Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dickinson fuel heater (alles brander)

Dickinson fuel heater (alles brander) 24 nov 2010 17:12 #162470

  • matoren
  • matoren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
Wie heeft zo'n kachel en wat zijn de ervaringen?

www.gbt.nl/pages/kachels_dick_nl.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 24 nov 2010 17:20 #162473

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Aha! Ik ben dus niet de enige die daar zijn licht op laat schijnen.

Ben ook benieuwd naar ervaringen. De eenvoud vind ik erg aantrekkelijk, ik heb maar een paar dagen per jaar behoefte aan extra warmte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 24 nov 2010 18:16 #162484

Ik heb zo'n kachel aan boord als back-up voor als mijn diesel kachel het niet meer doet of voor de momenten dat ik om wat voor reden zonder diesel kom te zitten (is ook een Dickinson en heeft geen elektra of ander bewegende delen, ook het toppunt van eenvoud).

Ik moet zeggen dat ik verreweg de voorkeur geef aan de diesel variant. De alles-brander heeft veel brandstof nodig, ik bedoel dat in pakvolume van bijvoorbeeld hout oid. Je kunt niet echt veel kwijt aan boord. Daarnaast geeft deze kachel erg veel troep in je boot. Zowel van de as, als ook van alle zooi die van je brandstof afkomt. Je bent dus iedere dag dat je de kachel gebruikt aan het stoffen en dwijlen om de boel een beetje knap te houden.
Als je bovenstaande geen bezwaar vind is het een prima kachel, werkt helemaal probleemloos en is een top ding dat niet stuk kan en niet onderhoudsgevoelig is. En het is natuurlijk een sierraad in je interieur.

Zorg er alleen wel voor dat je een goede warmte reflectie plaat monteerd op je houten want om brand te voorkomen, de omgeveing kan erg warm worden als je hem lekker opstookt.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 24 nov 2010 18:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 24 nov 2010 18:48 #162488

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Komt die diesel uit de gewone tank of heb je een aparte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 24 nov 2010 19:01 #162496

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Sorry, even offtopic: @Erik, zocht jij geen rechthoekige boiler/heetwaterreservoir? >> www.gbt.nl/pages/warmwater_dick_nl.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 25 nov 2010 00:16 #162557

heesterman schrijft:
Komt die diesel uit de gewone tank of heb je een aparte?

Ik heb een dieptank in de kiel en vandaar uit pomp ik het naar een dagtank van 100 liter, maar daar zit ook de motor op aan gesloten. Het is wel belangrijk dat de tank hoger geplaatst is dan de carborateur van de kachel. Ik geloof dat Dickinson minimaal 30 cm adviseerd.
Het voordeel van een aparte tank is dat je op rode diesel mag stoken als de motor er niet op aan gesloten zit.

Ik moet alleen wel zeggen dat de kleinste dieselkachel van Dickinson al een behoorlijke capaciteit heeft en wellicht wat te groot is voor je boot. Heatpol en reflex hebben beide iets kleinere modellen die ook wat makkelijker weg te werken zijn in je interieur en wat minder brandstof verbruiken. (mijn Dickinson gebruikt obgeveer 6 liter per 24 uur bij temp. van -15 en 2 liter per 24 uur als het net boven het vriespunt is).

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 25 nov 2010 00:24 #162558

beewee schrijft:
Sorry, even offtopic: @Erik, zocht jij geen rechthoekige boiler/heetwaterreservoir? >> www.gbt.nl/pages/warmwater_dick_nl.html

Dit is inderdaad het concept zoals ik het ga maken, alleen is de boiler niet te koop, je moet dus zelf voor de tank zorgen. Ik heb mijn kachel nieuw gekocht met de spiraal er al in om een boiler of een radiator op aan te sluiten. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 27 nov 2010 14:41 #163042

  • matoren
  • matoren's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
Erikdejong schrijft:
Ik heb zo'n kachel aan boord als back-up voor als mijn diesel kachel het niet meer doet of voor de momenten dat ik om wat voor reden zonder diesel kom te zitten (is ook een Dickinson en heeft geen elektra of ander bewegende delen, ook het toppunt van eenvoud).

Ik moet zeggen dat ik verreweg de voorkeur geef aan de diesel variant. De alles-brander heeft veel brandstof nodig, ik bedoel dat in pakvolume van bijvoorbeeld hout oid. Je kunt niet echt veel kwijt aan boord. Daarnaast geeft deze kachel erg veel troep in je boot. Zowel van de as, als ook van alle zooi die van je brandstof afkomt. Je bent dus iedere dag dat je de kachel gebruikt aan het stoffen en dwijlen om de boel een beetje knap te houden.
Als je bovenstaande geen bezwaar vind is het een prima kachel, werkt helemaal probleemloos en is een top ding dat niet stuk kan en niet onderhoudsgevoelig is. En het is natuurlijk een sierraad in je interieur.

Zorg er alleen wel voor dat je een goede warmte reflectie plaat monteerd op je houten want om brand te voorkomen, de omgeveing kan erg warm worden als je hem lekker opstookt.

gr
Erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 13 dec 2010 10:28 #165519

  • GuusB
  • GuusB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Ik zie in bovenstaande informatie verkeerde gegevens omtrent de importeur / verkoper van DICKINSON kachels en ovens.
Dit is vanaf eind 2008 GB trading in Lelystad. Alle informatie op www.gbt.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 13 dec 2010 12:09 #165526

Ging niet iedere link al naar datzelfde bedrijf toe?

Er is inderdaad hier en daar onduidelijkheid over de importeur. Deze is in de afgelopen 10 jaar zeker 4 keer gewisseld en in iedergeval een van deze partijen was niet serieus. Ik had helaas een nieuwe opstart fan nodig omdat mijn originele "opgeblazen" was door mijn eigen stomme fout, het heeft me bijna een jaar gekost om deze te krijgen doordat zelfs de fabriek (in Canada) niet wist wie de Nederlandse importeur was. Na lang zeuren kon ik het toch uit Canada besteld krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 13 dec 2010 20:50 #165627

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 280
Bij mij aan boord - 36 voet zeiljacht- gebruik ik al jaren de dickinson Newport.
Vorige winter(s) heb ik veel aan boord geklust. Zelfs bij redelijke vorst buiten hield ie de boot aangenaam warm.
Ik heb in tegenstelling tot enkele berichten hierboven wel een retourleiding naar de brandstoftank aangelegd. Of hier brandstof doorheen stroomt zou ik echter niet weten.

Het opstarten, doe ik in tegenstelling tot het geadviseerde in de gebruiksaanwijzing wel met wat spiritus. Dit spuit m.b.v. een knijpfakon een halve minuut nadat de dieselpomp aan staat in de vebrandingsruimte. Er staat dan een heel klein laagje diesel in de kachel. Aansteken met een lucifer.Ik gebruik daarvoor het bijgeleverde pookje.Hierin heb ik een een schuin gaatje aan het uiteinde geboord waar de lucifer precies in past en schuin naar beneden steekt. Door dit systeem heb je i.t.t. het aangegeven in de gebruiksaanwijzing geen vervuiling van de verbrandingsruimte.

Nadat het diesel/spiritus mengsel wat warmer wordt gaat na ongeveer een minuut de fan vol aan. Sommige onderdelen aan de binnenkant worden dan zelfs roodgloeiend. Dan langzaam de fan terugschroeven. Het eerste kwartier moet je er gewoon even bijblijven. Zeker bij knop op 5 kan het gebeuren,dat als de kachel nog niet heet genoeg is er kokende diesel in de verbrandingsruimte komt. Dit is geen probleem, je hoort het namelijk. Dan regelknop op 1 of 2 - fan vol aan en de overmatige diesel verdampt netjes.
Als de kachel na een kwartiertje of zo lekker is doorgewarmd dan doet ie het helemaal zelf en stookt je letterlijk de tent uit.

Onder zeil- helling - heb ik hem nog niet gebruikt. Wel rond de kerst (4-5 graden buiten)- ben ik vanuit Brouwershaven naar Krimpen aan de Lek gemoterd. Kajuitingang gewoon open - schuifluik wel dicht. Zorgde dat het heerlijk warm was in de kajuit. Regelknop op 2 of 3.(kan tot 5)

Zorg wel voor een goede warmteisolatie ACHTER de kachel. Dit kan namelijk wel warm/heet worden.

Wat mij betreft een heerlijke- dieselzuinige- en eigenlijk geen stroom verbuikende kachel.

Eén nadeel : de standaard geleverde dieselopvoerpomp maakt een heel hinderlijk getik. Deze wil ik t.z.t. wel door een ander type vervangen.

Momenteel ligt de boot onder de dektent in het water. Het schoorsteenpijpje heb ik door de dektent heen met een dubbelwandige pijp verlengd. Kan ik nu ook gewoon m'n kacheltje stoken. Desnoods dag en nacht.

Ten overvloede- ik heb geen enkele connectie met leverancier of importeur.

gr Ronald
Laatst bewerkt: 13 dec 2010 20:54 door rverkaik. Reden: typefout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 13 dec 2010 21:00 #165631

Ik herken alles wat ronald schrijft, ook ik gebruik een beetje spiritus om de kachel voor te verwarmen. Inplaats van lucifers gebruik ik een aansteker met een lange toorts.

De fan gebruik alleen maar als het wat harder waait, zeg maar 20 knopen of meer. De kachel heeft dan geforceerde trek nodig omdat de schoorsteen nog koud is.

Ook de houtkachel heeft soms wat moeite om op gang te komen met het creeren van de trek. Een retourleiding heb ik niet en dat is nog nooit een probleem geweest. Daar waar de leiding aanvast moet is bij mij nu gewoon een open gat, daar is nog nooit een druppel aangekomen.

gr
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Dickinson fuel heater (alles brander) 13 dec 2010 22:02 #165643

  • GuusB
  • GuusB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5
Nog een tip voor het aansteken van de Dickinson kachel. Zorg dat je een lange lepel hebt klaarliggen met daarop een klein aanmaakblokje (1/2 cm2). Haal de ring en de superburner die normaal in de ring zit uit de burner. Zet de carburateur op 2 of 3,
Wacht tot de olie omhoog uit het gat in de burner komt. Als u dat ziet zet u de burner en de ring terug (zorg er voor dat u deze niet ondersteboven terugzet). Leg dan het kleine aanmaakblokje op de lepel. Steek dat aan en leg het onderin de burner. Daarna het deurtje afsluiten en de carburateur terug zetten op stand 1. Geef even de tijd dat de diesel vlam vat en na een kwartiertje brand de kachel voor de komende maanden (constant).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl