaat eronder zal dan ook niet sterker zijn geworden, en haarscheuren leiden altijd tot (langzame)inwatering van wat eronder zit.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 06 juni 2012 13:44 #291809

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 11:56 #294682

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Hoi Allemaal,

We zijn wezen kijken bij de Gib' Sea en ik heb wat foto's gemaakt.
Er zit inderdaad wat krakelee bij de mastvoet, kunnen jullie op basis van de foto's aangeven hoe erg dit is? En hoe je zoiets moet repareren?

Verder heeft de motor een VP MD2000 9PK 936 uurtjes, vinden jullie dit veel? Hij rookte wel iets met starten, maar liep verder prima. Had overigens wel een jaartje stilgestaan, maar sloeg snel aan.

Verder zaten er verschillende lieren op de boot, is de kompass niet meer goed. Wat schade aan de gelcoat, polyester.

De kielmidzwaard werkt wel omhoog, maar gaat bij het zakken niet meer naar beneden. Wat zijn mogelijke oorzaken en oplossingen? Kan dit iets eenvoudigs zijn? Of wat zijn veelvoorkomende problemen met een kielmidzwaard.

Opzich wel prima zeiltjes en een spinakertje. Ook een maststrijkinstallatie.

Binnenbekleding laat wel iets los, is zoiets te reparen? Of is vervanging de enige optie?

Verder wel gecharmeerd van het type schip, mooi ruim, grote achterkajuit.

De prijs is €11.000, wat vinden jullie een redelijk bod?

Gr. Mike


http://imageshack.us/photo/my-images/41/img01701y.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/196/img01721i.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/210/img01761l.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/824/img01741.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/594/img01782k.jpg/
Gib Sea 76
Laatst bewerkt: 17 juni 2012 18:58 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 12:12 #294686

ik vind dat de eigenaar zeer optimistisch ie met zijn vraag prijs, zelfs het bod vind ik aan de hoge kant, er staat zoveel te koop.
dat ik een pokerface nodig had om de zin van het zijn weer te ontdekken......

ZF-Team, 08-04-2014: De boot van sietse-ten is teruggevonden op zee maar zonder hem aan boord. R.I.P.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 12:15 #294688

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
kan de foto,s niet openen.vgr tonsr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 12:49 #294696

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12154
Denk ook gezien de prijs die mijn soort bootje nu waard is die 11K te optimistisch is. Procyon zou vorig jaar ook ongeveer in die prijsklasse gehoord hebben, nu is ze ong 3-5K waard.
Motoruren is voor een diesel peanuts.
@ tonsr
1 fotolink kopiëren en in nieuw tabblad openen, dan zie je m wel en ook kun je dan de andere aanklikken
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 13:01 #294697

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Gezien de hoeveelheid craquelé had ik de helft van de vraagprijs geboden.

Dit herstellen is niet eenvoudig, zeker als je niet heel handig bent:

Laatst bewerkt: 17 juni 2012 13:01 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 16:59 #294727

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
de foto's op de marktplaats advertenties geven niet de huidige stand aan maar het lijkt wel of ze daarmee zelf de boot gekocht hebben.

Het kielmidzwaard heeft dezelfde constructie als het kielmidzwaard op mijn gibsea 28dl. Een kabel trekt met een lier het zwaard omhoog, maar moet onder zijn eigen gewicht weer naar beneden zakken.Dat het zwaard niet meer naar beneden wil betekend dat deze weinig gebruikt is en het een beetje vastgeroest zit.
Gewoon via het inspectiegat weer naar beneden timmeren en gangbaar maken.

Ik vermoed met de leeftijd van de boot dat ondertussen wel het draaipunt nagekeken moet worden.
gibsea28.wifeo.com/info-sur-le-gibsea-28.php#la dérive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 17:11 #294730

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
De haarscheurtjes in de gelcoat in een foto hierboven zijn niet van belasting, maar puur veroudering.

Waarbij ik 1986 vrij laat vind voor dergelijke veroudering, maar goed, het kan.

Verder, het is een kopersmarkt, dus betaal wat je ervoor wil geven, niet meer. En de botenmarkt zal nog wel even op zijn gat liggen, momenteel trekt het enkel in Florida iets aan, maar dat is onder invloed van zich daar vestigende pensionados, die nu in grotere getalen daar gaan zitten. (en ik kan ze geen ongelijk geven)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 18:55 #294765

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik vind die craquelé een veeg teken. Er zijn genoeg veel oudere boten die dat niet hebben. Het wijst m.i. op een romp met te veel beweging (flexibiliteit) of op een slecht geproduceerd laminaat/gelcoat.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 juni 2012 20:34 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 19:05 #294768

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik vermoed eerder een probleem met de sandwichlaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 17 juni 2012 19:24 #294774

  • Allegra
  • Allegra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
haarscheurtjes bij de mastvoet kan op verzakking van de mast wijzen. Kijk eens of er water bij de mastvoet blijft staan, dan ben je er zo achter.
Als het dek van een sandwich constructie is waarbij balsahout is verwerkt, moet je er op letten dat dit door de haarscheurtjes niet nat is geworden en verrot is.
Groet,
André
Contest 31HT
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 20 juni 2012 09:33 #295325

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
We twijfelen nog erg, er staat ook nog een andere gib sea. Deze is veel mooier, maar heeft wel weer 2053 uurtjes op de urenteller van de motor staan. Vinden we ook wat veel...
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 20 juni 2012 09:49 #295333

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
De meeste scheepsmotoren gaan stuk van stilstand, niet van gebruik. Omgerekend in kilometers bij een auto zijn die 2000 draaiuren niet meer dan zo'n 120.000 km (harder dan 60 rijd je gemiddeld echt niet). Ik zou dan ook de staat van de boot als geheel laten tellen, en niet zozeer een paar honderd draaiuren meer of minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 20 juni 2012 11:15 #295340

2053 uurtjes is wel heel erg veel inderdaad, die had allang vervangen dienen te worden...

en nu serieus...

2053 veel???kennis heeft al meer dan 8000 uur erop en heeft er nog nooit iets aan hoeven te doen..behalve het basis onderhoud..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 20 juni 2012 11:17 #295341

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mike, zorg dat je lekker veel zeilt en weinig motort, dan blijft die urenteller lekker onder de 2100..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 20 juni 2012 11:17 #295342

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Ok, maar ik heb even specifiek navraag gedaan bij Fer. Die geeft aan dit type scheepsmotor niet de beste van Volvo Penta is. Daarnaast geeft hij aan dat bij dit soort uren vaak het mooie er wel vanaf is.

Het is natuurlijk maar een ééncilinder. Maargoed, op dit gebied ligt mijn kennis niet, dus ik ben afhankelijk van jullie expertise ;)
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tips 20 juni 2012 17:49 #295481

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1967
Vanavond ook wezen kijken bij een Fantasia.
Mooi en leuk schip, bovendien zeer goed onderhouden. VP is 16K.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl