Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 'Macht' van een sluismeester

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 21:30 #689942

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
dat laatste klinkt praktisch,
maar heb jij ook duidelijk wat met een "radardiploma" wordt bedoeld?
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 21:53 #689944

sy helios schreef :
dat laatste klinkt praktisch,
maar heb jij ook duidelijk wat met een "radardiploma" wordt bedoeld?

En ook wat de eisen zijn voor een competent crewlid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 22:53 #689967

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Belmar2 schreef :
Knip
met een radardiploma en een goedgekeurde non-SOLAS radar ('jachtenradar') mag je op ruime vaarwegen 'op radar' varen
Knip

Nu is de grote vraag wat je onder een goedgekeurde radar verstaat?
Een RTT&E certificaat zegt n.l. niet over de navigatie technische prestaties van het toestel.
Ik denk dat RWS doelt op een goedkeuring volgens de KSR-14 norm, waarin eisen gesteld worden omtrendt de prestaties en mogelijkheden van het toestel.

Ik kan je verrassen:
Er tot op heden nog geen enkele fabrikant die ooit een jachten rader ter keuring aangeboden heeft voor de KSR-14 norm. Wij hebben het in de afgelopen 25 jaren gevolgd en geprobeerd voor de kleine chartervaart, geen fabrikant spendeert hier geld aan, omdat de potentiële markt marginaal is. de keurings kosten komen er nooit meer uit.

Ik zal eens kijken of wij die norm nog in huis hebben, want heel internet kent hem niet. :(

RWS maakt ons jachten bezitters dus blij met een dooie mus.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 22:54 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:00 #689971

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Belmar2 heeft in ieder geval een discussie op gang gebracht. Mooi resultaat dusver!
De overheid is al jarenlang onduidelijk omtrent een jachtenradar. Ik heb een paar maanden geleden een RM digital radar geïnstalleerd. Die worden wereldwijd verkocht. Ben benieuwd waar men mee komt (en of men ergens mee komt).
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:02 #689973

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
WADnWIND schreef :
Belmar2 schreef :
Knip
met een radardiploma en een goedgekeurde non-SOLAS radar ('jachtenradar') mag je op ruime vaarwegen 'op radar' varen
Knip

Nu is de grote vraag wat je onder een goedgekeurde radar verstaat?
Een RTT&E certificaat zegt n.l. niet over de navigatie technische prestaties van het toestel.
Ik denk dat RWS doelt op een goedkeuring volgens de KSR-14 norm, waarin eisen gesteld worden omtrendt de prestaties en mogelijkheden van het toestel.

Ik kan je verrassen:
Er tot op heden nog geen enkele fabrikant die ooit een jachten rader ter keuring aangeboden heeft voor de KSR-14 norm. Wij hebben het in de afgelopen 25 jaren gevolgd en geprobeerd voor de kleine chartervaart, geen fabrikant spendeert hier geld aan, omdat de potentiële markt marginaal is. de keurings kosten komen er nooit meer uit.

Ik zal eens kijken of wij die norm nog in huis hebben, want heel internet kent hem niet. :(

RWS maakt ons jachten bezitters dus blij met een dooie mus.
Je zult waarschijnlijk de KSR 142 norm bedoelen. Die norm is in 2010 geschrapt uit de regelgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:04 #689974

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Belmar2 schreef :
RWS maakt ons jachten bezitters dus blij met een dooie mus.
Je zult waarschijnlijk de KSR 142 norm bedoelen. Die norm is in 2010 geschrapt uit de regelgeving.

Dank voor de correctie.
Da's mooi, dan ben ik nieuwsgierig hoe ze het gaan uitleggen of interpreteren in de praktijk.
Kan niet wachten....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 23:06 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:05 #689976

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Die RM heeft denk ik een certificaat dat ie voldoet aan de ETSI EN 302 248 V1.1.2. norm: dan komt het waarschijnlijk goed. Zorg ook voor een certificaat van installatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:08 #689979

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
WADnWIND schreef :
Belmar2 schreef :
RWS maakt ons jachten bezitters dus blij met een dooie mus.
Je zult waarschijnlijk de KSR 142 norm bedoelen. Die norm is in 2010 geschrapt uit de regelgeving.
Da's mooi, dan ben ik nieuwsgierig hoe ze het gaan uitleggen of interpreteren in de praktijk.
Kan niet wachten....

Die KSR 142 norm is geschrapt omdat er Europeese normen zijn ingevoerd. Dat staat in de regeling veiligheid zeeschepen art. 35. En voor de duidelijkheid: een klein schip is voor de radarregeling gelijk gesteld aan een zeeschip.
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 23:10 door Faran. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:11 #689980

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Het was voorheen dus:
KSR 142: 1985-10, Annex 1
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:15 #689982

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Belmar2 schreef :
En voor de duidelijkheid: een klein schip is voor de radarregeling gelijk gesteld aan een zeeschip.

Op zee wel ja, maar voor binnenwateren geld dat niet....
(Denk ik)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 23:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:18 #689984

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
WADnWIND schreef :
Het was voorheen dus:
KSR 142: 1985-10, Annex 1

Belangrijk is dat de wetgever onderkent dat kleinere zeeschepen niet over een SOLAS radar hoeven te beschikken maar dat het niet de bedoeling is om dan ook maar alle radarinstallaties op die schepen te verbieden: zou een beetje kind met het badwater weggooien situatie worden. Vandaar dat geregeld is dat er een Europese norm voor non-SOLAS radars is (is maar 29 pagina's) en schepen onder de 150 ton mogen daar mee varen, in Nederland ook op de ruime binnenwateren en in havens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:25 #689985

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
WADnWIND schreef :
Belmar2 schreef :
En voor de duidelijkheid: een klein schip is voor de radarregeling gelijk gesteld aan een zeeschip.

Op zee wel ja, maar voor binnenwateren geld dat niet....
(Denk ik)

BPR art. 4.06 lid 3 verwijst naar een regeling waarin dat voor 'daartoe aangewezen vaarwegen' is toegestaan. En zoals de ANWB in hun leerboek voor het vaarbewijs keurig samenvat: "Deze zogeheten jachtenradars zijn niet toegelaten voor het gebruik op de binnenwateren, behalve op ruime wateren als IJsselmeer, Zeeuwse en ZuidHollandse Stromen en de Waddenzee." In werkelijkheid is de lijst wat groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:28 #689986

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Je bent sinds je ZF lidwording heel erg druk in 1 topic. Wat erg gewaardeerd wordt natuurlijk.
Tijd om jezelf voor te stellen? :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:38 #689988

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
@Belmar:
Ik hoop dat je gelijk hebt met jouw visie, pas als je dat alles zwart op wit hebt van RWS kunnen we gerust zijn.
Mogelijk reken je je zelf rijk.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:38 #689989

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Faran schreef :
Je bent sinds je ZF lidwording heel erg druk in 1 topic. Wat erg gewaardeerd wordt natuurlijk.
Tijd om jezelf voor te stellen? :)

:) Ik kwam toevallig op ZF terecht omdat ik vragen had gesteld aan RWS over de gang van zaken bij het Naviduct en in Google keek of er meer over gezegd was: toen kwam ik op dit 'draadje' terecht en heb me ingeschreven zodat ik kon meedoen aan de discussie. Ik vind het een erg goed forum eerlijk gezegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:41 #689991

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
WADnWIND schreef :
@Belmar:
Ik hoop dat je gelijk hebt met jouw visie, pas als je dat alles zwart op wit hebt van RWS kunnen we gerust zijn.
Mogelijk reken je je zelf rijk.

Je hebt gelijk: 'eerst zien dan geloven'. Maar als het Ministerie (niet RWS dus) na intern overleg zegt dat mijn analyse klopt en mij daarover bellen dan heb ik meer dan een begin van hoop dat het goed gaat komen.
Overigens hebben we het steeds over het apparaat maar het belangrijkste is misschien wel de opleiding......
Laatst bewerkt: 16 dec 2015 23:45 door Belmar2. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:48 #689995

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Faran schreef :
Belmar2 heeft in ieder geval een discussie op gang gebracht. Mooi resultaat dusver!
De overheid is al jarenlang onduidelijk omtrent een jachtenradar. Ik heb een paar maanden geleden een RM digital radar geïnstalleerd. Die worden wereldwijd verkocht. Ben benieuwd waar men mee komt (en of men ergens mee komt).

Zoals gezegd: we vergeten een beetje in de discussie dat er nog meer eisen zijn dan een goedgekeurde non-SOLAS radar om 'op radar' te mogen varen: het radardiploma én een tweede competent bemanningslid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 16 dec 2015 23:55 #690001

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
sy helios schreef :
dat laatste klinkt praktisch,
maar heb jij ook duidelijk wat met een "radardiploma" wordt bedoeld?

Er is een lijstje van diploma's gelijk gesteld met het radarpatent zoals bedoeld in het RPR. Voor ons als pleziervaart op ruime wateren (zee) is het radarwaarnemersdiploma (IMO STCW Radar Navigation Operational Level) het meest voor de hand liggend. De complete lijst: Binnenvaartregeling artikel 1.11 2e lid
De cursus; duurt een week, kost duizend euri, is (vind ik) erg leerzaam en verre van makkelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 00:03 #690004

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Michieltje schreef :
sy helios schreef :
dat laatste klinkt praktisch,
maar heb jij ook duidelijk wat met een "radardiploma" wordt bedoeld?

En ook wat de eisen zijn voor een competent crewlid?

Ja daar sla je de spijker op zijn kop: de letterlijke tekst in BPR art. 6.32 is " ...een tweede persoon die met het varen op radar voldoende op de hoogte is....."
Ik heb dat dus maar even populair vertaald met 'competent crewlid'. Het betekent in ieder geval niet dat het iemand moet zijn die ook een radardiploma heeft. In de toelichting op de regelgeving staat niets hier over dus ik leg het maar uit als een tweede persoon in bezit van de vaarbewijzen want die 'garanderen' dat je op de hoogte bent van de regels in het BVA, BPR én dat je globaal weet wat een radar doet c.q. niet doet. Maar dat is helemaal mijn uitleg: voor wat het waard is. Het zal een stuk moeilijker worden om uit te leggen dat je iemand aan boord hebt die 'op de hoogte' is als diegene geen vaarbewijzen heeft.....
Ik zal deze vraag ook nog eens voorleggen aan het Ministerie....kijken of ze daar anders tegenaan kijken.
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 00:05 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 00:14 #690005

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14872
Lijkt mij op het verschil uitmaken tussen Marcom A en Marcom B.
Voor de jachtjes moet er dus iets anders komen!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 00:22 #690006

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Faran schreef :
Lijkt mij op het verschil uitmaken tussen Marcom A en Marcom B.
Voor de jachtjes moet er dus iets anders komen!

Het verschil tussen Marcom A en B is heel klein als je dat bedoelt :( Maar voor jachtjes gaat er denk ik geen 'easy' cursus komen omdat de praktijk uitwijst dat de vereiste cursus echt nodig is om de basis te leggen voor verantwoord navigeren op de radar. En ja, dat is geen garantie dat schippers het ook kunnen in de praktijk en omgekeerd zijn er altijd de natuurtalenten die het allemaal snappen door goed mee te kijken en het zelf te doen. Maar voor het rijden in een auto willen 'we' ook graag een rijbewijs zien en niet een verklaring dat je ooit een rijles gevolgd hebt. Of sla ik de plank nu mis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 06:48 #690016

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7920
Faran schreef :
Lijkt mij op het verschil uitmaken tussen Marcom A en Marcom B.
Voor de jachtjes moet er dus iets anders komen!


Ik zou eerder zeggen het verschil tussen Marcom B en SRC of Marcom A en LRC.

RYA biedt ééndaagse cursus aan zonder examen. Lijkt me ook voldoende.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Gentlemen don't sail to weather?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 07:12 #690021

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Belmar2 schreef :
Het verschil tussen Marcom A en B is heel klein als je dat bedoelt

Dat is uit jou mond een zeer merkwaardige uitspraak.
Je hebt allang de exameneisen vergeleken en het verschil in lesstof bestudeerd.
Hoe kan je dan uberhaupt tot zo'n uitspraak komen??????
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 07:28 #690024

In mijn opinie is het onmogelijk om een goedgekeurde binnenvaart radar gelijk te stellen aan de "jachten radar". Niet alleen de technische en operationele mogelijkheden liggen mijlen ver uit elkaar, maar ook de betrouwbaarheid. Ik zie de radars op onze "jachies" nog niet aan een noodstroomvoorziening hangen. Ook de omgeving en plaatsing van de radar is van belang. Om over keuringen en onderhoud nog maar niet te spreken.

De trainingen en opleidingen die o.a. door de STC worden geven zijn duur maar zéér leerzaam. Erg jammer dat soortgelijke trainingen er niet zijn voor de pleziervaart.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 09:18 #690035

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
WADnWIND schreef :
Belmar2 schreef :
Het verschil tussen Marcom A en B is heel klein als je dat bedoelt

Dat is uit jou mond een zeer merkwaardige uitspraak.
Je hebt allang de exameneisen vergeleken en het verschil in lesstof bestudeerd.
Hoe kan je dan uberhaupt tot zo'n uitspraak komen??????

Nee ik heb het verschil niet bestudeerd. Ik dacht dat het verschil klein was maar blijkbaar heb ik dat mis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.506 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl