Even onze ervaring - met dank aan mijn zus voor het maken van het schema
DE SMR Z-N voor dummies
Wij hadden geen idee waar wee precies aan begonnen, want de informatie die we konden vinden blinkt niet uit door duidelijkheid.
Hoe ver is het?
Best wel een eind (zie hieronder).
Afstanden bij benadering van de Atlas SMR afgehaald, waar 3,6 cm = 1 mijl
* Brug staat pas groen als helemaal geopend, maar vaak mag je al net wat eerder opvaren
0 Volkeraksluizen tot Dordtse kil (het begin van de route) 8,5 mijl
14 Dordtse kil (strom mee va 6 uur voor HW HVH) Spoorhef Dorddrecht 5,5
16,7 Verkeersbrug Alblasserdam 2,7
22,2 Brug&sluis (20 over uur!) 5,5
Hier hadden we een uur vertraging
29 Julianasluis 7
! stootwillen in water hangen. Hierna was het plankgas naar de spoorbrug van 14.27
30,5 2 bruggen Gouda 1,3
34 3x hefbruggen Gouda in 3,5’ (hefbruggen: doorgeven +12 meter dan opening tot 24)
36,5 Spoorwegdraaibrug Alphen 2,5
38,7 6? Bruggen Alphen aan de Rijn in 2,2 mijl
40,9 Woubrugge 1,4
Hierna Braassemermeer, daar hebben wij overnacht (8 uur Dordtse Kil brengt je ong 1700 op Braassemermeer). Als je de spoorbrug van 14.27 hebt na de Julianasluis, haal je de opening van de Schipholbruggen van 20 uur en dus ook de nachtvaart door Amsterdam vanaf middernacht.
2 Leimuiderbrug
6 Aalsmeerderbrug
9 Bosrandbrug
9,5 Schipholbruggen (opening 20 uur)
12 Wachtplek Nieuwe Meer sluis + 2 bruggen
Vanaf 2300 uitluisteren voor uiteindelijke start konvooi (rond middernacht)
Het is maar iets Van 4’ door Amsterdam. Wij voeren op met een solozeiler die dit jaarlijks twee keer deed om naar zijn zomerligplaats en terug te komen. Tocht door Amsterdam kan van 1 tot 4 uur duren. Wij waren maar iets van 8 schepen, en waren er in minder dan 2 uur door. De eerste bruggen gingen snel, daarna was het vaak in konvooi proberen stil te liggen, niet gemakkelijk. Met de wind mee voor ons.
De tocht door Amsterdam is gemakkelijk, alleen liggen de laatste verkeers- en spoorbrug dicht bij elkaar. Bij ons ging er iemand in de kom tussen de bruggen (letterlijk) dwarsliggen waardoor de brugwachter riep dat hij de boel weer dicht zou gooien als we niet doorvoeren. Na de spoorbrug is er nog een verkeersbrug in het Westerkanaal die vaak opent.
De tweede dag zijn we ’s middags vertrokken voor de nachtvaart – nu ik de route ken zou ik het in één keer doen maar dan dichter bij de Kil vertrekken dan de Volkeraksluizen. Stroom mee op de Dordtse Kil is erg fijn, maar de tijden van de bruggen zijn nog belangrijker. Op de Kil hadden we een goede 2’ stroom mee.
Het eerste stuk is prettig op zondag, weinig scheepvaart. Normaal is het gillend druk op alle kruisingen.
Werkende VHF is belangrijk want de meeste bruggen worden wakker als je ze oproept. Dat geldt weer niet voor de laatste verkeersbrug in Amsterdam overigens.
Het IJ:
Stuurboord houden tot de officiële oversteekplek voor de Oranjesluizen. Daar ga je aan bb van de sluizen een soort fuik in met aanlegplaatsen om de sluis binnen te varen.In Amsterdam heb je aan de overkant ook nog de Sixhaven waar je kan liggen.
Normaal wordt de Schellingwouderbrug bediend in coördinatie met de Oranjesluizen, want het remmingwerk ervoor is niet prettig. Aan de andere kant is wel meer aanlegplek. Maar bij ons draaide hij nog maar 3 keer per dag. Na de Schellingwouderbrug is de WSV Zuiderzee een optie.
Bij het varen in twee dagen is ook het alternatief via Haarlem een optie. Maar dan kennelijk weer beter niet op zondag - dat dan voor de 2e dag.