EkkeNekkepen schreef :
Vrijdag a.s. wil ik als het even kan via Stellendam buitenlangs via de Nieuwe Waterweg door de havens van Rotterdam. Van daaruit naar Gouda of terug naar het Haringvliet.
Dat lijkt me een mooie tocht om met mijn vader te doen die daar vroeger zelf binnenliep met de koopvaardij.
Logischer om een rondje te maken via Haringvliet, Spui, Oude Maas, Nieuwe Waterweg en dan terug naar Stellendam. Dan hoef je nauwelijks te motoren.
Wil je naar Gouda, dan is het logischer om via Haringvliet, Hollands Diep, Dordtse Kil enz. te gaan.
Er staat die dag naar verwachting oost-4. Rond 8 uur is het hoogwater, als ik om 11 uur bij Stellendam naar buiten ga heb ik op het stukje naar Hoek van Holland wel wat tij tegen en ook op de Nieuwe Waterweg, maar heb ik het ergste gehad. Zie ik dat goed?
Aanloop bij Hoek van Holland de noordelijke ingang pakken, aanloop pleziervaart zie ik op mijn recente Navionics, zo heb ik ook keurig de 'nieuwe' situatie met maasvlakte 2. Aanmelden, marifoonkanalen heb ik via een mooi plaatje van PortofRotterdam. Goed stuurboordswal varen en niet buiten de palen vanwege kribbetjes.
Ik zal het van de motor moeten hebben met wind pal oost.
De havens zelf mag ik volgens mij niet in.
Klopt allemaal
Als ik naar Gouda ga, kan ik de boot thuis in de gracht leggen en heb ik een hele mooie route door Rotterdam en op de IJssel grotendeels stroom mee. De Erasmusbrug draait tot 19:00 en de Koninginnebrug nog met veel ruimere tijden, de Brienenoord is hoog zat, ik ben maar tegen de 14 m en 35 voet lang.
Tot aan Gouda zal je nauwelijks stroom mee hebben.
Als ik naar het Haringvliet terug ga draai ik vanuit Scheur de Oude Maas op en moet ik onder de Botlekbrug door (draait ruim, volgens mij hoef ik niet ver vooraf aan te melden), het zelfde geldt voor de Spijkenisser brug. Van daaruit via Oude Maas en Spui terug.
Waarschijnlijk heb je hier stroom mee.
Zijn er (behalve tij, die hele grote schepen en de aanwijzigingen via de marifoon) nog belangrijke zaken om rekening mee te houden? Tot aan de Maasvlakte en vanaf Brienenoord en Spijkenisser brug is het bekend terrein.
Stroom en wind tegen is zonde, zowel onder zeil als onder motor.
Aan de (nieuwe) Botlekbrug wordt gewerkt, dus checken of er beperkingen zijn!