Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Marcom B

Re: Marcom B 17 apr 2009 17:33 #67631

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Heb ik jullie net gemist! Ik ben er vandaag geweest!

Was een prima dag. Is een goede aanvulling op de theorie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 20 apr 2009 13:14 #67984

Steef,
Op het Maritieme College in IJmuiden ging 't zo:

We waren met z'n 10-en.
Rondom het leslokaal zijn er 5 brugsimulatoren, met daarop natuurlijk alle benodigde apparatuur.
Er wordt een gedeelte van de stof behandeld in "de klas".

Bijvoorbeeld de werking van DSC (kanaal70).
Vervolgens ga je met z'n 2-en in één simulator en oefen je hetgeen nèt daarvoor is besproken.

Zo heb je de hele dag door les, afgewisseld met oefeningen.
Bij alle oefeningen kijkt een leraar mee, maakt aantekeningen en bespreekt het resultaat van de verschillende bruggen "in de klas".

Als laatste de eind-oefening:
Er wordt je een bepaald scenario voorgelegd, bijv. je vaart - slaat lek - je moet van boord af etc.

Je dient een plan op te stellen en per marifoon contact op te nemen met de kustwacht, één van de leraren fungeert aan de andere kant van de lijn als operator. . . . . .

Als je bezig bent wordt het bijna werkelijkheid ! !

Tot slot vindt dan in "klassikaal verband" de eindbespreking plaats en als de docenten het resultaat van een groepje van 2 (op één brug dus) voldoende vinden, krijg je gelijk de gmdss module 2 mee naar huis.

Er wordt, hier in IJmuiden tenminste zeer serieus lesgegeven op deze dag.
Een goeie zaak, mede omdat de eisen die aan het halen van het papiertje gesteld worden, dezelfde zijn als die voor de "eigen"studenten van de zeevaartschool.

Zó gaat het in IJmuiden, hoe het elders verloopt??

Dus je kunt niet spreken van één afsluitend examen, maar meer van verschillende modules door de dag heen.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt ? !

Dank je wel. Ik ga ervan uit dat ik in Apeldoorn ook een soort zelfde situatie kan verwachten. Ik laat het jullie weten.


groetjes van Erik
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 10:12 #68483

Nou bij deze mijn bevindingen over de bijeenkomst operationele vaardigheden bij VBO, lokatie Apeldoorn in het gebouw van Holland Nautic.

De kosten voor deze dag zijn 175 euro, voor een middag van van 1230 tot 1630. Ook bestaat de mogelijkheid om in de ochtend het examen gmdss en basiscertificaat marifonie te doen. Dus je kunt in 1 dagje klaar zijn.

Tot zover het positieve. De bijeenkomst werd geleid door 2 mensen, waarvan er 1 een monteur is bij raymarine. Er was geen duidelijke inleiding en het was ook niet duidelijk of we nu een examen gingen doen, of dat we vaardigheden gingen oefenen.
De gehele presentatie was niets meer of minder dan een raymarine/mc murdo presentatie (Holland nautic importeert deze, voordat je naar het lokaal kunt gaan mag je namelijk wachten in de showroom)
Over de voor of nadelen van de verschillende apparaten tov elkaar werd niets gemeld. Als je weinig kennis van zaken hebt, dan weet je aan het einde van de dag nog niet of een sart nou handiger is dan een portofoon, of waarin de sterke punten liggen.
Je krijgt een dummy sart/epirb/portofoon/navtex te zien, en ze laten zien waar het aan uit knopje zit. een dagje op de hiswa rondlopen en praten met verkopers levert veel meer bruikbare informatie op.
Wat opviel is dat ze eigenlijk op geen enkele gerichte vraag duidelijk antwoord konden geven.
De andere instructeur las zijn vragen van een blaadje op, waar ogenschijnlijk ook de antwoorden op stonden. Ik vraag me af of deze man uberhaupt ervaring heeft in de maritieme sector. Volgens mij wordt deze man al zeeziek bij het drinken van een glas water!
Het studie materiaal bestond uit een klein stencil (2 pagina's) en 2 uitgereikte a4 tjes vol spelfouten ( of schrijf je procedure tegenwoordig echt als proSedure...)
Verder stonden er netjes 10 marifoons opgesteld van Raymarine. Jammer alleen dat ze om de 2 minuten begonnen te piepen omdat er geen posities ingevoerd konden worden, dat ze onderling niet met elkaar konden communiceren en dat er geen enkele serieuze opdracht of praktijksituatie werd nagebootst.
Ook de navtex werkte niet en de instructeur kon me niet eens uitleggen hoe ik de juiste stations kon selecteren....
Er is de gehele dag eigenlijk geen seconde onderricht gegeven. Eigenlijk werd er continue een dummy gegeven waarbij je op knopjes mocht duwen. ook de vhf instructie ontbrak volledig. Ongeveer 1 uur lang konden 10 mannen met knopjes prutsen en een beetje met de dsc spelen. Geen enkele aanmeld procedure of nautisch verkeer is behandeld, laat staan internationale rescue afspraken of nautisch engels.

Aan het einde kregen we te horen dat we allemaal geslaagd waren. Hoe is mij volstrekt onduidelijk, evenals alle andere aanwezigen. Het is nu eenmaal verplicht om dat stomme examen te doen, en ik voel me alsof ik echt voor 175 euro een papiertje gekocht heb.
Ze zijn dus wel de goedkoopste tot op heden, maar als je alleen maar zou willen weten hoe het werkt, loop een keer over de hiswa. Wil je een gedegen opleiding met alle belangrijke kennis, dan beveel ik graag Ted Jansen aan. heeft een site met kustnavigatie.nl en geeft heel goed les.
Echter het examen operationele vaardigheden stelt bij VBO dus niets voor. Ik ben blij dat ik mij n papiertje heb, maar het was zonde van mijn dag.

Heb ik dan geen enkel positief punt? Jawel, op het examen heb ik ISOhans ontmoet! en leuke gesprekken met hem gehad.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 11:03 #68493

Nou ja,

De conclusie is duidelijk: wie makkelijk en goedkoop zijn Marcom-B wil halen en door een commercieel verhaal wil kijken, is bij VBO goed af.
Wie echt iets wil leren, kan beter naar een ander gaan....
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 11:48 #68498

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
In één woord schandalig!

Het zelfde met een leverancier van CWO III : vol met spelfouten, begripsverwarringen en gebrekkige informatie.

Het wordt tijd dat deze augiasstal geruimd wordt en een serieuze beroepsorganisatie zich hiermee gaat bezig houden ipv de commerciële aanbieders. Buitendien, heeft NL geen aanspreekbaar kuststation meer. Dus what the heck?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 12:40 #68503

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Merkwaardig, dat verschil tussen IJmuiden en VBO. Ik neem toch aan dat er bepaalde normen bestaan voor het afnemen van een examen anders heeft het namelijk geen enkele zin. en als ik lees wat VBO zoal doet dan komt het niet eens in de buurt van een examen en zou het dus niet goedgekeurd mogen worden door de overkoepelende organisatie (AT??).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 13:17 #68510

Ik was er gisteren ook
Ik heb het hele marcom B examen gedaan
's ochtends 2 theorie examens (Basis + GMDSS) daarna praktijk...
Steef heeft in zekere zin wel gelijk. Mijn indruk is echter dat de apparatuur nu niet werkte waardoor eea nogal rommelig verliep.
Kwaliteit van de instructeur had met name betrekking op de mc Murdo en Raymarine apparatuur.
programmeren van de navtex konden ze zelf ook nog niet (en bovendien hadden we geen ontvangst)
MarifooN; was voor mij de eerste keer dat ik zo'n ding vast had en dat was toch gekker dan ik vooraf dacht... gedresseerd in de examenvragen (ik neem aan dat dat wel goed is gegaan) had ik graag strakkere oefeningen gedaan. Steef en mijn andere buurman geven mij nog de meeste tipos hoe met het ding om te gaan.
Wel goed om zonder puinhoop te maken de diverse distress meldingen te oefenen.
De gestructureerde aanpak was er niet.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 13:55 #68513

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Gezien de beperkte gebruikslimiet van Marcom B mag ik zeker aannemen dat het examen Marcom A volledig Engelstalig is en dienovereenkomstig wordt afgenomen?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 14:24 #68518

Nog een kleine toelichting over VBO:

Ik heb alleen deelgenomen aan het examen. Ze geven ook cursussen en wellicht zijn die dan wat didactischer van opzet dan het examen waarbij er welliswaar interactief gewerkt is maar het in feiote niet om de instructie gaat maar om de toetsing van de vaardigheden (en kennis)

Gezegd moet worden dat de kwaliteit van de toetsing ook te wensen overliet maar wellicht is dat nog een beetje wennen.

Lannes:
Of en wat ze met marcom A doen weet ik niet ik heb alleen het beperkte examen gedaan.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 16:00 #68531

zoekende naar de examenuitslagen van gisteren stuitte ik op een ander marifoon certificaat dat ik nog niet kende

Het SRC certificaat: internationaal erkend en ook door het nederlandse agentschap telecom:


www.watersportcursussen.nl/wat...ursus-opleiding.html

Dit certificaat : in 1 dag cursus incl examen geeft recht op gebruik van eperb sart en DSC marifoons binnen A1 zeegebieden... dat is voor veel mensen voldoende denk ik...
kosten 175 euro en het certificaat moet om de 5 jaar verlengd worden....

Wellicht een tip voor de mensen die nog iets zoeken en marcom B te duur vinden..

gr Hans
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 16:31 #68536

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Hans, jij hebt examen gedaan. Waar en in welke gebieden mag jij je marifoon gebruiken?
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 16:59 #68540

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6518
Nou ja,

De conclusie is duidelijk: wie makkelijk en goedkoop zijn Marcom-B wil halen en door een commercieel verhaal wil kijken, is bij VBO goed af.
Wie echt iets wil leren, kan beter naar een ander gaan....

Dat is dan simpel!

VBO gaat het worden, dit 'stempeltje' is geen doel maar een middel. :D
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 18:01 #68554

Ik heb. Marcom b gedaan dat geldt in alle gebieden. Nog ff kijken of ik het gehaald heb. Dat src kende ik niet maar ziet er uit als marcom b voor a1 gebieden met beperkter examen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 23 apr 2009 21:08 #68634

Ik kom, na het lezen van alle reacties nog even terug op het praktijk-examen / oefendag bij het Maritieme college in IJmuiden:

Ik kan niet anders zeggen dan dat 't z'n geld waard is geweest.
Oók veroorzaakt door de twee erg bekwame docenten (beiden zijn leraar aan de academie).
Wat zéker bijdroeg was de aanwezige apparatuur.
Niet alleen de werkende marifoons, werkende radars etc. maar óók de objectieve beoordeling (voors en tegens) van EPIRB, SART, DSC etc. plus uitgebreide uitleg. . . . .

Wie weet kan iemand er zijn of haar voordeel mee doen ?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 07:17 #68688

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wat ik nu nog niet begrijp is wat dat praktijkexamen nu precies inhoudt. Zo te zien is er in IJmuiden echt een situatie nagespeeld waarbij het gebruik van de apparatuur en juiste procedures is beoordeeld maar wat is er bij VBO nu concreet aan het examen gedaan???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 07:47 #68692

Bij VBO worden geen situaties nagebootst. In Uimuiden dus wel. Bij VBO wordt geen uitleg gegeven over het juiste gebruik van de apparatuur, in Uimuiden dus wel.
Van een examen is geen sprake bij VBO. Er wordt alleen gezegd dat je een noodsituatie moet beheersen. Hoe je dat doet etc weten ze zelf ook niet. Een klein uitgeknipt stukje van een a4 waarop staat hoe je een foutmelding van een epirb kunt corrigeren is alles.

Voor Hans snap ik dat het fijn is om eens een marifoon vast te hebben gehad, echter op de hiswa kan dit ook. Ik denk dat de dag in Uimuiden een veel grotere toegevoegde waarde heeft. Over de pro's en contra's van de diverse apparatuur is absoluut niet gesproken. Dus als je binnenkort een schip ziet op de maas met epirb, sart en Navtex dan weet je waar deze persoon examen heeft gedaan...

Wat SRC betreft, ik heb dit ook al eens eerder beschreven onder een ander topic. Het SRC werkt omgekeerd. Je doet een praktijkdag a 175 euro in Nederland, met die verklaring mag je dan examen gaan doen in brussel a 25 euro. Dat lijkt dus goedkoper. Echter brussel is ook een goede tank benzine a 60 euro, parkeerkosten, zeker 4 uur autorijden (als je geen files hebt) en slechts 1 keer in de maand.
Omgerekend kom je dan aan dezelfde kosten als 75 euro voor gmdss examen en een praktijkdagje van het VBO. Dus kostentechnisch maakt het niets uit, behalve dan dat je het src regelmatig moet laten verlengen.
Hooguit dat de praktijkdag beter is dan de operationele vaardigheden bij VBO (en dat is niet moeilijk om te evenaren)
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 08:05 #68698

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Ik had in eerste instantie iets zo'n praktijkdag hoeft niet van mij, het gaat mij alleen om het papiertje. Daar ben ik toch een beetje op terug gekomen. Er waren bij mijn groep ook mensen die nog nooit een marifoon gebruikt hadden en dan een situatie naspelen en een mariffon een keer gebruikengeeft dan toch wat vertrouwen als je wel een keer een situatie terecht komt waar je hem nodig hebt. En ik kan je uit ervaring (helaas)vertellen dat een marifoon vasthouden op de hiswa iets anders is dan een gesprek voeren met de kustwacht omdat je problemen hebt.

Zitten de aanvraag kosten van het cetificaat ook bij het examengeld van VBO? Dat zit er in IJmuiden wel bij en zij regelen ook de aanvraag bij agentschap telecom als je beide onderdelen gehaald hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 08:10 #68699

Ben het helemaal eens met je, dat een gesprek met de kustwacht iets anders is dan een hiswa. De aanvraag kosten het hele gebeuren zittten er niet bij inbegrepen. Je betaalt alleen voor de papiertjes. Voor eenieder die zich onzeker voelt met een marifoon kan ik alleen maar adviseren, ga naar Uimuiden. Het kost wel iets meer, maar behalve je papiertje krijg je daar iets onbetaalbaars"namelijk ervaring"!

De reden waarom ik zo kritisch naar VBO ben is tweeledig. Ik ben letterlijk opgegroeid op het water, als klein kind deed ik al het marifoonverkeer met bruggen sluizen etc. Daarnaast werk ik full time als docent, en herken ik het verschil tussen een niet zon goede en slechte instructie natuurlijk.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 08:33 #68701

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
@ Steef : Je conclusie is volledig terecht. Ik begrijp ook niet waarom er door de KPN-Telecom zon rotzooi van gemaakt is van complete wildgroei. Nu weer dat SRC dat van 0 en generlei waarde is getuige de ridicule inhoud van het marketing verhaal.
Maar : en hiermee sluit ik me aan bij FF zeiler - het gaat om het document. De rest leert men met vallen en opstaan. Je hebt een call sign nodig om überhaupt te kunnen functioneren en zonder dat en het desbetreffende document kan men je in het buitenland ook lastig maken zo men wil.

Voor de rest blijkt dat de EU op dit terrein bepaald niet dezelfde gedachte heeft. Wat er bij Telecom gebeurt is simpel: een niet gecontroleerd aantal licencees mag examens afnemen tegen een door hen bepaalde prijs en zal daarvan een deel af moeten dragen aan Telecom. Die hoeven alleen maar een papiertje in de printer te stoppen. Voilà.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 10:12 #68710

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@steef: als er bij VBO geen praktijkexamen wordt afgenomen, hoe is het dan mogelijk dat je daar toch een Marcom-B kan halen?? Ik dacht dat tegenwoordig ook praktijkexamen gedaan moet worden? Of is het bijwonen van een commerciele presentatie ook voldoende?

@Lannes: KPN heeft hier al jaaaaaren niks meer mee te maken. Is nu iets van het agentschap Telecom, onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 10:52 #68714

Praktijkexamen was dus geen examen maar het bijwonen van een slechte voorlichting, waaraan geen exameneis leek te hangen. Als de examinater vind dat het voldoende is ben je geslaagd. een heel ruim begrip. Ik zou pleiten voor meetbare exameneisen.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 11:28 #68718

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ja, ik had wel verwach dat er meetbare eisen zouden zijn, net als voor het Marcom-A. Maar blijkbaar heb ik eden te hoge pet op van AT.... :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 13:16 #68727

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Vandaar de rotzooi Sigdock...... Laat zoiets met gerust hart aan de politiek over ........ 8)
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 14:04 #68738

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Benne ze toch nog ergens goed voor.... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Marcom B 24 apr 2009 15:51 #68749

Ik ben het wel met steef eens.. als instructie was het bij VBO matig voor mekaar.. er stonden wel allerlei zaken op het programma die gedan moesten worden maar die werden niet gespeeld (leek me op basis van de instructie dus wel de bedoeling...) de zaak werkte ook niet goed (mn de marifoons en en de navtex). Daarmee kan je feitelijk geen goed examen afnemen.
Ik ging voor de goedkoopste en die heb ik dus gevonden.. al zou src voor mij ook een goede optie zijn. In de praktijk moet ik het leren en dat mag nu...


Voor lieden al ik zou een instructie ook nuttig zijn maar ik vind het te duur en te veel tijd kosten...
Voor TKN (de volgende) doe ik denk ik de online cursus..
en VB2 alleen het examen.

Ik heb trouwens net van vbo gehoord dat ik hem binnen heb....!
55 (basis) en 32 punten gmdss. Niet heel dik maar genoeg. vandaag is het spulletje voor alle geslaagden naar agentschap gestuurd...
ditr weekend komt resultaat op de website van vbo.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl