vrijheid schreef :
30 mei is een maandag. Dan lijkt een vertrek rond 8.00 bij Dordt niet het meest handig. Beter vroeger vertrekken dan. Beetje afhankelijk uiteraard van je doorvaarthoogte.
TS vaart met een Bries, zag ik. Ik weet niet precies wat zijn masthoogte is, maar de Alblasserdamsebrug heeft een doorvaathoogte van 12.60 m. bij NAP. Het berekende LW Dordrecht op 30 mei van 7.20 u. ligt 4 cm boven NAP, wat een doorvaarthoogte van 12.54 m oplevert. Om 9.00 u. is daar nog pakweg 12.40 m. van over. Met HW is de berekende doorvaarhoogte 11.82 m.
Belangrijker is de link tussen de draaitijden van de Alblasserdamsebrug en de Algerabrug. Onder de gesloten Algerabrug kan TS in ieder geval niet door. Onder de gesloten Alblasserdamse brug door kunnen om dan vervolgens een tijd te moeten wachten bij de Algerabrug schiet ook niet op..
Na de bruggen van Dordt en Alblasserdam doet de doorvaarhoogte met staande mast er niet veel meer toe: alle volgende bruggen zijn te laag voor een kajuitzeiljacht van pakweg 7 m.
Voordeel van vroeger vertrekken op 30 mei is vooral dat je op de Noord een behoorlijke stroom mee hebt.
HW Hoek van Holland is rond 10.00 u. Drie uur voor HW HvH heb je ruim 4 km/u stroom mee, van zuid naar noord gaande. Tussen 10.00 en 11.00 draait de stroom van noordgaand naar zuidgaand. Dat geldt ook voor de stroom op de Hollandse IJssel, die overigens niet zo sterk is als op de Noord. Als je rond 10.00 u. bij de mond van de Hollandse IJssel arriveert, kun je daar de vloed oppikken en heb je weer stroom mee.