Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee?

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 13 sept 2014 19:42 #551445

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Laatst in het kanaal nabij Brest bijna een aanvaring, riep het vaartuig op
wat hun intenties waren.

Ze wilden niet wijken want het was een pakjes boot?, richting Nederland, wij aan de kant en inderdaad ZWARTE PIET stond zelf aan het roer.

Vriendelijk was hij niet via de marifoon, hij moest zich aan een geheel nieuwe gedragscode aanpassen tijdens zijn bezoek aan NL

J te K
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Laatst bewerkt: 13 sept 2014 19:45 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 13:53 #551584

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 891
De afgelopen 3 jaren telkens een oversteek nieuwpoort dover gedaan met de AIS op de plotter (daarvoor zelfde traject maar zonder ais en plotter)maar ik blijf toch altijd de defensieve kant opzoeken. Het is idd wel makkelijk en je kan alles op het schermpje zien ( zelfs in de kuip met d repeater) maar ik blijf toch liever zoveel mogelijk uit hun buurt. ik tracht ook altijd op hun achterste te mikken indien mogelijk met de zeilvoering en koers.
OP het drukke kanaal is dat allemaal vrij overzichtelijk, je weet waar ze vandaan komen in de shipping lanes ez.
In het oversteekje naar de scillys was het andere koek; een hele vloot trawlers waar we door moesten en geen enkele die wilde/kon wijken. De helft had ook geen AIS ( aanstaan).
Van Limington naar weymouth werden we gekruisd door een bende RIB s. Die hadden gelukkig wel een AIS ( speed +25kn) maar ze komen zo snel en zijn zo slecht te zien dat het een beetje griezelig was. Ze voeren in groep links en rechts van ons voorbij.

Voor Eastbourne werden we tenslotte gekruisd door de airshow boven zee. Hadden geen AIS en gingen ontzettend snel. Ze wilden ook niet uitwijken maar het was prachtig om zien. We zaten tenslotte op de eerste rij :lol:
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Laatst bewerkt: 14 sept 2014 15:17 door padawan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 14:39 #551591

La Mavare schreef :
We voeren 's nachts aan de wind met hoge golven, dus dat gaat niet zo snel. Omgedraaid en met ruime wind vlieg je dan de veiligheid tegemoet.
En neen, om even een praatje te maken had ik even geen tijd en zin.
Als hij je kleurtjes ziet veranderen, is de boodschap toch wel duidelijk?
en toch snap ik het nog niet. Je schrijft eerst dat hij "antwoord" dat hij achter je langs wil. Dus je had al een praatje gehad, concludeer ik. En hij beslist dat hij achter je langs wil. Dan draai je toch niet daarna alsnog om?!!
Zeg dan meteen tegen hem dat je wel weg gaat draaien!
Naar mijn idee is wat je nu hebt gedaan de meest gevaarlijke. Had ik eigenlijk niet verwacht van je. :unsure:
Of ben ik zo dom dat ik het nog steeds niet snap?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 sept 2014 14:42 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 15:42 #551603

Dit jaar 3 tochten gemaakt en diverse shipping lanes gekruist. Ik houd 1 nm mijl aan als uitwijk marge. Meestal wijk ik 1-2 keer uit voor schepen.. Op basis van cpa preventief een koers een paar graden verleggen. 3 keer voor een dwalende visser uitgeweken( was baantjes aan het trekken ) en natuurlijk de onvermijdelijke Zeilboten die je pad kruisen. Die heb ik niet geteld maar voor de Belgische havens komt dat frequent voor.
Ook bij Vlissingen moest altijd wel even kijken voor ik koers zette...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 18:50 #551640

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
roozeboos schreef :
La Mavare schreef :
We voeren 's nachts aan de wind met hoge golven, dus dat gaat niet zo snel. Omgedraaid en met ruime wind vlieg je dan de veiligheid tegemoet.
En neen, om even een praatje te maken had ik even geen tijd en zin.
Als hij je kleurtjes ziet veranderen, is de boodschap toch wel duidelijk?
en toch snap ik het nog niet. Je schrijft eerst dat hij "antwoord" dat hij achter je langs wil. Dus je had al een praatje gehad, concludeer ik. En hij beslist dat hij achter je langs wil. Dan draai je toch niet daarna alsnog om?!!
Zeg dan meteen tegen hem dat je wel weg gaat draaien!
Naar mijn idee is wat je nu hebt gedaan de meest gevaarlijke. Had ik eigenlijk niet verwacht van je. :unsure:
Of ben ik zo dom dat ik het nog steeds niet snap?

Misschien leg ik het niet voldoende uit voor je.
  1. Op de AIS en op zicht gaat hij krap voorlangs. Dan wil ik weten of hij me ziet en K+V houdt.
  2. Na hierover contact gehad te hebben, zegt de OOW op eigen intitiatief dat hij achter ons langs wil gaan. Hoefde van mij niet.
  3. Ik blijf rood en groen zien. Dus hij verandert te weinig zijn koers.
  4. Keuze: met 4 knopen doorvaren of met 7 terug.

Hoop dat je me nu kunt volgen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 19:16 #551646

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Ik in ieder geval wel! En dit stemt behoorlijk overeen met mijn benadering: achterlangs maakt het me niet uit hoe dichtbij, je kunt altijd afremmen of bijsturen. Maar als ik voor een groot/snel schip langs ga, wil ik tenminste 2 mijl CPA hebben, anders vind ik het veel te krap. De uitdaging voor ons zeilboten blijft altijd dat onze snelheid en koers variabel is, en dat de CPA dus niet erg precies is. Daarom bij voorlangs een flinke marge!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 19:31 #551649

Mavare ik snap je redernatie wel hoor.
Maar het ene afspreken maar dan meteen het andere doen is op zijn minst vreemd te noemen.
Het moet toch ook de bemanning op het andere schip verwarren.
Zo te lezen heb je iets afgesproken waar je het niet mee eens bent.??
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 14 sept 2014 19:35 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 19:52 #551656

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 489
[quote
  • Op de AIS en op zicht gaat hij krap voorlangs. Dan wil ik weten of hij me ziet en K+V houdt.

  • Hoop dat je me nu kunt volgen.[/quote]

    Toch ben je onduidelijk in je communicatie geweest.
    Je zegt te willen weten of het schip K+V houdt maar je vraagt wat zijn intenties zijn.
    Vertelt de beste man wat hij wil, bevalt je dat niet en reageer je dus maar niet en maakt een U-turn.
    En "geen zin" is niet een erg sterk argument.
    Laatst bewerkt: 14 sept 2014 19:52 door Frodoo.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 21:10 #551670

    • La Mavare
    • La Mavare's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 7920
    Frodoo schreef :
    [quote
  • Op de AIS en op zicht gaat hij krap voorlangs. Dan wil ik weten of hij me ziet en K+V houdt.

  • Hoop dat je me nu kunt volgen.

    Toch ben je onduidelijk in je communicatie geweest.
    Je zegt te willen weten of het schip K+V houdt maar je vraagt wat zijn intenties zijn.
    Vertelt de beste man wat hij wil, bevalt je dat niet en reageer je dus maar niet en maakt een U-turn.
    En "geen zin" is niet een erg sterk argument.[/quote]

    Ik was heel duidelijk, de ander ook, alleen hij deed niet wat hij zei. Als je DIT leest, weet je waarom Class B betere info heeft dan Class A. Had de ander me op RADAR geplot, dan had hij kunnen zien dat we op ramkoers bleven.
    Dat de ander niet deed wat hij zei, kan zeker ook te maken hebben met dat wij zelf niet precies K+V hielden. Niet ongebruikelijk voor een zeiljacht, toch?.
    instructeur zeezeilen en kielboot
    les op eigen schip, deliveries
    Gentlemen don't sail to weather?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 21:16 #551672

    Jammer dat je het alleen op je eigen wijze wil zien. Juist dit soort acties maken het onveilig op zee.
    Stel nu dat zo een grote jongen hetzelfde doet bij jou.
    Hij zegt :Ik draai wel een paar graden bij en ga achterlangs.
    Jij denkt :alles okidokie.
    En dan draait hij ineens toch weer bij en gaat voorlangs!!
    Wat denk jij dan???
    Met bemanning slapend binnen in hun kooi??
    Maar ik weet genoeg en zal verder niet reageren hierop
    Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
    Geen sponsor meer alhier.
    www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

    It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
    Laatst bewerkt: 14 sept 2014 21:18 door Accountopverzoekverwijderd08.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 21:17 #551673

    La Mavare schreef :
    Frodoo schreef :
    [quote

  • <knip>
    Ik was heel duidelijk, de ander ook, alleen hij deed niet wat hij zei. Als je DIT leest, weet je waarom Class B betere info heeft dan Class A.
    <knip>

  • Huh? Pertinent niet waar...
    Na een periode van stilte ben ik er weer...!
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 22:31 #551686

    • Delphi32
    • Delphi32's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 17794
    Bij het oversteken van TSS, waar ik dus voorrang moet verlenen aan de TSS-vaarders, moet ik bijna altijd wel 1x uitwijken (ik heb het dan over de Hinder TSS). Voor de rest vrijwel nooit geweken, misschien een vissersboot hier of daar.
    Het Volkerak is een stuk drukker, daar moet ik het oversteken van de vaargeul echt plannen tussen de beroepsvaart door; dat is ondertussen wel zoveel routine dat ik er altijd wel een mooi gaatje kan vinden. Misschien kleurt dat mijn ervaringen op zee ook wel: ik vind het er heerlijk rustig en overzichtelijk.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 14 sept 2014 22:52 #551688

    • Menno
    • Menno's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 2889
    Belerion II schreef :
    La Mavare schreef :
    <knip>
    Ik was heel duidelijk, de ander ook, alleen hij deed niet wat hij zei. Als je DIT leest, weet je waarom Class B betere info heeft dan Class A.
    <knip>
    Huh? Pertinent niet waar...
    Wat La Mavare waarschijnlijk bedoelt is dat als een Class A-schip een Class B-schip tegenkomt, het Class B-schip vaker (iedere 2-10s i.p.v. iedere 30s) en meer informatie (heading, rate-of-turn) ontvangt via de AIS dan andersom.

    Het Class A-schip krijgt op de AIS dus alleen twee keer per minuut SOG en COG van het Class B-schip, en zeker als ze dat niet goed met radar en zicht zouden combineren is dat dus nogal onnauwkeurig voor zo'n kleine CPA.
    “If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
    Laatst bewerkt: 14 sept 2014 22:52 door Menno.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 06:17 #551705

    • FMJ
    • FMJ's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 5184
    Van het weekend tijdens de 100 mijls 1 keer moeten wijken. Schip ging zowel op de AIS als op het peilkompas voorlangs maar ging toen plots draaien. Dus toen gelijk koers een graad of 30 verlegd zodat duidelijk was dat wij achterlangs gingen. Ondanks zijn koerswijziging ging dat toen goed.

    Of hij daar z'n koers moest wijzigen of dat het een onhandige uitwijkpoging was weet ik niet, maar het was de enige keer wijken in 100 mijl tijd. Zaterdagmiddag op het Markermeer heb ik in een half uur tijd heel wat vaker moeten wijken ;-)

    Zolang je buiten de doorgaande scheepvaartroutes blijft of ze anders haaks oversteekt kom je op de Noordzee maar heel weinig grote vaart tegen..
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 06:18 #551706

    BVA is duidelijk: als het uitwijkplichtige schip niet voldoende uitwijkt dan zal het andere schip alles moeten doen om een aanvaring te voorkomen.

    LaMavare zit dus goed. (voorbehoud voor de afstanden waarop dit alles is gebeurd) Even melden wat je gaat doen is altijd verstandig, hoewel zo'n drastische koerswijziging inderdaad wel heel erg opvalt.

    Er kan een verschil zitten tussen wat de AIS uitrekent en wat de radar aangeeft. En aangezien de meeste mensen (ik ook) wat glazig gaan kijken als je vraagt of de apparatuur ground-track of water-track gestabiliseerd is ben ik er een groot voorstander van om niet teveel op je scherm te vertrouwen maar ook uit het raam te kijken. Precies wat LaMavare deed dus.
    Ik kan twijfelen, dus ik kan denken, denk ik.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 06:55 #551716

    • HPV
    • HPV's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 5954
    Hm, off topic:

    Afgelopen weekend kwamen we terug bij Lelystad en op een paar mijl van de ingang zuid komt er opeens een kruisende tegenligger over bakboord vlak achterlangs....
    Ik had m dus echt niet gezien, was even binnen en had toch echt rondgekeken.
    Wederhelft was in de kuip, tegenligger zat dus echt goed verstopt achter de genua.

    De man keek terecht wat verwijtend, weet niet of die heeft moeten wijken.
    Zoja bij dezen excuus en ik beloof beterschap. Oja, ik had dus moeten wijken....
    Was dus voor hetzelfde geld een dozenboot geweest op de noordzee.
    On topic:
    Normaal gesproken in de shippinglane 1 a 2 keer per oversteek wel rekening houden met een dwarsligger, meestal is iets afstoppen of paar graden koers verleggen genoeg. daarbuiten nauwelijks last
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 07:22 #551720

    Aardige genua als je daar een dozenboot achter vestopt ;-)
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 07:23 #551721

    • Hen3
    • Hen3's Profielfoto
    • Offline
    • Admin
    • Berichten: 12167
    Pharos schreef :
    Aardige genua als je daar een dozenboot achter vestopt ;-)
    Verkijk je daar niet op! Je blinde vlek door een genua kan erg groot zijn! Groot genoeg om een dozenboot op enige afstand achter te verstoppen.
    Hendri (Team Zeilersforum.nl)
    Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 07:40 #551726

    Jawel, mijn genua is zelfs zo groot dat ik de zon erachter kan verstoppen. Van aanvarings gevaar is er geen sprake. Het gevaar van de blinde hoek is inderdaad altijd aanwezig
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 09:05 #551752

    • ilCigno
    • ilCigno's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 15858
    Pharos schreef :
    Jawel, mijn genua is zelfs zo groot dat ik de zon erachter kan verstoppen. Van aanvarings gevaar is er geen sprake. Het gevaar van de blinde hoek is inderdaad altijd aanwezig
    Zelfs de dode hoek van een fokje van een 16 m2 is voldoende om een aanvaring te veroorzaken :blush: Nu gaat dit topic over situaties op zee en dat ligt toch wel even anders dan op de Friese meren, maar de 'dode hoek' blijft altijd een issue. Ik denk dat iedere zeiler wel de situatie herkend dat er (op binnenwateren) 'ineens' een andere boot (te) dichtbij zat die je niet had gezien.
    Timo
    Compromis 888 'il Cigno'
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 09:20 #551754

    • BartWNL
    • BartWNL's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 821
    Solution schreef :
    (...)
    Een zeer goede investering, op de plotter kan ik van elk ais contact de CPA en TCPA zien, zeer nuttig. (...)

    *niet alleen aan Solution, ik heb het idee dat meerdere dit zo gebruiken.

    maar ik schrik hier toch een beetje van. Jullie weten als het goed is dat de AIS de gegevens van de gps gebruikt, en dus COG en SOG weergeeft en gebruikt voor de berekeningen van de TCPA en CPA

    Maar als het goed is weet iedereen ook, dat uitwijkregels gebaseerd zijn op koers en snelheid door het water!!

    Wat op de AIS een tegenligger kan lijken, zou in werkelijkheid zomaar een koerskruiser kunnen zijn.

    --
    wat ik geleerd/meegemaakt heb op de koopvaardij is dat AIS alleen gebruikt word om te kijken hoe de ander heet.
    voor het bepalen van gevaar voor aanvaring word de Radar gebruikt (met de ARPA) of op de oceaan een gewone peiling met het kompas.
    Ik heb in de Electronische kaart wel eens gespeeld met AIS en radar projecties, maar de vooral in gebieden met (veel) stroming zat er echt een duidelijk verschil tussen de twee koersen.
    --

    Aan de andere kant snap ik ook best dat als je geen radar hebt je de ais gebruikt voor dit soort dingen, maar denk er alsjeblieft bij na dat het niet altijd een correcte weergave van de werkelijkheid is.


    Bart
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 09:46 #551766

    • HPV
    • HPV's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 5954
    uhhh AIS geeft toch een GPS koers, dus die houdt geen rekening met snelheid of koers door het water maar geeft de echte grondkoers.

    Als-ie scheef als een garnaal door het water gaat maakt het niets uit, en omdat jij in hetzelfde water vaart zal je er geen voor of nadeel van hebben.

    Was je volgens mij wel kunt zien is het verschil tussen de magnetische koers en de grondkoers, soms zitten de targetlijnen scheef op het scheepssymbool.

    Of heb ik het fout?
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 09:57 #551773

    • JazzyO
    • JazzyO's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1170
    HPV schreef :

    Of heb ik het fout?

    Nee. Er is ook geen verschil tussen positie bepaling met radar of met GPS. Als ze goed gecalibreerd zijn zal de radar positie hetzelfde zijn als de AIS positie (en dat is bij mij ook altijd het geval).

    GPS geeft ware positie, en de track die daarvan wordt afgeleid is dus de track zoals die door stroom etc wordt beïnvloed. Aangezien je eigen track dus 'real world' is, en die van de tegenligger ook, is de CPA dus correct en zijn de uitwijkregels ook altijd hetzelfde, of je nu op je scherm kijkt of naar buiten.



    Onno
    Laatst bewerkt: 15 sept 2014 09:58 door JazzyO.
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 09:59 #551775

    • JazzyO
    • JazzyO's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 1170
    BartWNL schreef :
    maar denk er alsjeblieft bij na dat het niet altijd een correcte weergave van de werkelijkheid is.


    Bart

    Dat is het dus wel, tenzij er een stoorzender met het GPS signaal bezig is.


    Onno
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

    Re: Hoe vaak moest jij uitwijken op noordzee? 15 sept 2014 10:27 #551785

    • BartWNL
    • BartWNL's Profielfoto
    • Offline
    • Gebruiker
    • Berichten: 821
    Sinds wanneer geeft de radar een positie? :huh: een radar geeft een beeld van de echo's om jouw heen, niet meer niet minder.

    Door invoer van andere gegevens, gyro/magnetisch compas en het log. Kan de ARPA (een functie in de radar) uitrekenen wat de koers en vaart zijn van andere schepen. door de verandering in peiling en afstand van de echos.

    Er kan met de radar wel een positie bepaald worden door vaste punten (land/booreiland of een boei als je niets anders hebt) te peilen.

    Maar voorbeeld



    beide schepen varen evensnel.
    stroomsnelheid is evengroot als de scheepsnelheid en de stroom komt haaks in.
    wat resulteert in het volgende beeld op de AIS.

    Het plaatje in het zwart is wat jij als lichtjes ziet van je tegenligger. maar dat klopt dus totaal niet wat je met de AIS zou verwachten te zien.

    Bart
    Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
    Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
    Gemaakt door Kunena
       
       
       
       
    © Zeilersforum.nl