Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Krammersluis ivbm getijden

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 16:36 #506486

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
DutchyMarkII schreef :
Joh wat teleurstellend veel frustratie op het water.... Ik dacht dat zeilers wel relaxte lui waren....
Jij zit nog niet zo lang tussen de zeilers, zo te zien Dutchy.
Het hele eiereneten is dat veel zeilers er heden-ten-dage op het water gewoon dezelfde mentaliteit op na houden als op de weg.
Nou ja; ogenschijnlijk is het een beetje meer ontspannen. Maar er hoeft maar dàt te gebeuren en de pleuris breekt uit. Vooral op plekken waar het druk is.

Dus als je niet met frustraties te maken wil krijgen kun je beter gaan bergbeklimmen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 16:39 #506487

lodewijk stegman schreef :
DutchyMarkII schreef :
Joh wat teleurstellend veel frustratie op het water.... Ik dacht dat zeilers wel relaxte lui waren....
Jij zit nog niet zo lang tussen de zeilers, zo te zien Dutchy.
Het hele eiereneten is dat veel zeilers er heden-ten-dage op het water gewoon dezelfde mentaliteit op na houden als op de weg.
Nou ja; ogenschijnlijk is het een beetje meer ontspannen. Maar er hoeft maar dàt te gebeuren en de pleuris breekt uit. Vooral op plekken waar het druk is.

Dus als je niet met frustraties te maken wil krijgen kun je beter gaan bergbeklimmen.

--
stegman

Nou volgens mij is het op Everest ook al lang niet meer gezellig. Ik ga het van binnenuit veranderen! :lol: maar bedankt voor het advies!
Laatst bewerkt: 16 apr 2014 16:46 door DutchyMarkII.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 17:07 #506503

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
De Krammersluis,
Mijn laatste doorvaart in de na zomer, mijn vrouw alweer naar huis met de bus vanaf Bruinisse, haar vakantiedagen waren op, ik zou solo verder de staande mast route doen.
Dus voor de drukke sluis alle zenuwachtige schippers maar voor laten gaan, ik er als laatste tussen gerommeld, lekker makkelijk, met fenders weerszijden lig je meteen vast.
Half uur later nog geen deuren dicht, oproep van de sluis: door defect draait de sluis niet meer, iedereen achteruit en naar de bakboord sluis!
Daar lag ik dus vervolgens als eerste, vooraan in.
We waren al met al wel een uur bezig zo.
De moraal wie het eerst komt het eerst maalt ging deze keer dus niet op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 17:51 #506531

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
JeePee schreef :
De Krammersluis,
Mijn laatste doorvaart in de na zomer, mijn vrouw alweer naar huis met de bus vanaf Bruinisse, haar vakantiedagen waren op, ik zou solo verder de staande mast route doen.
Dus voor de drukke sluis alle zenuwachtige schippers maar voor laten gaan, ik er als laatste tussen gerommeld, lekker makkelijk, met fenders weerszijden lig je meteen vast.
Half uur later nog geen deuren dicht, oproep van de sluis: door defect draait de sluis niet meer, iedereen achteruit en naar de bakboord sluis!
Daar lag ik dus vervolgens als eerste, vooraan in.
We waren al met al wel een uur bezig zo.
De moraal wie het eerst komt het eerst maalt ging deze keer dus niet op.
"De eersten zullen de laatsten zijn"..
Typisch Krammersluis.. Ik ben er ook wel eens achteruit weer uitgevaren.
Bij grote drukte laat ik het zichzelf ook altijd maar een beetje uitsorteren. Als de kanten bezet zijn, blijkt wel waar de gaten vallen en of die nog bereikbaar zijn. Er een beetje achteraan rommelen werkt vaak beter dan met de meute naar binnen dringen.
Maar vroeg en laat komen werkt ook goed. Voor 10 uur 's ochtends en na 7 uur 's avonds is het eigenlijk altijd rustig en is er geen gedring.
De meeste watersporters zijn net mensen. In de vakantie staat men niet voor 9.00 uur op en om 18.00 u moet het eten op tafel staan. Heerlijk, die regelmaat.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 17:57 #506535

Toine de Laet schreef :
Volledig eens met Stegman. Met die 37ft kun je wellicht meer kapot maken aan die 16m2.

En waarom er niet achter SeaForceOne (SFO), geen keus? Dirigeerde de sluiswachter je naast hem (hetgeen ik niet geloof)? Of waarom niet aan de andere kant aanleggen?? Schroefeffect/wind? De sluis is lang genoeg. En ook breed genoeg voor een 37ft naast een 16m2. Of deed je het gewoon om te pesten?? Nou, in dat geval ben je echt een Loser met een hoofdletter L.

Even een reactie/toelichting, want ik word nu aangesproken via PM of ik bovenstaande wil aanpassen ivm het op de man spelen door SFO een loser te noemen...

Dat aanpassen doe ik nog niet, want ik wil wel heel graag weten wat SFO nou bezielde (want dat vind ik vanuit de grond van mijn hart) om zijn vele tonnen zware boot tegen een 200kg bootje aan te leggen, wetende dat hij hem waarschijnlijk volledig kan pletten. Voor mij is dit een poging tot opzettelijke vernieling. Zeker gezien de zijwaartse stroming in de Krammersluis om de zoet/zout-wissel in gang te zetten, dat gaat met een flinke stroom!

Door mijn vraagstelling in de betreffende alinea heb ik hem een verklaring gevraagd en wat mogelijke scenario's voorgelegd. Die verklaring hoor ik nog steeds heel graag. SFO blijft wel erg stil in deze.

Ik geef duidelijk aan dat ik SFO een loser vind als (en alleen dan!!!) als SFO "om te pesten" zijn 8-tons boot tegen een 200kg boot legt, niet bij de andere scenario's. Alleen omdat SFO het vervelend vindt dat de kleinere boot zijn recht als eerstaankomende niet afgeeft aan hem, de 37-voeter??

Ik zeg duidelijk "als" dat de reden is. Is het één van de andere redenen/scenario's is vind ik het wellicht nog steeds ongewenst gedrag, maar wil ik de term loser nog wel downgraden.

Als SFO een gegronde reden aangeeft, zal ik de eerste zijn om dat te beamen en recht te zetten.

btw, ik geloof dat ik erg rustig ben in de sluis, zelfs toen ik eens dwars lag door een losgeschoten lijn, of door dwarswind met de verkeerde kikker als eerste belegd. Ik vind juist al die druktemakers erg vermakelijk en laat graag anderen voor. Ik lig net zo lief achteraan, of naast een andere boot. Ik hoef niet een eigen plekje aan de eerst tegenkomende vrije bolder...
Laatst bewerkt: 16 apr 2014 18:07 door Toine de Laet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 18:00 #506537

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Toine de Laet, het topic is niet gestart door SFO, die moet je dan ook niet TS noemen. Dat staat zo vreemd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 18:15 #506551

De Krammersluis... Tja... Daar kun je een boek over schrijven... Als het druk is vermaken ik/wij ons meestal wel.
Met onze 2,98 mtr breedte, varen we meestal tussendoor naar voren. Niet om voor te dringen, maar zo efficiënt mogelijk de sluis te vullen. Wij hebben een laag vrijboord. Daarom liggen we, als we aan muur moeten, het liefst aan de "buitenzijde". Dan heb je bij het spuien geen last van de spuigaten waar zo heerlijk de fenders tussen passen :unsure: .

Verder is het appeltje eitje :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 18:26 #506556

"het is Groen hoor, Gas erop!" niet dobberend als een halve zool naar binnen waaien...anders maar slalomend naar binnen :) B)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 18:38 #506561

M'n allereerste tochtje ooit was op de eerste zaterdag van de bouwvak, achtereenvolgens Volkerak, Krammer en Grevelingensluis. Vanaf een uur of 11. Zonder schade overleefd. Beetje zweet in de naad, dat dan weer wel. Echt het valt wel mee, als ik het kon...

Ik blijf er bij dat de meeste zeilers zich beschaafder gedragen in sluizen dan de gemiddelde motorbooteigenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 19:11 #506574

  • Jean-Luc
  • Jean-Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Net weer thuis.... prachtig weer gehad vandaag,kan je zo zien aan mijn rode tint.Soms wat weinig wind om die 6 ton aan de gang te houden.We hebben heel de dag gezeild.
De sluis zijn we rond 11u gepasserd.We kwamen net op tijd want toen we aankwamen ging de deur net open en we hoefden niet aan de steiger.
Er lagen 2 motorbootjes voor ons, ruimte zat dus. Er was maar een hoogteverschil van ongeveer 1 meter dus dat ging allemaal vrij snel.
Aanmeren in de box in Dintelsas ging ook gemakkelijk want we zaten precies in de wind.
De sluis staat daar bijna altijd open , geen probleem dus,maar het bovenste licht stond op rood...wat wil dat zeggen eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 19:11 #506575

De beste stuurlui staan aan de wal. Fantastisch dat iedereen precies weet wat er gebeurd, wat mijn motieven zijn etc.
A: een 16 m2 weegt meer dan 200 kg.
B: de stroming liep van de wand weg.
C:.ik ben niet zo stom om mijn bezit vast te leggen aan mini klampjes.
D zoals ik al schreef was een andere oplossing niet mogelijk. Vooral omdat in het hoogseizoen allerlei pluimage de sluis inschiet. Was ik niet doorgevaren, dan had je dus lege plekken gehad.
E kent u de sluiswachter, en zijn geduld? Ook wel eens gehoord hoe een polyester klinkt als het gekraakt wordt? Ik ook niet, tot in de krammersluis.
F ik kom, zonder ooit problemen of schade te maken minimaal 25 keer per jaar daar doorheen.
G kwam er ook al doorheen voordat de dam er uberhaupt was.
H Toine hoeft niets aan te passen, hij neemt een voorbehoud.
I ik ben zeker sociaal, ken de etiquetten waarschijnlijk beter dan menigeen .
J het is eenmalig gebeurd, de ironie ervan blijkt al uit mijn " echt waar" in de post.
K Goed zeemanschap kan ook betekenen van de regels afwijken om gevaar te voorkomen. Misschien iets voor de 16m2 ter overweging. Ik snapte en snap zijn beweegredenen nog steeds niet.
L onkunde in een sluis is best begrijpelijk. Daarom proberen mensen te helpen, onder andere met suggesties.
M Lodewijk, je hebt wel erg veel aannames. Ik ben geen aanlegger die midden in de sluis aanlegt.
N uiteindelijk creeerde de 16m2 zijn onveilige situatie. Ik heb heel beheerst en vriendelijk de beste oplossing gekozen. De scheldpartijen van 2 andere schepen naar dat bootje vond ik niet chique en hoort ook niet. Begrijpelijk wil ik ook niet zeggen, wel geeft het aan dat niet ik alleen het anders zag.
O ik hoef echt nooit mezelf te bewijzen met varen t.o.v. een ander.
P uiteindelijk heeft de ts hier niets aan
Q advies voor de TS. Als je ooit met een 16m2 de krammer in wil, en de prachtige Sea Force One vaart er ook, meer dan tegen de sfo aan. Ben je ook nog eerder uit de sluis.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 19:24 #506579

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het helpt dus ook om altijd relaxed/rustig/kalm te blijven. Ook als je zo'n sluis nadert en het toch wat eng vindt eigenlijk..
Stress/angst/frustratie/geïrriteerdheid/ zijn slechte leermeesters.

En dat is met alles zo bij het varen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 16 apr 2014 19:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 16 apr 2014 20:26 #506588

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Jean-Luc schreef :
De sluis (Manders' sluis, heet ie)staat daar bijna altijd open , geen probleem dus,maar het bovenste licht stond op rood...wat wil dat zeggen eigenlijk?
Rood = niet invaren ;)
Beetje knullig bij deze sluis. Hij staat eigenlijk altijd open, op een paar weken per jaar na als men probeert om de blauwalg op het Volkerak te houden. Toch worden ook als de sluis open staat de lichten bediend, waarschijnlijk in verband met het verkeer (ook vrachtschepen). Door rood varen hoort niet, maar ik zie het vaak genoeg gebeuren en ik doe het ook zelf wel eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 02:12 #506592

Vergewis je er van dat er geen tegenliggers aan komen als je door rood gaat! Een binnenvaarder stopt niet eventjes af...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 17 apr 2014 02:12 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 03:36 #506596

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
ilCigno schreef :
En denk er aan: kleine snelheden, kleine problemen, grote snelheid, grote problemen.
Helemaal waar, maar voor de minder ervaren zeilers misschien nog een kleine toevoeging: zorg dat je bij het invaren van de sluis wel enige vaart houdt, zodat je niet al stuurloos in de kolk dobbert voordat je hebt vastgemaakt. Ik zie regelmatig schippers met iets minder ervaring juist door deze (over)voorzichtigheid in de problemen komen.
Met dwarswind is dit voor de achteropkomers ook niet prettig omdat die (als ze voor een vlotte schutting netjes aansluiten) ook vrijwel stil komen te liggen en verlijeren.
Wel weer leuk voor de kijkers op de kant...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 17 apr 2014 03:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 06:40 #506627

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Delphi32 schreef :
Beetje knullig bij deze sluis. Hij staat eigenlijk altijd open, op een paar weken per jaar na als men probeert om de blauwalg op het Volkerak te houden. Toch worden ook als de sluis open staat de lichten bediend, waarschijnlijk in verband met het verkeer (ook vrachtschepen). Door rood varen hoort niet, maar ik zie het vaak genoeg gebeuren en ik doe het ook zelf wel eens.
Knullig, inderdaad.
Uit het gegeven dat er regelmatig gezondigd wordt, leid ik af dat de bediening van de lichten niet erg actief is en de zaak soms nodeloos lang op rood blijft. Dan ligt er bij de beheerder van de sluis toch ook een verantwoordelijkheid, lijkt me. Als je dit te lang op z'n beloop laat, gebeurt er vroeg of laat iets vervelends of zelfs ernstigs en dan zijn de rapen gaar, natuurlijk.
Of schat ik het verkeerd in en zijn vooral degenen die het rode licht negeren verkeerd bezig?
Wordt je geacht de sluis op te roepen op de marifoon om formeel de lichten op groen te krijgen, als ze op rood staan?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 06:52 #506629

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Hans V schreef :
ilCigno schreef :
En denk er aan: kleine snelheden, kleine problemen, grote snelheid, grote problemen.
Helemaal waar, maar voor de minder ervaren zeilers misschien nog een kleine toevoeging: zorg dat je bij het invaren van de sluis wel enige vaart houdt, zodat je niet al stuurloos in de kolk dobbert voordat je hebt vastgemaakt. Ik zie regelmatig schippers met iets minder ervaring juist door deze (over)voorzichtigheid in de problemen komen.
Met dwarswind is dit voor de achteropkomers ook niet prettig omdat die (als ze voor een vlotte schutting netjes aansluiten) ook vrijwel stil komen te liggen en verlijeren.
Wel weer leuk voor de kijkers op de kant...
Exact. Dat is ook de reden waarom ik bij drukte ook altijd even de kat uit boom kijk. Vaak draait het invaren van sluizen uit op gedreutel omdat er inderdaad te langzaam wordt ingevaren. Veel schippers vertrouwen kennelijk niet op hun keerkoppeling en remmend vermogen van de achteruit. Alles wat achter hen aan komt is gedwongen om óók te gaan dreutelen en uiteindelijk ontstaat er een meléé van vrijwel stil liggende boten, die toch ergens langs de muur moeten, of bij een ander langszij.
Even wachten tot het zich wat 'oplost' is vaak wel de moeite van het wachten waard. Ronddrijven zonder snelheid betekent ook dat je tamelijk stuurloos bent. Met het roer naar de ene of de andere kant, en een beetje gas is vaak nog wel wat te doen, maar juist in een sluis moet je daarbij goed doseren. Stapvoets naar je beoogde vastmaakplek varen is altijd prettiger, dan manouevreren op de vierkante meter.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 07:54 #506636

De lichten van de Manderssluis gaan automatisch. Dacht elke 10 minuten dus in het slechtste geval 10 minuten wachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 08:43 #506646

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Wat kan je nog gedreutel noemen en wat niet.?
Als iedereen met 12km de sluis in komt varen, dan wordt het best wel een listige situatie, bijvoorbeeld.
Het ene jacht is 15 meter en weegt 17 ton!, Het andere jacht is maar 8 meter en 2000 kg. Wat ligt er makkelijker stil....

Te voorzichtig is ook weer niet goed, want dan waai je weer weg.
Ik heb altijd geleerd dat je bij het besturen van een schip/boot moet zorgen dat alles met beheersbare snelheid gaat. Veel te hard achteruit slaan bij je afmeerplek resulteert vaak weer tot het wegtrekken van de kont, waardoor je of met de punt van de kant afdraait of er naartoe , en het achterschip weer helemaal afdrijft. Afhankelijk van draairichting schroef. Kortom schiet je met dat snel (en) (stoer?) doen niets op.

Belangrijkste is volgens mij dat men zijn eigen boot goed kent, hoe hard daar mee aan te komen varen , hoe snel deze stil ligt....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 apr 2014 08:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 09:05 #506652

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
minimale stuurvaart is hier het sleutelwoord.

Oftewel, de minimale vaart waarbij je roer nog effect heeft (en je niet wegwaait). en dat is voor iedere boot en weersconditie weer anders.

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 17 apr 2014 09:05 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 09:07 #506653

  • Jean-Luc
  • Jean-Luc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
In verband met dat rode licht zat het zo dat enkele minuten ervoor een bootje de vaargeul uit kwam. Voor ik de sluis in ging heb ik eerst een tijdje gewacht en heel goed gekeken of er niets aan kwam. Dit was niet het geval en ben er dan maar doorgevaren om me daar niet aan die enorme meerpalen te moeten vastmaken. De windrichting kon niet beter want die zat pal van voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 10:01 #506668

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
JeroenFemke schreef :
De lichten van de Manderssluis gaan automatisch. Dacht elke 10 minuten dus in het slechtste geval 10 minuten wachten.
Hmm. Dat is ook wel een tamelijk lange interval vind ik. Daar moet toch wel iets efficiënters op te bedenken zijn?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 10:04 #506669

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Ik roep de Manderssluis even aan en dan worden de lichten direct op groen gezet. Er varen best regelmatig flinke (beroeps)schepen doorheen en die zie je niet altijd goed aankomen, ook al staat de sluis open. Kleine moeite, al heb ik alleen ervaring in het voor- en naseizoen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 10:15 #506674

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Fly-Tour schreef :
Wat kan je nog gedreutel noemen en wat niet.?
Als iedereen met 12km de sluis in komt varen, dan wordt het best wel een listige situatie, bijvoorbeeld.
Ik denk dat 12 km/u zo ongeveer mijn rompsnelheid is.
"stapvoets" schreef ik, geloof ik. Dat lijkt me toch redelijk duidelijk.
Belangrijkste is volgens mij dat men zijn eigen boot goed kent, hoe hard daar mee aan te komen varen , hoe snel deze stil ligt....
Dat is natuurlijk een waarheid als een koe. Als die kennis (en de vaardigheid) er is, dan is er ook voldoende zelfvertrouwen om vlot (niet te snel en niet te langzaam) de sluis in te varen.
Daarnaast treedt in sluizen ook vaak een soort harmonica-effect op, zoals je dat ook wel ziet op de snelweg. Iemand remt, de achteropkomer remt nog wat harder en de daaropvolgende boot ligt zo goed als stil. Eigenlijk is de boodschap dus: allemaal met ongeveer dezelfde snelheid de sluis in, een beetje afstand houden en goed anticiperen op de bewegingen van je voorganger en vlot je keus maken waar je gaat liggen; de best plek biedt zich vanzelf aan, als je rekening met het optimaal vullen van de sluis, de maat van je boot, het eventuele wieleffect van de schroef enz.

Eigenlijk is het vooral een kwestie van coördineren. Letten op je eigen boot en die van anderen en rustig doorgaan.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krammersluis ivbm getijden 17 apr 2014 10:56 #506689

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En vooral een kwestie van: een niet al te moeilijk verhaal maken van sluisje varen.
Ga je daar van te voren al tegenop zien, je zal zien, je wordt zenuwachtig. Ik geef toe daar zelf ook last van te hebben gehad hoor. De eerste keren. Maar nu denk ik eigenlijk op het laatste moment pas aan die sluis. Ik zie het wel..

Die opmerking over de kat uit de boom kijken vind ik wel een goede trouwens!
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl