Wat zou er van de navigatieverlichting van een speedboot nog zichtbaar zijn als hij bij halfgas lekker "achterover hangt"? Het zijn vaak maar van die gloeiende spijkers. Die snelheid is een aanname natuurlijk, maar ik wil ook niet zo maar aannemen dat ie in het donker volgas voer. En wat ziet de bestuurder van een speedboot, die met een flinke snelheid, in het donker, met misschien de nodige extra afleidende apparatuur (plotter, fishfinder, smartphone, instrumentenverlichting, controlelampjes) en met het nodige (uitbundige?) gezelschap waarmee hij ongetwijfeld ook nog een woord wisselt over een rivier crosst? En waarschijnlijk ook al vreselijk goed moet uitkijken dat hij niet buiten de geul komt? En welke binnenvaartschipper verwacht 's avonds, in het donker, op een doordeweekse dag een speedboot tegen te komen?
Er hoeft dus niet zo heel veel te gebeuren om een boottochtje in een catastrofe te doen veranderen, ook als er geen alcohol in het spel is, op een smal en bochtig vaarwater.
Ik zie op het Veluwemeer, met de waterskibaan en snelvaarzone, natuurlijk heel veel snelvarend spul voorbij komen. Een groot deel van hen wacht met gas geven tot ze in de snelvaarzone zitten. Sommige vlak daarvoor, maar als ik zelf de bebouwde kom uitrij ben ik ook wel eens te enthousiast met gas geven. Ik ervaar dat ongeveer 10% het buiten die snelvaarzone ook te hard vaart, maar meestal niet volgas, maar het hinderlijke, golventrekkende halfgas. En een deel daar van, ik denk minder dan 5% van het totaal, gedraagt zich als een halve gare. En daarvan is een deel gewoon onwetend, of een onbesuisde puber, en blijft er maar een hele klein handjevol etterbakken over.
Dat geheel maakt de vaargeul op het smalste, drukke gedeelte tussen Elburg en het begin van de snelvaarzone toch best wel druk, onrustig en gevaarlijk. Als je ziet hoe druk het op sommige dagen is, zoals Pinksteren 2010, dan zijn dergelijke dingen bijna niet te voorkomen.
In 2 seizoenen Veluwemeer heb ik 6 bijna-incidenten gezien:
- een F18 catamaran die niet uit z'n doppen keek
- een RS Feva die voorrang dacht te hebben tijdens het doorkruisen van de vaargeul
- de bestuurder van een sloep die in de vaargeul ging tongworstelen
- een huurvalk die vlak voor mijn neus niet goed overstag ging en dwars voor me kwam te liggen
- een jetski die onder de brug van Elburg vol gas rondjes draaide en door zijn eigen golven bijna tegen het beton op vloog
- een stel kinderen dat in het bijbootje (RIB) met BBM dankzij hun geringe gewicht veel te hard ging en tussen bootjes en zwemmers door zigzagde. Dit was het bijbootje van een redelijk klassieke zeilboot..
- een solozeiler die vlak na het uitvaren van de Roggebotsluis te veel op zijn stuurautomaat vertrouwde, op het voordek bezig was en ondertussen in de drukte rakelings langs een tweetal (snel uitwijkende) motorbootjes vloog
Naar mijn mening waren het in bovenstaande bijna-incidenten vooral de zeilboten die door hun schuld het dichtst bij een incident waren waarbij ook anderen in gevaar kwamen. Maar de speedboten veroorzaken weer heel veel situaties waarbij er ook gevaar op de loer ligt, maar dan was (bij wat ik mee maakte!) de dreiging van gevaar voor anderen weer wat verder weg. Op die ene malloot op die jetski na, maar die zal ik de volgende keer wel ff castreren met de pikhaak, dan gedraagt ie zich ook weer normaal.