Yellow Boat schreef :
Maar zo kunnen we nog wel even doorgaan want verschillen van inzicht zijn er altijd.
Daarom kan ik de beslissing van die sluismeester alleen maar verstandig vinden.
Het was niet één belissing maar meerdere:
- recreatievaart niet geschut
- bruine vloot en binnenschepen zonder radar wel geschut (geconstateerd door conversatie over de VHF, niet door visuele waarneming, toch?)
Dat zijn er zomaar al twee beslissingen.
Verder gaat het er niet om of de sluismeester 'verstandig' handelt.
Ik handel ook verstandig als ik hier zeg dat alle anderen hun kop moeten houden
![;-) ;-)](/media/kunena/emoticons/wink.png)
maar die bevoegdheid heb ik niet....
Het gaat erom of hij
bevoegd is zulke besluiten te nemen (hij/zij of zij/haar baas).
Dat is NIET het geval, zo lijkt het, al was het maar omdat 'recreatievaart' niet gedefinieerd is in het BPR. Het lijkt dus op willekeur, zeker als grote schepen zonder radar wel geschut worden.
Ik zou niet graag alle sluiswachters de kost geven die nog steeds denken dat er 'beroepsvaart' bestaat.
Hij/zij heeft de bevoegdheid om een verkeersaanwijzing te geven, maar dat moet dan duidelijk als zodanig herkenbaar zijn (zoals Beauty heeft toegelicht). Ook dat is in dit geval volgens de aanwezigen niet gebeurd. Hij/zij heeft ook geen schepen verboden de andere kant op weer terug te varen (door de mist). Kan ook niet, die bevoegdheid is er niet.
Het antwoord aan de duitse zeilers gaat geheel voorbij aan het schutten van grote schepen zonder radar; dat wisten de duitsers vermoedelijk niet.
Wedden dat onze vragenstellers hier hetzelfde antwoord gaan krijgen, en dus incompleet, waarna de tweede ronde van vragen kan losbarsten?