FAPH,
Als beloofd een uitgewerkt reisplan met gecontroleerde getijden.
Daarin kun je een keuze maken. Of heel vroeg op en het laatste stuk voor Rotterdam tegen de vloed in, ben je heel vroeg op de dag al bij de Parksluizen. Of je gaat wat later op pad en pauzeert in Dordrecht en wacht op stroom mee door de Noord. Je keuze hangt een beetje af van hoe vlot lukt het na de Parksluizen. Als je daar de mast strijkt, vaar je toch vrij vlot door naar Kralingen dacht ik.
Plan 1: Je vertrekt heel vroeg uit Strijen (7.00)
Volle ebstroom mee in de Kil (30 min), dan voor Dordt volle ebstroom tegen tot de Noord (60 min), en dan heb je tot 10.00 stroom mee in de Noord. Dus halverwege de Noord ga je stroom tegen krijgen. Doorvaren tot de Parkhaven, schat dat je daar dan om 12.00 tot 13.00 aankomt. Misschien de Kil bezeild, maar ik vrees dat je de rest op de motor moet doen.
Plan 2: Je vertrekt laat uit Strijen (10.00)
Volle ebstroom mee in de Kil (de ebstroom in de Kil staat nog wel een uur of anderhalf door na laagwater te Dordrecht). Bij einde Kil draai je de Oude Maas naar Dordrecht op en heb je de vloed vanuit de Oude Maas mee. Maar bij de Noord krijg je dan direct al het volst van de vloed tegen.
Je zou dan kunnen pauzeren op het Wantij of zo tot HW om 13.30. Voor Dordt is bij het Maartensgat een jachten vlotje, maar erg rustig lig je daar toch niet. Het is maar wat je wilt. Keuze genoeg.
Om 13.30 HW en in de Noord gaat dan eb lopen. Gaandeweg naar de Parkhaven krijg je meer stroom mee.
Ik schat dat je dat stuk in 1,5 uur tot 2 uur kan doen. Tja, en dan is maar de vraag hoe je na de Parksluizen vordert.
Beste raad die ik je kan geven: Probeer tegen stroom varen op de Kil en de Nieuwe Maas te vermijden. Zorg voor een betrouwbare motor en voldoende brandstof. Onderschat de snelheid van de beroepsvaart niet en neem geen risico's. In mijn optiek is het niet het prettigste stukje vaarwater.
Succes met de tocht.
Vr.groet, peter