Routinetochtje….
Afgelopen vrijdag en zaterdag de boot solo van Dintelmond naar Drimmelen gevaren voor de winterberging op de wal. Een jaarlijks ritueel wat vorig jaar niet doorging omdat ik reparatie en TekDek door Moverbo in Dintelmond liet doen.
Eerdere jaren was de tocht langer omdat ik toen in Wemeldinge lag nu dus een makkie.
Lodewijk Stegman reageerde in het draadje “Wie gaat er nog zeilen dit weekend” en een voorlopige afspraak gemaakt om te meeten bij hem thuis in Dordrecht. Maar het is en blijft een boot dus het liep allemaal anders….
Ik was enige weken niet aan boord geweest (!) door drukte en andere verplichtingen.
Een vriend bracht me naar Dintelmond hartstikke fijn en ik was om 10:00 aan boord.
Het begon te regenen en dus binnen wat gerommeld en toen de bui over was water getankt en dek geschrobt omdat daar nu voor de tweede keer dit jaar de zeilen op neer zouden dalen. (Rolzeilen) De herfst uit de kuip geraapt en mijn mobiel op vertrouwde plaats in de luchthapper onder de buiskap (!), plotter aan (!) en vertrokken.
Voor de wind naar de Volkeraksluizen op een klein gerolde genua ruim 6 knopen. Droog en lekker varen.
Op een achterlijntje aan de remming gewacht waar nog twee collega’s aansloten zij waren ook solo. In de sluis praatje gemaakt met een van hen, gingen naar Stellendam en hoopten Oud Beijerland te halen, fijn die Haringvlietbrugstremming. Ik opperde nog dat het mooi zeilen zou zijn op Hollands Diep maar de man had twee tennisarmen dus werd het voor hem solo motoren.
Uit de sluis een stukkie grootzeil uitgerold en een stuk genua en gaan, de tweede achtervolger ging wel zeilen en bleef bij zijn maat in de buurt, ik liep wat uit en volgde de buitenkant van de rode tonnenlijn, de jachtbetonning is opgenomen.
Het blijft droog en Willemstad ligt onder prachtige luchten.
Het schiet ook lekker op als je op het SOG kijkt. Het log is duidelijk aan een revisiesetje toe…
En mijn eerdere uitroeptekens verwijzen naar dat ik nog altijd niet in de gaten heb dat de plotter nog op zomertijd staat!!
Ik krijg nog een vervelend zakelijk telefoontje en stuif langs Moerdijk, de koers wordt dan nog ruimer en ik rol de genua verder uit.
Ook bel ik even met Drimmelen dat de verloren zoon weer onderweg is en spreek af om 15:00 zaterdag. Tijd is niet zo belangrijk alles is super soepel geregeld daar.
Nog altijd aan de verkeerde wal en marifoon op 10 rol ik het grootzeil helemaal weg en kan in begin van de Kil mooi naar de goede kant oversteken zonder dat er schepen in de buurt zijn, met hulp van de AIS kan ik dat goed mikken.
Stroom mee en soms 8 knopen COG op Dordt aan.
Bijtijds schakel ik over naar sector 4 Heerjansdam en als ik de sector binnenvaar meld ik me met bestemming bruggen. Om 15:00 bel ik de post (maar op de plotter is het 16:00) om te vragen om een brugopening. De mevrouw zegt om 15:12 en 17:12 en ik spreek 17:12 af en denk raar dat ze 15:12 noemt dat is al geweest? Wakker word ik niet…
Om tijd te rekken rol ik de genua klein en wordt door mijn achtervolgers opgelopen.
De zeiler die nu ook motort komt vlak bij langs en ik vraag meldt u zich nooit op de blokkanalen?
Het antwoord is nee en ik wens hem goede reis. (Omdat ik eerst voorop voer en bijtijds naar 4 ging wist ik dat ze zich niet meldden.)
Intussen was het al enige tijd druk op de kruising met veel SB-SB afspraken en een lege enkele duwbak die van Dordt stijf door de binnenbocht gedirigeerd werd naar de Kil.
De twee voorgangers voeren paar honderd meter uit elkaar de kruising op en schrokken zich te pletter omdat ze van alle kanten dreigden te worden aangevaren. Ze draaiden bij richting Dordt om achterlangs de binnenvaart weer naar Oude Maas te gaan.
Grote commotie op de marifoon van boze schippers en Heerjansdam zegt dat ze naar de bruggen gemeld zijn….. Ik de post geroepen en gezegd dat ik me gemeld heb en nu de achterste ben en dat ik meen te weten dat de twee zeiljachten naar Oude Maas gaan. De post zegt: Ik zie u helemaal niet? (Ik heb alleen AIS ontvanger, de twee jachten zag ik ook niet op AIS)
Dat klopt ik vaar stijf onder kantje onder klein zeiltje want ik moet op de brug wachten. (Nog niet wakker!) De post bedankt me en paar minuten later kom ik om 16:15 dacht ik in zicht van de brug en zie een bok door de reguliere opening van 15:12 schuiven. Dus ik denk stom mens had ze wel kunnen zeggen dat er een extra opening was…. Dat had ik kunnen halen...
Afijn toen ik dus om 17:12 meldde voor de brug was het dus 16:12 en moest ik toch nog een uur wachten, en had ik eindelijk door dat de plotter op zomertijd stond!
Voordeel was dat in dat wachtuurtje er een bui viel en ik lekker binnen zat.
Ook kon ik Dordt in avondrood fotograferen na de bui.
Van Dordt richting Oude Maas
Dordt met regenboog
En toen was het donker.
En toen draaide er geen enkele brug naar de stad meer na 16:30.....
Nog even gekeken bij Engelenburgerbrug, geprobeerd of iemand luisterde op 74 en naar WSV Maartensgat gebeld die adviseerde Papendrecht wat ook in mijn achterhoofd zat.
Het dobberde niet zo lekker daar dus bij Gouden Hooft gaan dobberen en even almanak geraadpleegd en de havenmeester gebeld, die ging nog hond uit laten en kwam wel even.
Lodewijk Stegman geappt wat de situatie was.
De post gemeld waar ik was en waar ik naar toe ging.
Oversteken in donker is ook nog dingetje want ik zie hen op AIS maar zij mij niet…
In Papendrecht is niet veel maar kreeg sleutel van het hek en kon de cash die ik nog moest pinnen met de sleutel de volgende ochtend in de bus doen. Super!
Lodewijk Stegman kwam met de pont en we hebben een gezellige avond gehad, hij had de fiets mee en kon terug over de Papendrechtse brug naar Dordt fietsen. (Pont stopt na 21:00)
Nog net voor 24:00 de post Dordrecht gebeld om Papendrechtse en Baanhoekbrug af te spreken om 08:50 zaterdagmorgen. De spoorbrug kon hij pas in de ochtend regelen of het goed was mij te bellen voor hij ging slapen? Om 06:30 kwam bevestiging en heb ik hem wel te ruste gewenst.
‘s Morgens de brievenbus op de haven gevuld en naar de brug gedobberd.
Er gebeurde niets en dus op 22 opgeroepen. We draaien zo twee monteurs zijn nog bezig.
Ik antwoord dat ik daarna voort maak voor mijn afspraak met Baanhoekbrug.
Wachten is saai dus nog maar foto van een duwcombinatie. Inmiddels blijkt dat met alle geappte foto’s en bellen mijn Iphone aardig leeg raakt ondanks dat ie al vanaf Dintelmond op energiebesparing staat met alle voorzieningen uit.
Blijt imposant 3 bakken breed
Omdat het wel erg lang duurt en stroomt maak ik vast met mijn slimme haak aan een draadeind op de paal, de bolders zijn onbereikbaar. Deze:
www.swisstech-benelux.nl/a-400...en-berghaak-tot-8-t/
Fijn ding voor dit soort zaken, rode lijntje heb ik ingekort tot 10 cm en daar een ring aangehangen die ik met pikhaak trek en de haak los komt.
Alleen viel de lijn om de vlaggestok…. Krak….
Oproep: dat jacht bij de brug? Aqua Vite luistert! We gaan zo draaien let u goed op de lampjes!
Maar er gebeurt niks… De Iphone is inmiddels dood en in afwachting van zijn lader die thuis ligt.
Tegen 10:30 wordt medegedeeld dat het nu echt gaat gebeuren.
En jawel, door de brug op gestoomd naar Baanhoek en over de marifoon gevraagd op 71 wanneer die nu voor me kon draaien. Antwoord was dat de man om 11:15 weer op de brug zou zijn, hij had al geprobeerd me te bellen. Dank u wel. Vraagt ie of ik hem na de brug op 79 wil zetten? Ik zeg 79? Ja voor de kruising! Ik laat stilte vallen… O sorry ik ben abuis u bent in de opvaart.
Bij de Baanhoekbrug maar weer vastgemaakt en om 11:15 maar weer op 71 gevraagd, er was niemand op de brug. Antwoord hij heeft gezegd om 11:30 te gaan draaien. RWS is wat anders dan spoorwegen..
Plan was lekker de Merwede en de Amer te zeilen maar nu werd dat wat te laat dus door de Biesbosch veel korter. Maar de Biesboschsluis moet je 4 uur van te voren bestellen per telefoon…. Op kanaal 18 opgeroepen en ja er was iemand op de sluis! Geen probleem meneer ik ben er voorlopig nog! (Is ruim uur varen Baanhoek-Biesboschsluis)
Zeilen uitgerold en motor zeilend bleef ik een geladen duwcombinatie drie bakken breed mooi voor.
Onderweg grootzeil gestreken en in de zak gedaan, vouwen doen we thuis na kamerdroging.
Kon zo door de sluis en op de motor door de Biesbosch.
Paal gevonden waar ik bij kon komen (1,40 diepgang) in de luwte van bossage de genua gestreken en in de zak gevochten.
Weer door en ca 14:30 in Drimmelen, de singels zakten in het water en voordat de motor uit was zweefde ik al richting wal.
Bootje op de kant afgespoten en wel, de coppercoat houdt zich goed, kan zo weer te water.
Zo zie je maar wat dommigheid van mijn kant op vrijdag een brug die later draait en alles wordt anders.
Het blijft een boot maar met varen vergeet je de tijd….
Ik heb heerlijk gevaren wat je niet zou verwachten met de vigerende weersvoorspelling en tijdens varen twee dagen droog gehad!