3Noreen schreef :
Berghout-2 schreef :
3Noreen schreef :
Eclips schreef :
Wat een kostenpost! Valt zoiets te verhalen op de veroorzaker? Er stond al bij: "mist". Alsof je dan vrijuit gaat.
De belastingbetaler mag bijlappen. Beroepsvaart is slechts WA aansprakelijk tot de tegenwaarde van het eigen schip.
Klok en klepel. Broodje aap. Dus: flauwekul, onwaar, enzovoort.
Er is inderdaad wel een maximum aan de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering, maar de hoogte daarvan is niet afhankelijk van de scheepswaarde.
Het is op dezelfde manier geregeld als bij jouw auto/boot/persoonlijke/zakelijke WA-verzekeringen: op het polisblad staat vermeld tot hoeveel miljoen de verzekering kan uitkeren, ongeacht wat de waarde is van je auto/boot/jouzelf/je zaak.
Onder bepaalde omstandigheden kàn de aansprakelijkheid (dat is dus wat anders dan de WA-verzekering) worden beperkt tot een nader te bepalen maximum. Maar dat maximum is veel hoger dan de scheepswaarde.
Wim.
Hoe is het ook al weer gegaan bij die stuw in de Maas ? Weten we het weer ? Woonboot bewoners hadden het nakijken. Misschien was dàt wel het broodje aap uit de mouw. Of viel dat ook allemaal onder de kop Klok en klepel. Broodje aap. Dus: flauwekul, onwaar, enzovoort.
Mijn idee; De bedrijfstak vind het niet leuk als het grote publiek weet dat ze veel meer schade kunnen aanrichten dan waarvoor ze aansprakelijk zijn.
Beste Gary 3Noreen,
5 dagen geleden heb ik je, in verband met je gewauwel rond de mastbreuk te Harlingen, beleefd verzocht om je eerst goed te informeren en pas daarna eventueel je mening rond te strooien.
Kennelijk kun je dat niet of wil je dat niet. En dat stoort mij.
Toch zal ik nog 1 keer het geduld opbrengen om te proberen jou iets duidelijk te maken.
Het feit dat je de situatie rond de stuw van Grave aandraagt, versterkt het klok-en-klepelverhaal.
De schadevaring waar het in dit draadje over gaat, is zeer, zéér waarschijnlijk een simpel verhaal van schade => schadeherstel => verzekering betaalt. Het is (voor zover ik weet) een doodgewoon schadegevalletje dat volledig door de verzekering gedekt is. Ook al kost dat een lieve duit. Okee, omwonenden zullen er een tijdje last van hebben, qua omrijden enzo, maar dat zijn geen onaanvaardbare dramatische dingen.
Grave was een totaal ander verhaal, onvergelijkbaar. Daar was de vervolgschade (dus niet de schade aan de stuw zelf) enorm.
Hoewel het voor de betrokkenen zuur is, is het terecht dat niet al die schade voor rekening van de veroorzaker komt, want dat zou de maatschappij totaal ontwrichten. Anders zou geen schipper meer het water op gaan, geen truck de weg op, nee zelfs geen fietser op pad gaan. (Met een klein beetje fantasie kun je een script bedenken waarbij een fietser ergens tegenaan rijdt, waardoor uiteindelijk een heel flatgebouw omvalt of zo).
Elke bedrijfstak en elke particulier kan dus meer schade aanrichten dan waarvoor men verzekerd is.
Maar jouw stellige bewering (hierboven gedaan) over de koppeling tussen de maximale aansprakelijkheid en de scheepswaarde is dus absolute flauwekul, onwaar, broodje aap, klok en klepel.
Ik verzoek je nogmaals en zeer dringend om te stoppen met kul rond te strooien.
Sterkte!
Groet,
Wim.