Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee?

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 10:27 #551786

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Voor de interpretatie van de voorrangsregels kan het natuurlijk wel uitmaken. Dat is wat er bedoeld wordt volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 12:15 #551812

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2889
BartWNL schreef :
Maar voorbeeld



beide schepen varen evensnel.
stroomsnelheid is evengroot als de scheepsnelheid en de stroom komt haaks in.
wat resulteert in het volgende beeld op de AIS.

Het plaatje in het zwart is wat jij als lichtjes ziet van je tegenligger. maar dat klopt dus totaal niet wat je met de AIS zou verwachten te zien.
Met radar zou je dat beeld toch niet veel duidelijker worden dan op de AIS?
Als die tegenligger een heading-sensor heeft ziet het plaatje er heel anders uit, en dan zie je m.i. veel duidelijker wat er aan de hand is:

Bijlage tumblr_nbxu89o8Dj1qm3c8ro1_1280.png niet gevonden

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 13:58 #551822

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
OP de radar ziet het er zo uit (bijlage)

zoals de werkelijkheid dus.
want radar baseert zich op gyro/magnetisch komas en log.

en Heading indicator heb je alleen als je je AIS ook koppelt aan je kompas.

Bart
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 14:08 #551823

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
beide groene boten varen in dezelfde bak water dus beide ondervinden dezelfde stroom, dus de onderste boot zou hetzelfde plaatje moeten opleveren als de bovenste.
Beide boten liggen op tegengestelde kompaskoers maar niet over de grond.
Zij raken elkaar head-on.
Als 1 van de twee een zeiler is en de hoek wordt veroorzaakt door drift is het een andere situatie en lijkt die meer op het getekende, maar dan zien ze ook niet alle boordlichten
Laatst bewerkt: 15 sept 2014 14:09 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 14:19 #551826

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
@HPV

hoe bedoel je dat de groene niet klopt?

als boot 1 Noord vaart met 3 knopen, en de stroom is west (komt sb in) met 3 knopen, is de grond koers toch NW met 4.2 knopen

als boot 2 zuid vaart met 3 knopen, en de stroom is west (komt bb in) met 3 knopen, is de grondkoers ZW met 4.2 knopen

dat is wat ik getekend heb.

of het in dit geval zeilschepen of motorschepen doet er niet echt toe.


ik wil alleen maar aangeven dat AISop basis van grondkoers niet altijd een waarheidsgetrouw beeld geeft. en dat je daar rekening mee moet houden.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 14:28 #551830

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
in de tekening van xiphias is de onderste koers in het verlengde van de hartlijn van de boot en dat kan niet. De eerste groene tekening was idd goed.

Die situatie bij X. kan alleen als de boten onderling afwijken of niet in hetzelfde vaarwater zitten :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 14:32 #551831

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Xiphias bedoelt dat de bij koppeling van de kompaskoers aan de AIS gegevens zowel de heading (richting van het icoontje van de boot) als de COG (de groene lijn) wordt weergegeven. In zijn plaatje heeft de bovenste boot dus wél een headingweergave en de onderste boot niet. Bij de bovenste boot zie je dan het verschil tussen kompaskoers en COG.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 16:55 #551857

  • xkipper
  • xkipper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 555
Ik handel in de geest van Pietersail, voor mij is het meestal geen punt om op tijd mijn koers een paar graden te verleggen om ruim op tijd kruisende koersen te vermijden en zelfs als ik wordt opgelopen maak ik zelf wel dat ik uit de voeten kom. En eerlijk, al sla je me dood, ik heb nog nooit bijgehouden hoe vaak ik moet uitwijken, niet in het Kanaal, niet op de Wielingen of op de Scheur (en ook niet op het Volkerak) en dan nog, wat is uitwijken, timing wanneer je overstag gaat om geen hinder te hebben of te veroorzaken vind ik geen uitwijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 sept 2014 11:09 #555150

  • aquarius
  • aquarius's Profielfoto
Afgelopen zomer weer naar de kanaaleilanden gezeild.
Enkele keren je koers verleggen is normaal, maar ik overleg altijd via marifoon met AIS gegevens omdat ik wil weten of ze mij zien.
Bij geen contact ( ferries !!) verleg ik mijn koers minimaal 20 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 sept 2014 11:33 #555151

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1207
*niet alleen aan Solution, ik heb het idee dat meerdere dit zo gebruiken.

maar ik schrik hier toch een beetje van. Jullie weten als het goed is dat de AIS de gegevens van de gps gebruikt, en dus COG en SOG weergeeft en gebruikt voor de berekeningen van de TCPA en CPA

Nog even voor de duidelijkheid.
Ik gebruik het als hulpmiddel, vaar er niet blind op.
Goede uitkijk houden blijft een eerste vereiste.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 okt 2014 18:34 #565085

  • Asmara
  • Asmara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Ik ben met mijn motorsailor (37 voet, twee master 18 ton) single handed overgestoken van Vlissingen naar Harwich in juli 2014 in 24 uur, weinig wind. Eenmaal contact gehad op marifoon met groot vrachtschip met het verzoek om oostzijde van de lane aan te houden, het schip liep mij achterop, ik had het reeds gezien. Het was nacht en de wind was aangetrokken tot 5.
Bij de tweede oversteek terug naar Nederland van Lowestoft non stop naar Stavoren in 32 uur. Wind tijdens oversteek aanvankelijk 3 zuidwest, later 0 en in het laatste deel bij de noord zuid shipping lanes inmiddels weer 5, ook was het zicht terugelopen tot 3 scheepslengtes, waardoor naar buiten kijken (ik stuur binnen) geen zin meer had. Gedurende, het laatste deel van de nacht dus alleen nog maar op plotter gestuurd op autopilot. Uiteraard in mijn schip uitegrust met een hd kleuren radar en een ais transponder. Ook op dat laatste stuk had ik contact met een visser, die ik al in gaten hield, waarbij hij mij vroeg snelheid te vermeerderen, zodat hij met zijn netten ruim achter mij langs kon.
Ik ben van mening dat als je zeeen bevaart, waarbij nachtvaren ononbeerlijk is, je minimaal uitgerust moet zijn met een AIS transponder en als je zo al ik altijd solo vaart een radar een must is.
Peter - Asmara
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 okt 2014 18:41 #565093

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
BartWNL schreef :
OP de radar ziet het er zo uit (bijlage)

zoals de werkelijkheid dus.
want radar baseert zich op gyro/magnetisch komas en log.

en Heading indicator heb je alleen als je je AIS ook koppelt aan je kompas.

Bart

Twer info;

Een radar zal zich nooit baseren op een magnetisch kompas.
Een radar baseert zich uitsluitend op een ware koers (THD)uit een gyro of GPS kompas.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 okt 2014 18:55 #565102

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Asmara schreef :
Ik ben van mening dat als je zeeen bevaart, waarbij nachtvaren ononbeerlijk is, je minimaal uitgerust moet zijn met een AIS transponder en als je zo al ik altijd solo vaart een radar een must is.
Asmara, poneer jij deze stellng in de zin dat je dat geldig vindt voor jezelf? OF wil je zeggen dat onder de door jou geschetste omstandigheden iedereen (minimaal) een AIS transponder en radar moet hebben?
Dat laatste vind ik dan een beetje aanmatigend. Er wordt hier altijd zoveel door anderen over anderen gezegd..
Laatst bewerkt: 28 okt 2014 19:14 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 okt 2014 18:57 #565103

en zie jij al een radar in je mast hangen sunday?? :ohmy:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 okt 2014 19:15 #565111

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Ja roos, als ie 200 Gr weegt hang ik er misschien wel eens in...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 okt 2014 20:16 #565139

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 821
WADnWIND schreef :
(...)
Twer info;

Een radar zal zich nooit baseren op een magnetisch kompas.
(...)

Wel als je een elektronische output heb op je magnetische kompas :whistle:

maar laten we daar niet over gaan discuseren, :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 okt 2014 21:37 #565185

...En wireless op Sunday's iPad... :laugh:

@WnW: je bedoelt HDT i.p.v. THD...?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 28 okt 2014 22:10 #565202

  • bas-i
  • bas-i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 348
Ja, hee. Nou durf ik weer de Grevelingen niet af!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 29 okt 2014 06:32 #565237

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
HPV schreef :
Hm, off topic:

Afgelopen weekend kwamen we terug bij Lelystad en op een paar mijl van de ingang zuid komt er opeens een kruisende tegenligger over bakboord vlak achterlangs....
Ik had m dus echt niet gezien, was even binnen en had toch echt rondgekeken.
Wederhelft was in de kuip, tegenligger zat dus echt goed verstopt achter de genua.

De man keek terecht wat verwijtend, weet niet of die heeft moeten wijken.
Zoja bij dezen excuus en ik beloof beterschap. Oja, ik had dus moeten wijken....
Was dus voor hetzelfde geld een dozenboot geweest op de noordzee.
Misschien kan de mod hier een nieuw draadje van maken?

Rond dezelfde datum heb ik "kunnen" wijken in het donker terwijl ik over bakboord zeilde door op te sturen en m'n snelheid er uit wist te halen
Had ik dit niet gedaan dan had ik een huurboot op m'n preekstoel gehad.

Ik was samen met mijn vrouw naar Marken geweest en waren bijna in de thuishaven. Het was ondertussen stikke donker en ruim voor de schemering hadden wij onze navigatielichten ontstoken.
Laatste stukje aan de wind met de genua over bakboord en met een dikke 5 knopen recht op de havenmonding af.
Geen schip te zien en opeens zie ik een donker silhouet aan bakboord.
Ik begin me hier op te focussen en ineens is het me duidelijk.
Vlak voor me zie ik ineens de kajuitverlichting van een schip welke van bakboord kwam.
Het blijkt een zeiljacht op de motor te zijn zonder navigatieverlichting. In een reflex weggestuurd van 'm naar bakboord wat toevallig ook nog eens de regel blijkt te zijn, pal tegenwind en kom bijna stil te liggen.
Gevoelsmatig een eeuwigheid wachten op de klap die gelukkig uitbleef en daar kwam meneertje weer tevoorschijn aan stuurboord.
Direct de goede man aangeroepen (of liever gezegd "aangeschreeuwd") dat hij z'n navigatieverlichting aan moest zetten.
Vervolgens is de man achter mij aangekomen en heeft in de Broekerhaven aangelegd tegenover mijn box.

DE MAN HEEFT MIJ NOOIT GEZIEN NOTABENE!

Van de havenmeester heb ik begrepen dat hij als smoes aanvoerde dat z'n navigatielicht stuk was.
ALLEMAAL? Denk ik dan!

De man heeft niet eens de beleefdheid gehad mij aan te spreken en z'n excuses aan te bieden.


Mijn vraag aan het forum; Gezien bovenstaande quote en mijn eigen ervaring in mijn eerste jaar als watersporter; Is dit iets wat vaak voorkomt of heb ik de "mazzel" dat ik dit incident heb moeten doorstaan?
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 29 okt 2014 06:36 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 29 okt 2014 06:42 #565239

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Uitwijken voor malloten moet je overal en altijd rekening mee houden. Zeker in het donker is het dubbel goed opletten, want niet alleen de ander ziet het slecht(er), ook jij bent beperkt in je waarnemingsvermogen.

Dit is geen eenmalig avontuur vrees ik voor je: zie het als een goede ervaring/les. Heb je meer aan en lekt geen energie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 29 okt 2014 06:52 #565242

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
@ Koko
Dit is het antwoord wat ik liever niet had gekregen
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 29 okt 2014 06:54 #565243

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
@ Koko
Dit is het antwoord wat ik liever niet had gekregen
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 29 okt 2014 06:54 #565244

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
BartWNL schreef :
Sinds wanneer geeft de radar een positie?

Sinds je hem als overlay op je kaart kunt leggen.
BartWNL schreef :
Het plaatje in het zwart is wat jij als lichtjes ziet van je tegenligger. maar dat klopt dus totaal niet wat je met de AIS zou verwachten te zien.

Ten eerste - er is zelden zoveel stroming dat er zoveel hoekverschil zit tussen kompaskoers en grondkoers. Ten tweede - je bent je daar dan terdege bewust van, als je enig verstand hebt tenminste: het staat duidelijk op je plotter aangegeven (dus je weet ook wat voor kompaskoers je tegenligger vaart - die kun je terugrekenen van zijn grondkoers). Ten derde - AIS geeft de ware CPA en TCPA aan, dat vind ik verreweg het belangrijkst. Je bent je dan al een paar uur van dat schip bewust en dat je hem gaat tegenkomen, LANG voor je de lichtjes ziet. Als het goed is, kom je die situatie die jij schetst (pal voor de boeg) niet eens tegen.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 29 okt 2014 06:56 #565245

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
BartWNL schreef :
WADnWIND schreef :
(...)
Ter info;

Een radar zal zich nooit baseren op een magnetisch kompas.
(...)

Wel als je een elektronische output heb op je magnetische kompas :whistle:

maar laten we daar niet over gaan discuseren, :)

Dan heet het HDM (magnetic), dat is niet de bedoeling dat een radar op reageert.
HDT (true) is prima.

Alleen mickey mouse radars reageren op HDM, "echte" radars nooit.
Zonder HDT werkt een radaroverlay ook al nooit, ook niet op jachten spul, althans niet op Furuno, Simrad etc.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 okt 2014 06:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 29 okt 2014 06:59 #565247

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@Sloe gin:
Ik zou er toch maar "blij" mee zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl