Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vallend burgdek

Vallend burgdek 07 aug 2015 08:13 #649716

  • Solo
  • Solo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1561
Het probleem is dat de brugwachter bij veel bruggen de lichten niet op groen kan zetten voordat de brug helemaal open is. Dit is een soort misplaatste beveiliging tegen menselijk fouten die het ook onmogelijk maakt voor de burgwachter om met gezond verstand en inzicht in zijn vak naar bevind van zaken te handelen. Het zou daarom goed zijn als brugwachters gewoon hun marifoon gebruiken en instructie gaven om op te varen bij rood-groen. Waarschijnlijk mogen ze dit niet i.v.m. angst voor aansprakelijkheid als het fout gaat.
Navigare necesse est, vivere non est necesse
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 08:27 #649721

Free Bird schreef :
Yellow Boat schreef :
Het is eigenlijk heel simpel.
Gewoon (de eerste keer) even vragen als je je aanmeld.
En de volgende keer weet je het wel ;)
Sterker nog ; bijv. op het Eemskanaal doen ze vaak de brug niet eens helemaal open maar dan blijft het licht wel op rood/groen.
Daar is dat doorvaren bij rood/groen heel nromaal voor pleziervaart.

Je kunt je inderdaad behoorlijk ergeren aan , vooral Duitse jachten, die 50 meter of nog meer voor de brug blijven stilliggen en wachten op groen.

Ad
Niet mee eens. Het is n.l. niet altijd dezelfde brugwachter.
Nou is 50m wel wat ver maar je aan de verkeerstekens houden is de enige juiste manier.

Vergelijk het landverkeer: Ja maar meneer agent, vorig jaar zei een collega van u dat ik dat bord moest negeren......

Kwestie van vragen of dat altijd mag.
Bovendien zie ik vaak genoeg dat de brug maar gedeeltelijk open gaat voor ajchten als ik ervoor sta te wachten ( op de wal dan ;) ).
Maar je kunt natuurlijk gewoon altijd vragen via de marifoon.
Dat laatste is sowieso bij bruggen altijd aan te bevelen zodra je langs het betreffende bord komt.
Dan heb je tijd genoeg voor overleg.
Maar het is wel een typisch Nederlands verschijnsel want als je zoiets bijv. vraagt aan een Duitse brugwachter krijg je meestal op nogal barse toon toegeroepen "Warten bis grün ist" .

Overigens , op het Eemskanaal worden vanuit een centrale post meerdere bruggen op afstand bediend zoals dat steeds meer gebeurd . Daarom zitten er dus meerdere brugwachters achter de schermen (in dit geval meestal 3) en bedient één brugwachetr normaliter niet meerdere bruggen tegelijk.
En reken maar dat die e.e.a. wel met elkaar hebben afgestemd .

Op het Eemskanaal heb ook nog nooit op alleen groen gewacht in de nu 31 jaar dat ik er af en toe vaar.
Ad
Laatst bewerkt: 07 aug 2015 08:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 08:49 #649725

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522


Franeker, de eerste opening van de brug in de ochtend. Onze kant van de brug krijgt rood-groen. We varen met 5 boten langzaam op, ik lig het dichtst bij de brug als deze opent. Aan de andere kant van de brug zie ik een stalen kruiser.

Ik heb geen boegschroef, ook geen schroefwater op het roer. Hierdoor moet ik blijven varen om koers te houden, vooral met wat wind. Ik kien het zo uit (soms een rondje) dat ik tot vlak voor de brug vaar totdat er groen licht wordt gegeven.

Huh? De brug staat op driekwart en ik zie en hoor de kruiser opstomen! Dwars door rood. De brugwachter hangt schreeuwend uit het raam. “Schipper u heeft rood! Stoppen!”

De kruiser komt op me af. Ik voel me klem tussen de boten achter me en de nauwe doorgang.
Achteruit is de enige optie, maar dan stuurt een Vega niet. De boten achter me moeten deinzen.

In volle vaart passeert de kruiser. Met een valse lach op het gezicht van de schipper. De 2 jonge kinderen op het dek roepen “Papa mag niet door rood maar hij doet het toch!”

Ik lig verdraaid, wind en schroefwerking hielpen elkaar geholpen en moet weer roerdruk krijgen door te steken. Dit lukt in een paar keer. Ik schaaf bijna tegen de wand van de brug.

Over de marifoon spreek ik de brugwachter. Ik vraag of die mafkees misschien bij de volgende brug door een collega tegengehouden kan worden. De brugwachter zegt “Meneer, helaas kan hij tot aan Leeuwarden onder de bruggen door. Wij kunnen hier niets tegen doen”
Laatst bewerkt: 07 aug 2015 10:50 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 09:16 #649727

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Solo schreef :
...Waarschijnlijk mogen ze dit niet i.v.m. angst voor aansprakelijkheid als het fout gaat.
We zouden het onze ZF ex-brugwachter kunnen vragen als hij terug is van vakantie :)
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 10:49 #649743

Aardig om te lezen dit topic. Als het gaat om uitwijken(SB/BB), voeren van de juiste verlichting o.i.d. zijn ZFers streng in het volgen van de regels. Maar als gaat om "hoe jakker ik snel door een brug" gelden er blijkbaar andere maatstaven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 10:52 #649744

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
henkt schreef :
Zolalng het niet groen is, is de brug niet geborgd. Kan dus in theorie weer dicht vallen. Lastig op z'n minst als je die 3 minuten niet hebt afgewacht. Tijdwinst voor het verkeer is er niet. De procedure moet worden afgemaakt, dus brug gaat toch helemaal open.

Een bascule brug wordt niet geborgd, werkt met contragewicht wat tevens de garantie is dat de klap niet dicht valt. Bij veel brugwachters gaat de brug gedeeltelijk open en weer dicht. Niet verder dan noodzakelijk. dat scheelt tijd en oponthoud.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 11:01 #649746

keeszeiler schreef :
Aardig om te lezen dit topic. Als het gaat om uitwijken(SB/BB), voeren van de juiste verlichting o.i.d. zijn ZFers streng in het volgen van de regels. Maar als gaat om "hoe jakker ik snel door een brug" gelden er blijkbaar andere maatstaven.

Beetje flauwe reactie vind je niet?
Het gaat hier niet om jakkeren maar om het oponthoud voor het wegverkeer zo kort mogelijk te houden.
Mijn ervaring is gewoon dat veel brugwachters eerder blij zijn als je te vroeg door een openende brug gaat. Wel eerst vragen uiteraard of gewoon weten dat dat zo is.
Overigens heb ik al eens onder het genot van enkele koppen koffie uitgebreid met de brugwachters gesproken in de bedieningspost(ook over dit onderwerp) toen ik het Eemskanaal tijdelijk niet op mocht vanwege zeer dichte mist.
Wat toen ( vorig jaar eind october/begin november) in op weg was vanaf het Schilmeer naar de winterstalling.
Wat ik trouwens nogal vreemd vind was dat ze daar helemaal geen AIS kunnen zien op hun beeldschermen en ook uiteraard geen radar hebben.
Ze gebruiken uitsluitend de tv camera's en de detectoren een eind vóór de bruggen om de schepen te zien.
Dat was tijdens die dichte mist ook mede het probleem.
Kennelijk loopt het voorzien met AIS een beetje achter op de wettelijke verplichting voor de beroepsvaart . Maar da's bij overheden niks nieuws :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 11:08 #649750

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
WADnWIND schreef :
henkt schreef :
Zolalng het niet groen is, is de brug niet geborgd. Kan dus in theorie weer dicht vallen. Lastig op z'n minst als je die 3 minuten niet hebt afgewacht. Tijdwinst voor het verkeer is er niet. De procedure moet worden afgemaakt, dus brug gaat toch helemaal open.

Een bascule brug wordt niet geborgd, werkt met contragewicht wat tevens de garantie is dat de klap niet dicht valt. Bij veel brugwachters gaat de brug gedeeltelijk open en weer dicht. Niet verder dan noodzakelijk. dat scheelt tijd en oponthoud.

Hier in de buurt helaas veel afstandbediende bruggen die alleen helemaal open kunnen. Kunnen ze zelf niets aan beinvloeden. Eer dat de brug helemaal open staat ben ik er al doorheen en ben ik 200 meter verderop , staat de klap nog open. Kunnen ze blijkbaar ook niet eerder weer dichtdoen. Niet echt handig . Is gelukkig slechts een fiets/voetgangersbrug.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 07 aug 2015 11:09 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 11:09 #649751

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Het vervelende van de huidige situatie is dat er geen eenduidige "best practise" is. Dit komt door de mix van van rechtstreeks en op afstand bediende bruggen.
Ik vaar veel in de Gooi en Vechtstreek waar bijvoorbeeld de stadsbruggen in Weesp direct door een brugwachter bediend worden en de meeste overige op afstand. De brugwachter in Weesp kan zelfstandig besluiten de doorvaart op groen te zetten, hetgeen handig is want veel vaarverkeer betreft sloepen voor wie de brug maar een klein stukje open hoeft. De brugwachters "op afstand" kunnen dat - zoals hiervoor ook al genoemd is - meestal niet, maar daarbij is het gegeven het drukke verkeer toch echt niet de bedoeling dat je wacht op het groene licht dat hoort bij een volledig geopende brug. Voor mij is het geen probleem daar ik weet welk gedrag bij welke brug hoort, maar kom je van buiten dan is het knap verwarrend.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 11:43 #649755

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Yellow Boat schreef :
keeszeiler schreef :
Aardig om te lezen dit topic. Als het gaat om uitwijken(SB/BB), voeren van de juiste verlichting o.i.d. zijn ZFers streng in het volgen van de regels. Maar als gaat om "hoe jakker ik snel door een brug" gelden er blijkbaar andere maatstaven.

Beetje flauwe reactie vind je niet?...
Flauw of niet, hij slaat de spijker op z'n kop.

De regels zijn duidelijk, waarom zou je er op dit punt van afwijken? Die auto's? Die willen over mijn natuurlijke habitat, niet andersom hoor.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 11:44 #649756

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
Wat de ketelbrug betreft weet ik uit zeer betrouwbare bron dat de brugwachters de opening zo kort mogelijk willen houden. Dit om de snelweg die over de brug loopt zo min mogelijk te hinderen. Zij hebben dan ook een gruwelijke hekel aan boten die op honderd meter afstand liggen wachten en als de brug dan helemaal open staat op hun gemakje naar de brug komen. Soms duurt een opening hierdoor zo lang dat de file een half uur na het sluiten van de bomen nog niet opgelost is. een nieuwe brugdraai mag nniet worden begonnen zolang er nog file op de weg staat. Aangezien deze brug met het oog op busverbindingen op vaste tijden draait betekent dit dat de volgende draai dan niet door kan gaan.

Bij drukte dus vlak voor de brug wachten en vervolgens vol gas er doorheen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 12:32 #649765

Free Bird schreef :
Yellow Boat schreef :
keeszeiler schreef :
Aardig om te lezen dit topic. Als het gaat om uitwijken(SB/BB), voeren van de juiste verlichting o.i.d. zijn ZFers streng in het volgen van de regels. Maar als gaat om "hoe jakker ik snel door een brug" gelden er blijkbaar andere maatstaven.

Beetje flauwe reactie vind je niet?...
Flauw of niet, hij slaat de spijker op z'n kop.

De regels zijn duidelijk, waarom zou je er op dit punt van afwijken? Die auto's? Die willen over mijn natuurlijke habitat, niet andersom hoor.

Heel simpel , omdat in dit geval de brugwachter zelfs af en toe via de omroepinstallatie oproept tot doorvaren.
Of wacht je dan ook af?
Zoals ik al schreef, alleen na overleg of bij bekendheid met de lokale situatie.
Bij "vreemde" bruggen doe ik zo iets echt niet zonder overleg.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 14:00 #649781

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Mijn ervaring is het zelfde, bij navraag tot nu toe altijd te horen gekregen; vaar maar lekker door zolang je denkt dat het kan bij rood/groen. Ook op de centrale post in Haarlem was de opmerking op kantoor: "wij houden van lekker opschieten. Vaar maar door bij Rood/Groen, maar let wel goed op dat je er onderdoor kan". Eerder geïrriteerder blikken als je aan het treuzelen bent.

eigenlijk alleen op de Volkerrak het bord zien staan dat het niet mocht.
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 07 aug 2015 14:01 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 14:15 #649783

  • Free Bird
  • Free Bird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 3701
Ik blijf erbij: volgens de regels.

Die zijn er niet voor niets. Krijg je geen door rood varende kruisers en geen geïrriteerde brugwippers.

Communicatie en nog eens communicatie.
Groet, Jaap (Jeanneau S.O. 29.2)

Zet het blauw van de zee
tegen het blauw van de hemel
veeg er het wit van een zeil in
en de wind steekt op
(Willem Hussem)

Free Bird is overleden op 29 februari 2016
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 14:49 #649795

bij de A44 brug zegt de brugwachter vaak door de speakers om alvast flink door te varen tot aan de brug. Ook hier krijgen ze vlekken in hun nek wanneer het te lang duurt. vanwege files , mag je aannemen
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vallend burgdek 07 aug 2015 18:31 #649814

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
roozeboos schreef :
bij de A44 brug zegt de brugwachter vaak door de speakers om alvast flink door te varen tot aan de brug. Ook hier krijgen ze vlekken in hun nek wanneer het te lang duurt. vanwege files , mag je aannemen

Inderdaad brugwachter heeft overzicht, vaak liggen de boten nog aan de remming.
Een goede brugwachter gaat ze dan lekker in hun nek hijgen :woohoo:
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl