En dan nu het relaas van een weekendje dieselen. naar de thuishaven. Om maar meteen het einde te verklappen; we hebben het gehaald.
Vooral de eerste etappe was een bijzonder lange. Om 15:00 na een mud aan spullen gestouwd te hebben de lijnen losgegooid. Met een comfortabel gangetje van 5 knopen het IJsselmeer afgevaren naar de houtribsluizen, die NET op het moment van aankomst opengingen. Perfect dus! Het schutten ging ook nog eens erg vlot dus tijdverlies was minimaal! Daarna over een prachtig en nagenoeg spiegelglad Markermeer gevaren. Mooie luchten, en af en toe een zeiltje op het water te zien. Helaas stond de wind voor ons niet gunstig waardoor we geen zeiltje hebben kunnen zetten.
Om 21:45 lagen we voor de Schellingwouderbrug, waar al snel bleek dat we een probleempje hadden. Dikke file op de brug ( op vrijdag avond?
![:blink: :blink:](/media/kunena/emoticons/blink.png)
), waardoor er voorlopig niet gedraaid zou kunnen worden. Wachten dus....Maar de oranjesluizen en de westerkeersluisbrug draaien maar tot 24:00
![:blink: :blink:](/media/kunena/emoticons/blink.png)
dat werd nog erg spannend toen we rond half twaalf uiteindelijk door het IJ naar de houtmankade dieselden.(dank voor de brugwachter, die nog even snel de brug opengooide
![:woohoo: :woohoo:](/media/kunena/emoticons/w00t.png)
). Op het IJ was het nog even spannend met de vele partyboten met hun beschonken opvarenden, en hier en daar een sloepje dat onverlicht langs de oever voer. Ook het vinden van de houthaven en de westerkeersluisbrug was even zoeken.
En dan de bruggen door a'dam. Altijd een leuke ervaring, en gelijk een goede oefening voor het manoeuvreren met onze nieuwe aanwinst. We hebben we tot nu toe altijd een buitenboordmotor gehad, dus reactiesnelheid en wielwerking waren even nieuw voor ons. Toch hebben dit traject we zonder brokken of andere rare capriolen kunnen volbrengen. Altijd weer bizar om te zien hoe bepaalde stuurlui er een sport van maken om na doorgang van een brug zo snel mogelijk naar de volgende brug te torren, om daar zowat met de voorstag tegen de brug te wachten op de volgende opening. Volslagen nutteloos natuurlijk, want de brugwachter wacht toch totdat de vloot weer een beetje compact is.
Nadat de brug tot brug sprintrace ten einde gekomen was zijn we nog even doorgevaren tot de basculebrug bij Schiphol, waar we nog een uurtje naar het lek konden luisteren. Niet genoeg natuurlijk, en totaal brak om 7:00 weer op weg.
Na talloze bruggen, een sluisje, bekers koffie met bijbehorende broodjes uiteindelijk om 19:00 aangelegd in Gorinchem. Daar dwongen we ons een stukje te lopen en een hapje te eten(hè, wat vervelend!
![:lol: :lol:](/media/kunena/emoticons/grin.png)
), waarna we weer vroeg te kooij zijn gegaan.
Op zondag stond de laatste etappe naar de thuishaven in de planning, met nog een sluisje en een vaste brug met een doorvaarthoogte van het type 'met geknepen billen eronderdoor'. De doorvaart hoogte bedroeg 11,20, veel hadden we dus niet over.
Gelukkig ging ook dat goed en om 15:00 lagen we in de thuishaven, genietend van een biertje om deze succesvolle tocht af te sluiten.
Ketelhaven - Heusden in 1 weekend? Het kan(NET
![:whistle: :whistle:](/media/kunena/emoticons/whistling.png)
)