archibald schreef :
Ik bleek op mijn Mitsubishi diesel 5 seconden te moeten voorgloeien en deed dit 10 seconden. Tot ik op een dag de complete motor-bedrading plus voorgloei-relais verpulverd aantrof. Ook veel roet in de motorruimte. Ik denk dat het relais is blijven kleven en er zat toen geen zekering tussen. Lucky boy want....etc. Tevens heb ik rond 1985 op de Middellandse zee tijdens een nachtelijke vaart een motorbrand gehad op een polyester zeilschip doordat het koelsysteem achteraf lek bleek. 3 Man te kooi et moi aan het roer. God wat brand polyester snel. 2 Poederblussers doch moeilijk op de tast te vinden in de rook en ze bleken ook niets uit te kunnen richten. Oplossing was een in zeewater gedompelde slaapzak. Ik ben Jurgen nog dankbaar.
Zit er op die Vetus motoren nu dan wel een zekering tussen?
Volgens mij zit er alleen een zekering in de stuurleiding(eigenlijk in de voeding van het startslot)naar het gloeirelais , tenminste bij mijn Vetus van 2003.
De voeding van de gloeibougies loopt vanaf de pluskabel van de startmotor direct naar de gloeibougies.
Ik kan me trouwens amper voorstellen dat de kabel verkoolt ook al blijft het relais blijft hangen , dan zou die draad veel te dun moeten zijn.
Ad