Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: TSS en zeilen

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:41 #733882

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Nachtvlinder schreef :
Waarom 1 dan 2 en niet meteen 2?

Overigens zul je vast tijdens het oversteken een aantal malen moeten uitwijken/snelheid veranderen. Onder zeil kan snelheid veranderen lastig zijn. Even een slag tegen de vaarrichting in mag niet??

Lees de regels ...

Als je meeligt en er komt niets achter je aan (je mag niemand hinderen), dan stap 2.
Uitwijken of snelheid veranderen is bij stap 2 in principe niet aan de orde, je moet dan eventueel weer gaan meeliggen. Dwarskomers moeten je voorrang verlenen. Een eventuele achteropkomer moet K+V kunnen behouden. Wel even de marifoon gebruiken om zeker te zijn, dat je gezien wordt.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:51 #733888

Helder. Wat is de norm voor "voorzichtig naar de andere kant kruipen" qua hoek die je mag maken met het overig verkeer? Je heklicht blijven tonen? Dus max 135/2 graden opsturen tov volledig meeliggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:57 #733891

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Nachtvlinder schreef :
Helder. Wat is de norm voor "voorzichtig naar de andere kant kruipen" qua hoek die je mag maken met het overig verkeer? Je heklicht blijven tonen? Dus max 135/2 graden opsturen tov volledig meeliggen?

Correct. Als je boordlichten te zien zijn dan ben je een dwarsligger ;)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 15:57 #733892

rooiedirk schreef :
PS De kustwacht bij onze oosterburen interpreteren ea anders en vinden dat je ̈uberhaupt geen TSS mag kruisen.

Is dat dan niet in strijd met de SOLAS afspraken?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 16:05 #733898

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Vinni schreef :
rooiedirk schreef :
PS De kustwacht bij onze oosterburen interpreteren ea anders en vinden dat je ̈uberhaupt geen TSS mag kruisen.

Is dat dan niet in strijd met de SOLAS afspraken?

Vinni

Niet met SOLAS, wel met de BVA/COLREGS. Waar @rooiedirk die wijsheid vandaan heeft weet ik niet.
Nog nooit problemen ondervonden met jachten of met de Alex-2.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 16:42 #733911

ok....helder....

Tjah.....heb ook zoiets....als ik mij aan de regels hou waarom zou ik dan een Duiste boete krijgen?

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 16:45 #733913

  • ats
  • ats's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
@ La Mavare,
dank je wel voor je tekening en uitleg. Het is precies wat ik bedoelde met mijn "krab" beweging ( groene lijn in tekening).
Helemaal helder verder.
Laatst bewerkt: 10 mei 2016 16:45 door ats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 17:54 #733948

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
Even een slag tegen de vaarrichting in mag niet?

neen....
Maar gelukkig hebben we nog altijd het kapstok voorschrift 2: :)
Bij het uitleggen en naleven van deze Voorschriften dient goed rekening te worden gehouden
met alle gevaren voor de navigatie en voor aanvaring en met bijzondere omstandigheden,
waaronder de beperkingen van de betrokken vaartuigen, die ter vermijding van onmiddellijk
gevaar het afwijken van deze Voorschriften noodzakelijk kunnen maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 18:28 #733958

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
rooiedirk schreef :
Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
Even een slag tegen de vaarrichting in mag niet?

neen....
Maar gelukkig hebben we nog altijd het kapstok voorschrift 2: :)
Bij het uitleggen en naleven van deze Voorschriften dient goed rekening te worden gehouden
met alle gevaren voor de navigatie en voor aanvaring en met bijzondere omstandigheden,
waaronder de beperkingen van de betrokken vaartuigen, die ter vermijding van onmiddellijk
gevaar het afwijken van deze Voorschriften noodzakelijk kunnen maken.

Ik blijf dit een fascinerend punt vinden, tegen de geldende vaarrichting in varen.
En dan bedoel ik niet als gevolg van een kruisrak, maar omdat dit nu eenmaal de snelste manier is om uit te wijken voor een schip dat het stelsel volgt.

In de regelgeving lees ik het volgende:
b. Een schip dat gebruik maakt van een verkeersscheidingsstelsel dient:
(i) in de passende verkeersbaan te varen in de algemene richting van de verkeersstroom voor die
baan;


Maar de vraag is, maakt een schip dat de verkeersbaan kruist ook gebruik van de verkeersbaan?
ik denk van niet, maar de regelgeving is daar naar mijn idee niet duidelijk over.
Dan blijft over, wat is de intentie van de regelgeving, die is volgens mij dat je een verkeersbaan zo snel mogelijk kruist.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 10 mei 2016 18:42 #733966

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
PvO schreef :
...
Ik blijf dit een fascinerend punt vinden, tegen de geldende vaarrichting in varen.
En dan bedoel ik niet als gevolg van een kruisrak, maar omdat dit nu eenmaal de snelste manier is om uit te wijken voor een schip dat het stelsel volgt.
...

Het gaat om de achterliggende gedachten:
- als je dwars oversteekt, ben je maximaal zichtbaar bij dag en bij nacht direct te herkennen aan je boordlichten.
- als je tegen de vaarrichting in vaart, dan ben je slecht zichtbaar, vaar je naar het gevaar toe, en toon je (opeens) andere (onverwachte) lichten bij nacht.

De netste manier om uit te wijken is: koers houden maar de vaart er uit.
De snelste manier om uit te wijken is: U-turn en vaart maken.
De leukste manier om uit te wijken is: rondjes om je as draaien onder zeil (maar niet in een TSS)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 16 mei 2016 10:04 #735529

Tegenliggen in een VSS?

De hele essentie van een VSS is juist het scheiden/voorkomen van tegenliggend verkeer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 20 mei 2016 13:22 #736888

Wellicht heeft TS hier wat aan?

Bijlage:

Bestandsnaam: Verkeersch...emes.pdf
Bestandsgrootte:340 KB
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

TSS en zeilen 20 mei 2016 13:31 #736890

Sea Force One schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: Verkeersch...emes.pdf
Bestandsgrootte:340 KB

De laatste bullet in de rechter lijst is speciaal voor Douwe Bob!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl