Gisteren de mast opgehaald vanuit Spakenburg naar Vlissingen VV.
Ik kon een schamelwagen lenen van voor tot achter 11,5mtr en de mast is 12,5 mtr. Marcel mag daar mee rijden en heeft een passende auto. Zo’n aanbod laat ik natuurlijk niet liggen en zo gingen we op pad
Na een flink oponthoud, een reddende garagehouder en verkoper die bereidt was om tegen half tien in de avond toch nog de mast over te dragen arriveerden we rond 2 uur in de nacht weer in Spakenburg. Dat hadden we anders verzonnen, maar ja. We waren al heel blij dat we met auto, geleende kar en mast weer heelhuids zijn aangekomen. Pffttt, wat een lang ding is zo’n aanhangwagen.
De mast hebben we vastgesjord met spanbanden op 4 stootwillen. Zodoende lag de mast niet in zijn kale nakie op de kar te schudden en de veerkracht van de stootwillen maakte dat we de mast mooi vast konden sjorren.
Om zeker te zijn dat we geen onderdelen zouden verliezen of de boel beschadigen hebben we alle verstaging en de zalingen los gehaald en opgebonden in de auto gelegd. Op dat tijdstip geen leuke klus meer, maar om zeker 2,5uur onzeker te zijn of alles nog op zijn plek lag en de hele weg van alles te horen rammelen zagen we nog minder zitten.
Vandaag ook de vaste onderdelen verwijdert en alles netjes bij elkaar in een kratje gelegd. Eigenlijk alle onderdelen zien er heel netjes uit en werken goed. Alleen de rol voor de spiboom ophouder is slecht en moet vervangen. Daarna de mast ingepakt in huishoudfolie en hopelijk op een veilige plek achter gelaten.
Alleen de voorstag ontbreekt, maar dat stond ook ik de advertentie. Verder zit alles met spanners en borstbouten, toggles er bij. Wat ik allemaal ga hergebruiken moet ik nog bezien.
Over de hele linie gaat de boot er op vooruit. De masttop is beter dan ik nu heb, de leuverinvoer is zoals het hoort, het lummelbeslag veel beter, de uitgangen voor de lijnen hebben grotere rollen (en dan gaat het hijsen soepeler denk ik?).
Genoeg te doen deze winter.