Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeval Capella

Ongeval Capella 07 juli 2017 20:28 #850413

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
omega schreef :
Je kunt je wel voorbereiden op de grootste risico's en daar hoort gelukkig het afbreken van een kiel niet bij.

Niet helemaal, het ongeluk Frans Maas en Crew heeft de ogen zeker geopend.
Een eenvoudig ding zoals een zwemtrap (BK) kan een redding zijn.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 06:18 #850464

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Kapiteinmomo schreef :
omega schreef :
Je kunt je wel voorbereiden op de grootste risico's en daar hoort gelukkig het afbreken van een kiel niet bij.

Niet helemaal, het ongeluk Frans Maas en Crew heeft de ogen zeker geopend.
Een eenvoudig ding zoals een zwemtrap (BK) kan een redding zijn.

Mijn zwemtrap is gebouwd en geinstalleerd om in de normale positie gebruikt te worden, omgekeerd zal deze het vermoedelijk niet houden.
Ik zit eerder te denken aan het bevestigen van een noodset aan de hekreling, zodat je er aan kunt zelfs als de boot op zijn kop ligt. Ben er nog niet uit hoe dit in de praktijk zou moeten, maar lijkt me wel doenbaar.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 06:41 #850470

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
op de Dehler is de zwemtrap uitgevoerd met 2 vaste treden en de rest is uitklapbaar.
Als de boot op zijn kop ligt dan steekt het uitklapbare gedeelte ver genoeg met de vaste treden om op de omgekeerde romp te klimmen.
voorbeeld van ander schip.

Laatst bewerkt: 08 juli 2017 06:51 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 06:59 #850476

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
omega schreef :
JRomkes schreef :
omega schreef :

- We zitten allebei vast aan de boot met een (korte) veiligheidslijn.
- 275N veiligheidsvest en warm aangekleed.

Waarom aangelijnd en een (automatisch?)vest aan?

Heb je wel een punt.
Extra veiligheid.

Grt Hans

Daar heb je speciale safetylijnen voor (vraag bijv. maar aan Il cigno)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 07:01 #850477

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
dehler schreef :
op de Dehler is de zwemtrap uitgevoerd met 2 vaste treden en de rest is uitklapbaar.
Als de boot op zijn kop ligt dan steekt het uitklapbare gedeelte ver genoeg met de vaste treden om op de omgekeerde romp te klimmen.
voorbeeld van ander schip.


Alleen daar gaat je spiegel tegen werken... Je moet op zijn kop denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 07:19 #850480

Nu ik dat allemaal gelezen heb hier, en op de kop gedacht heb, is het eigenlijk ongelofelijk knap dat je :

A er boven op de romp kunt klimmen
B Je op de romp nog kunt vast houden

Als dat ding in meters hoge golven als een kermis attractie stier loopt te bokken.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 07:21 #850482

Dit werkt ook alleen als de romp blijft drijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 07:53 #850488

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5840
Ik las ergens dat de overlevenden zich via het roer op de romp hebben kunnen hijsen. Lijkt me zeer aannemelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 07:54 #850489

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Nachtvlinder schreef :
Dit werkt ook alleen als de romp blijft drijven.

Meen je dat...

Indien de boot zijn kiel verliest gaat het eerste traject snel maar als de zeilen het water raken gaat het tempo eruit vanwege de weerstand.

Het is dan zaak dat je niet verstrikt raakt in lijnen, boot draait langzaam door en als je lenig bent
kun je via het roerblad en de saildrive jezelf op de romp trekken.

Blijft echt wel tijd over om de kajuit te verlaten, denk ook niet dat ze met 6 man in het relatief kleine kuipje zaten omstreeks dit tijdstip.

Vorig jaar is mijn zoon totaal gekenterd met een polyvalk deze boot liep niet vol maar draaide volledig door, waterdiepte aldaar dik 30 meter.
Het betrof hier een rondvaartje met gasten van een advocatenbureau.

De boot had een CE keurmerk, trek je dus daar maar niet teveel van aan.

We gaan het binnenkort allemaal wel vernemen na de begrafenis (vandaag) en de herdenking van de 18 jarige talentvolle zeiler.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 08:25 #850499

Kapiteinmomo schreef :
als je lenig bent kun je via het roerblad en de saildrive jezelf op de romp trekken.

Ik denk dat je vooral fit, sterk en helder moet zijn om dit te kunnen. En veel geluk moet hebben.

Als een boot eenmaal plat ligt kun je nog bij het roer of zelfs schroef komen denk je!? Het is geen zwaardboot hé waar je jezelf tijdens het omslaan al richting zwaard manouvreert...

Ik zie de zwemtrap vooral als een "baat het niet dan schaadt het niet" voorziening. Goed idee dus maar niet zaligmakend. En werkt ook alleen als de boot blijft drijven; dat is niet vanzelfsprekend.

Een vlot op de spiegel, is daar iets voor te verzinnen zodat dit ook vanuit het water eenvoudig te lanceren valt? Nadelig bij racen; wellicht kan het verplicht gesteld worden of meegenomen worden in de rating desnoods?
Laatst bewerkt: 08 juli 2017 08:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 08:37 #850506

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Kapiteinmomo schreef :
Blijft echt wel tijd over om de kajuit te verlaten, denk ook niet dat ze met 6 man in het relatief kleine kuipje zaten omstreeks dit tijdstip.

Dát valt dus tegen. Als je je op het moment van kenteren binnen bevindt raak je volledig gedesoriënteerd, tevens kom je niet gemakkelijk naar buiten vanwege eventueel binnen stromend water.
Ook is het dan onverwachte erg donker.

Ik ben in 1998 hier bij betrokken geweest met de reddingboot:
zoek.officielebekendmakingen.n...-90-p21-SC18881.html

De Witte Olifant kenterde en ging rechtstandig naar beneden.

Verder doe ik periodiek een HUET training, waarbij je expliciet getraind wordt op oriëntatie, bewust wording, koud water, shock effect etc. in deze situaties.
Dat zal een gemiddelde zeiler niet doen denk ik.
duckduckgo.com/?q=huet+training&t=ffsb&ia=videos
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 juli 2017 11:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 08:39 #850508

nav de verbazing dat er geen zwemtrap was op de Capella en ook de verbazing over het ontbreken van een voorschrift in de ORC-Safety Rules heb ik die vraag gesteld aan de ORC. Zie onder. Er komt vast een antwoord. Overigens had de Capella al 10 jaar geen geldige meetbrief meer. De vraag is dus of de wedstrijd vanuit Oostende onder ORC-regels werd gevaren. Weet iemand dat? Ratingsysteem was IRC en CR.

L.S,

after the recent accident with Dutch yacht Capella (2 dead, 1 missing, after keel loss) the pictures of the Capella made me wonder whether there is an obligation in the ORC safety rules to have some form of device to climb back on board (or on the hull, if turned over). Most yachts do have a swimming platform or ladder, the Capella did not.
Much to my surprise I could not find any rule mentioning such device.

Can you tell me why? Is this an omission or is it on purpose?

Kind regards,
Thomas ten Kortenaar
NED 6890 'Capolavoro'
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 08 juli 2017 08:43 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 09:19 #850526

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1989
Mijn dochter en ik hebben 2 jaar geleden een indoor training gevolgd via de Toerzeilers bij het Maritiem Trainings Centrum (MTC) op de Maasvlakte in Rotterdam.
Onderdeel daarbij was het wegzwemmen uit een "helicopter" die omgedraaid onder water lag.

Omstandigheden waren ideaal en volledig gecontroleerd maar toch was het beangstigend om onder water op de kop een raampje te vinden en daaruit naar boven te zwemmen.

Stel dat dit gebeurd op open zee in het donker met golven en dat je dan de weg uit de kajuit moet zien te vinden. Denk daar niet te makkelijk over !

Grt Hans

Pleit er denk ik wel voor om binnen nooit een reddingsvest te dragen. Met een opgeblazen vest kom je nooit meer buiten.
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 08 juli 2017 09:21 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 09:26 #850530

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Ja Omega en dat is juist het probleem.
Als het flink door staat heb je een reddingvest aan en doe je niet uit als je naar binnen gaat.
De kans dat het dan gebeurt is vrij klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 18:23 #850616

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6282
Ik vind het niet verkeerd dat nu nagedacht wordt in termen van "wat als...".
Doemdenken en vrezen dat iedereen vroeg of laat zijn kiel verliest lijkt me echter niet nodig.

Vest aan dus, ook als je even naar binnen moet.
Ik denk dat er heel wat andere oorzaken zijn waarbij het vreselijk mis kan gaan. Focussen op de kiel is naar mijn gevoel focussen op het verkeerde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 21:23 #850647

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Ik denk dat het bijzonder is dat Capella bleef drijven. Wedstrijdboot, licht gebouwd.
Ik vraag me af of mijn schip zonder kiel onderste boven niet gewoon zinkt en vele andere schepen ook?
Lucht in de romp zal helpen en ook niet makkelijk ontsnappen maar op de lange duur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 21:27 #850649

in mijn boot zit voorin de punt een grote luchtkast , en een kleinere achterin.
of dat voldoende is, ik denk van wel.
hoe is dat bij andere boten?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 08 juli 2017 22:09 #850658

helmsman 38 schreef :
in mijn boot zit voorin de punt een grote luchtkast , en een kleinere achterin.
of dat voldoende is, ik denk van wel.
hoe is dat bij andere boten?

Bij de pion is de voorpunt met een waterdicht schot af te sluiten

Bij de trap achter is de hondekooi verdwenen dat is nu 1 waterdicht schot

Dus heb nu 3 aparte waterdichte compartimenten kuip en bakkisten - kajuit - voorpunt

Blijft ze vast op drijven in geval dat ( hoop ik ) lol


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 juli 2017 07:50 #850699

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Blijkt heel indrukwekkend te zijn geweest:

www.omroepzeeland.nl/nieuws/99...rkante-Bressiaanders
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 juli 2017 08:03 #850704

Waterblok schreef :
Ik denk dat het bijzonder is dat Capella bleef drijven. Wedstrijdboot, licht gebouwd.

Daar gaat hij niet beter van drijven..... minder hout, minder lichte inventaris.

Maar de meeste boten zullen wel een beetje drijven.
Polyester is niet veel dichter (kg/m3) dan water, al het hout is zeker veel lichter, en deels lege tanks (water, diesel) helpen ook. En als de kiel eraf is drijft het makkelijker!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 juli 2017 08:42 #850712

Baasklusje schreef :
Waterblok schreef :
Ik denk dat het bijzonder is dat Capella bleef drijven. Wedstrijdboot, licht gebouwd.

Daar gaat hij niet beter van drijven..... minder hout, minder lichte inventaris.

Maar de meeste boten zullen wel een beetje drijven.
Polyester is niet veel dichter (kg/m3) dan water,

Het is maar wat je niet veel noemt.
Een goed laminaat met 40% glas erin heeft al een soortelijk gewicht van 1,65 .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 juli 2017 09:11 #850721

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Ik zag gisteren de stoet en 2 lijkwagens voorbijrijden langs de haven over de dijk richting het industriegebied. Aan steiger V7 een krans en nog wat bloemstukken, heel indrukwekkend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 juli 2017 09:14 #850722

Yellow Boat schreef :
Het is maar wat je niet veel noemt.
Een goed laminaat met 40% glas erin heeft al een soortelijk gewicht van 1,65 .
Ad

dat noem ik niet veel inderdaad. Gietijzer is 7,2 dichtheid (zo heet dat sinds een tijdje).

Het totale volume aan laminaat zal (even mijn boot als voorbeeld) niet zo heel groot zijn.
- 27 m2 onderwaterschip van 0,02m dik gemiddeld.
- 30 m2 vrijboord van 0,01m dik
Maakt samen 840 liter.
Dek neem ik niet mee, dat zit vol lucht in het schuim of balsa.
Rompgewicht is dan 840*1,65 maakt 1386 kg, bij een volume van 840 liter. Opwaartse kracht is dus al 840 kg, en je hebt dus maar 546 kg opwaarts nodig om het te laten drijven.

3 bijna lege tanks van 100 liter is de eerste 300 kg opwaarts.
Verder zit er 300 liter hout in, multiplex met een dichtheid van 0,5.
Dat is alweer 150 kg opdrijven.

Nog nodig: 546-300-150 = 96 kg.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 juli 2017 13:35 #850759

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
Het is maar wat je niet veel noemt.
Een goed laminaat met 40% glas erin heeft al een soortelijk gewicht van 1,65 .
Ad

dat noem ik niet veel inderdaad. Gietijzer is 7,2 dichtheid (zo heet dat sinds een tijdje).

Het totale volume aan laminaat zal (even mijn boot als voorbeeld) niet zo heel groot zijn.
- 27 m2 onderwaterschip van 0,02m dik gemiddeld.
- 30 m2 vrijboord van 0,01m dik
Maakt samen 840 liter.
Dek neem ik niet mee, dat zit vol lucht in het schuim of balsa.
Rompgewicht is dan 840*1,65 maakt 1386 kg, bij een volume van 840 liter. Opwaartse kracht is dus al 840 kg, en je hebt dus maar 546 kg opwaarts nodig om het te laten drijven.

3 bijna lege tanks van 100 liter is de eerste 300 kg opwaarts.
Verder zit er 300 liter hout in, multiplex met een dichtheid van 0,5.
Dat is alweer 150 kg opdrijven.

Nog nodig: 546-300-150 = 96 kg.

't Motortje is zeker met de kiel verdwenen ?
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 09 juli 2017 13:57 #850764

3Noreen schreef :
't Motortje is zeker met de kiel verdwenen ?

Er is nog wel meer spul met enig gewicht, allerlei beslag, misschien de mast.
Ik bedoel te zeggen dat het niet per sé zinken is; het is een redelijke balans tussen zinken en net-aan drijven. Dat blijkt ook uit een aantal drijfgevallen: Cheeki-Rafiki, Capella, Hooligan en vele andere.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl