CeesS schreef :
roelb schreef :
En praktijk examens. Tja, ik denk dat je daarmee van de watersport echt een elitair gebeuren gaat maken. Daar gaat de economie van Friesland en Zeeland. En al die buitenlanders dan? Moeten die ook een vaarbewijs hebben?
Nou dat elitaire valt wel mee. Jan en alleman heeft een rijbewijs. In het buitenland moet ik een vaarbewijs kunnen tonen als ik een boot wil huren, dus waarom zouden we dat hier niet ook doen ?
En voor een heel groot deel van de bevolking is dat rijbewijs echt een forse uitgave en vooral ook een forse opgave. Men doet dat omdat autorijden vaak een belangrijke voorwaarde is om normaal te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Niet iedereen woont in een stad en heeft een sociaal en economisch leven dat zich binnen het bereik van fiets of OV afspeelt.
Voor een vaarbewijs gaat het om iets dat de meeste mensen niet dagelijks nodig hebben. Hooguit om een keertje een bootje te huren. En dat zullen ze echt niet meer doen als daar eerst een vaaropleiding aan vooraf moet gaan. Dan vervalt dus de vaarvakantie, met alle gevolgen voor de economie.
Als het nu echt gevaarlijk zou zijn kun je dat verantwoorden. Maar dat is het niet, er zijn immers geen statistieken die aantonen dat het daardoor veiliger wordt. De overheid moet zo min mogelijk reguleren, alleen daar waar het echt nodig is om de vrijheid van anderen te beschermen.
Overigens hebben ook veel andere landen vergelijkbare regels rondom vaarbewijzen hoor. Pas boven bepaalde grenzen heb je een certificaat of bewijs nodig. Die grenzen liggen soms op motorvermogen, soms op snelheid, soms op lengte en soms op een combinatie daarvan. Op internationale wateren ben je gelukkig nog steeds helemaal vrij.
Volgens mij zijn de Nederlandse regels prima, al zijn ze wel twijfelachtig op kleine bootjes trouwens. Op een klein en licht bootje dat in staat is om te planeren zal de maximum snelheid enorm afhankelijk zijn van het gewicht van de opvarende(n).