Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 09:59 #815325

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
AdB schreef :
Heb ik nog steeds geen antwoord.
Waarom? Als het kan een begrijpelijke, technische onderbouwing.
Reden; mijn Etap ligt nu in Zeeland en moet richting het noorden en
ik denk met een strook siliconen-kit wel een seizoen waterdicht te
kunnen zijn.
Het plan is deze zomer te zeilen en dan een refit.

Grt, A

De technische onderbouwing:

Alles met siliconen, ook olie, heeft als probleem dat er niets meer aan hecht, ook geen nieuwe siliconen, en zeer bijzonder lastig te verwijderen is. Het lost nergens in op, en het is chemisch zeer inert, dus reageert nergens meer mee. Bovendien is het mechanisch, kwa hechting niet vreselijk sterk.

Daarover is op dit forum HEEL VEEL geschreven. Dus, ja, voor de korte duur kun je je bootje daar redelijk dicht mee krijgen. 1 keer. Daarna nooit meer.

Helder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 11:12 #815337

Als aanvulling: zelfs indien je een oude silliconenkit rups mechanisch (krabber, beitel, schuren) verwijderd hebt, laat het onzichtbare resten achter waar niets meer op hecht. Heb geen betrouwbare resultaten gehaald met speciale silliconenverwijderaars (een pasta van Bizon ).
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 11:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 11:21 #815340

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Joop66 schreef :
AdB schreef :
Heb ik nog steeds geen antwoord.
Waarom? Als het kan een begrijpelijke, technische onderbouwing.
Reden; mijn Etap ligt nu in Zeeland en moet richting het noorden en
ik denk met een strook siliconen-kit wel een seizoen waterdicht te
kunnen zijn.
Het plan is deze zomer te zeilen en dan een refit.

Grt, A

De technische onderbouwing:

Alles met siliconen, ook olie, heeft als probleem dat er niets meer aan hecht, ook geen nieuwe siliconen, en zeer bijzonder lastig te verwijderen is. Het lost nergens in op, en het is chemisch zeer inert, dus reageert nergens meer mee. Bovendien is het mechanisch, kwa hechting niet vreselijk sterk.

Daarover is op dit forum HEEL VEEL geschreven. Dus, ja, voor de korte duur kun je je bootje daar redelijk dicht mee krijgen. 1 keer. Daarna nooit meer.

Helder?

Ja, helder. Dankjewel.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 12:15 #815353

Nachtvlinder schreef :
Als aanvulling: zelfs indien je een oude silliconenkit rups mechanisch (krabber, beitel, schuren) verwijderd hebt, laat het onzichtbare resten achter waar niets meer op hecht. Heb geen betrouwbare resultaten gehaald met speciale silliconenverwijderaars (een pasta van Bizon ).
Nou dan hoop ik dat ik uitzondering op de regel ben. Heb alles weggehaald en daarna sika primer erop gesmeerd (zit 1,5 week later nog op m'n handen) en volgens mij hechtte die ropaband daar prima op hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 12:51 #815362

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Opvallend mbt deze MS-polymeer kit:

Niemand durft getallen te zetten bij de sterkte en de hechting.

Bison niet, Ropa niet. Iedereen zegt, ja die van ons is de beste. Eh... maak dat ns hard dan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 13:16 #815370

Lijkt me ook erg moeilijk om daar getallen voor te geven want de hechting hangt uiteraard af van het soort materiaal waarop je het aanbrengt en ook de staat (o.a.ruwheid) daarvan.
Er zullen best wel gegevens bekend zijn van onder laboratoriumomstandigheden uitgevoerde tests maar dat ze die niet zo maar publiceren kan ik wel begrijpen.

Overigens nog een waarschuwing: gebruik geen transparante MS want dat is veel minder UV bestendig i.t.t. zwarte en in iets mindere mate witte.

Ps. Ik vond zojuist wel een aardig plaatje waaop de relatieve hechting op verschillende materialen wordt weergegeven.
Er staan nog wel meer van dat soort plaatjes in google afbeeldingen. Zoeken met adhesion en MS polymer.
Heel interessant is het verschil in hechting op polycarbonaat want daarop is MS dus slechter dan PU.
Goed geldt misschien niet voor alle merken hetzelfde maar zoveel verschil zal er niet zijn. De verschillende merken maken het spul echt niet allemaal zelf.
Ad
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 13:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 15:28 #815414

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Wat mij vooral opvalt, is dat op PMMA (acrylic), ofwel onze plexiglas ruiten, gewoon helemaal niks goed hecht.

