Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ZF logboek.

ZF logboek. 22 feb 2015 21:31 #599508

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
reuv schreef :
Op zee is een goed ingevuld logboek onderdeel van goed zeemanschap.Volgerns mij is dat niet vrijblijvend. Alleen de vorm ligt niet strict vast (wel vaste onderdelen).
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Volgens mij is dat, voor notedopjes als waar wij doorgaans in varen, geen verplichting.
Bij de tewaterlating van mijn eerste kajuitjachtje een exemplaar kado gekregen. Twee dagen gebruikt en toen besloten dat ik een boot heb om te varen en niet om een administratie te voeren.
Sindsdien heb ik een logbook in dezelfde uitvoering als ik ook voor mijn auto gebruik!h
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 22 feb 2015 21:32 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 23:14 #599542

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik gebruik een logboek van old fashioned papier en daar hou ik in bij:
* dagtrips op binnenwater: datum, begin- en eindtijd, bemanning, motorstand begin en eind van de trip, geschatte resterende hoeveelheid diesel (rekening houdend met kachel)
* bijvullen van de dieseltank wordt ook altijd gelogd
* alle onderhoud aan boord gaat ook in het logboek
* zodra we naar zee gaan, komt daar vertrek en bestemming bij plus elk uur de GPS-positie, windkracht en sterkte, stroming, soms zeilvoering

Als we een rondje zeilen (wedstrijd of toer) dan zet ik ook vaak RaceQS aan om achteraf terug te kunnen kijken wat ik waar precies gedaan heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 22 feb 2015 23:32 #599548

Gebruik een zelfgemaakt papieren logboek. Vul het alleen in op zeetrips. Heb apart boek voor brandstof, motor etc. Op zee vul ik basisgegevens in zoals positie, koers etc. De rest vul ik later in! Ik heb een voicerecorder. Daar spreek ik alles snel en gestructureerd in . Later verwerk ik dat. Ik vaar veel solo. Scheelt werk. In geval van nood kan het in de grabbag. Heb ik zelfs in een vlot de laatste gegevens.
Ik spreek ook de gegevens van de navtex in. Zo dwing ik mij deze te lezen , en bewaar ik ze.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 23 feb 2015 00:13 #599556

Je bent bij de wet verplicht om een logboek bij te houden. Minimaal vertrek tijd, verwachte aankomst tijd en een grove beschrijving van de route. Gedurende de tocht houd je dan bij waar je van de route afgeweken bent. Verder ben je verplicht een vaarplan aan de wal achter te laten bij en persoon die weet dat je weg gaat en waarheen en wanneer je daar aan denkt te komen. Dat is onderdeel van SOLAS verplichting, daar bestaan geen uitzonderingen op. Nu is het wel zo dat er veel gedoogd word op pleziervaartuigen

Voor dagtochtjes neem ik het zelf allemaal niet zo nauw, maar voor langere tochten houd ik veel dingen nauwkeurig bij. Zo leer je een hoop over je boot en je manier van varen.
Gemiddelde snelheden onder bepaalde omstandigheden, verschillen tussen gezeilde afstand en kortste afstand, brandstof verbruik per uur en per mijl, zeilvoeringen maar bijvoorbeld ook voorraden.
Niet interessant als je korte dagtochtjes vaart, afwijkingen van lange termijn gemiddelde meteo en stroom situaties. Voor lange oversteken is die verzamelde informatie op den duur van bijna onschatbare waarde.
Als iemand me nu vraagt hoe lang het duurd om naar zus en zo te varen, dan kan ik een precies snelle en langzame tijd inschatten, en ik weet ook wat mee te nemen zonder te hoeven overdrijven. Met een logboek kun je ook beter energie, water, brandstof en andere voorraden rantsoeneren als dat nodig mocht blijken,

In aanvulling daarop voeg ik een soort van mini dagboek toe, zodat het jaren later ook nog eens leuk is om terug te lezen, of ter info als er eens een verhaal over geschreven moet worden. Aan het eind van iedere (deel)tocht maak ik een nummerieke opsomming van gevaren afstand, kortste weg, brandstof verbruik, motoruren etc. En vaak schrijven opstappers ook een stukje in het logboek zo nu en dan, als een soort van gastenboek.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 23 feb 2015 07:17 #599577

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Ik kan er naast zitten, maar volgens mij vallen pleziervaartuigen niet onder Solas regs. Beroeps(zee)varend wel. Solas signing wordt immers niet toegepast op pleziervaartuigen.

Vb logboek gebruik ik een gekregen standaard boek en schrijf bestemming +ETA, positie, barometer, weerbeeld, in kollommen waar het past en let daarbij niet op de beschrijving die de drukker er boven heeft gezet. Digitaliseren etc....inderdaad zeilen moet geen administratie voeren.
Ik houd wel altijd hetzelfde invulschema aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 23 feb 2015 10:44 #599653

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Ik doe niets anders en door gebeurtenissen ga je misschien nog wel wat data bijhouden maar probeer het zo minimaal als wenselijk te houden want bijhouden om bij te houden begin ik echt niet aan. Het moet nut hebben en een doel, zoals veiligheid, dagboek om terug te lezen, je schip leren kennen ,etc,etc. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 23 feb 2015 11:39 #599664

@Jedre, SOLAS kent geen onderscheid tussen pleziervaart of beroepsvaart. Wel kennen ze vele verschillende groepen die ingedeeld worden per maat (tonnage). Daardoor is het meeste niet van toepassing op (zeil)jachten. Maar zo zijn bijvoorbeeld de voorrangsregels op het water die zijn vastgelegd door de SOLAS (onder de naam COLREG) ook gewoon van toepassing op ons.

Maar zoals ik al schreef, bij pleziervaart word er geen controle uitgevoerd, dus kom je overal mee weg.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 23 feb 2015 14:21 #599698

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Thanx, voor de toelichting!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 24 feb 2015 15:42 #599982

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Helemaal niet blij met je toelichting Erik. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ZF logboek. 24 feb 2015 15:50 #599983

Gewoon negeren dan :P
Je word er toch niet op gecontroleerd, dus gewoon lekker doen wat handig voor je is :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl