Super bedankt voor alle suggesties!
Tijd voor een update, ik heb de aanhechting tussen romp en kiel rondom volledig kaal gehaald tot op het laminaat. Het waren inderdaad een behoorlijk aantal lagen wat er achter de antifouling schuil ging.
Achter de kiel lijk ik in de romp wat kleine scheurtjes in het laminaat te hebben, dit is echter wat lastig te fotograferen en het is niet erg schokkend. Verder ziet het er voor mij als leek niet verkeerd uit. (als jullie nog tips hebben om zaken uit te sluiten, dan hoor ik het graag!)
Ik overweeg nu voor de zekerheid een deel van het laminaat waar de scheurtjes zitten deels weg te slijpen en hier glas met epoxy in en overheen te zetten. Als ik dan toch bezig ben lijkt het me verstandig om een "kraag" van een paar lagen glas om de kiel aan te brengen om deze mogelijk wat stijver te maken. Ik heb biaxiaal glas (450) gekocht met een "winter" epoxy voor dit doel.
Ik heb tevens een 2c epoxy primer (International Gelshield 200) gekocht welke ik over het kale glasvezel wil gaan aanbrengen (dus ook op de delen waar geen nieuw glas komt). Ik wil proberen een stuk tot op de gelcoat van de lagen antifouling te ontdoen (cm of 10?) en dit als een overgangs laag te gebruiken voor de primer. Is dat een verstandige manier om hier mee om te gaan?
Vervolgens wil ik de romp verder bijwerken met Hempel Underwaterprimer en vervolgens Hempel Classic antifouling aanbrengen (dat zit er nu ook op). Ik denk dat het een goed idee is deze Hempel primer ook over de gelshield primer heen te zetten voor ik weer antifouling aanbreng op de kiel, klopt dat?
Ik heb de situatie in de kajuit ook nog eens nader bekeken, ik krijg steeds meer het idee dat dit geen structurele problemen zijn. Alle scheuren lijken te zijn begonnen op plekken waar er aanhechting tussen de romp en een kastje zit, het is eigenlijk nergens een dragende constructie behalve bij de maststeun. Echter lijkt het er ook daar op dat de oorzaak van de scheur de hechting tussen romp en de erop geplaatste kastconstructie is.
Om in de toekomst te voorkomen dat deze "vellen" glasvezel gaan scheuren door beweging van de binnenschaal tov de buitenschaal overweeg ik op deze plekken een wig te plaatsen van watervast multiplex (18mm o.i.d.) dmv epoxy en deze dan met glasvezel af te werken zodat er weer een rechte hoek ontstaat. Ik denk dat deze versteviging er voor zal zorgen dat e.e.a. minder snel zal scheuren.
Ik heb wat foto's bijgevoegd. 1 ding waar ik echt geen antwoord op kan vinden...wat is de oranje/roze verkleuring in het polyester, is dat normaal? Ik kon daar niet echt een antwoord op vinden.