Ik kan het even niet laten om te reageren op het stukje van Herman. De Rotterdam opleiding is samen met de Haarlem opleiding in Delft begonnen, in 2003. Ikzelf ben daar in dat jaar begonnen. Het was qua logistiek/lokalen enzovoorts waardeloos, inhoud was redelijk. Zeker niet hoogstaand.
Maar misschien is dat een gekleurd beeld van mij, ik had VWO en nog wat universitaire achtergrond, en ik had zeer weinig moeite met de stof. Ik weet van MBO'ers en Havisten die er toch heel wat meer moeite in moesten steken.
Het ging inderdaad veel om staal, alleen nog wel iets verder dan staal: Vier jaar mechanica kun je wel iets meer mee dan 'alleen maar staal'. Ook veel stabiliteit. En dat is op zich niet moeilijk, maar er komt meer bij kijken dan vrij simpel. Verder veel werktuigbouw, waarin extreem veel detail zat. Dan weerstand en voortstuwing, redelijk uitgebreid. Specialisaties als baggeren, offshore, binnenvaart, composieten, trillingen en geluid, en ik weet ze verder niet allemaal uit mijn hoofd. Veel projectmatig werken, waarin alles geintegreerd werd.
Goed, als je punt is dat je na de HTS Scheepsbouw niet zelf een schip in elkaar zet (ondanks werkvloerstages (veelal staal en composietbouw) en kantoorstages), dan heb je denk ik meestal gelijk. Maar de theorie is zeker afdoende om tot een leuk ontwerp te komen, als je er de tijd in steekt. Maar blijkbaar heb je gekozen voor een composietbedrijf en de veel praktischer kant van het scheepsBOUW. Zeer goed, een persoonlijke keus.
Voor mij was de opleiding te weinig uitdagend, dus ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de laatste twee jaar duaal te doen: Vier dagen werken, en wat de anderen in vijf dagen op school deden, deed ik in die vier dagen en een dag school. Ik heb nu een leuke baan die je nooit zonder HTS Scheepsbouw (of Maritiem Officier of anderszins gelijkwaardig) zult krijgen.
Nogmaals, de opleiding kan wat mij betreft absoluut beter, maar de afgelopen jaren is daar al veel verbeterd en het zeker niet zo makkelijk aan de kant te schuiven als jij nu lijkt te doen.
Dan nog een tip voor Stoffel. Nu ik dit allemaal schrijf komt er weer een jachtontwerp project naar boven in mijn herinnering. Dat was een erg gaaf project. Duurde twee weken, en we kregen de opdracht om een zeiljacht te ontwerpen. Dus kijken naar rompvorm, stabiliteit, voortstuwing, interieur, zeilenplan, constructie, ... En weer van voren af aan. Veel het boek Principles of Yacht Design bij gebruikt trouwens.
En ik herinner me dat er bij een van de projectgroepen iemand van buitenaf aanschoof, die net als jij jachtontwerp interessant vond. Had verder totaal geen achtergrond, maar vond het erg leuk om zo'n kortlopend project mee te draaien aan de HTS met de studenten. Volgens mij draait dat project nog steeds, het was destijds de eerste twee weken na het tweede kwartaal van het tweede jaar (ergens februari ofzo). Je bent dus nog ruim op tijd om contact op te nemen met Hogeschool InHolland in Delft om te vragen of dat project nog steeds draait en of je mee kunt doen.
Over die minor zeiljachtontwerp van de TU trouwens: Ik weet niet hoeveel theorie daar bij komt kijken. Maar een model van een zeilboot is echt iets heel anders dan een echte zeilboot. Leuk om met composiet een rompje te knutselen, die vol te stouwen met rc-apparatuur en servo's, er een leuk zeil voor te ontwerpen en te gaan proberen, en absoluut leerzaam, maar daarmee kun je volgens mij nog niet aan het echte werk beginnen...