Zo... druk aan het studeren inmiddels.
De taaiheid van het cursusboek valt tot dusver best wel mee - ik herken de kritiek op het ANWB boek nog niet echt en ben er nu tweederde doorheen.
Ik begin alleen wel te snappen waarom sommigen aanraden om VB1 en VBA op verschillende dagen te doen.
De niet twee maar ZES verschillende reglementen die je opgeteld voor VB1+VBA uit je hoofd moet kennen zijn om stapelgek van te worden... al die kleine verschilletjes en wat hoort nou bij wat... juist omdat het idee achter de meeste reglementen wel ongeveer hetzelfde is, is het moeilijk om de detailverschillen goed bij het juiste gebied te memoriseren. Het enige wat ik dus wel een beetje mis in dat boek (tenzij dat achterin nog ergens staat) is een mooie overzichtelijke tabel die droog de verschillen opsomt, zodat je die in je hoofd kan stampen en dan ben je er...
Doe je VB1 en VBA apart, dan heb je "maar" drie verschillende reglementen per keer te onthouden. Eigenlijk niet realistisch dat iemand een maand na het behalen van z'n vaarbewijs, ze alle zes nog kent... dus waarom dan niet de twee belangrijkste wat verder uitgediept, en verder alleen een lijstje vaargebieden leren waar je de almanak moet openslaan, die toch al verplicht aan boord ligt? Oh well, te pragmatisch zeker
Helemaal moeilijk te begrijpen is dat 1 van de grootste zones, de territoriale, juist compleet overgeslagen wordt in de examen eisen, en in plaats daarvan veel aandacht naar bv. het Eemsmonding hoekje gaat, en het Gent-Terneuzen kanaal waar nauwelijks pleziervaart komt (volgens het boek zelf dan).
Wat een luxe was het rijbewijs B destijds... slechts
1 setje verkeersborden, -tekens en -regels om te leren...