Een zeilboot is zo zeewaardig als zijn bemanning, is het aloude gezegde. En dat zie je in dit draadje terug. Als de bemanning het niet meer aan kan worden de golven 6 meter hoog en neem in zijn angst en vermoeidheid verkeerde beslissingen waardoor een op zich goed veilig zeilbare tocht veranderd in een nachtmerrie.
Vanuit dat perspectief is elke keuze om niet te gaan een goede, want je bent als schipper wel verantwoodelijk voor de levens van je bemanningsleden (en jezelf natuurlijk
![:ohmy: :ohmy:](/media/kunena/emoticons/shocked.png)
)
Persoonlijk ontdek ik na een heel conservatieve start in het zeezeilen steeds meer dat je veel meer aan kunt dan je denkt. Ik laat me daarom tegenwoordig niet zo vaak meer weerhouden om uit te varen. Wel kijk ik heel goed naar een aantal zaken:
- a: Kan mijn bemanning de voorgenomen tocht en omstandigheden aan? Zo nee, andere plannen maken!
- b: Kan ik het aan? Zo nee, andere plannen maken!
- c: Heb ik er zin in? Zo nee, andere plannen maken! Dit klinkt als een no-brainer, maar is voor mij wel belangrijk: als de zin ontbreekt, zal je eerder het hoofd laten hangen en in situaties terecht komen die niet veilig zijn. Maar die zin wordt voor een deel ook bepaald door het doel dat ik mezelf stel. Als ik de boot naar Bretagne wil varen, zal ik veel eerder kiezen voor een dag hakken tegen de wind dan wanneer ik lekker op vakantie ben en ik net zo goed met ruime wind weg kan varen.
Een praktijkvoorbeeld: afgelopen juni wilde ik de boot naar de Oostzee varen. Eerste stuk (Lemmer - Lauwersoog) zou met een vriend gedaan worden. Eenmaal door de sluis bij Kornwerderzand werd steeds duidelijker dat de wind (west 6, stond al een paar dagen door) het naar buiten gaan bij Vlieland en het weer naar binnen steken bij Schier aardig hobbelig zou maken. De tocht van Vlie naar Schier zou uitstekend zijn. Vriend -die veel Waddenervaring heeft- zag met namen het weer naar binnen gaan als erg heftig. Ik heb er toen voor gekozen om binnendoor via Leeuwarden naar Lauwersoog te gaan. Dus via mijn argument a) gekozen.
In Lauwersoog moest ik voor mezelf bepalen of ik (solo) al naar buiten zou gaan dezelfde dag, of een nachtje zou wachten, waarin de wind zou minderen en dus het Westgat bij Lauwersoog een stuk rustiger zou worden. Maar de verwachting voor de Duitse Bocht zou daarmee ook nauwelijks wind zijn, terwijl ik een grote hekel heb aan motor varen. Ik heb toen gekozen wel meteen uit te varen. Het Westgat was (wind tegen stroom) wilder dan ik daar ooit eerder heb meegemaakt, maar wel te doen, alhoewel mijn verrekijker uit zijn bakje is gedonderd, wat zelfs met Bft 9 op de oceaan niet eerder gebeurde
![:-) :-)](/media/kunena/emoticons/smile.png)
In dit geval was argument a) dus niet van toepassing, want solo. Argument b) wel, ik dacht dit goed aan te kunnen, dat bleek ook. En argument c) ook, dit had ik niet gekozen als ik niet een doel had dat ik snel wilde bereiken.
Aardige was dat door deze keuze mijn tochtje over de Duitse Bocht zodanig gemakkelijk liep (alles zeilend en zeer confortabel) dat ik na een nacht en een dag doortrekken fris genoeg was om ook nog het Kielerkanaal door te varen tot Rendsburg. Waardoor ik in een record tijd in Kiel was!