Misschien leuk om te lezen, verslagje Deltaweek 2011.
Ik wil bij deze nogmaals het topopstappersdeltaweekteam,[nieuw scabbel woord] Sarina,jan en Joachim bedanken voor een super gezellig, leerzaam en spannende deltaweek!
In het begin dachten we dat in de buurt komen van de furie een onhaalbare zaak was maar na ingezeild te zijn is het bewijs geleverd dat het KAN en zijn we zelfs voor hem gefinisht!
En als we kijken naar de berekende tijden van orc 3 en 4, die gelijk met ons starten en de zelfde baan hebben gevaren , waren wij vaak sneller!
TEAM ECHT BEDANKT!
Zoals jullie weten is op de laatste vrijdag bij de deltaweek de mast eraf gegaan door dat een borgringetje van het stuurboord onderwant er uit is gegaan.
Gelukkig was er, toen ik terug gesleept was door de reddingsbrigade alle hulp met het opruimen van de brokstukken en veel troostende woorden, echt bedankt!
Om mij toch nog een leuke afsluiting van de Deltaweek te bezorgen heeft het topteam de gebroeders Hoefsloot [Furie]mij meegenomen op de zaterdag wedstrijd, echt bedankt!
Bij mijn laatste dag van de Deltaweek is mij ter oren gekomen dat de kleine orc 5 club een hechte groep is.
Dat kwam omdat de club fanatiek zeilde, zeer goed en gezellig met elkaar omging o.a. door altijd met elkaar [jong en oud] de wedstrijd te evalueren, elkaar tips geven over tactiek en trim ,biertje drinken ,eten en gelijk afspreken voor volgend jaar.
Okido , ik kan weer uit mijn schulp kruipen want er staat weer een mast op de Try Try Try !
20 augustus naar Hans Jansen Staalkabels gevaren de restanten mast en verstaging afgegeven voor de maten en heeft Bas Jansen het e.e.a. opgemeten aan boord.
27 augustus lag de nieuwe mast en racy giek klaar en samen met Bas Jansen de mast op de boot gezet.
Alles paste in 1 keer perfect, goede tips gekregen voor de mast trim en het advies om met meer wind een babystag te plaatsen.
Bas had op eigen initiatief een bevestiging voor een babystag gemaakt waar, ik zeer blij mee ben.
Nog even bedenken hoe de babystag precies uitgevoerd moet gaan worden want het zijn echt ondingen aan boord, voordekkers zullen dat bevestigen.
De mast is 15 cm langer geworden omdat de giek redelijk laag zat en daarom de hoek die de giekneerhouder maakte niet ideaal was een bijkomend voordeel is dat er meer ruimte voor je hoofd is in de kuip , maar het blijft uitkijken!
De zeilinvoer van het grootzeil is iets langer gemaakt zodat hijsen makkelijker verloopt.
Het top en onderwant is nieuw en van dyform, de voor en achterstag zijn overgezet.
Het is een relatief dun mastprofiel met grote stijfheid en het minste gewicht vergeleken bij andere mastprofielen.[mastenmakers]
Al met al zeer goed geholpen, geadviseerd en een goed gevoel overgehouden! Daar bij komt nog dat Hans Jansen lekker in de buurt zit .
Zaterdag en zondag lekker aan het stoeien geweest met mast, verstaging, vallen op/neerhouders enz enz.
Bootje is ook weer schoon zodat we wel heel erg netjes dinsdagavond de Dizebra kunnen varen!
Theorie moet je eren op het water zal je het leren.
00.60 uur op alle weerberichten gekeken, 4 tot 5 knopen wind en goed weer voor en training.
We varen al best hard met de kievit maar Ik denk dat het nog harder kan en gaan vandaag experimenteren met de voorstag spanning .
We gaan letten op wat er met en voorzeil gebeurd, diepte en plaats van het diepste punt als de voorstag losser of strakker gezet word.
Hopelijk is de superlichtweer trim niet nodig .
De theorie,
De zeilmaker heeft in het voorzeil een voorlijkcurve gemaakt om de doorhang van de voorstag te compenseren, het primaire trimgoal is dan ook dat de doorhang van de voorstag bij elke wind sterkte het zelfde moet zijn.
Er is wel speelruimte, met vlakwater iets vlakkerzeil en met golven en vaak overstag iets boller, met meer doorhang van de voorstag zal het zeil boller worden,het diepste punt zich iets naar voren verplaatsen en de entry [het punt waar de wind het zeil het eeste raakt] zal ronder worden.
Wat we al weten.
Je gevoel zegd dat als de voorstag zoveel doorhangt je niet genoeg hoogte loopt a/d wind, laatste wedstrijd nagenoeg zonder spanning op de voorstag gevaren en toch liepen we best hoog!
Bij de kievit is die doorhang rond de 15 cm bij 12 knopen wind met achterstagspanning op 100%.
Back to basic blijft belangrijk ! Zie onderstaande tips.
HI
Ik ben nieuw hier op het Forum. Dus zal me kort even voorstellen Vrouw 40 enthousiaste zeilster.
Deze winter meegevaren met de Grevelingencup. As zaterdag 'Rond de platen" varen wij helaas niet mee. Ik heb wel zin in een leuke dag zeilen. Wie kan er nog een opstapper gebruiken?