Is er iets bekend van de UV bestendigheid van MS tov PU kit?
Laatst bewerkt: 07 mrt 2017 15:29 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 16:46 #815443

Alvast bedankt voor de reacties,

Ik lees momenteel dus onderstaande :

- Tec7 - zonder bijkomende info en/of ervaringen

- Polymax - zou op vochtige ondergrond te verwerken zijn = dus interessant in mijn geval

- Sikaflex - de 'bekendste' maar enkel op droge ondergrond te verwerken

Van het ene dilemma naar het andere dus... :(
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 16:48 #815445

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 584
Voor wat het waard is, ik had 2 glazen prisma's in een messing frame op onze vorige boot. Dit passing was aan de dunne kant voor een kitverbinding naar mijn mening. Sikaflex (speciaal voor ramen en met primer aangebracht)ging bij ons zo'n 3-4 jaar mee. MS polymeer van Den Braven was na 6 jaar toen we de boot verkochten nog prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 18:12 #815476

Houten stelling in de auto, met Inotec polymeer gelijmd, de auto werd heftig aangereden, stellingen an vlarden, breuken in het hout, de lijmnaden nog helemaal in orde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 18:21 #815477

Ik heb dit probleem een keer gehad bij een Nantucket Clipper. Met een multitool en handmatig alles er uit gehaald en volgestort met verdikte epoxyhars met glasvezels erin. Lekkage weg. Nog 10 jaar rondgevaren met die boot alvorens ik heb verkocht. Ik heb voor epoxy gekozen omdat die ook sterkte geeft aan de romp/dek verbinding. Die Nantucket ligt nu op de Azoren. Ondanks veel harde tegenwind is de nieuwe eigenaar daar veilig aangekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 18:51 #815486

Alvast bedankt voor de reacties,

Ik lees momenteel dus onderstaande :

- Tec7 - zonder bijkomende info en/of ervaringen

- Polymax - zou op vochtige ondergrond te verwerken zijn = dus interessant in mijn geval

- Sikaflex - de 'bekendste' maar enkel op droge ondergrond te verwerken

Van het ene dilemma naar het andere dus... :(
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 19:13 #815499

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 676
TEC7 zeer goede ervaringen mee Google is je vriend,

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 07 mrt 2017 20:20 #815538

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Kijk eens naar D-Max MS-polymeer.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 08 mrt 2017 18:56 #815852

@ Cascade : onderstaande mail ontvangen van Tec7...


Angelique
Angelique De Craan (Tec7)
8 mrt. 14:18 CET

Hey Herman,

Het is niet aangeraden heirvoor gebruik te maken van onze tec7, deze is op lange termijn niet goed bestendig tegen zeewater.
Wel zou je voor het afdichten gebruik kunnen maken van een nieuw product van ons dat hier wel goed tegen bestand is.
Namelijk onze Xealpro, wel moet deze aangebracht worden op een droge ondergrond en zal het de tijd moeten krijgen om uit te harden +/- 7dagen.
Wanneer dit geen optie is kunnen we je helaas niet verder helpen binnen tec7.

Mvg,

Angelique
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 08 mrt 2017 19:23 #815859

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 386
AdB schreef :
Joop66 schreef :
AdB schreef :
Heb ik nog steeds geen antwoord.
Waarom? Als het kan een begrijpelijke, technische onderbouwing.
Reden; mijn Etap ligt nu in Zeeland en moet richting het noorden en
ik denk met een strook siliconen-kit wel een seizoen waterdicht te
kunnen zijn.
Het plan is deze zomer te zeilen en dan een refit.

Grt, A

De technische onderbouwing:

Alles met siliconen, ook olie, heeft als probleem dat er niets meer aan hecht, ook geen nieuwe siliconen, en zeer bijzonder lastig te verwijderen is. Het lost nergens in op, en het is chemisch zeer inert, dus reageert nergens meer mee. Bovendien is het mechanisch, kwa hechting niet vreselijk sterk.

Daarover is op dit forum HEEL VEEL geschreven. Dus, ja, voor de korte duur kun je je bootje daar redelijk dicht mee krijgen. 1 keer. Daarna nooit meer.
Helder?
Ja, helder. Dankjewel.
A
Ik doe er nog een schepje bovenop.
In de winter van 2105/2016 onze boot nieuw in de DD lak gezet, onder toeziend oog van een professionele bootschilder (hij deed het lakken, ik alle voorbereiding). Stootrand eraf, was gemonteerd met siliconenkit. Schilder verschoot zo ongeveer van kleur. Ik moest - naast het op alle mogelijke manier verwijderen van de siliconenkit - de romp zeer grondig schuren, zeer grondig wassen met water + ammonia + azijn. Maar het belangrijkste was daarna een speciale primer erop. Als die primer niet gebruikt werd (koste niet veel, was vooral extra werk) liep ik kans op blaasjes tijdens de eerste laklaag en ook nog bij de tweede. Ik heb het advies opgevolgd, het is goed gegaan. En ik ben overtuigd geraakt van de effecten van 'als er ook maar ergens een klein beetje schuurstof met siliconen op zit ...'
Laatst bewerkt: 08 mrt 2017 19:24 door avdhoeff.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 12 mrt 2017 16:26 #816895

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Ik ben nu ook bezig, heb net een slecht stuk gedaan onder de ruiten met een multitool. Het is toch het best dat alle oude kit er tussenuit gaat, deze is na 42jaar toch hard en breekbaar.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 mrt 2017 16:27 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 12 mrt 2017 16:29 #816897

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295

Ik ga toch voor sikaflex 291I.
De rubber die in de stootlijst zat was gescheurd en verouderd, weet iemand waar ik die kan vinden?
Laatst bewerkt: 12 mrt 2017 16:33 door Zeerover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 13 mrt 2017 08:02 #817060

Ben zelf ook lang op zoek geweest naar stootlijst rubber voor de Etap22
Uiteindelijk gevonden:

nauticshop.nl/contents/nl/d62_stootranden.html

Deze komt exact overeen met het origineel:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 13 mrt 2017 08:43 #817071

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 295
Super bedankt, al direct besteld :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 13 mrt 2017 14:49 #817152

ZF'ers,
Anderhalve dag gekrabt, geschuurd en vooral met de multitool de kit weg gehaald.
Blijkbaar was onze boot in het verladen al eens opnieuw gekit, helaas niet helemaal zoals het hoort.

Nabehandeld met HG siliconen verwijderaar.

Nu enkel voor het opnieuw kitten nogmaals ontvetten/schoonmaken met Tinner (of Dasty van de Wibra) en dan de nieuwe kit er tussen spuiten.

We hebben geopteerd voor de Bison kit (of raden jullie alsnog de Sikaflex aan nu de rand droog zal zijn) ?

Nog tips voor het aanbrengen van de kit ? Eerst binnenin een duct tape kleven om de 'stroom kit' wat tegen te houden ?

Tips welkom ;)
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 17 mrt 2017 14:48 #818249

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
Als de naad erg diep is, kan je ook eerst een dunne rups leggen diep in de opening, die laten drogen, en daar vervolgens een dag later tegenaan kitten. Moet die eerste rups wel netjes hechten op beide kanten: ik heb dat weleens met hout gedaan en dat werkt prima (met sika).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 17 mrt 2017 16:06 #818293

Gisteren de hele rand gekit met Polymax van Bison.
Er zijn 8 tubes tussen geduwd ;-)
Nu hopen en bidden dat alles volledig dicht is.

Rest nog het laatste deel van de refit... de raampjes kitten.

Tips voor onze etap 22 ?

Zelfde procedure als voor de romp-dekverbinding ?
Boutjes verwijderen, met de multitool de oude kit verwijderen,
ontvetten en opnieuw opspuiten ?
Kan dit ook met de Polymax ?


Alle hulp en weetjes zijn welkom
Herman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

SIKA kit...om lekkende stootrand ETAP22 te kitten 17 mrt 2017 18:59 #818343

Als je raampjes ook maar een beetje craquelee zijn, dan zou ik bij vernieuwen van de afdichting ook overwegen de raampjes zelf te vervangen. Scheelt ook een hoop gedoe met kit verwijderen van je oude raampjes. Vorig jaar heb ik ook m'n Etap-raampjes vervangen door nieuwe lexaan exemplaren.
Deze heb ik met de bovenfrees gekopieerd van de oude ramen. Lexaan laat zich heel makkelijk bewerken. Een mooie kwaliteit lexaan kan je oa hier kopen: www.voskunststoffen.nl. Je hoeft niet meer kwijt te zijn dan een paar tientjes.

De ramen zelf heb ik niet gekit, maar met 3mm zelfklevend neopreenband afgedicht. Dit zit aan de buitenzijde op de romp geplakt. De boutjes zijn voorzien van nieuwe conische plastic ringetjes (o.a. te krijgen bij Fabory), zodat ook hierlangs geen water meer naar binnen kan. De boutjes, ringetjes en moertjes aan de binnenkant vastzetten met een klein beetje sika o.i.d. Na monteren van de ramen het band wat uitsteekt buiten het raam voorzichtig afsnijden met een mesje. Het ziet er heel strak en egaal uit en ondanks dat de raampjes regelmatig flink door het water gezeild worden, is er geen drup binnengekomen en blijft het er mooi egaal uitzien.

Geen foto's helaas....

Gerwin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.224 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl