alphons schreef :
Beste Domper,
tussen 7 juni en 12 juni de route over de IJssel afgelegd van Eefde/IJssel naar de eindbestemming Sneek.
De IJssel was buitengewoon hoog en was op een groot aantal plaatsen buiten zijn zomerbedding.
Opvallend was dat er een aantal veerponten niet meer in bedrijf waren , alleen de pontveren bij Olst en Wijhe waren nog in bedrijf.
De stroomsnelheid van de IJssel was bijzonder hoog en de anders zo rustige IJssel was nu buitengewoon onrustig ook in de in de monding .
Gisteren met de trein bij Zutphen over de Ijssel gekomen maar de uiterwaarden stonden (net) niet onder water , de kribben wel.
En dat laatste maakt het varen op de Ijssel link want je weet immers niet hoeveel water er dan boven de kribben staat dus ver genoeg van de kribbakens weg blijven.
Overigens bij de Rhederlaag al een een heel wat hogere stand van de Ijssel meegemaaktin de jaren 70 .
De palen van Jachthaven Honingraat waar ik toen lag en die normaal een meter of 5-6 boven de steiger uitsteken kon ik als "barkruk"gebruiken en daar komen viel ook niet mee ,zie plaatje, genomen van achterop een Unimog , kijkend richting Camping/Jachthaven)
Destijds stond bijv de hele camping de Mars onder water.
Twee dagen later was dit niet meer mogelijk omdat er een deel van de ( inmiddels verhoogde) weg was verdwenen. Er voer toen een tijdje af en toe een veerbootje voor de bewoners die niet meer richting Lathum konden en de verbinding met Giesbeek bestond toen nog niet.(dat voor de Rhederlaag liggers)
Twwede foto de Ijssel zelf en de dijk tussen de rivier en de Rhederlaag( niet die voor Latum , die is een stuk hoger)
Ad
ps, zo te zien in de historische gegevens van RWS was dat niet in de 70er jaren maar in juni 1983.
Ca. 5 meter boven normale waterstand van 8 meter boven ANP.
![:ohmy: :ohmy:](/media/kunena/emoticons/shocked.png)
( zie grafiek)
Interessant rouwens de stijging van de maximale standen in de loop van die 10 jaar