lodewijk stegman schreef :
Yellow Boat schreef :
Men is van plan de dijksluis in Otterndorf te vervangen.(foto)
www.nlwkn.niedersachsen.de/sta...schleuse-146055.html
Daardoor is wel de Elbe-Weser vaarweg 4 jaar lang gesloten wat knap vervelend is voor boten met een strijkbare mast die die route gebruiken om bij aanhoudend slecht weer binnendoor van de Oostzee naar Nederland te komen zoals ik al een keer of 8).
Als je over het wad gaat heb je maar één dag rustig weer nodig om de Elbe af te komen (met hoog water over de dam die de Elbemond aan de zuidkant scheidt van het wad) en kun je in korte etappes verder over het wad. Daar vaar je een stuk beschutter dan op zee boven de eilanden.
De doorvaarthoogte op de Elbe-Weser route is nu niet meer dan 2,70 m en dat is voor mij al aan de krappe kant.
Dat klopt wel maar ik heb laatst ergens gelezen dan met name de route tussen Elbe en Weser over het wad onder Neuwerk door ook steeds ondieper aan het worden is. Als dat dan minder is dan 1,5 meter geeft dat mogelijk een probleem in vergelijking met het kanaal.
Hoogte is natuurlijk een ander geval maar de meeste boten kun je echt wel met wat iventiviteit onder de 2,7 ( veiliger is trouwens 2,5 meter want het kanaalniveau wil nog wel eens wat hoger zijn bij slecht weer) komen mits je de mast niet in het midden maar aan bijv. bakboord kunt leggen.
Zelfs met de mast in het midden kom ik bij mijn 8,2 meter boot al op ongeveer 2,1 meter en dat met een vrijboordhoogte van 1 meter.
En ik ben op die route ook al zeilschepen van 10 meter en zelfs wat langer tegengekomen.
Je zou de mast ook nog kunnen slepen met een stuk of wat dikke stootwillen eronder of een paar goedkope opblaasbootjes
Ik denk dat diepgang eerder de beperking is dan minimaal te bereiken hoogte.
Ik meen me trouwens te herinneren dat er in de 70er jaren nog een mogelijkheid was om via Bremen en de Oste op de Elbe uit te komen maar ik denk niet dat dat nog kan.
Ad